اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

حلقة دراسية ترم ثاني آداب E دور يوليو 2013 ( الجزء الأول)

Recommended Posts

مبروووووووووك يا لميس بتستاهلي والله الف مبروووووووك partyفرحفرحفرح

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
lamees كتب:
صباح الخيرات !! flower

مبروك لكل الناجحين واللي انتقلوا للترم التاني.. وعقبال الليسانس ان شاء الله
معلش اعذروني اني بتواصل معاكم فترة وبعدين أقطع كدا.. البيت والعيال في وقت الامتحانات = (ميكس) صعب يادماغي


والله المستعان

بس كنت بتابع المنتدى دايما.. وبداية قوية من عطر الجنة و ATOMEX ، يسلم مجهودكم ويارب دايما


وبمناسبة المذاكرة أنا لخصت أول محاضرة تلفزيونية في الجرامر(2)، يعني اللي معندوش وقت يشوف المحاضرة يقدر يذاكر الملخص دا وبعد كدا يحل الـ Exercises، هتلاقوني كاتبة كل حاجة قالتها الدكتورة في الملخص، وأتمنى يعجبكم




لميس بجد ربنا يباركلك يارب flower
ويجازيكى خير على مجهودك وتسلم ايدك تصفيق
ونستناكى بقى فى باقى المحاضرات شفتى الطمع خجول

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Emy Salem كتب:
الأمُّ ( مدرسةٌ ) إذا أعدَدْتَهَا أعدَدْتَ ( شعبًا ) طيَّبَ الأعْراقِ
الأمُّ ( روضٌ ) إنْ تعَهدَّهُ الحيَا بالرِّيِّ أورقَ أيَّمــا إيراقِ
الأمُّ أستــــاذُ الأساتذةِ الأُلى شغلتْ مآثرُهمْ مدى الآفاقِ
أنا لا أقولُ دَعوا النِّساءَ ( سوافِرًا ) بين الرجالِ يجُلْنَ في الأسواقِ
يَدْرُجْنَ حيثُ أردْنَ لا من ( وازعٍ ) يحْذرْنَ رِقْبَتَهُ ولا مِن واقِ
فَتَوَّسَّطُوا في الحالتينِ وأنْصِفُوا فالشَّرُّ في التقييدِ والإطلاقِ
بين نوع التنوين فى كلمات :

1 – مدرسةٌ
2 – شعبًا
3 – روضٌ
4 – سوافِرًا
5 – وازعٍ

ممكن حد يساعدنى فى إجابة السؤال ده علشان مش متاكدة منه اوى


كلها تنوين تمكين ماعدا كلمة سوافرًا لأنها صيغة منتهى الجموع وهي من صيغ الممنوع من الصرف،ولكنها هنا منونة لضرورة الوزن الشعري.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
yassmin كتب:
مبروووووووووك يا لميس بتستاهلي والله الف مبروووووووك partyفرحفرحفرح


تسلمي يا ياسمين .. متحرمش منك أبدا
كله بتشجيع ودعم أعضاء المنتدى .. إن شااء الله دايما يارب متجمعين flower

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
نهى مجدى كتب:
lamees كتب:
صباح الخيرات !! flower

مبروك لكل الناجحين واللي انتقلوا للترم التاني.. وعقبال الليسانس ان شاء الله
معلش اعذروني اني بتواصل معاكم فترة وبعدين أقطع كدا.. البيت والعيال في وقت الامتحانات = (ميكس) صعب يادماغي


والله المستعان

بس كنت بتابع المنتدى دايما.. وبداية قوية من عطر الجنة و ATOMEX ، يسلم مجهودكم ويارب دايما


وبمناسبة المذاكرة أنا لخصت أول محاضرة تلفزيونية في الجرامر(2)، يعني اللي معندوش وقت يشوف المحاضرة يقدر يذاكر الملخص دا وبعد كدا يحل الـ Exercises، هتلاقوني كاتبة كل حاجة قالتها الدكتورة في الملخص، وأتمنى يعجبكم




لميس بجد ربنا يباركلك يارب flower
ويجازيكى خير على مجهودك وتسلم ايدك تصفيق
ونستناكى بقى فى باقى المحاضرات شفتى الطمع خجول


تسلمي يا نهى ..
أي خدمة يا جميل

إن شاء الله كل ما نآخد محاضرة .. ألخصها وانزلها بإذن الله

يا معيـــــــــــــــــــــن Smile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Hussein1974 كتب:
Emy Salem كتب:
الأمُّ ( مدرسةٌ ) إذا أعدَدْتَهَا أعدَدْتَ ( شعبًا ) طيَّبَ الأعْراقِ
الأمُّ ( روضٌ ) إنْ تعَهدَّهُ الحيَا بالرِّيِّ أورقَ أيَّمــا إيراقِ
الأمُّ أستــــاذُ الأساتذةِ الأُلى شغلتْ مآثرُهمْ مدى الآفاقِ
أنا لا أقولُ دَعوا النِّساءَ ( سوافِرًا ) بين الرجالِ يجُلْنَ في الأسواقِ
يَدْرُجْنَ حيثُ أردْنَ لا من ( وازعٍ ) يحْذرْنَ رِقْبَتَهُ ولا مِن واقِ
فَتَوَّسَّطُوا في الحالتينِ وأنْصِفُوا فالشَّرُّ في التقييدِ والإطلاقِ
بين نوع التنوين فى كلمات :

1 – مدرسةٌ
2 – شعبًا
3 – روضٌ
4 – سوافِرًا
5 – وازعٍ

ممكن حد يساعدنى فى إجابة السؤال ده علشان مش متاكدة منه اوى


كلها تنوين تمكين ماعدا كلمة سوافرًا لأنها صيغة منتهى الجموع وهي من صيغ الممنوع من الصرف،ولكنها هنا منونة لضرورة الوزن الشعري.


الله الله يا أستاذ Hussein ،، معاك حق فاتتني خالص ..

حضرتك عارف بأه ... آخر مرة ذاكرت الممنوع من الصرف وأنا في ثانوي .. يعني من 10 سنين يادماغي

الحمد لله إنها جاءت على قد كدا small girl

شكرا على التنبيه اللطيف دا

ومعلش يا إيمي على الغلطة دي .. أستاذ Hussein معاه حق

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بما ان فى لينكات مش شغالة ع الميديا زى ما قالت ايمى انا نزلت المواد تانى اهى ع الفور شير وبرضو لو فى حاجة مش شغالة قولولى
المادة الاولى ثقافية 4shared.com/rar/Y8uGlDWG/125_.html?

المادة التانية الجرامر 4shared.com/rar/J6uGoBGb/122_.html?
ودى تطبيقات الجرامر 4shared.com/rar/63g4CVJe/_online.html?

تالت مادة قراءة وفهم ودى على 3 لينكات
الاول 4shared.com/rar/5N0KgMdV/123__part1.html?

التانى 4shared.com/rar/GSCrKbQM/123__part2.html?

التالت 4shared.com/rar/MTJ_5V1l/123__part3.html?

وجارى تبعا تنزيل باقى المواد وزى ما قولتلكم لو فى حاجه بلغونى



م نتحرمش منك يارب ياعطر

بس عاوزه أسأل هيا دي لينكات الكتب ولا محاضرات الصفحه ^_^

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ياعطر الجنه الله يبارك فيكي انا عاوزه لينك للملازم بتاعت الكومبريهنشن الي الدوك بيديهالكو

عشان انا مش ف مصر ومعرفش اجيبها Sad

وكمان مش انتو قلتو ان المذاكره هتكون من ال5 قطع الي حددها الدكتور صح

طب ايه فايدة الملازم دي

والف شكر ياعطوره

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

[quote="lamees"]

عطر الجنة كتب:
Emy Salem كتب:
الأمُّ ( مدرسةٌ ) إذا أعدَدْتَهَا أعدَدْتَ ( شعبًا ) طيَّبَ الأعْراقِ
الأمُّ ( روضٌ ) إنْ تعَهدَّهُ الحيَا بالرِّيِّ أورقَ أيَّمــا إيراقِ
الأمُّ أستــــاذُ الأساتذةِ الأُلى شغلتْ مآثرُهمْ مدى الآفاقِ
أنا لا أقولُ دَعوا النِّساءَ ( سوافِرًا ) بين الرجالِ يجُلْنَ في الأسواقِ
يَدْرُجْنَ حيثُ أردْنَ لا من ( وازعٍ ) يحْذرْنَ رِقْبَتَهُ ولا مِن واقِ
فَتَوَّسَّطُوا في الحالتينِ وأنْصِفُوا فالشَّرُّ في التقييدِ والإطلاقِ
بين نوع التنوين فى كلمات :

1 – مدرسةٌ
2 – شعبًا
3 – روضٌ
4 – سوافِرًا
5 – وازعٍ

ممكن حد يساعدنى فى إجابة السؤال ده علشان مش متاكدة منه اوى
[/quote

مدرسة- شعبا-روض : تنوين تمكين
سوافرا: تنوين تنكير
وازع: يتنوين عوض عن حرف

اتمنى يكون صح

bism allah

مدرسةٌ، شعباً، روضٌ، سوافراً،وازعٍ :
جميعها تنوين تمكين

لأنها أسماء معربة بغض النظر هي جمع أو مفرد طالما معربة فهي تنوين تمكين .

وإن شاء الله أنزلكم تلخيص مبسط خالص لأنواع التنوين .. انهاردة أو بكرة بالكثير ان شاء الله


سلمت يداك

jazak

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Hussein1974 كتب:
Emy Salem كتب:
الأمُّ ( مدرسةٌ ) إذا أعدَدْتَهَا أعدَدْتَ ( شعبًا ) طيَّبَ الأعْراقِ
الأمُّ ( روضٌ ) إنْ تعَهدَّهُ الحيَا بالرِّيِّ أورقَ أيَّمــا إيراقِ
الأمُّ أستــــاذُ الأساتذةِ الأُلى شغلتْ مآثرُهمْ مدى الآفاقِ
أنا لا أقولُ دَعوا النِّساءَ ( سوافِرًا ) بين الرجالِ يجُلْنَ في الأسواقِ
يَدْرُجْنَ حيثُ أردْنَ لا من ( وازعٍ ) يحْذرْنَ رِقْبَتَهُ ولا مِن واقِ
فَتَوَّسَّطُوا في الحالتينِ وأنْصِفُوا فالشَّرُّ في التقييدِ والإطلاقِ
بين نوع التنوين فى كلمات :

1 – مدرسةٌ
2 – شعبًا
3 – روضٌ
4 – سوافِرًا
5 – وازعٍ

ممكن حد يساعدنى فى إجابة السؤال ده علشان مش متاكدة منه اوى


كلها تنوين تمكين ماعدا كلمة سوافرًا لأنها صيغة منتهى الجموع وهي من صيغ الممنوع من الصرف،ولكنها هنا منونة لضرورة الوزن الشعري.


ألف شكر يا أستاذ حسين رائع

سلمت يداك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
lamees كتب:
Hussein1974 كتب:
Emy Salem كتب:
الأمُّ ( مدرسةٌ ) إذا أعدَدْتَهَا أعدَدْتَ ( شعبًا ) طيَّبَ الأعْراقِ
الأمُّ ( روضٌ ) إنْ تعَهدَّهُ الحيَا بالرِّيِّ أورقَ أيَّمــا إيراقِ
الأمُّ أستــــاذُ الأساتذةِ الأُلى شغلتْ مآثرُهمْ مدى الآفاقِ
أنا لا أقولُ دَعوا النِّساءَ ( سوافِرًا ) بين الرجالِ يجُلْنَ في الأسواقِ
يَدْرُجْنَ حيثُ أردْنَ لا من ( وازعٍ ) يحْذرْنَ رِقْبَتَهُ ولا مِن واقِ
فَتَوَّسَّطُوا في الحالتينِ وأنْصِفُوا فالشَّرُّ في التقييدِ والإطلاقِ
بين نوع التنوين فى كلمات :

1 – مدرسةٌ
2 – شعبًا
3 – روضٌ
4 – سوافِرًا
5 – وازعٍ

ممكن حد يساعدنى فى إجابة السؤال ده علشان مش متاكدة منه اوى


كلها تنوين تمكين ماعدا كلمة سوافرًا لأنها صيغة منتهى الجموع وهي من صيغ الممنوع من الصرف،ولكنها هنا منونة لضرورة الوزن الشعري.


الله الله يا أستاذ Hussein ،، معاك حق فاتتني خالص ..

حضرتك عارف بأه ... آخر مرة ذاكرت الممنوع من الصرف وأنا في ثانوي .. يعني من 10 سنين يادماغي

الحمد لله إنها جاءت على قد كدا small girl

شكرا على التنبيه اللطيف دا

ومعلش يا إيمي على الغلطة دي .. أستاذ Hussein معاه حق


يا حبيبتى إنتى كتر خيرك و الله و شكرا ليكى و للاستاذ حسين .. ربنا يفتح عليكم و يزدكم علم flower

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يا شعب الموقع فتح لتحميل المواد دون التقيد بالساعة الخامسة ، و تطبيقات تلفيزيونية
ثقافية 2 نزلت Smile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ياجماعه ممكن حد يساعدنى فى انى الاقى مدرسه انجليزى لتعليم المحادثه فى 6 اكتوبر لو حد يعرف يبعتلى رقمها على الخاص

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انا حسا ان مستوايه فى الانجليزى ما تقدمش كل الحكايه ان حصيله الكلمات زادت بس مش بعرف اتكلم اللغه
علشان كده فكرت فى موضوع الدرس

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
علشان كده ياريت لو حد يعرف مدرسه فى 6 اكتوبر يقولى
وشكرا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
زينـب علـي كتب:
ياعطر الجنه الله يبارك فيكي انا عاوزه لينك للملازم بتاعت الكومبريهنشن الي الدوك بيديهالكو

عشان انا مش ف مصر ومعرفش اجيبها Sad

وكمان مش انتو قلتو ان المذاكره هتكون من ال5 قطع الي حددها الدكتور صح

طب ايه فايدة الملازم دي

والف شكر ياعطوره


الملزمة دى بعض صور البراجراف هنتناقش فيها معاها وفعلا المذاكرة من الخمس قطع بس

اللينك ده عليه صور الملزمة

4shared.com/zip/Unusj-3T/New_folder.html

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
زينـب علـي كتب:
عطر الجنة كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بما ان فى لينكات مش شغالة ع الميديا زى ما قالت ايمى انا نزلت المواد تانى اهى ع الفور شير وبرضو لو فى حاجة مش شغالة قولولى
المادة الاولى ثقافية 4shared.com/rar/Y8uGlDWG/125_.html?

المادة التانية الجرامر 4shared.com/rar/J6uGoBGb/122_.html?
ودى تطبيقات الجرامر 4shared.com/rar/63g4CVJe/_online.html?

تالت مادة قراءة وفهم ودى على 3 لينكات
الاول 4shared.com/rar/5N0KgMdV/123__part1.html?

التانى 4shared.com/rar/GSCrKbQM/123__part2.html?

التالت 4shared.com/rar/MTJ_5V1l/123__part3.html?

وجارى تبعا تنزيل باقى المواد وزى ما قولتلكم لو فى حاجه بلغونى



م نتحرمش منك يارب ياعطر

بس عاوزه أسأل هيا دي لينكات الكتب ولا محاضرات الصفحه ^_^


دى لينكات محاضرات وتطبيقات وامتحانات الصفحة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لو سمحتو يا جماعه انا عندي علي صفحتي ماده النحو و الكمبرهنشن مش شغالين اعمل ايه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
gina mikhail كتب:
يا جماعة الحقونى انا عندى امتحان النحو يوم 11 مايو فى الترم البينى و المشكلة انى ضعيفة جدا فى النحو و مهما اسمع فى الشرح مبعرفش احل فبعد اذنكم انا هحتاج منكم تساعدونى فى اعراب بعض الجمل علشان اتعلم الاعراب

رقد المريض يتألم

عايزة اعرب الجملة كلها و مطلوب كمان نوع الحال اية


رقد:فعل ماض مبنى ع الفتح
المريض:فاعل مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة
يتألم : فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه الضمه
الفاعل ضمير مستتر تقديره هو يعود ع المريض
الجملة الفعلية من الفعل والفاعل فى محل نصب حال
نوع الحال: جملة فعلية


متشكرة يا عطر

انا هحاول اعرب واحدة لوحدى و اكتبها و قوليلى صح ولا غلط

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
زينـب علـي كتب:
ياعطر الجنه الله يبارك فيكي انا عاوزه لينك للملازم بتاعت الكومبريهنشن الي الدوك بيديهالكو

عشان انا مش ف مصر ومعرفش اجيبها Sad

وكمان مش انتو قلتو ان المذاكره هتكون من ال5 قطع الي حددها الدكتور صح

طب ايه فايدة الملازم دي

والف شكر ياعطوره


الملزمة دى بعض صور البراجراف هنتناقش فيها معاها وفعلا المذاكرة من الخمس قطع بس

اللينك ده عليه صور الملزمة

4shared.com/zip/Unusj-3T/New_folder.html


طب انا حملتها لقيتها صور متلخبطه

معرفتش راسي من رجليا فيها : )

مافيش فولدر للملزمه كامله اطبعها وانزلها : (


وجزاكي الله الجنه ياعطوره

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Emy Salem كتب:
lamees كتب:
Hussein1974 كتب:
Emy Salem كتب:
الأمُّ ( مدرسةٌ ) إذا أعدَدْتَهَا أعدَدْتَ ( شعبًا ) طيَّبَ الأعْراقِ
الأمُّ ( روضٌ ) إنْ تعَهدَّهُ الحيَا بالرِّيِّ أورقَ أيَّمــا إيراقِ
الأمُّ أستــــاذُ الأساتذةِ الأُلى شغلتْ مآثرُهمْ مدى الآفاقِ
أنا لا أقولُ دَعوا النِّساءَ ( سوافِرًا ) بين الرجالِ يجُلْنَ في الأسواقِ
يَدْرُجْنَ حيثُ أردْنَ لا من ( وازعٍ ) يحْذرْنَ رِقْبَتَهُ ولا مِن واقِ
فَتَوَّسَّطُوا في الحالتينِ وأنْصِفُوا فالشَّرُّ في التقييدِ والإطلاقِ
بين نوع التنوين فى كلمات :

1 – مدرسةٌ
2 – شعبًا
3 – روضٌ
4 – سوافِرًا
5 – وازعٍ

ممكن حد يساعدنى فى إجابة السؤال ده علشان مش متاكدة منه اوى


كلها تنوين تمكين ماعدا كلمة سوافرًا لأنها صيغة منتهى الجموع وهي من صيغ الممنوع من الصرف،ولكنها هنا منونة لضرورة الوزن الشعري.


الله الله يا أستاذ Hussein ،، معاك حق فاتتني خالص ..

حضرتك عارف بأه ... آخر مرة ذاكرت الممنوع من الصرف وأنا في ثانوي .. يعني من 10 سنين يادماغي

الحمد لله إنها جاءت على قد كدا small girl

شكرا على التنبيه اللطيف دا

ومعلش يا إيمي على الغلطة دي .. أستاذ Hussein معاه حق


يا حبيبتى إنتى كتر خيرك و الله و شكرا ليكى و للاستاذ حسين .. ربنا يفتح عليكم و يزدكم علم flower


تسلمي يا إيمي متحرمش من ذوقك أبدا
بس المهم بعد كل دا تبقي عرفتي الإجابة الصح
إجابة أستاذ حسين،good تمام التمام good
وأي خدمة أنا وأستاذ حسين موجوديين Smile
بعد اذن أستاذ حسين طبعا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
noura83 كتب:
انا حسا ان مستوايه فى الانجليزى ما تقدمش كل الحكايه ان حصيله الكلمات زادت بس مش بعرف اتكلم اللغه
علشان كده فكرت فى موضوع الدرس


noura83 كتب:
علشان كده ياريت لو حد يعرف مدرسه فى 6 اكتوبر يقولى
وشكرا


bism
نصحتي لك يا noura لو عاوزة تتعلمي تتكلمي إنجليزي بجد بجد، يبقى خدي كورسات الجامعة الامريكية، شهرين وهتنطلقي.


ميزة الكورسات الحالية في الجامعة الأمريكية، إن مبقاش عندهم منهج ماشيين عليه وخلاص.
بقى دلوقتي أكثر الكورس كلام، بتروحي عشان تتكلمي


تخيلي الكورس كله مثلا عبارة عن 3 دروس، وطول الكورس بتتكلموا عن الثلاث دروس بطرق مختلفة


يعني مثلا اخدنا درس عن المدن، بنفضل أسبوع أو اكثر نتكلم كل يوم عن حاجة
مرة عن المدن بشكل عام وأهمها وكدا
ومرة عن المدن اللي زرتيها، وتحكيلنا مثلا إيه عجبك وإيه مش عجبك
ومرة عن مدينتك انتي، اللي عشتي فيها وكدا
ومرة عن المدينة اللي بتحلمي بيها
وبعدين نآخد امتحان

كل دا بالكلام :: كلام في كلام في كلام، لحد ما تلاقي الموضوع بقى عادي من غير ما تحسي


أنا جربت كورساااااااااااااااااااااات كثيييييييييييييييييييير فعلا ودي اكثر حاجة عجبتي بجد، كفاية دمها الخفيف .. طول ما انت بتدرسي بتضحكي


طبعا ومع التحاقك بكلية آداب، هتساعدك زي ما انت قولتي ان يبقى عندك حصيلة لغوية، أبسط حاجة تأهلك في إمتحان تحديد المستوى إنك تبدئي بالمستوى الأعلى.

معلش على الإطالة وأتمنالك التوفيق. flower

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

من روائع البرمجه اللغويه العصبيه
====================
1-( لا يوجد شيء يستطيع اضطرابك سوى أفكارك أنت .وأنت لديك القوة على رفض كل الأفكار التى داخلك )

2-( تكوين نماذج العادة فى عقلك بتكرارها فكرا وعملا )

3-( إذا كان لديك رغبة حقيقية للتخلص من أى عادة مدمرة ..فإنك قد شفيت بالفعل 51% )

4-( إذا أردت الحكمة بقدر ما أردت الهواء -¬عندما كنت غارقا فى الماء -فإنك ستحصل عليها ) سقراط

5-(إن الحياة لاتعاقبك ..أنت تفعل ذلك لنفسك بأفكارك السلبية )

6-(الحب والتسامح,هو ان تتمنى للآخرين السعادة والسرور والسلام ,حتى لو لم تكن تحبهم أو تتعاون معهم )

7-( إذا كنت تتحبب للحيوان …. فلن تهاجمك أبدا فما بالك بالإنسان )

8-(إن ما تحكم به على الآخرين يحكمون به عليك)

9-(إنك لا تستطيع أن تشترى السعادة بكل أموال العالم ..إن مملكة السعادة موجودة فى فكرك ومشاعرك)

10-(إن قوة الخيال المدعم تحقق معجزات عقلك الباطن ..لذا تخيل أقصى رغبة لديك وأنها تحققت ..ستحصل على النتائج التى تصبو إليها )

11-(عندما يكون عقلك مسترخيا وأنت تقبل فكرة ,فإن عقلك البطن يعمل على تنفيذ الفكرة )

12-(العقل الباطن قادر على السيطرة الكاملة على وظائف وأحاسيس وأحوال الجسد بالكامل )

13-(إن العقل هو الذي يجعلك سليما أو مريضا أو تعيسا أو سعيدا أو غنيا أو فقيرا )

14-(ارفع من قدر نفسك بالحديث إليها ايجابيا )

15-(إن الشخص الذي يبالغ في التمسك بآرائه لا يجد من يتفق معه )

16-(من لم يفشل لن ينجح )

17-(ثقة الناس بي بقدر ثقتي بنفسي )

18-(لايجادلك عقلك الباطن إنه يرضى ويقبل بما يصدر إليه عقلك الواعي من أوامر فاحرص
على إدخال أوامر ايجابية تفيدك)

19-(كن جميلا ترى الوجود جميلا ...وكن لطيفا ..وكن وكن كما تريد )

20-(ليس الانتصار أن تتغلب على الآخرين ولا ان تتفوق عليهم ..الانتصار الحقيقي ..أن لا يستطيع الآخرون العيش بدونك )

21-(المرء يكون سعيدا عندما يعتقد ذلك )

22-(لكى تشعر بالسعادة الحقيقية ..ابتسم فى و جه المحيطين حتى ولو لم تعرفهم... لن ينسوك ابدا )

23-(لا تتهاون في مساعدة الآخرين مهما كانت ردات أفعالهم بمسح آلامهم ....مصيرك تحصل على نتائج باهرة ولو بعد حين )

24-(لكى تشعر بالسعادة الحقيقية ..ابتسم بصدق مع استحضار النية ...فى وجه المحيطين حتى ولو لم تعرفهم
لن ينسوك أبدا ما حييت )

25-(اعطى الآخرين وضعهم ومكانتهم التى يريدونها ..ولا تبخل فى مدح صفاتهم الرائعة ...وستضمن قوة الشخصية التى تنشدها )

26-(التركيز على الاسوء يساعد على حدوثه )

27-(إذا كان مصعد النجاح معطلا استخدم السلم درجة درجة )

28-(تستطيع انجاز اى شيء تريده اذا كنت تحتاجه كالماء والهواء )

29-(الاشخاص الواثقون بانفسهم لايقارنون انفسهم بالآخرين بل بافضل ما عندهم )

30-(سحر وجاذبية المقابلة الأولى ...انظر في أعينهم واذكر اسمك بوضوح وصافحهم بابتسامة وثبات )

31-(العقل مثل العضلة كلما مرنته كلما زادت قوته )

32-(كن دائما متفائلا بالتركيز على الجانب المضيء من اى موقف او شخص )

33-(إن سلوكك الخارجى يعكس ما بداخلك سلبيا او ايجابيا )

مـــــــــــن ــــــــقـــــول

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ممكن حد يعربلى الجملة دى و يقولى نوع الحال لانى بصراحة حاولت اعرب لوحدى و معرفتش

زرت اخى و هو مريض

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
حبيبتى كل صورة عليها رقمها وبعدين الدكتورة قالت هناخد من صفحة 11 ل 15 فيها


تمام أوي

هنستنى بئآ مناقشة الدكتوره فيها وشرحها منك

وربنا يبارك فيكِ ويكتر من امثالك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اقتباس :
وإن شاء الله أنزلكم تلخيص مبسط خالص لأنواع التنوين ..
انهاردة أو بكرة بالكثير ان شاء الله


إزيكم يا حلوين ؟!

دا ملخص: لأنواع التنوين زي ما وعدتكم، اتمنى أكون وفقت فيه إن شاء الله يارب
وأي استفسار تحت امركم، وأي تغيير هقولكم Smile إن شاء الله.

بعد حذف الملف يمكنكم تحميله على هذا الرابط:

mediafire.com view/?zufcrsn6bti7169


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لو سمحتوا انا عايزه اسال على حاجه مهمه ,, انا كنت حملت المواد من هنا ودلوقتى كنت بشوف محاضرات مكتوبه ماده ثقافيه ولقيت المحاضره رقم 6 مكتوب عليها ترم سادس ومحاضره رقم 7 مكتوب عليها ترم تالت بس الباقيين ترم تانى عادى ,, فهل الدكتوره حاطه المحاضرتين دول عندنا ترم تانى عشان نذاكرهم والا دى غلطه فى تنزيل المحاضرات ؟!

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
المادة الثقافية مش مقررة غير في الترم الأول والتاني بس.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
دى غلطة ف رقم الترم فقط لكن محتوى المحاضرة هو الخاص بترم تانى وانا راجعت ده واتاكدت منه وزى ما قال حسين الثقافية مش مقررة غير ف ترم اول وتانى فقط

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شكرا يالميس على ردك واهتمامك انا لقيت مدرسه وقالتلى اشترى كتاب المحادثه اللى بتديه الجامعه الامريكيه
دلوقتى وهى هتيدهونى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
noura83 كتب:
شكرا يالميس على ردك واهتمامك انا لقيت مدرسه وقالتلى اشترى كتاب المحادثه اللى بتديه الجامعه الامريكيه
دلوقتى وهى هتيدهونى


اختي نورا
مبروك عشان لقيتيه
ياريت لو تقدري ترفعيهولنا او تتقوليلنا اسمه وممكن احنا نحمله ع النت
: )

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ciscoocean كتب:

من روائع البرمجه اللغويه العصبيه
====================
1-( لا يوجد شيء يستطيع اضطرابك سوى أفكارك أنت .وأنت لديك القوة على رفض كل الأفكار التى داخلك )

2-( تكوين نماذج العادة فى عقلك بتكرارها فكرا وعملا )

3-( إذا كان لديك رغبة حقيقية للتخلص من أى عادة مدمرة ..فإنك قد شفيت بالفعل 51% )

4-( إذا أردت الحكمة بقدر ما أردت الهواء -¬عندما كنت غارقا فى الماء -فإنك ستحصل عليها ) سقراط

5-(إن الحياة لاتعاقبك ..أنت تفعل ذلك لنفسك بأفكارك السلبية )

6-(الحب والتسامح,هو ان تتمنى للآخرين السعادة والسرور والسلام ,حتى لو لم تكن تحبهم أو تتعاون معهم )

7-( إذا كنت تتحبب للحيوان …. فلن تهاجمك أبدا فما بالك بالإنسان )

8-(إن ما تحكم به على الآخرين يحكمون به عليك)

9-(إنك لا تستطيع أن تشترى السعادة بكل أموال العالم ..إن مملكة السعادة موجودة فى فكرك ومشاعرك)

10-(إن قوة الخيال المدعم تحقق معجزات عقلك الباطن ..لذا تخيل أقصى رغبة لديك وأنها تحققت ..ستحصل على النتائج التى تصبو إليها )

11-(عندما يكون عقلك مسترخيا وأنت تقبل فكرة ,فإن عقلك البطن يعمل على تنفيذ الفكرة )

12-(العقل الباطن قادر على السيطرة الكاملة على وظائف وأحاسيس وأحوال الجسد بالكامل )

13-(إن العقل هو الذي يجعلك سليما أو مريضا أو تعيسا أو سعيدا أو غنيا أو فقيرا )

14-(ارفع من قدر نفسك بالحديث إليها ايجابيا )

15-(إن الشخص الذي يبالغ في التمسك بآرائه لا يجد من يتفق معه )

16-(من لم يفشل لن ينجح )

17-(ثقة الناس بي بقدر ثقتي بنفسي )

18-(لايجادلك عقلك الباطن إنه يرضى ويقبل بما يصدر إليه عقلك الواعي من أوامر فاحرص
على إدخال أوامر ايجابية تفيدك)

19-(كن جميلا ترى الوجود جميلا ...وكن لطيفا ..وكن وكن كما تريد )

20-(ليس الانتصار أن تتغلب على الآخرين ولا ان تتفوق عليهم ..الانتصار الحقيقي ..أن لا يستطيع الآخرون العيش بدونك )

21-(المرء يكون سعيدا عندما يعتقد ذلك )

22-(لكى تشعر بالسعادة الحقيقية ..ابتسم فى و جه المحيطين حتى ولو لم تعرفهم... لن ينسوك ابدا )

23-(لا تتهاون في مساعدة الآخرين مهما كانت ردات أفعالهم بمسح آلامهم ....مصيرك تحصل على نتائج باهرة ولو بعد حين )

24-(لكى تشعر بالسعادة الحقيقية ..ابتسم بصدق مع استحضار النية ...فى وجه المحيطين حتى ولو لم تعرفهم لن ينسوك أبدا ما حييت )

25-(اعطى الآخرين وضعهم ومكانتهم التى يريدونها ..ولا تبخل فى مدح صفاتهم الرائعة ...وستضمن قوة الشخصية التى تنشدها )

26-(التركيز على الاسوء يساعد على حدوثه )

27-(إذا كان مصعد النجاح معطلا استخدم السلم درجة درجة )

28-(تستطيع انجاز اى شيء تريده اذا كنت تحتاجه كالماء والهواء )

29-(الاشخاص الواثقون بانفسهم لايقارنون انفسهم بالآخرين بل بافضل ما عندهم )

30-(سحر وجاذبية المقابلة الأولى ...انظر في أعينهم واذكر اسمك بوضوح وصافحهم بابتسامة وثبات )

31-(العقل مثل العضلة كلما مرنته كلما زادت قوته )

32-(كن دائما متفائلا بالتركيز على الجانب المضيء من اى موقف او شخص )

33-(إن سلوكك الخارجى يعكس ما بداخلك سلبيا او ايجابيا )

مـــــــــــن ــــــــقـــــو ل


رائع
إيه الكلام الكبير دا .. Smile
كنت عاوزة أعلق على بعض النقاط اللي عاجبني
لقيتهم كلهم عاجبني

شكرا جزيلا على اهتمامك



شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
صباح الخير لو سمحتو عاوزه اشتري قاموس حلو ممكن ترشحولي نوع كويس شكرااااااااااااااااااااا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
gina mikhail كتب:
ممكن حد يعربلى الجملة دى و يقولى نوع الحال لانى بصراحة حاولت اعرب لوحدى و معرفتش

زرت اخى و هو مريض


ليه بس دا أبسط حاجة في النحو الإعراب:
بصي يا ستي:

زرْتُ: فعل ماضي مبني على السكون (من نطقه) لإتصاله بتاء الفاعل ( زرت أنا )
وتاء الفاعل: ضمير متصل مبني على الضم (من نطقه) في محل رفع فاعل
أخي: مفعول به منصوب وعلامة نصبه الفتحة المقدرة

( ليه مش أعربناها على إنها اسم من الأسماء الخمسة؟
عشان أضيفت لياء المتكلم فإن أضيفت لياء المتكلم أعربت بالحركات المقدرة )


ياء المتكلم: ضمير متصل مبني على السكون (من نطقه) في محل جر مضاف إليه
وهو: الواو حرف عطف مبني على الفتح.
هو: ضمير منفصل مبني على الفتح في محل رفع مبتدأ.
مريض: خبر المبتدا مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة على آخره.
والجملة الإسمية من المبتدأ والخبر في محل نصب حال.


إذا نوع الحال: جملة إسمية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
تصحيح بسيط:
زرت:فعل ماض مبني على السكون لاتصاله بتاء الفاعل و حذفت ألفه لعدم التقاء الساكنين.

الواو:حرف مبني على الفتح دال على الحال.

أرجو عند وضع أسئلة أن يشارك في إجابتها الجميع حتى نتعلم جميعًا،ولا يقتصر الأمر على لميس وعطر الجنة وحسين،فالمشاركة ضرورية لمن أراد أن يتعلم حتى وإن أخطأ،فنحن جميعًا نتعلم من أخطائنا.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم

وحشتونى جدا و أنا عارف إنى مقصر جدا فى وجودى و مشاركتى معاكم و ذلك لظروف شغلى, و بجد مبسوط جدا لإستمرار المشاركات بنفس قوة الترم اللى فات و إستمرار العطاء المستمر من أختنا عطر اللى بجد بشكرها من كل قلبى على مجهودها و اللى باخد محضراتها من الترم اللى فات و بنشرها فى جروبات إحنا أكيد عارفنها,و كانت بتبعتلى الإمتحانات أول ما تطلع منها و أنا بنشرها على طول لانى انا كمان بيبقى عندى إمتحان مع مراعاة فرق التوقيت لأنى مقيم خارج مصر و هية بجد قدرت الموضوع دة جدا ...بشكرك بجد يا عـــطــــر, و أكيد محمود كمان اللى بجد عامل مجهود جبار فى حاجات كتير جدا من ضمنها الرؤية الجديد لمداخل الجامعات و الترمات و السهولة الموجودة فى التواصل و السهولة فى الوصول لأى معلومة و الكلام دة ابتدى من الترم اللى فات و فعلا يستحق مكانه و بتمنى ليه كل التوفيق فيما تحب و تسعى, و أكيد بشكر لميس اللى بتظهر بمفاجآت مستمرة و إن كانت من وقت للتانى وبقولها مبروووك الوسام اللى بجد تستحقيه عن جدارة, و أكيد كمان بشكر حسين على إنه لما بنتكلم معاه كان بيرفع من روحنا المعنوية و بيساعدنا لو إحتاجنا أى شىء و الكلام دة برده من الترم اللى فات و فى الآخر إكتشفت إنه ترم 8 ما شاء الله ...عقبالنا يا رب.

إعذرونى إن كنت طولت عليكم أو نسيت أى حد, لكن الموضوع كله كان شكر واجب مش بس للأشخاص اللى ذكرت إسمهم لكن لكل شخص ساعد و بيساعد و حابب إنه يقدم خدماته لو عنده الفرصة و دة أكيد من بعد شكرى لربنا على وجودى هنا فى وسط إخوة و أخوات.

تمنياتى ...و دمــــ تــــــم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
تانى مادة الترجمة ودى على لينكين
الاول mediafire.com ?uyv5nhya65qbry2

الثانى mediafire.com ?21c434yp6fxd4y3

اللينك التالت ده عليه تطبيقات الجرامر
[url=http://adf.ly/246619/http://www.mediafire.com/?5s4n1z1oqnzr6n8


حبيبتي عطر الجنة اللينك مش بيفتح بتاع الترجمة الأول

ياريت تحمليه تاني..



شكرا حبي على اللينكات الجامدة دي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
صباح الخير ممكن حد يقولي بقيه السي دي هات نزلت في مكتبه الجامعه و لا لسا و شكرا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
lamees كتب:
gina mikhail كتب:
ممكن حد يعربلى الجملة دى و يقولى نوع الحال لانى بصراحة حاولت اعرب لوحدى و معرفتش

زرت اخى و هو مريض


ليه بس دا أبسط حاجة في النحو الإعراب:
بصي يا ستي:

زرْتُ: فعل ماضي مبني على السكون (من نطقه) لإتصاله بتاء الفاعل ( زرت أنا )
وتاء الفاعل: ضمير متصل مبني على الضم (من نطقه) في محل رفع فاعل
أخي: مفعول به منصوب وعلامة نصبه الفتحة المقدرة

( ليه مش أعربناها على إنها اسم من الأسماء الخمسة؟
عشان أضيفت لياء المتكلم فإن أضيفت لياء المتكلم أعربت بالحركات المقدرة )


ياء المتكلم: ضمير متصل مبني على السكون (من نطقه) في محل جر مضاف إليه
وهو: الواو حرف عطف مبني على الفتح.
هو: ضمير منفصل مبني على الفتح في محل رفع مبتدأ.
مريض: خبر المبتدا مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة على آخره.
والجملة الإسمية من المبتدأ والخبر في محل نصب حال.


إذا نوع الحال: جملة إسمية




انا متشكرة اوى يا لميس على اهتمامك وردك رغم انك مشغولة حسب مافهمت بس انا مش قادرة اوصفلك الغرقة اللى انا فيها فى النحو

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Hussein1974 كتب:
تصحيح بسيط:
زرت:فعل ماض مبني على السكون لاتصاله بتاء الفاعل و حذفت ألفه لعدم التقاء الساكنين.

الواو:حرف مبني على الفتح دال على الحال.

أرجو عند وضع أسئلة أن يشارك في إجابتها الجميع حتى نتعلم جميعًا،ولا يقتصر الأمر على لميس وعطر الجنة وحسين،فالمشاركة ضرورية لمن أراد أن يتعلم حتى وإن أخطأ،فنحن جميعًا نتعلم من أخطائنا.


متشكرة جدا يا حسين كلامك صح جدا و انا هحاول اعرب لوحدى و ربنا يستر اصل انا قال اية بحاول احل امتحانات يمكن الحق انقذ الموقف قبل يوم 11 و بصراحة حاسة انى هشيل المادة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
جاء الدارس حاملا حقيبته

جاء : فعل ماضى مبنى على الفتح

الدارس : فاعل مرفوع و علامة رفعه الضمة الظاهرة

حاملا : حال منصوب و علامة نصبة الفتحة

( هى حاملا مش عرفة اسم فاعل او اسم مفعول هى حاجة من دول )

حقيبة : مفعول بة منصوب و علامة نصبة الفتحة

الهاء : ضمير مبنى ( مش عارفة مبنى على اية ) فى محل جر مضاف الية

نوع الحال مفرد

و لو سمحتوا محدش يضحك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
gina mikhail كتب:
جاء الدارس حاملا حقيبته

جاء : فعل ماضٍ مبنى على الفتح

الدارس : فاعل مرفوع و علامة رفعه الضمة الظاهرة

حاملا : حال منصوبة و علامة نصبها الفتحة الظاهرة

( هى حاملا مش عرفة اسم فاعل او اسم مفعول هى حاجة من دول )
اسم فاعل من الفعل حمل على وزن فاعل،وهذه أسهل صيغة لاسم الفاعل.
سؤال:أنت لم تعرفي حاملا اسم فاعل أو اسم مفعول،فكيف أعربت حقيبة على أنها مفعول به ياجينا؟

حقيبة : مفعول بة منصوب و علامة نصبة الفتحة الظاهرة

الهاء : ضمير مبنى ( مش عارفة مبنى على ايه ) فى محل جر مضاف اليه
لاحظي نطقه وستعرفين علامة بنائه.

نوع الحال مفردة

و لو سمحتوا محدش يضحك


عمالة تقولي هشيل المادة مانتي اعربتي الجملة صح اهو.برافو ياجينا وإن شاء الله مع الوقت هتلاقي خوفك من النحو ضاع.واحنا كلنا مع بعض بنتعلم من بعض.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ؟؟؟
هو امبارح ما كانش في محاضرات ؟؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ؟؟
اللي بيدور ع كتب نحو
في 3 كتب اسمهم النحو الواضح لعلي الجارة أكثر من ممتاز
شرح بالأمثلة وحاجة حلوة خالص

والرابط أهوووو

http://IslamHouse.com/371026

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عارفة انى اتاخرت عليكم بس اعذرونى رجعت متاخر ومقدرتش اكتب حاجة
المهم محاضرات اليوم 19/4
الاولى: كالتشر
كانت مناقشة عامة برة المنهج وفى اخر نص ساعة بدات تتكلم ف المنهج زى ما قولتلكم قبل كدة هى عاوزانا نذاكر لوحدنا واللى مش فاهم حاجة يسالها وهى تناقشها معاه وطبعا كانت طالبة مننا نذاكر اول وتانى يونت وفى ناس سالتها فيه وقالت ان كل عصر له 3 تقسيمات
1-early age يعنى الفترة البدائية
2- middle age
3-final age يعنى فترة الاتقان مع التمهيد لظهور عصر جديد

what kind of material was popular this age ? المواد الشائعة فى كل عصر
1-stone age? earth,caves,wood,timber and all kind of animals bones
timber يعنى الخشب الخام لكن woodمعناها الخشب المصنع
2-bronze age: tin,iron and material of stone age
بقينا نعمل مقارنة بين كل عصر وان فى اشياء نفعية وفى اشياء نفعية تتحول لدفاعية زى مثلا ادوات الصيد بيستخدمها عشان ينتفع بيها ويلاقى اكله لكن لو هجمه حد بيستخدمها لدفاع عن نفسه وفى حاجات كتير زيها كدة وقالت لتانى مرة انها ملهاش دعوة بالكتاب لانه مش باسمها ونذاكر من المحاضرات والتطبيقات وان الامتحان من التطبيقات زى ما هى بالظبط

المحاضرة التانية : جرامر
شرحت المحاضرة التانية ف محاضرات الصفحة هى تقريبا بتقراها مش لاقية حاجة جديدة اقولهالكم لان حتى الامثلة بتقولها منها ومفيش جديد من عندها

وبكدة انتهت محاضرات اليوم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
حمدالله على سلامة الوصول دى أكيد أهم حاجة تهمنا و بعد كدة بجد نشكرك على مجهودك ..
سؤال بس ...هوة فيه سيدسهات راح تتواجد او حد قال عليها لاى مادة زى الكالتشر الترم اللى فات و لا كل المذاكرة راح تكون بس من المحاضرات و التطبيقات ..

شكراَ

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
noura83 كتب:
شكرا يالميس على ردك واهتمامك انا لقيت مدرسه وقالتلى اشترى كتاب المحادثه اللى بتديه الجامعه الامريكيه
دلوقتى وهى هتيدهونى


تحت امرك يا جميل ولا يهمك
وعلى فكرة أنا رديت عليك قبل كدا بس شكلي نسيت أحمل الرد ههههههههههههههه fantastic
ربنا يستر!!


المهم يا جميل، كنت عاوزة أقولك: متقيديش نفسك بمنهج تخلصيه اثناء الكورس، الأفضل من كل دا تختاري بعض المواضيع وتخلي المدرسة تتكلم معاك فيهم، اللغة محادثة ومحاكاة أكثر منها دراسة .... وأتمنالك كل التوفيق

وبالمناسبة دي في أحد الاعضاء أو المشرفين كان طرح مبادرة التحدث باللغة الإنجليزية أثناء الرد في المنتدى بحيث نستفيد أكثر... وبصراحة عجباني المباردة دي وحابة أجددها فإيه رأيكم ؟!


بس محتاجين حد يكون perfect في اللغة الإنجليزية
يتابعنا ويصححلنا على قد وقته طبعا وممكن يكون أكثر من واحد، مين موافق ؟!




تصويــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت
party

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
مكتوب فى الجدول ان المفروض فى كومبيرهنشن مخدتوهاش ولا انتى محضرتيش يا عطر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.