اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

حلقة دراسية ترم ثاني آداب E دور يوليو 2013 ( الجزء الأول)

Recommended Posts

lamees كتب:
reda mostafa كتب:
عطر الجنه ..... لميس... لميس


اين المحاضرات؟؟؟؟


اغيثونا ياقوم


هههه


بالنسبة ليا،،، فعندي ملخص المحاضرات Smile


وتماشيا مع الدكتور: دا ملخص محاضرة النحو ( مايعرب من الأسماء بعلامات فرعية )

اتمنى يعجبكم، ويساعدكم قدر المستطاع



رائع

شكرا يا لميس أسلوب أكتر من رائع ما شاء الله .. و الله الواحد كان هيتجنن من الجزئية بتاعت لغة النقص و القصر فى الأسماء الخمسة بس الحمد لله فهمته بعد محاضرتك المرتبة سلمت يداك الف شكر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
dodajannaomar كتب:
ياريت لو تكتبي اوجه المقارنة وجزاكى الله خيرا على المجهود ده


جزانا واياكم
اتفضلى 1-kind of material المواد الخام المتاحة للاستخدام
2-tools الادوات التى استخدموها
3-weapons الاسلحة
4-styles of life نظام حياتهم ويشمل الطعام والملابس والحلى او ادوات الزينة وسكل المنازل br />5-farming تطور الزراعة والصناعة

رائعflower

جزاكى الله خيرا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
dodajannaomar كتب:
ربنا يخليكى ياعطر بس ياريت لو ليكى اكونت على الفيس بوك يبقى كتر خيرك وربنا يوفقنا الترم ده يا رب


اللهم امين عموما انا بعتلك الاكونت بتاعى



ياريت الاكونت بتاعك ياعطر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عادل الجمل كتب:
عطر الجنة كتب:
dodajannaomar كتب:
ربنا يخليكى ياعطر بس ياريت لو ليكى اكونت على الفيس بوك يبقى كتر خيرك وربنا يوفقنا الترم ده يا رب


اللهم امين عموما انا بعتلك الاكونت بتاعى



ياريت الاكونت بتاعك ياعطر


بعتلك رسالة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عندى مشكلة فى الترجمة ان المحاضرات ترجمتها صعبة جدا سواء من عربى لإنجليزى او من انجليزى لعربى ومش عارفه ليه وهل لازم نلتزم باسلوب الترجمة بالمحاضرات والتطبيقات ام لا .
وشكرا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محاضرات اليوم 31/5

المحاضرة الاولى كالتشر
اول حاجة كان فى طالب عامل ملخص لاول 3 محاضرات بالصور وقام شرح اللى عامله وعجب الدكتورة اوى لدرجة قالت هتجيبله هدية بكرة ان شاء الله انا اخدته منه لكن لاقيته مش شغال فبكرة ان شاء الله هاساله واحاول اشوف فيه ايه وانزله بكرة ان شاء الله
الدكتورة كعادتها سالت فى حاجة مش فاهمينها؟ فى طالبات قامت سالتها فى حاجات ف التطبيقات
3- The term Anglo-Saxon refers to ------------from the ----------- regions of ----------and ----------.اول نقط قالت ممكن نكتب settlers بس الاصح نكتب people
شرحت كمان التطبيق الخماس السؤال رقم خمسة اذكرى السبب وكمان اتكلمت عن الفريد وسالتنا لو عاوزين نلغيه لكن فى ناس قالت لا عشان كدة هى قالت ان سؤال الفريد جاى جاى ف الامتحان ونختصر فى الكتابة واللى مش عاوزه مش يختاره لانها هتجيبه فى الاسئلة الاختيارية اتكلمت كمان عن
The Viking styles of settlement
انها مستعمرة لها طابع ريفى الفيكن دول جم بعد الانجلوسكسون ولم تكن ميولهم واحدة وبالنسبة للمثال اللى عن مدينة يورك قالت مش بالضرورة اكتبه ف الامتحان بس مخدناش حاجة تانى وبكرة ان شاء هنكمل

المحاضرة التانية جرامر

ودى الدكتورة مكبرة دماغها اعتذرت لانها مريضة ومش عارفين هتجى كمان بكرة ولا لا
وبكدة انتهى الموجز الاسبوعى للقائى معاكم وتبعا متنسوش انا تحت امركم ف اى سؤال وعلى فكرة الناس اللى بتحضر كالتشر المحاضرة بكرة ان شاء الله الساعة 11 ونص بدل واحدة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محاضرات اليوم 31/5

المحاضرة الاولى كالتشر
اول حاجة كان فى طالب عامل ملخص لاول 3 محاضرات بالصور وقام شرح اللى عامله وعجب الدكتورة اوى لدرجة قالت هتجيبله هدية بكرة ان شاء الله انا اخدته منه لكن لاقيته مش شغال فبكرة ان شاء الله هاساله واحاول اشوف فيه ايه وانزله بكرة ان شاء الله
الدكتورة كعادتها سالت فى حاجة مش فاهمينها؟ فى طالبات قامت سالتها فى حاجات ف التطبيقات
3- The term Anglo-Saxon refers to ------------from the ----------- regions of ----------and ----------.اول نقط قالت ممكن نكتب settlers بس الاصح نكتب people
شرحت كمان التطبيق الخماس السؤال رقم خمسة اذكرى السبب وكمان اتكلمت عن الفريد وسالتنا لو عاوزين نلغيه لكن فى ناس قالت لا عشان كدة هى قالت ان سؤال الفريد جاى جاى ف الامتحان ونختصر فى الكتابة واللى مش عاوزه مش يختاره لانها هتجيبه فى الاسئلة الاختيارية اتكلمت كمان عن
The Viking styles of settlement
انها مستعمرة لها طابع ريفى الفيكن دول جم بعد الانجلوسكسون ولم تكن ميولهم واحدة وبالنسبة للمثال اللى عن مدينة يورك قالت مش بالضرورة اكتبه ف الامتحان بس مخدناش حاجة تانى وبكرة ان شاء هنكمل

المحاضرة التانية جرامر

ودى الدكتورة مكبرة دماغها اعتذرت لانها مريضة ومش عارفين هتجى كمان بكرة ولا لا
وبكدة انتهى الموجز الاسبوعى للقائى معاكم وتبعا متنسوش انا تحت امركم ف اى سؤال وعلى فكرة الناس اللى بتحضر كالتشر المحاضرة بكرة ان شاء الله الساعة 11 ونص بدل واحدة



شكرا عطر الجنه الف شكر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك


بالنسبة ليا،،، فعندي ملخص المحاضرات


وتماشيا مع الدكتور: دا ملخص محاضرة النحو ( مايعرب من الأسماء بعلامات فرعية )

اتمنى يعجبكم، ويساعدكم قدر المستطاع



شكرا لميس جدا جدا جدا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم
من فضلكم انا عايشة برا وبنزل قبل الامتحان بيومين لو
تقدار تساعدنى انا واخدا مادتين
الجرامر ,كومبيرهنشن

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
dodyrefaie كتب:
لو سمحتو ممكن حد يقولي ايه الفرق بين نا الداله علي الفاعلين و الداله علي المفعولين


1- (نا) الفاعلين دائما فى محل رفع فاعل و (نا) المفعولين دائما فى محل نصب مفعول به
2- نا الدالة على الفاعلين حركة الحرف الذي قبلها السكون مثل:كتبْنا الدرس فحركة الباء السكون
نا الدالة على المفعولين الحرف الذي يسبقها متحرك مثل:العدوّهاجمَنا


تمام عطر.... إجابة ممتازة
رائع

وأحب أضيف إضافة للإضاح يا دودي عشان لو نسيتي تعرفي تفرقي بينهم بفهمك للمثال:

مثلا جملة : كرمنا محمد

1- كرمْنَا محمد......> لو بصيتي على معناها،
كرمنا نحن محمد.... الفاعل هو نحن.. يبقى الجملة دي نا فيها تدل على الفاعل ( الفاعلين )


طيب تعالي نشوف الجملة الثانية:

2- كرمَنَا محمد.......> لوبصيتي على معناها،
كرم محمد نحن..... المفعول به هو نحن، هم من تكرموا من قبل محمد، يبقى محمد الفاعل وهم المفعول، إذا فالجملة دي (نا) فيها تدل على المفعول ( المفعولين )

أتمنى اكون قدرت اوصلك إزاي تفرقي بينهم بالفهم.. وعلى فكرة المثال دا ذكره الدكتور خطري عرابي بالشرح دا في محاضرته التلفزيونية، وبالتوفيق يا جميل


كمان فيه حاجة حلوة قوي ماما قالتلي عليها ومش هتنسيها ان شاء الله أبداً:


قوله تعالى:" ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا ..... "


الآية دي مجتمع فها كل أنواع الـــ (نا) ربنا: نا هنا ضمير في محل جر مضاف اليه لاتصاله باسم
تؤاخذنا: نا هنا ضمير في محل نصب مفعول به
نسينا: نا هنا ضمير في محل رفع فاعل

هتلاحظي ان (نا) جاءت مرة في محل رفع ومرة نصب ومرة جر، وعشان كدا تسمى الضمير المشترك.


وبالوفيق للجميع ان شاء الله


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
yassmin كتب:
lamees كتب:
اقتباس :
خلصنا المحاضرة الرابعة كلها وحلينا تطبيقات وقالت انها هتدينا محاضرة بدل اللى اعتذرت عنها هتكون يوم السبت 15/6


ورجعتلكم تاني بملخص الجرامر للمحاضرة الرابعة اللي نوعا ما سهلة

وبكدا نبقى ماشيين مع الدكتورة في المذاكرة study

ربنا يعينا جميعا

وأي خدمة تحت أمركم


الله يكرمك يالميس يارب تلخيصك رائع وممتاز ربنا يكرمك flowerflowerflower


تسلمي ياسمين، كلك ذوق والله ياقمر

وتحت أمرك دائما


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ghada_moh كتب:
النحو العربى صعب قوى ومش عارفه اذاكره ازاى


أنا لخصت العربي النحو في ملخصات بأسلوب سهل

وكتبت فيها كل حاجة قالها الدكتور في المحاضرات التلفزيونية، مع الشرح


لو تحبي أنزلهالك أوك

وإن شاء الله تعجبك



شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Emy Salem كتب:
lamees كتب:
reda mostafa كتب:
عطر الجنه ..... لميس... لميس


اين المحاضرات؟؟؟؟


اغيثونا ياقوم


هههه


بالنسبة ليا،،، فعندي ملخص المحاضرات Smile


وتماشيا مع الدكتور: دا ملخص محاضرة النحو ( مايعرب من الأسماء بعلامات فرعية )

اتمنى يعجبكم، ويساعدكم قدر المستطاع



رائع

شكرا يا لميس أسلوب أكتر من رائع ما شاء الله .. و الله الواحد كان هيتجنن من الجزئية بتاعت لغة النقص و القصر فى الأسماء الخمسة بس الحمد لله فهمته بعد محاضرتك المرتبة سلمت يداك الف شكر


Smile تسلمي يا رب، متحرمش منك أبدا يا إيمي
ربنا يخليك flower


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
reda mostafa كتب:
الف شكر لميس ربنا ينجحك يارب واشوفك من الخمسه الاوائل على الترم ده امين يارب


reda mostafa كتب:

شكرا لميس جدا جدا جدا


bsmile يارب يا reda يسمع منك ربنا bsmile

أنا وحضرتك وكل المجتهدين.... آمين

تسلم flower



شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محاضرات اليوم 31/5

المحاضرة الاولى كالتشر
اول حاجة كان فى طالب عامل ملخص لاول 3 محاضرات بالصور وقام شرح اللى عامله وعجب الدكتورة اوى لدرجة قالت هتجيبله هدية بكرة ان شاء الله انا اخدته منه لكن لاقيته مش شغال فبكرة ان شاء الله هاساله واحاول اشوف فيه ايه وانزله بكرة ان شاء الله
الدكتورة كعادتها سالت فى حاجة مش فاهمينها؟ فى طالبات قامت سالتها فى حاجات ف التطبيقات
3- The term Anglo-Saxon refers to ------------from the ----------- regions of ----------and ----------.اول نقط قالت ممكن نكتب settlers بس الاصح نكتب people
شرحت كمان التطبيق الخماس السؤال رقم خمسة اذكرى السبب وكمان اتكلمت عن الفريد وسالتنا لو عاوزين نلغيه لكن فى ناس قالت لا عشان كدة هى قالت ان سؤال الفريد جاى جاى ف الامتحان ونختصر فى الكتابة واللى مش عاوزه مش يختاره لانها هتجيبه فى الاسئلة الاختيارية اتكلمت كمان عن
The Viking styles of settlement
انها مستعمرة لها طابع ريفى الفيكن دول جم بعد الانجلوسكسون ولم تكن ميولهم واحدة وبالنسبة للمثال اللى عن مدينة يورك قالت مش بالضرورة اكتبه ف الامتحان بس مخدناش حاجة تانى وبكرة ان شاء هنكمل

المحاضرة التانية جرامر

ودى الدكتورة مكبرة دماغها اعتذرت لانها مريضة ومش عارفين هتجى كمان بكرة ولا لا
وبكدة انتهى الموجز الاسبوعى للقائى معاكم وتبعا متنسوش انا تحت امركم ف اى سؤال وعلى فكرة الناس اللى بتحضر كالتشر المحاضرة بكرة ان شاء الله الساعة 11 ونص بدل واحدة


جزاك الله كل خير يا عطر ... flower

تعبناك معانا thanks

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة أنتى لكى فضل كبير على فى كثير من المواد بالترم الاول ربنا يجازيكى كل خير وربنا يجعلة فى ميزان حسناتك البريد الإلكتروني: esymohamed@ممنوع وضع روابط الفيس بوك g لو تكرمتى أريد التواصل مع حضرتك عبر الفيس بوك لاننى مدرس ولا أحضر المحاضرات وفية حاجات كتير محتاجها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محمد كيمو كتب:
عطر الجنة أنتى لكى فضل كبير على فى كثير من المواد بالترم الاول ربنا يجازيكى كل خير وربنا يجعلة فى ميزان حسناتك البريد الإلكتروني: esymohamed@ممنوع وضع روابط الفيس بوك g لو تكرمتى أريد التواصل مع حضرتك عبر الفيس بوك لاننى مدرس ولا أحضر المحاضرات وفية حاجات كتير محتاجها


الفضل لله وحده
ربنا يجازينا واياكم كل خير
انا بعت لحضرتك رسالة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ازيكم ياجماعه انا سألتكم قبل كده بس محدش رد عليا انا مش هقدر احضر الامتحانانات السنه دى اعمل ايه اقدم اعتذار او أأجل ولا مروحش وخلاص وايه الفرق بين التالته الله يخليكم اللى عنده فكرة عن الموضوع ده يفيدنى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة من فضلك اذا فيك تساعدنى انا عندة مادتين ومابقدر احضر
لو تقوليلى ايش الملغى فى مادة الجرامر وكومبيرهنشن انامنتظرا من امبرح تعرفين ايش بس الملغى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
mayada كتب:
عطر الجنة من فضلك اذا فيك تساعدنى انا عندة مادتين ومابقدر احضر
لو تقوليلى ايش الملغى فى مادة الجرامر وكومبيرهنشن انامنتظرا من امبرح تعرفين ايش بس الملغى


اعذرينى ما شوفتش رسالتك امبارح عموما المادتين مش فيهم اى ملغى فقط ذاكرى المحاضرات والتطبيقات والله يوفقك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم

ممكن بسال عن ماده النحو ترم تانى ما حضرت اى شىء الترم ده وعايزه اعرف اخدتوا ايه فى المنهج ؟

cryingsadcryingsad

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محمد كيمو كتب:
الروابط مش بتفتح لو سمحتى يا عطر الروابط عندى مش بتفتح


الروابط بتاعت ايه؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ازيك ياعطر عاملة اية وحشانى ربنا يجازيكى خير يارب بجد الفضل لله ثم ليكى علينا كبير وربنا يعزك معلش حبيبت قلبى استئذنك بس تقوليلى هى دكتورة الكالتشر بانسبة للمحاضرة السادسة شرحتها كلها ولا اتكلمت عن الفيكنج بس ضرورى معلش عشان مش غارفة اذكرها كلها ولا اية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محاضرات اليوم 31/5

المحاضرة الاولى كالتشر
اول حاجة كان فى طالب عامل ملخص لاول 3 محاضرات بالصور وقام شرح اللى عامله وعجب الدكتورة اوى لدرجة قالت هتجيبله هدية بكرة ان شاء الله انا اخدته منه لكن لاقيته مش شغال فبكرة ان شاء الله هاساله واحاول اشوف فيه ايه وانزله بكرة ان شاء الله
الدكتورة كعادتها سالت فى حاجة مش فاهمينها؟ فى طالبات قامت سالتها فى حاجات ف التطبيقات
3- The term Anglo-Saxon refers to ------------from the ----------- regions of ----------and ----------.اول نقط قالت ممكن نكتب settlers بس الاصح نكتب people
شرحت كمان التطبيق الخماس السؤال رقم خمسة اذكرى السبب وكمان اتكلمت عن الفريد وسالتنا لو عاوزين نلغيه لكن فى ناس قالت لا عشان كدة هى قالت ان سؤال الفريد جاى جاى ف الامتحان ونختصر فى الكتابة واللى مش عاوزه مش يختاره لانها هتجيبه فى الاسئلة الاختيارية اتكلمت كمان عن
The Viking styles of settlement
انها مستعمرة لها طابع ريفى الفيكن دول جم بعد الانجلوسكسون ولم تكن ميولهم واحدة وبالنسبة للمثال اللى عن مدينة يورك قالت مش بالضرورة اكتبه ف الامتحان بس مخدناش حاجة تانى وبكرة ان شاء هنكمل

المحاضرة التانية جرامر

ودى الدكتورة مكبرة دماغها اعتذرت لانها مريضة ومش عارفين هتجى كمان بكرة ولا لا
وبكدة انتهى الموجز الاسبوعى للقائى معاكم وتبعا متنسوش انا تحت امركم ف اى سؤال وعلى فكرة الناس اللى بتحضر كالتشر المحاضرة بكرة ان شاء الله الساعة 11 ونص بدل واحدة


جزاكى الله خيرا ونفع بك وجعله فى ميزان حسناتك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
سلام يا شباب .. حد عنده فكرة بالنسبة للكلمات القراءة والفهم و اللى عليها سؤال فى الإمتحان من 5 درجات المفروض نضعها فى جملة _ السؤال : هل يجب ان اضعها فى جمل من إنشائى و لا ممكن أكتفى بالجمل الموجودة فى كل محاضرة ؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
lamees كتب:
Hussein1974 كتب:
lamees كتب:
om albaraa كتب:
يسعدني المشاركة معكم في الاعراب
وشكرا علي الفكرة لميس كتير
اولا
فرعون :فاعل مرفوع ، بغياٌ: مفعول مطلق منصوب
قليلاً : مستثني بإلا منصوب
شتاءً: ظرف زمان منصوب






يادي النور يادي النور.... وأخيرا !!

أهلا بك يا om albaraa نورتينا والله
بس هي الحقيقة الفكرة فكرة Hussein ربنا يكرمه

لكن المهم في النهاية ان الفكرة أيا كان صاحبها بدات تجيب نتيجة والحمد لله

شكرا على مشاركتك، وتفاعلك

ومستنيين Hussein مشكورا يقولنا الإعراب النهائي



ربنا يكرمك يالميس على ذوقك ومجهودك بس الحقيقة اللي بدأ بطرح أسئلة النحو كانت جينا يعني نقدر ننسب الفكرة ليها وعامة زي مانتي قلتي أيا كان صاحب الفكرة المهم المشاركة خصوصا اني لقيت بعض الزملاء بيشتكوا من النحو في المساهمات الأخيرة.
بالنسبة لإعراب بغيا في الآية الكريمة مفعول لأجله وده طبعا بسبب تفسير المعنى ولو تفتكروا إني قلت في أول محاضرة إننا لو فهمنا المعنى هنقدر نعرب بسهولة.
بتمنى لجينا النجاح وطبعا بتمناه لنفسي في الترم البيني اللي ربنا يستر منه وان شاء الله ياجينا انتي وباقي الناس اللي بيشتكوا من النحو انا متفائل ان مع الوقت المشكلة دي تتلاشى مع اني شايف انك انتي مستواكي مش ضعيف بصراحة.اتمنى التوفيق للجميع.






السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معلش كل مرة أتأخر شوية، بس متبعاكم دائما والله

وطبعا بشكر Hussein جدا على اهتمامك الأكثر من رائع


بس ياريت حضرتك تشرحلنا ليه "بغيا" مفعول لأجله، لأن حتى من تفسيرها حاسة انها تنفع تبقى حال ؟! scratch

" وجاوزنا ببني إسرائيل البحر فأتبعهم فرعون وجنوده بغيا وعدوا "

بغيا: يعني ظلما، فدا وصف لآل فرعون مثلا، ولا المقصود انهم اتبعوهم لأجل ايقاع الظلم بهم، ولو دا المقصود يبقى إزاي هنقدر نفرق بين المفعول لأجله والحال خاصة لو في آية زي دي؟!

معلش هنتعبك معانا

اعذريني يالميس أصلي مش بدخل كتير الأيام دي ومشوفتش سؤالك ده قبل كده.هو المعنى هنا إنهم اتبعوهم رغبة في الانتقام والاعتداء عليهم يعني مفعول لأجله.أما بالنسبة للمفعول لأجله فهو بيبقى مصدر لكن الحال لا.بمعنى إن في الآية دي لو كانت حال كانت هتبقى باغين ومعتدين مثلا وليس بغيًا وعدوًا.والله أعلم.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Hussein1974 كتب:
lamees كتب:


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معلش كل مرة أتأخر شوية، بس متبعاكم دائما والله

وطبعا بشكر Hussein جدا على اهتمامك الأكثر من رائع


بس ياريت حضرتك تشرحلنا ليه "بغيا" مفعول لأجله، لأن حتى من تفسيرها حاسة انها تنفع تبقى حال ؟! scratch

" وجاوزنا ببني إسرائيل البحر فأتبعهم فرعون وجنوده بغيا وعدوا "

بغيا: يعني ظلما، فدا وصف لآل فرعون مثلا، ولا المقصود انهم اتبعوهم لأجل ايقاع الظلم بهم، ولو دا المقصود يبقى إزاي هنقدر نفرق بين المفعول لأجله والحال خاصة لو في آية زي دي؟!

معلش هنتعبك معانا

اعذريني يالميس أصلي مش بدخل كتير الأيام دي ومشوفتش سؤالك ده قبل كده.هو المعنى هنا إنهم اتبعوهم رغبة في الانتقام والاعتداء عليهم يعني مفعول لأجله.أما بالنسبة للمفعول لأجله فهو بيبقى مصدر لكن الحال لا.بمعنى إن في الآية دي لو كانت حال كانت هتبقى باغين ومعتدين مثلا وليس بغيًا وعدوًا.والله أعلم.



رائع
ولا يهمك يا Hussein كلنا على دا الحال .... ربنا معاك وبالتوفيق

وشكرا شكرا شكرا بجد flower

مقارنة في غاية الأهمية، والله بستفيد من شرحك كثير.. جزاك الله خيرا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
gina mikhail كتب:
اعرب

كونوا مجتهدين فى دراستكم


كونوا: فعل امر ناقص مبني على حذف النون لأنه من الأفعال الخمسة وواو الجماعة ضمير متصل مبني على السكون في محل رفع اسم كان
مجتهدين: خبر كان منصوب ولعامة نصبة الياء لأنه جمع مذكر سالم
في: حرف جر

دراستكم: اسم مجرور بفي وعلامة جره الكسرة الظاهرة على آخره وهو مضاف،
والكاف:
ضمير متصل مبني على الضم في محل جر مضاف إليه،
والميم:
للجمع لامحل لها من الاعراب


أي خدمة Smile


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
متشكرة اوى يا لميس و معلش استحملينى هكتب حاجات كتير اليومين دول علشان من خلالها يقدر كل اللى عندة مشكلة فى النحو يلم اكبر قدر من المعلومات بسرعة و صدقينى انا قبل ما اكتب الجمل بكون اعربتها لوحدى الاول بس مبحبش اكتب الاجابة علشان بخاف لو فيها حاجة غلط يحصل لخبطة للناس اللى معندهاش وقت للمذاكرة و عايزة الاجابة السليمة علطول بس هحاول اكتب اللى انا متأكدة منة بس

اعرب

انصر اخاك ظالما او مظلوما

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Emy Salem كتب:
سلام يا شباب .. حد عنده فكرة بالنسبة للكلمات القراءة والفهم و اللى عليها سؤال فى الإمتحان من 5 درجات المفروض نضعها فى جملة _ السؤال : هل يجب ان اضعها فى جمل من إنشائى و لا ممكن أكتفى بالجمل الموجودة فى كل محاضرة ؟؟


براحتك تضعيها ف جملة من انشائك او تكتفى بالموجود

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محاضرات السبت 1/6
معلش اتاخرت عليكى حبة كتير كدة
الاولى كالتشر
سالت لو حد مش فاهم حاجة ف المحاضرة الخامسة واتكلمنا عن الفريدوليه هو من اعظم الملوك واختصارنا الكلام عنه ف بعض النقاط
1-of his first acts was to establish the beginnings of an English fleet
2-His kingly virtues can also be seen, with hindsight, in his encouragement of learning
3-he also agreed to be baptized a Christian
4- This success led to a new treaty with Guthrum. He and Alfred agreed a basis for coexistence between Anglo-Saxons in the south and west and Danes in the north and east of the country - the region which became known as Danelaw
وكمان حلينا ف التطبيقات وخصوصا الخامس والسادس حتى ان الدكتورة قالت انها بقالها كتير مش جابت منهم امتحانات وممكن يكونو محل امتحان

المحاضرة التانية جرامر
اخدنا فيها الرابعة والخامسة
الرابعة اخدنا فيها Distinguish Nouns that Refer to Persons and Nouns
that Refer to Things
والخامسة اخدنا فيها 1-Problems with Pronouns
2-Distinguish Possessive Adjectives and Pronouns

واللى منكم يفهم المحاضرتين دول يبقى يشرحلى ويكسب فيا ثواب
وتبعا اللى عاوز يسال اى سؤال انا تحت امركم واشوفكم الاسبوع الجاى ان شاء الله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انا عايز اسئل سؤال هو الكالشر مافيش حاجه ملغيه علينا يعنى الخامس محاضرات بالطتيبيقات مقررين ياعطر الجنه وشكر ليكى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ؟؟
كل الشكر والتقدير للأخت الفاضلة عطر الجنة ولا يسعنا إلا ان نقول " بارك الله فيك وجزاك الله خيراً "

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ؟؟
أنا آسف ف الطلب ده ؟؟؟ لكن لأني لسه هأبدأ أقول يا مسهل وأبدأ أذاكر وحاسس الحكاية صعبة شوية فليا طلب عن الاخت عطر الجنة

أكتبي لي المقرر بالظبط يعني مثلا الكالتشر من فين لفين
الكمبرهنشن المذكرة بتاعاتها بس ولا في حاجة تاني ...... وهكذا يعني زي كدا
وأنا آسف جدا لتعبك
وبارك الله فيك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
medhate كتب:
السلام عليكم ؟؟
أنا آسف ف الطلب ده ؟؟؟ لكن لأني لسه هأبدأ أقول يا مسهل وأبدأ أذاكر وحاسس الحكاية صعبة شوية فليا طلب عن الاخت عطر الجنة

أكتبي لي المقرر بالظبط يعني مثلا الكالتشر من فين لفين
الكمبرهنشن المذكرة بتاعاتها بس ولا في حاجة تاني ...... وهكذا يعني زي كدا
وأنا آسف جدا لتعبك
وبارك الله فيك


بعد الثتاء والشكر تبعا للاخت عطر الجنه

اضم صوتى للاستاذ مدحت لانى انا كمان ناوى ابداء المذاكره غدا باذن الله

وعايز اعرف ايه المقرر بالظبط واذاكره منين

الله يخلك ياعطر

اه عطر هوه فى محاضرات تانيه بعد كده فى الكليه

شكرا عطر الجنه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
gina mikhail كتب:
متشكرة اوى يا لميس و معلش استحملينى هكتب حاجات كتير اليومين دول علشان من خلالها يقدر كل اللى عندة مشكلة فى النحو يلم اكبر قدر من المعلومات بسرعة و صدقينى انا قبل ما اكتب الجمل بكون اعربتها لوحدى الاول بس مبحبش اكتب الاجابة علشان بخاف لو فيها حاجة غلط يحصل لخبطة للناس اللى معندهاش وقت للمذاكرة و عايزة الاجابة السليمة علطول بس هحاول اكتب اللى انا متأكدة منة بس

اعرب

انصر اخاك ظالما او مظلوما


انصر: فعل امر مبنى على السكون لعدم اتصاله بشىء الفاعل ضمير مستتر تقديره انت
اخاك: مفعول به منصوب وعلامة نصبة الالف نيابة عن الفتحة لانة من الاسماء الخمسة
ظالما: حال منصوب وعلامة نصبة الفتحة
او: حرف عطف لا محل له من الاعراب
مظلوما: اسم معطوف باو منصوب وعلامة نصبة الفتحة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محاضرات السبت 1/6
معلش اتاخرت عليكى حبة كتير كدة
الاولى كالتشر
سالت لو حد مش فاهم حاجة ف المحاضرة الخامسة واتكلمنا عن الفريدوليه هو من اعظم الملوك واختصارنا الكلام عنه ف بعض النقاط
1-of his first acts was to establish the beginnings of an English fleet
2-His kingly virtues can also be seen, with hindsight, in his encouragement of learning
3-he also agreed to be baptized a Christian
4- This success led to a new treaty with Guthrum. He and Alfred agreed a basis for coexistence between Anglo-Saxons in the south and west and Danes in the north and east of the country - the region which became known as Danelaw
وكمان حلينا ف التطبيقات وخصوصا الخامس والسادس حتى ان الدكتورة قالت انها بقالها كتير مش جابت منهم امتحانات وممكن يكونو محل امتحان

المحاضرة التانية جرامر
اخدنا فيها الرابعة والخامسة
الرابعة اخدنا فيها Distinguish Nouns that Refer to Persons and Nouns
that Refer to Things
والخامسة اخدنا فيها 1-Problems with Pronouns
2-Distinguish Possessive Adjectives and Pronouns

واللى منكم يفهم المحاضرتين دول يبقى يشرحلى ويكسب فيا ثواب
وتبعا اللى عاوز يسال اى سؤال انا تحت امركم واشوفكم الاسبوع الجاى ان شاء الله

الف شكر ليكى ياعطر الجنة لكن فى خطا فى رقم 3 culture عن king Alfred
]3-he also agreed to be baptized a Christian
]دة مش king Alfred ]دة Guthrum
مرة اخرى اشكرك من كل قلبى عطر الجنة سلمت يداكسلمت يداك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
gina mikhail كتب:
متشكرة اوى يا لميس و معلش استحملينى هكتب حاجات كتير اليومين دول علشان من خلالها يقدر كل اللى عندة مشكلة فى النحو يلم اكبر قدر من المعلومات بسرعة و صدقينى انا قبل ما اكتب الجمل بكون اعربتها لوحدى الاول بس مبحبش اكتب الاجابة علشان بخاف لو فيها حاجة غلط يحصل لخبطة للناس اللى معندهاش وقت للمذاكرة و عايزة الاجابة السليمة علطول بس هحاول اكتب اللى انا متأكدة منة بس

اعرب

انصر اخاك ظالما او مظلوما


ولا يهمك يا جينا..

أنا معاك لأني أساسا بذاكر من أسئلتك وبستناك دائما
Smile

fula free كتب:

انصر: فعل امر مبنى على السكون لعدم اتصاله بشىء الفاعل ضمير مستتر تقديره انت
اخاك: مفعول به منصوب وعلامة نصبة الالف نيابة عن الفتحة لانة من الاسماء الخمسة
ظالما: حال منصوب وعلامة نصبة الفتحة
او: حرف عطف لا محل له من الاعراب
مظلوما: اسم معطوف باو منصوب وعلامة نصبة الفتحة



إعراب ممتاز يا fula وبالتوفيق دائماً flower


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محاضرات السبت 1/6
معلش اتاخرت عليكى حبة كتير كدة
الاولى كالتشر
سالت لو حد مش فاهم حاجة ف المحاضرة الخامسة واتكلمنا عن الفريدوليه هو من اعظم الملوك واختصارنا الكلام عنه ف بعض النقاط
1-of his first acts was to establish the beginnings of an English fleet
2-His kingly virtues can also be seen, with hindsight, in his encouragement of learning
3-he also agreed to be baptized a Christian
4- This success led to a new treaty with Guthrum. He and Alfred agreed a basis for coexistence between Anglo-Saxons in the south and west and Danes in the north and east of the country - the region which became known as Danelaw
وكمان حلينا ف التطبيقات وخصوصا الخامس والسادس حتى ان الدكتورة قالت انها بقالها كتير مش جابت منهم امتحانات وممكن يكونو محل امتحان

المحاضرة التانية جرامر
اخدنا فيها الرابعة والخامسة
الرابعة اخدنا فيها Distinguish Nouns that Refer to Persons and Nouns
that Refer to Things
والخامسة اخدنا فيها 1-Problems with Pronouns
2-Distinguish Possessive Adjectives and Pronouns

واللى منكم يفهم المحاضرتين دول يبقى يشرحلى ويكسب فيا ثواب
وتبعا اللى عاوز يسال اى سؤال انا تحت امركم واشوفكم الاسبوع الجاى ان شاء الله


تسلمي يا عطر.. منتحرمش من تعبك thanks


أما بالنسبة لمحضرات الجرامر.. فأنا لخصت لحد المحاضرة الرابعة، وقلت فيها كل اللي الدكتورة قالته في المحاضرة التلفزيونية مع شوية ترتيب.. حاولي تقرئي ملخصي وإن شاء الله تفهمي منه.. ولو مش قدرتي تفهمي حاجة أنا تحت أمرك

أما بالنسة للمحاضرة الخامسة فكنت والله لخصتها بس أخويا الله يصلح حاله ويهديه قفل الوورد من غير ما يحفظها وضاعت فمعلش هلخصها وأنزلها ان شاء الله بالكثير بكرة، وهي على فكرة سهلة جدا جدا جدا.. وبالتوفيق

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مساء الخير عليكم .... flower

أي حد محتاج الملخصات بتاعتي يا جماعة، اسمي على الفيس lamees hassan
يبعتلي وانا أبعتهاله أفضل وأسهل وبالترتيب..

بيتهيألي كدا أحسن ولا إيه ؟!

وربنا معانا جميعا .. آمين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ؟؟؟
الشكر كل الشكر للأخت المجتهدة جداً لميس ؟؟؟؟؟ يعني بصراحة كلمات الشكر لن تكفي مجهودك تالكبير والرائع أتمنى لك التوفيق والتفوق والسداد ؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
hend....hamdy كتب:
ازيك ياعطر عاملة اية وحشانى ربنا يجازيكى خير يارب بجد الفضل لله ثم ليكى علينا كبير وربنا يعزك معلش حبيبت قلبى استئذنك بس تقوليلى هى دكتورة الكالتشر بانسبة للمحاضرة السادسة شرحتها كلها ولا اتكلمت عن الفيكنج بس ضرورى معلش عشان مش غارفة اذكرها كلها ولا اية


حبيبتى الدكتورة مش بتشرح هى بتقول فى حد مش فاهم حاجة والى مش فاهم حاجة تشرحهاله وبالنسبة للفيكنج كان واحدة مش فاهماها والدكتورة شرحتهالها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.