اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

حلقة دراسية ترم ثاني آداب E دور يوليو 2013 ( الجزء الأول)

Recommended Posts

Hussein1974 كتب:
تصحيح بسيط:
زرت:فعل ماض مبني على السكون لاتصاله بتاء الفاعل و حذفت ألفه لعدم التقاء الساكنين.

الواو:حرف مبني على الفتح دال على الحال.

أرجو عند وضع أسئلة أن يشارك في إجابتها الجميع حتى نتعلم جميعًا،ولا يقتصر الأمر على لميس وعطر الجنة وحسين،فالمشاركة ضرورية لمن أراد أن يتعلم حتى وإن أخطأ،فنحن جميعًا نتعلم من أخطائنا.

رائع

أستاذ Hussein !
كل يوم بتبهرني فعلا

معاك حق طبعا، بس إزاي انا كتبت ماضي بالياء؟!
على فكرة أنا دائما أكتبها ماض، بس واو الحال دي اللي نسيتها فعلا

شكرا جزيلا على التذكير، وربنا يكرمك يا رب

وبجد أنا سعيدة بمتابعتك والله، وعلى فكرة أنا مكنش حد بيغلبني في النحو إلا مامتي
لا مدرسين ولا مدرسات ولا طالبات، بس عوامل الزمن

وللمرة التانية بجد بشكرك لأني بجد بعشق التعليم لما بيقى على أصوله، وحضرتك بأسلوبك وذوقك بتوصلني للدرجة دي من الاستمتاع بالتعلم، وبضم صوتي لصوتك طبعا
اقتباس :

أرجو عند وضع أسئلة أن يشارك في إجابتها الجميع حتى نتعلم جميعًا،ولا يقتصر الأمر على لميس وعطر الجنة وحسين،فالمشاركة ضرورية لمن أراد أن يتعلم حتى وإن أخطأ،فنحن جميعًا نتعلم من أخطائنا.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hussein1974 كتب:
gina mikhail كتب:
جاء الدارس حاملا حقيبته

جاء : فعل ماضٍ مبنى على الفتح

الدارس : فاعل مرفوع و علامة رفعه الضمة الظاهرة

حاملا : حال منصوبة و علامة نصبها الفتحة الظاهرة

( هى حاملا مش عرفة اسم فاعل او اسم مفعول هى حاجة من دول )
اسم فاعل من الفعل حمل على وزن فاعل،وهذه أسهل صيغة لاسم الفاعل.
سؤال:أنت لم تعرفي حاملا اسم فاعل أو اسم مفعول،فكيف أعربت حقيبة على أنها مفعول به ياجينا؟

حقيبة : مفعول بة منصوب و علامة نصبة الفتحة الظاهرة

الهاء : ضمير مبنى ( مش عارفة مبنى على ايه ) فى محل جر مضاف اليه
لاحظي نطقه وستعرفين علامة بنائه.

نوع الحال مفردة

و لو سمحتوا محدش يضحك

عمالة تقولي هشيل المادة مانتي اعربتي الجملة صح اهو.برافو ياجينا وإن شاء الله مع الوقت هتلاقي خوفك من النحو ضاع.واحنا كلنا مع بعض بنتعلم من بعض.

متشكرة جدا يا حسين على ردك و صدقنى كان نفسى اجاوب على سؤالك بس مش عارفة اصل انا بحل النحو بالشبه و يمكن لما ازاكر شوية كمان اعرف اجاوب على سؤالك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ciscoocean كتب:
السلام عليكم

وحشتونى جدا و أنا عارف إنى مقصر جدا فى وجودى و مشاركتى معاكم و ذلك لظروف شغلى, و بجد مبسوط جدا لإستمرار المشاركات بنفس قوة الترم اللى فات و إستمرار العطاء المستمر من أختنا عطر اللى بجد بشكرها من كل قلبى على مجهودها و اللى باخد محضراتها من الترم اللى فات و بنشرها فى جروبات إحنا أكيد عارفنها,و كانت بتبعتلى الإمتحانات أول ما تطلع منها و أنا بنشرها على طول لانى انا كمان بيبقى عندى إمتحان مع مراعاة فرق التوقيت لأنى مقيم خارج مصر و هية بجد قدرت الموضوع دة جدا ...بشكرك بجد يا عـــطــــر, و أكيد محمود كمان اللى بجد عامل مجهود جبار فى حاجات كتير جدا من ضمنها الرؤية الجديد لمداخل الجامعات و الترمات و السهولة الموجودة فى التواصل و السهولة فى الوصول لأى معلومة و الكلام دة ابتدى من الترم اللى فات و فعلا يستحق مكانه و بتمنى ليه كل التوفيق فيما تحب و تسعى, و أكيد بشكر لميس اللى بتظهر بمفاجآت مستمرة و إن كانت من وقت للتانى وبقولها مبروووك الوسام اللى بجد تستحقيه عن جدارة, و أكيد كمان بشكر حسين على إنه لما بنتكلم معاه كان بيرفع من روحنا المعنوية و بيساعدنا لو إحتاجنا أى شىء و الكلام دة برده من الترم اللى فات و فى الآخر إكتشفت إنه ترم 8 ما شاء الله ...عقبالنا يا رب.

إعذرونى إن كنت طولت عليكم أو نسيت أى حد, لكن الموضوع كله كان شكر واجب مش بس للأشخاص اللى ذكرت إسمهم لكن لكل شخص ساعد و بيساعد و حابب إنه يقدم خدماته لو عنده الفرصة و دة أكيد من بعد شكرى لربنا على وجودى هنا فى وسط إخوة و أخوات.

تمنياتى ...و دمــــ تــــــم

رائع

ciscoocean هلت الأنوار والله، حمدلله على السلامة
أنا فاكرة أول ما سجلت في المنتدى كنت انت و ATOMIX أكثر ثنائي متواجد bsmile

وطبعا *maryam اللي وحشتنا صحبتها

وبجد كلي امتنان لذوقك وكلامك الجميل دا، على حد سواء بالنسبة ليا ولكل من شكرتهم في كلامك، وحقيقي هم يستاهلوا الشكر

وأهلا بك دائما .. حاضراً وغائباً

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
medhate كتب:
السلام عليكم ؟؟
اللي بيدور ع كتب نحو
في 3 كتب اسمهم النحو الواضح لعلي الجارة أكثر من ممتاز
شرح بالأمثلة وحاجة حلوة خالص

والرابط أهوووو

http://IslamHouse.com/371026

سلمت يداك
أكثر من رائع medhate

تسلمي.. كنت بدور على موقع شامل

متحرمش منك أبدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عارفة انى اتاخرت عليكم بس اعذرونى رجعت متاخر ومقدرتش اكتب حاجة
المهم محاضرات اليوم 19/4
الاولى: كالتشر
كانت مناقشة عامة برة المنهج وفى اخر نص ساعة بدات تتكلم ف المنهج زى ما قولتلكم قبل كدة هى عاوزانا نذاكر لوحدنا واللى مش فاهم حاجة يسالها وهى تناقشها معاه وطبعا كانت طالبة مننا نذاكر اول وتانى يونت وفى ناس سالتها فيه وقالت ان كل عصر له 3 تقسيمات
1-early age يعنى الفترة البدائية
2- middle age
3-final age يعنى فترة الاتقان مع التمهيد لظهور عصر جديد

what kind of material was popular this age ? المواد الشائعة فى كل عصر
1-stone age? earth,caves,wood,timber and all kind of animals bones
timber يعنى الخشب الخام لكن woodمعناها الخشب المصنع
2-bronze age: tin,iron and material of stone age
بقينا نعمل مقارنة بين كل عصر وان فى اشياء نفعية وفى اشياء نفعية تتحول لدفاعية زى مثلا ادوات الصيد بيستخدمها عشان ينتفع بيها ويلاقى اكله لكن لو هجمه حد بيستخدمها لدفاع عن نفسه وفى حاجات كتير زيها كدة وقالت لتانى مرة انها ملهاش دعوة بالكتاب لانه مش باسمها ونذاكر من المحاضرات والتطبيقات وان الامتحان من التطبيقات زى ما هى بالظبط

المحاضرة التانية : جرامر
شرحت المحاضرة التانية ف محاضرات الصفحة هى تقريبا بتقراها مش لاقية حاجة جديدة اقولهالكم لان حتى الامثلة بتقولها منها ومفيش جديد من عندها

وبكدة انتهت محاضرات اليوم

رائع

عطر الجنة
انت بجد اسم على مسمى، مش عارفين من غيرك كنا عملنا إيه

ربنا يجازيك خير على تعبك ومجهودك وصبرك معانا وعلينا rose

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم ؟؟
انا بأتقدم بخالص الشكر والتقدير والعرفان بالجميل للأخت الفاضلة عطر الجنة
قال الحبيب " لا يشكر الله من لايشكر الناس "
وأقول لعطر الجنة بارك الله فيك وجزيت الجنة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
كمان اتكلمت عن الامتحان وقالت مش بيخرج من السبع تطبيقات بس طبعا بعد ما نشيل اسئلة التاريخ لانها مش هتجيب منها ف الامتحان ع اساس اننا امتحناها في الترم الاول

معلش يا عطر هتعبك معايا، بس كنت عاوزة اعرف يعني إيه أسئلة التاريخ ؟!

بما اني بدأت أذاكر كالشر أخيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ciscoocean كتب:
حمدالله على سلامة الوصول دى أكيد أهم حاجة تهمنا و بعد كدة بجد نشكرك على مجهودك ..
سؤال بس ...هوة فيه سيدسهات راح تتواجد او حد قال عليها لاى مادة زى الكالتشر الترم اللى فات و لا كل المذاكرة راح تكون بس من المحاضرات و التطبيقات ..

شكراَ

الله يسلمك
هو مفيش اى سيديهات حد قال عليها والمذاكرة فعلا من المحاضرات والتطبيقات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
نهى مجدى كتب:
مكتوب فى الجدول ان المفروض فى كومبيرهنشن مخدتوهاش ولا انتى محضرتيش يا عطر

لا يا حبيبتى مفيش كومبرهنشن لان الجدول اتغير عشان ميعاد المحاضرة كان متاخر واصبحت المحاضرة ف الاسبوع الجاى مع النحو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
lamees كتب:
عطر الجنة كتب:
المهم محاضرات اليوم 19/4
كانت مناقشة عامة برة المنهج وفى اخر نص ساعة بدات تتكلم ف المنهج زى ما قولتلكم قبل كدة هى عاوزانا نذاكر لوحدنا واللى مش فاهم حاجة يسالها وهى تناقشها معاه وطبعا كانت طالبة مننا نذاكر اول وتانى يونت وفى ناس سالتها فيه وقالت ان كل عصر له 3 تقسيمات
2- middle age

بقينا نعمل مقارنة بين كل عصر وان فى اشياء نفعية وفى اشياء نفعية تتحول لدفاعية زى مثلا ادوات الصيد بيستخدمها عشان ينتفع بيها ويلاقى اكله لكن لو هجمه حد بيستخدمها لدفاع عن نفسه وفى حاجات كتير زيها كدة وقالت لتانى مرة انها ملهاش دعوة بالكتاب لانه مش باسمها ونذاكر من المحاضرات والتطبيقات وان الامتحان من التطبيقات زى ما هى بالظبط

شرحت المحاضرة التانية ف محاضرات الصفحة هى تقريبا بتقراها مش لاقية حاجة جديدة اقولهالكم لان حتى الامثلة بتقولها منها ومفيش جديد من عندها

رائع

عطر الجنة
انت بجد اسم على مسمى، مش عارفين من غيرك كنا عملنا إيه

ربنا يجازيك خير على تعبك ومجهودك وصبرك معانا وعلينا rose

جزانا واياكم اختى وتسلمى ع كلامك الجميل ده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
medhate كتب:
السلام عليكم ؟؟
انا بأتقدم بخالص الشكر والتقدير والعرفان بالجميل للأخت الفاضلة عطر الجنة
قال الحبيب " لا يشكر الله من لايشكر الناس "
وأقول لعطر الجنة بارك الله فيك وجزيت الجنة

جزانا واياك اخى ولا شكر على واجب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
lamees كتب:
عطر الجنة كتب:
كمان اتكلمت عن الامتحان وقالت مش بيخرج من السبع تطبيقات بس طبعا بعد ما نشيل اسئلة التاريخ لانها مش هتجيب منها ف الامتحان ع اساس اننا امتحناها في الترم الاول

المقصود بيها الاسئلة اللى عن الانجلوسكسون والنورماندى والغزوات والحملات كدة يعنى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
lamees كتب:
عطر الجنة كتب:

المقصود بيها الاسئلة اللى عن الانجلوسكسون والنورماندى والغزوات والحملات كدة يعنى

بما ان جت سيرة الامتحان اسمحولى ازعلكم شوية واقولكم جدول الامتحان نزل اهو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gina mikhail كتب:

متشكرة جدا يا حسين على ردك و صدقنى كان نفسى اجاوب على سؤالك بس مش عارفة اصل انا بحل النحو بالشبه و يمكن لما ازاكر شوية كمان اعرف اجاوب على سؤالك

لا شكر على واجب ياجينا.لكن النحو اساسه الفهم والتذوق والاحساس مش قواعد بتتحفظ فحطي لنفسك منهج للتعامل مع النحو اساسه الفهم وساعتها هيتحول النحو عندك من مصدر مشقة لمصدر استمتاع.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
lamees كتب:
ciscoocean كتب:
السلام عليكم

وحشتونى جدا و أنا عارف إنى مقصر جدا فى وجودى و مشاركتى معاكم و ذلك لظروف شغلى, و بجد مبسوط جدا لإستمرار المشاركات بنفس قوة الترم اللى فات و إستمرار العطاء المستمر من أختنا عطر اللى بجد بشكرها من كل قلبى على مجهودها و اللى باخد محضراتها من الترم اللى فات و بنشرها فى جروبات إحنا أكيد عارفنها,و كانت بتبعتلى الإمتحانات أول ما تطلع منها و أنا بنشرها على طول لانى انا كمان بيبقى عندى إمتحان مع مراعاة فرق التوقيت لأنى مقيم خارج مصر و هية بجد قدرت الموضوع دة جدا ...بشكرك بجد يا عـــطــــر, و أكيد محمود كمان اللى بجد عامل مجهود جبار فى حاجات كتير جدا من ضمنها الرؤية الجديد لمداخل الجامعات و الترمات و السهولة الموجودة فى التواصل و السهولة فى الوصول لأى معلومة و الكلام دة ابتدى من الترم اللى فات و فعلا يستحق مكانه و بتمنى ليه كل التوفيق فيما تحب و تسعى, و أكيد بشكر لميس اللى بتظهر بمفاجآت مستمرة و إن كانت من وقت للتانى وبقولها مبروووك الوسام اللى بجد تستحقيه عن جدارة, و أكيد كمان بشكر حسين على إنه لما بنتكلم معاه كان بيرفع من روحنا المعنوية و بيساعدنا لو إحتاجنا أى شىء و الكلام دة برده من الترم اللى فات و فى الآخر إكتشفت إنه ترم 8 ما شاء الله ...عقبالنا يا رب.

إعذرونى إن كنت طولت عليكم أو نسيت أى حد, لكن الموضوع كله كان شكر واجب مش بس للأشخاص اللى ذكرت إسمهم لكن لكل شخص ساعد و بيساعد و حابب إنه يقدم خدماته لو عنده الفرصة و دة أكيد من بعد شكرى لربنا على وجودى هنا فى وسط إخوة و أخوات.

ciscoocean هلت الأنوار والله، حمدلله على السلامة
أنا فاكرة أول ما سجلت في المنتدى كنت انت و ATOMIX أكثر ثنائي متواجد

وطبعا *maryam اللي وحشتنا صحبتها

وبجد كلي امتنان لذوقك وكلامك الجميل دا، على حد سواء بالنسبة ليا ولكل من شكرتهم في كلامك، وحقيقي هم يستاهلوا الشكر

وأهلا بك دائما .. حاضراً وغائباً

إن شاء الله النشاط ده هيستمر على مدار الأربع سنوات

بجهودكم يا لميس انتى وعطر وحسين ومريم وبسمه وباقى الطلبه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
المهم محاضرات اليوم 19/4
2- middle age

جزاكى الله الجنه ياعطر على المجهود الأكثر من رائع

تم إضافة المحاضرات على هذا الرابط

/t10836-topic#103047

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ciscoocean كتب:
السلام عليكم

لا شكر على واجب يا أحمد وإحنا كلنا هنا أخوات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جدول المحاضرات الجديد بعد تعديل توقيت (مادة الكومبرهينشون )

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

الجدول القديم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اقتباس :
إن شاء الله النشاط ده هيستمر على مدار الأربع سنوات

بجهودكم يا لميس انتى وعطر وحسين ومريم وبسمه وباقى الطلبه

بـوجودك يـا ATOMIX إن شــاء الله
thanx

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
lamees كتب:

اقتباس :
وإن شاء الله أنزلكم تلخيص مبسط خالص لأنواع التنوين ..
انهاردة أو بكرة بالكثير ان شاء الله

إزيكم يا حلوين ؟!

دا ملخص: لأنواع التنوين زي ما وعدتكم، اتمنى أكون وفقت فيه إن شاء الله يارب
وأي استفسار تحت امركم، وأي تغيير هقولكم Smile إن شاء الله.

سلمت يداك

رائع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم

ممكن حد يترجم دى و خاصة مصطلح enemy combatant علشان مش جاى معايا خالص Sad
On time served Hamdan could be released in five months but the Pentagon has said he will still be retained as an ‘enemy combatant

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دى اول درس فى كتاب الترجمة
Osama Bin Laden's former driver sentenced to five-and-a-half years in prison at the first US military trial in Guantanamo Bay.
Salim Hamdan was convicted on Wednesday of supporting terrorism, but acquitted of conspiracy to murder. Prosecutors had demanded a sentence of not less than 30 years.
On time served Hamdan could be released in five months but the Pentagon has said he will still be retained as an ‘enemy combatant’.
The US has always argued it can detain such people indefinitely, as long as its so-called war on terror continues. The Pentagon said Hamdan would serve his sentence and then be eligible for review

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
من فضلكم عايزة اعرف هل فيه تنيويه معين عنمواعيد امتحانات
امتحانات الترم اللي لسه مسجلين فيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Emy Salem كتب:
السلام عليكم

On time served Hamdan could be released in five months but the Pentagon has said he will still be retained as an ‘enemy combatant

قد يتم اطلاق سراح حمدان خلال خمسة اشهر بحسب المدة

التى قضاها فى السجن

الا ان البنتاجون صرح بانة سوف يظل محتجزا باعتباره مقاتل معادى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أ‌. بين نوع المفعول المطلق أو نائبه فيما ياتى:-

1. ( وقولوا لهم قولاً معروفاً)

2. ( يوم تمور السماء موراً)

3. اعتمدت علي نفسي كل الاعتماد.

1 - مفعول مطلق لبيان نوع الفعل

2 - مفعول مطلق لتوكيد الفعل

3 - كل : نائب عن المفعول المطلق

شيفاك ياللى بتضحك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مجهود كبير الله يعطيكم العافيه

تمنياتي لكم بالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gina mikhail كتب:

شيفاك ياللى بتضحك

ياعم انت بتضحك على ايه بس ماهي جينا مجاوبة صح اهي.معليش ياجينا خلي اللي يضحك يضحك مادام انتي مجاوبة صح وواثقة في نفسك ميهمكيش.وحتى لو جاوبتي غلط برضو ميهمكيش ما كلنا بنغلط.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
lamees كتب:
عطر الجنة كتب:

تسلمـــــي يا عطــــر
jazak

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gina mikhail كتب:

Hussein1974 كتب:

لا شكر على واجب ياجينا.لكن النحو اساسه الفهم والتذوق والاحساس مش قواعد بتتحفظ فحطي لنفسك منهج للتعامل مع النحو اساسه الفهم وساعتها هيتحول النحو عندك من مصدر مشقة لمصدر استمتاع.

good تمـــــــــــــــــام كدا يا فندم good

Hussein1974 كتب:

ياعم انت بتضحك على ايه بس ماهي جينا مجاوبة صح اهي.معليش ياجينا خلي اللي يضحك يضحك مادام انتي مجاوبة صح وواثقة في نفسك ميهمكيش.وحتى لو جاوبتي غلط برضو ميهمكيش ما كلنا بنغلط.

bsmileشطورة يا جينا برافوووووو تصفيقتصفيق

حلوة الروح الحماسية دي يا أستاذ
Hussein

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
mor كتب:
مجهود كبير الله يعطيكم العافيه

تمنياتي لكم بالتوفيق ان شاء الله

thanx
flower
شكرا جزيلا أستاذ
mor
أنـــارت صفحتنا بمـــرورك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hussein1974 كتب:
gina mikhail كتب:

شيفاك ياللى بتضحك

متشكرة اوى يا حسين بجد انت اللى مشجعنى انى ازاكر رغم انى كنت ناوية مدخلش امتحان الترم البينى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gina mikhail كتب:
Emy Salem كتب:
السلام عليكم

التى قضاها فى السجن

thanxthanxthanx

متشكرة يا جينا و ربنا يوفقك فى امتحان النحو و يكون لذيذ flower معلش اصلها مترجمة فى الكتاب مقاتلى الأعداء فكانت مش مفهومة خالص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
lamees كتب:
عطر الجنة كتب:
lamees كتب:
عطر الجنة كتب:

تسلمـــــي يا عطــــر
jazak

بالنسبة لمادة ثقافية 125 علشان بعد حمد الله يا دوب ابتديت بها بنصحكم بجد و بنا على نصيحة الزملاء من الترمات الأعلى انها تتذاكر من التطبيقات و المحاضرات ... و التطبيقات اهم لانها فيما يخص الامتحان تكفى جدا .. بس علشان منعقدش نفسنا و لان التطبيقات مش مترجمة و ممكن يكون فيها حاجات غامضة نعمل الأتى :-

1 - نبداء نشوف التطبيقات التلفزيونية بتاعة الدكتورة عبير لان شرحها للامانة فيها اكتر من رائع
2 - بعد ما سمعنا التطبيق نفتحه من الورق المطبوع او من على الصفحة و نبدا مذاكرتة
3 - و للإستزادة و اكبر فائدة تكون اخر خطوة مع المحاضرات المكتوبة
لكن بجد عن نفسى شايفة ان التطبيق شامل كل المعلومات و بطريقة مرتبة اكتر و يكفى .. و ربنا يوفقنا جميعا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Emy Salem كتب:
gina mikhail كتب:
Emy Salem كتب:
السلام عليكم

التى قضاها فى السجن

العفو يا ايمى لا شكر على واجب . وانا ببقى مبسوطة لما احاول اجاوب على اى اسئلة على الصفحة علشان انا كمان بتعلم منها

متشكرة يا جينا و ربنا يوفقك فى امتحان النحو و يكون لذيذ معلش اصلها مترجمة فى الكتاب مقاتلى الأعداء فكانت مش مفهومة خالص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Emy Salem كتب:

بالنسبة لمادة ثقافية 125 علشان بعد حمد الله يا دوب ابتديت بها بنصحكم بجد و بنا على نصيحة الزملاء من الترمات الأعلى انها تتذاكر من التطبيقات و المحاضرات ... و التطبيقات اهم لانها فيما يخص الامتحان تكفى جدا .. بس علشان منعقدش نفسنا و لان التطبيقات مش مترجمة و ممكن يكون فيها حاجات غامضة نعمل الأتى :-

1 - نبداء نشوف التطبيقات التلفزيونية بتاعة الدكتورة عبير لان شرحها للامانة فيها اكتر من رائع
2 - بعد ما سمعنا التطبيق نفتحه من الورق المطبوع او من على الصفحة و نبدا مذاكرتة
3 - و للإستزادة و اكبر فائدة تكون اخر خطوة مع المحاضرات المكتوبة
لكن بجد عن نفسى شايفة ان التطبيق شامل كل المعلومات و بطريقة مرتبة اكتر و يكفى .. و ربنا يوفقنا جميعا

سلمت يداك
معاك حق يا Emy، وأنا كمان شايفة كدا

عطر الجنة قالت كمان ان الدكتورة أكدت على إن الإمتحانات مش هتخرج عن التطبيقات

عطر الجنة كتب:

وقالت لتانى مرة انها ملهاش دعوة بالكتاب لانه مش باسمها ونذاكر من المحاضرات والتطبيقات وان الامتحان من التطبيقات زى ما هى بالظبط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
bism
ازيكم يا حلوين ؟!

دي تلخيص باقي محاضرة النحو على مستوى النص

أتمنى تعجبكم، وكمان تحت أمركم في أي سؤال

وأي تغيير برده هقولكم عليه
lower
يـلا أسيبكـم في رعـاية الله

بعد حذف الملف يمكنكم تحميله من هذا الرابط:

mediafire.com view/?a95jxn0j308ec8f
&
mediafire.com view/?rcotusfiokxdp31

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بين نوع الخبر

1. ( والله يضاعف لمن يشاء)

2. ( والله ربنا وربكم)

3. ( أولئك علي هدي من ربهم وأولئك هم المفلحون)

1 - جملة يضاعف هى خبر جملة فعلية . ولا الصح انى اقول جملة يضاعف لمن يشاء هى خبر جملة فعلية ( انا عايزة اسلوب الاجابة )

2 - ربنا : خبر نوعه جملة اسمية ولا اقول جملة ربنا و ربكم خبر جملة اسمية

3 - مش عارفاها و ياريت لو حد يقدر يعربها علشان نتعلم طريقة الاجابة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
lamees كتب:

ازيكم يا حلوين ؟!

متشكرة يا لميس على التلخيص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
lamees كتب:
bism
ازيكم يا حلوين ؟!

lower

سلمت يداك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gina mikhail كتب:
lamees كتب:

ازيكم يا حلوين ؟!

متشكرة يا لميس على التلخيص

أي خدمة يا جميل flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Emy Salem كتب:
lamees كتب:
bism
ازيكم يا حلوين ؟!

lower

سلمت يداك

الله يسلمــــــــــــــك يا إيمي

تسلمــــــ flower ــــــــــي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gina mikhail كتب:
بين نوع الخبر

2. ( والله ربنا وربكم)

1 - جملة يضاعف هى خبر جملة فعلية . ولا الصح انى اقول جملة يضاعف لمن يشاء هى خبر جملة فعلية ( انا عايزة اسلوب الاجابة )

bism allah

أنا هبدأ إعراب أهه يا أستاذ
Hussein

" والله يضاعف لمن يشاء "

واللهُ: الواو: حسب ما قبلها
الله: لفظ الجلالة مبتدأ مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة على آخره

يضاعفُ: فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة على آخره، والفاعل ضمير مستتر تقديره هو( عائد على لفظ الجلالة ) والجملة الفعلية من الفعل والفاعل في محل رفع خبر المبتدأ
لِمنْ: اللام: حرف جر مبني وعلامة بنائه الكسرة ( من نطقه )
منْ: اسم موصول بمعنى الذي مبني على السكون في محل جر اسم مجرور

يشاءُ: فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه الضمه الظاهرة على آخره والفاعل ضمير مستتر تقديره هو والجملة الفعلية ( يشاء ) جملة صلة الموصول لا محل لها من الإعراب.
نوع الخبر ( يضاعف ) جملة فعلية

" والله ربنا وربكم "

ربنا: ربُ: خبر مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة وهو مضاف، والـ ( ناْ ): ضمير متصل مبني على السكون في محل جر مضاف إليه.
وَ: حرف عطف مبني على الفتح.

ربكم: ربُ: اسم معطوف على مرفوع، إذا فهو مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة على آخره وهو مضاف، والكاف: كاف الخطاب ضمير متصل مبني على الضم في محل جر مضاف إليه. والميم: علامة الجمع لا محل لها من الإعراب

نوع الخبر ( ربنا ): مفرد

" أولئك على هدى من ربهم وأولئك هم المفلحون "

أولئك: أولاءِ: اسم اشارة مبني على الكسر في محل رفع مبتدأ وهو مضاف.
والكاف: كاف الخطاب: ضمير مبني على الفتح في محل جر مضاف إليه.
على: حرف جر مبني على السكون.
هدى: اسم مجرور وعلامة جره الكسرة المقدرة على الألف منع من ظهورها التعذر.
وشبه الجملة من الجار والمجرور( على هدى ) في محل رفع خبر المبتدأ.
من: حرف جر مبني وعلامة بنائه السكون
ربهم: ربِ: اسم مجرور وعلامة جره الكسرة الظاهرة على آخره وهو مضاف
والهاء: ضمير متصل مبني على الكسر في محل جر مضاف إليه، والميم: ميم الجمع لا محل لها من الإعراب.
وشبه الجملة ( من ربهم ) في محل جر صفة لـ ( هدى ).
و: حرف عطف مبني على الفتح لامحل له من الإعراب.
هم: ضمير مبني على الضم في محل رفع مبتدأ ثاني.
المفلحون: خبر المبتدأ الثاني مرفوع وعلامة رفعه الواو لأنه جمع مذكر سالم.
والجملة الاسمية من المبتدأ الثاني وخبره ( هم المفلحون ) في محل رفع خبر المبتدأ الاول (أولاء) وجملة ( أولئك هم المفلحون ) معطوفة على ما قبلها لا محل لها من الإعراب.

نوع الخبر :
على هدى: شبة جملة جار وحجرور
هم المفلحون : خبر جملة اسمية
المفلحون : خبر مفرد

dancethinkingdancebsmilebsmiledancethinkingdance

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
إعراب رائع ولكنني لي عليه ملاحظتان،ألا وهما:

1-الكاف في أولئك حرف للخطاب لا محل له من الإعراب.

2-هم المفلحون يجوز فيها الإعراب المنقول في الإجابة،ويجوز إعراب هم ضمير فصل لا محل له من الإعراب،والمفلحون خبر للمبتدأ أولئك.

ملاحظة للتذكير:

فعل ماضي تكتب فعل ماضٍ،وأرجو إعرابها.

أنصحكم بالاستماع إلى محاضراتي في النحو والصرف،فربما تجدون فيها خيرًا.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hussein1974 كتب:

2-هم المفلحون يجوز فيها الإعراب المنقول في الإجابة،ويجوز إعراب هم ضمير فصل لا محل له من الإعراب،والمفلحون خبر للمبتدأ أولئك.

ملاحظة للتذكير:

رائع
شكرا جزيلا أستاذ حسين

وبصراحة لم أكن أعلم ان كاف الخطاب ليس لها محل من الإعراب ( غريبة )

ولكن لماذا كاف الخطاب هنا لا محل لها من الإعراب ؟!
عادة أعرف أن الضمير إن اتصل باسم أعرب مضافا إليه وإن اتصل بفعل أعرب مفعولا إلا في حالات بسيطة كنا الفاعلين مثلا

أما عن إعراب هم فكنت أعلم أنه يجوز فيها الإعرابان ولكن فضلت الإعراب الذي تعودنا عليه حتى لا أصعب الأمر على جينا بالخصوص

وفي كل الأحوال شكرا جزيلا لك لإهتمامك ومتابعتك حقا ونتمنى ألا نكون قد أثقلنا عليك flower

.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أولا:

كاف الخطاب في حالة اتصالها بأسماء الإشارة أمر معروف أنها تعرب حرف خطاب لا محل له من الإعراب،وارجعي لكتب إعراب القرآن،أو لمراجع موثوق منها حتى تتأكدي،وبإذن الله سوف أقوم بشرحها في محاضراتي الصوتية حتى يفهمها الزملاء،ذلك لأن منهجي وأسلوبي كما يعلم الكثير أساسه الفهم وليس النقل والتلقين.
ثانيًا:
عندما ذكرت إعراب هم المفلحون لم أذكر أنك لا تعلمينه لأن علمك به أو عدمه ليس هو الهدف،وإنما الهدف هو أن تصل المعلومة لمن لا يعلمها،فخطابي وتصحيحي موجه للجميع،ولا أدعي أنني أعلم ما أجهله،ففي محاضرتي الثانية التي لم يسمعها البعض قلت أن أي إنسان في العالم ما يجهله أكثر مما يعلمه.
ثالثًا:
لا داعي للشكر لأن هذا واجبي تجاه الجميع،ولكنني أتمنى مشاركة الزملاء في إجابة أي سؤال يطرح بفكرهم،وطريقتهم، وأسلوبهم حتى توجد مناقشات بناءة نتعلم منها جميعًا،فالأمر ليس مسابقة أو منافسة بينكم،بل هو مشاركة وأود أن يتفهم ذلك الجميع لتعم الفائدة.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
هنبدا بسم الله تبعا ومعانا اول مادة عارفة انكم بتحبوها اوى الا وهى الجرامر

هتلاقوها ع اللينك ده والمرة دى غيرت موقع رفع الملفات عشان الناس اللى كانت مش بتعرف تنزل من الفور شير
mediafire.com ?xyydhqknxsq3yyt

جزاكى الله خيرا على مجهودك ث thanksflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
lamees كتب:
gina mikhail كتب:
بين نوع الخبر

2. ( والله ربنا وربكم)

أنا هبدأ إعراب أهه يا أستاذ

Hussein

" والله يضاعف لمن يشاء "

يضاعفُ: فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة على آخره، والفاعل ضمير مستتر تقديره هو( عائد على لفظ الجلالة ) والجملة الفعلية من الفعل والفاعل في محل رفع خبر المبتدأ
لِمنْ: اللام: حرف جر مبني وعلامة بنائه الكسرة ( من نطقه )
منْ: اسم موصول بمعنى الذي مبني على السكون في محل جر اسم مجرور

يشاءُ: فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه الضمه الظاهرة على آخره والفاعل ضمير مستتر تقديره هو والجملة الفعلية ( يشاء ) جملة صلة الموصول لا محل لها من الإعراب.

نوع الخبر ( يضاعف ) جملة فعلية

" والله ربنا وربكم "

ربنا: ربُ: خبر مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة وهو مضاف، والـ ( ناْ ): ضمير متصل مبني على السكون في محل جر مضاف إليه.
وَ: حرف عطف مبني على الفتح.

ربكم: ربُ: اسم معطوف على مرفوع، إذا فهو مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة على آخره وهو مضاف، والكاف: كاف الخطاب ضمير متصل مبني على الضم في محل جر مضاف إليه. والميم: علامة الجمع لا محل لها من الإعراب

نوع الخبر ( ربنا ): مفرد

" أولئك على هدى من ربهم وأولئك هم المفلحون "

على: حرف جر مبني على السكون.
هدى: اسم مجرور وعلامة جره الكسرة المقدرة على الألف منع من ظهورها التعذر.
وشبه الجملة من الجار والمجرور( على هدى ) في محل رفع خبر المبتدأ.
من: حرف جر مبني وعلامة بنائه السكون
ربهم: ربِ: اسم مجرور وعلامة جره الكسرة الظاهرة على آخره وهو مضاف
والهاء: ضمير متصل مبني على الكسر في محل جر مضاف إليه، والميم: ميم الجمع لا محل لها من الإعراب.
وشبه الجملة ( من ربهم ) في محل جر صفة لـ ( هدى ).
و: حرف عطف مبني على الفتح لامحل له من الإعراب.
هم: ضمير مبني على الضم في محل رفع مبتدأ ثاني.
المفلحون: خبر المبتدأ الثاني مرفوع وعلامة رفعه الواو لأنه جمع مذكر سالم.
والجملة الاسمية من المبتدأ الثاني وخبره ( هم المفلحون ) في محل رفع خبر المبتدأ الاول (أولاء) وجملة ( أولئك هم المفلحون ) معطوفة على ما قبلها لا محل لها من الإعراب.

نوع الخبر :
على هدى: شبة جملة جار وحجرور
هم المفلحون : خبر جملة اسمية
المفلحون : خبر مفرد

لميس انا بجد بشكرك على الاسلوب المفصل و المبسط دة فى الاعراب انا فعلا كنت محتاجاه جدا و فهمت منة حاجات كتير اتمنى لك دوام التفوق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hussein1974 كتب:

ملاحظة للتذكير:

باشكرك جدا يا حسين على متابعتك و على محاضراتك الرئعة و اتمنى ان كل اللى معانا يكونوا بيتابعوا الاسئلة و الاجوبة و المناقشات اللى بتدور بينى انا و انت ولميس لانها فعلا مفيدة بصرف النظر عن موضوع الامتحان و المقرر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا شكر على واجب ياجينا مفيش فرق بينا وربنا يوفقكم دايما.انا بس اللي يهمني ان الناس تشارك واللي يغلط يغلط مش مهم المهم في الاخر هيعرف الصح ايه بس ياريت اللي يجاوب سؤال يجاوبه باسلوبه ومجهوده عشان يقدر في الاخر يقيم نفسه ويفهم ايه اخطاؤه.بمعنى ان مثلا لو حد حط سؤال عايزين نشوف اجابات كتير وفي الاخر الناس لما تشوف الاجابة الصح هتعرف تقيم نفسها.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.