اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Ola Mohamed

حلقة دراسية ترم اول اداب E - دور يناير 2014

Recommended Posts

bism 

زملائي الاعزاء طلبة اداب انجليزي ترم اول 2014

دي اول سنة لينا واكيد الكل حابب يكون ليه اصدقاء وحابب يتعرف بزمايله

فياريت كل واحد يدخل يعرفنا بنفسه

ونشارك بعض بالأفكار المفيدة ونتبادل المعلومات

وربنا يوفقنا جميعاً

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياريت نقدر نتعرف على بعض ونساعد بعض انا لسة ما سجلتش لكن انا قبلت والحمد لله في الشفوي والتحريري

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Amal farouk كتب:
ياريت نقدر نتعرف على بعض ونساعد بعض انا لسة ما سجلتش لكن انا قبلت والحمد لله في الشفوي والتحريري
اهلاً بيكي زميلة وصديقة عزيزةflower 
وشكراً لتفاعلك مع الموضوع

بالتوفيق لينا جميعاً

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hadie elashrey كتب:
فكره جميله طبعا اننا نتعرف على بعض انا ترم اول والحمد لله خلاص سجلت
flower
انا كمان سجلت من بدري علشان امتحنت في 9 سبتمبر
والحمد لله بدأت المذاكرة وإن شاء الله تكون سنة دراسية سعيدة علي الجميع
flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الحقيقة أنا لسه ماسجلتش بس ان شاءالله هسجل في الترم التاني عشان محتاجه أحسن اللغةعندي شويةكتيراووي ياريت حديقولي علي مكان كويس في اليكس عشان أكون مؤهله لدخول الكليةدي ياريت بجدحد يفدني أحسن انا لايصةخااالصcrying 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كره جميله جدا انا سجلت يوم الاحد اللى فات واستلمت الكارنيه والكتب والسيديهات وبحاول انى ابدا اذاكر حاليا
على فكره سالت عن الجدول هينزل ان شاء الله يوم الاربعاء
بالنسبه لبداية الدراسه سالت بس لسه ماتحددش هتبدا الجمعه الجايه ولا اللى بعدها
ياريت كل واحد يعرفنا بنفسه وليه اختار يدرس انجليزى تحديدا
انا عن نفسى مهندس بترول وكنت حابب انى ادرس انجليزى عشان شغلى والسفر
بقترح يا جماعه اننا نعمل زى حلقه دراسيه هنا بمعنى نكتب كل يوم جمعه ملخص للمحاضرات عشان اللى مش هيقدر يحضر او لو حد فاته محاضرات يقدر يعرفها هنا ويستفيد
ويارب تكون سنه دراسيه سعيد على الجميع ونقدر اننا نساعد ونفيد بعض

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الزهرة كتب:
الحقيقة أنا لسه ماسجلتش بس ان شاءالله هسجل في الترم التاني عشان محتاجه أحسن اللغةعندي شويةكتيراووي ياريت حديقولي علي مكان كويس في اليكس عشان أكون مؤهله لدخول الكليةدي ياريت بجدحد يفدني أحسن انا لايصةخااالصcrying 
اهلاً بيكي معانا زميلة وصديقة 
للأسف أنا معرفش اي اماكن كورسات انجليزي في الاسكندرية
وياريت حد من الأعضاء هنا لو يعرف يقولك علشان تحصلينا في الترم التاني إن شاء الله
flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
AHMAD.ALSESY كتب:
فكره جميله جدا انا سجلت يوم الاحد اللى فات واستلمت الكارنيه والكتب والسيديهات وبحاول انى ابدا اذاكر حاليا
على فكره سالت عن الجدول هينزل ان شاء الله يوم الاربعاء
بالنسبه لبداية الدراسه سالت بس لسه ماتحددش هتبدا الجمعه الجايه ولا اللى بعدها
ياريت كل واحد يعرفنا بنفسه وليه اختار يدرس انجليزى تحديدا
انا عن نفسى مهندس بترول وكنت حابب انى ادرس انجليزى عشان شغلى والسفر
بقترح يا جماعه اننا نعمل زى حلقه دراسيه هنا بمعنى نكتب كل يوم جمعه ملخص للمحاضرات عشان اللى مش هيقدر يحضر او لو حد فاته محاضرات يقدر يعرفها هنا ويستفيد
ويارب تكون سنه دراسيه سعيد على الجميع ونقدر اننا نساعد ونفيد بعض

اهلاً بيك معانا يا احمد وشكراً لتفاعلك مع الموضوع
وإن شاء الله اول ما تبدأ الدراسة هنعمل حلقة دراسية وكل اللي يقدر يكتب ملخصات المحاضرات ويرفعها لباقي زمايلنا اللي مش بيحضروا ، وكمان هيكون الموضوع مفتوح للأسئلة والمناقشات علشان نستفيد من خبرات ومعلومات بعض
وإن شاء الله تكون سنة سعيدة علينا جميعاً
flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الجدول نزل

تبدأ الدراسه بجميع برامج التعليم المفتوح إعتباراً من الجمعه الموافق 25 / 10 / 2013 طبقاً للجداول الموضحه على الموقع.

ملحوظه : سوف تعدل مواعيد المحاضرات المسائيه بعد إنتهاء فترة حظر التجوال لتصبح ساعه ونص بدلاً من ساعه.

لمعرفة جداول المحاضرات ( اضغط هنا ) أو ادخل على اللينك الخاص بجداول المحاضرات على الصفحة الرئيسية للموقع www.ou.cu.edu.eg .

مع تمنيات مركز جامعة القاهرة لجميع الدارسين بالتوفيق والنجاح ,,,,

http://www.ou.cu.edu.eg/NewsDetails.aspx?NewNumber=1089&IsHomePage=1

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا الحمد لله سجلت الترم ده و بدات اذاكرمن المحاضرات اللي على الموقع
فكرة حلوة اننا نتعرف على بعض و نساعد بعض
thanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم ورحمة الله . 

انا الحمد لله قبلت في الكلية بس لسه ما سجلتش وكنت عايزة اسال عن حاجة لو سمحتم 

انا مسافرة برة مصر ومش هنزل غير في الصيف وهمتحن الترمين مع بعض 

بس عايزة اسجل 7 مواد بس مش عشرة 

هل ينفع ولو ينفع تنصحوني اسجل في اي مواد . 

وتمنياتي للجميع بالتوفيق ان شاء الله .flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
AHMAD.ALSESY كتب:
الجدول نزل

تبدأ الدراسه بجميع برامج التعليم المفتوح إعتباراً من الجمعه الموافق 25 / 10 / 2013 طبقاً للجداول الموضحه على الموقع.

ملحوظه : سوف تعدل مواعيد المحاضرات المسائيه بعد إنتهاء فترة حظر التجوال لتصبح ساعه ونص بدلاً من ساعه.

لمعرفة جداول المحاضرات ( اضغط هنا ) أو ادخل على اللينك الخاص بجداول المحاضرات على الصفحة الرئيسية للموقع www.ou.cu.edu.eg .

مع تمنيات مركز جامعة القاهرة لجميع الدارسين بالتوفيق والنجاح ,,,,

http://www.ou.cu.edu.eg/NewsDetails.aspx?NewNumber=1089&IsHomePage=1
thanx  علي مجهودك وإهتمامك ومتابعتك للموضوع
بالتوفيق للجميع إن شاء اللهflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
yousra elmrakby كتب:
انا الحمد لله سجلت الترم ده و بدات اذاكرمن المحاضرات اللي على الموقع
فكرة حلوة اننا نتعرف على بعض و نساعد بعض
thanks
اهلاً بيكي زميلة وصديقة معانا flower 
ربنا يوفقنا جميعاً وتكون سنة سعيدة علينا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
moody 2011 كتب:
السلام عليكم ورحمة الله . 

انا الحمد لله قبلت في الكلية بس لسه ما سجلتش وكنت عايزة اسال عن حاجة لو سمحتم 

انا مسافرة برة مصر ومش هنزل غير في الصيف وهمتحن الترمين مع بعض 

بس عايزة اسجل 7 مواد بس مش عشرة 

هل ينفع ولو ينفع تنصحوني اسجل في اي مواد . 

وتمنياتي للجميع بالتوفيق ان شاء الله .flower
اهلاً بيكي معانا زميلة عزيزة flower 
بخصوص سؤالك أنا لسه اول ترم ومعنديش فكرة عن الموضوع للأسف
ياريت حد من الاخوة الاعضاء اللي عندهم فكرة عن الموضوع او اللي ظروفهم نفس ظروفك يجاوب علي سؤالك
وربنا يوفقكflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دى فكرة حلوة أوي .. أنا كمان نجحت وسبب تقديمي للقسم ده هو شغفي باللغة الإنجليزية وحابة أكون مترجمة 
للأسف لسه مسجلتش وياريت تساعدوني أنا مش فاهمة أى حاجة في موضوع التسجيل ده ومش عارفة المفروض أعمل إيه والدراسة هتبتدي بكرة إن شاء الله فياريت لو حد موجود دلوقتي يرد عليا يمكن ألحق أنزل أسجل المواد هو إحنا بنسجل كل ترم لوحده ولا الترمين والله مافاهمه حاجة :D

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Moon.lilcandy كتب:
دى فكرة حلوة أوي .. أنا كمان نجحت وسبب تقديمي للقسم ده هو شغفي باللغة الإنجليزية وحابة أكون مترجمة 
للأسف لسه مسجلتش وياريت تساعدوني أنا مش فاهمة أى حاجة في موضوع التسجيل ده ومش عارفة المفروض أعمل إيه والدراسة هتبتدي بكرة إن شاء الله فياريت لو حد موجود دلوقتي يرد عليا يمكن ألحق أنزل أسجل المواد هو إحنا بنسجل كل ترم لوحده ولا الترمين والله مافاهمه حاجة :D
اهلاً بيكي صديقة عزيزة flower 
وبالنسبة لإستفسارك
اولاً لازم تكوني نجحتي في الامتحانين التحريري والشفوي
وثانياً تروحي المركز تسجلي للترم الأول وتدفعي الفلوس وتستلمي الكتب والسيديهات
وتحضري المحاضرات ذي ما موجود في الجدول علي الموقع كل جمعة
وبعد امتحانات الترم ما تخلص وتطلع النتيجة تقدمي للترم التاني وكل ترم نفس الوضع
بتاخدي كل ترم 5 مواد المادة بـ 130 جنية وبتدفعي 50 جنية للتسجيل (أول مرة بس)

أتمني اكون افدتك
بالتوفيق flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ola Mohamed كتب:
Moon.lilcandy كتب:
اهلاً بيكي صديقة عزيزة flower 
وبالنسبة لإستفسارك
اولاً لازم تكوني نجحتي في الامتحانين التحريري والشفوي
وثانياً تروحي المركز تسجلي للترم الأول وتدفعي الفلوس وتستلمي الكتب والسيديهات
وتحضري المحاضرات ذي ما موجود في الجدول علي الموقع كل جمعة
وبعد امتحانات الترم ما تخلص وتطلع النتيجة تقدمي للترم التاني وكل ترم نفس الوضع
بتاخدي كل ترم 5 مواد المادة بـ 130 جنية وبتدفعي 50 جنية للتسجيل (أول مرة بس)

أتمني اكون افدتك
بالتوفيق flower

مرسي ياعلا لردك , أنا فعلا إستفدت فهمت علي الأقل النظام وأنا الحمد لله نجحت فى الشفوي والتحريري 
بس معذرة أنا شفت حد كان كاتب إنه سجل 10 مواد مرة واحدة هو ده ينفع ولو ينفع ليه شكل معين يعني في التقديم 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اعتقد ينفع تسجيل 10 مواد للترمين لو الطالب مسافر
ثانيا ينفع تسجلى 3 مواد بس فى الترم على الاقل
ثالثا التسجيل دا سهل جدا من اول شباك هيسالك على رقمك بيتاكد انك نجحتى فى الشفوى
ثانيا وانتى واقفه بتدفعى المصاريف 705 ج وبتسلمى شهادة التخرج وصورة البطاقه وشهادة الميلاد
فى خلال دقيقه بتستلمى الكارنيه وورقه كمان بتروحى بيها للمكتبه فى الدور الارضى فى المبنى اللى ورا عند الملاعب تستلمى 5 كتب و5 سيدى
دا كل حاجه بالتفصيل ومش هتستغرق اكتر من 10 دقايق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

طيب انا عندي فكرة عن المناهج لاني كنت متابعة المحاضرات بالتليفزيون 

واعتقد انها سهلة ان شاء الله 

بس ياريت نتواصل علشان لو في جديد في المنهج او محذوف مثلا 

وكل زميل او زميلة يقول بيطور نفسه ازاي في اللغه لان دراسة اللغه مش متوقفه بس ع المنهج الجامعي 

انا شخصيا بتابع بعض المواقع علي الانترنت ومشتركة فيها وبستفاد منها كتير 

وان شاء الله هجيب لكم مواقع كتير تقدروا تتعلموا منها بالاضافة طبعا لمزاكرة المنهج وبالتوفيق للجميع .study study

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
moody 2011 كتب:
طيب انا عندي فكرة عن المناهج لاني كنت متابعة المحاضرات بالتليفزيون 

واعتقد انها سهلة ان شاء الله 

بس ياريت نتواصل علشان لو في جديد في المنهج او محذوف مثلا 

وكل زميل او زميلة يقول بيطور نفسه ازاي في اللغه لان دراسة اللغه مش متوقفه بس ع المنهج الجامعي 

انا شخصيا بتابع بعض المواقع علي الانترنت ومشتركة فيها وبستفاد منها كتير 

وان شاء الله هجيب لكم مواقع كتير تقدروا تتعلموا منها بالاضافة طبعا لمزاكرة المنهج وبالتوفيق للجميع .study study
ممتاز . ياريت نبدأ من الجمعه بكره ونكتب ملخص سريع لمحاضرات كل يوم جمعه والكل يستفي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
تفاعل رائع وإن شاء الله يكون في تعاون مثمر بينكم وتلاقوا في المنتدى اللي يسهل ليكم الطريق للنجاح والتفوق بإذن الله.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
AHMAD.ALSESY كتب:
اعتقد ينفع تسجيل 10 مواد للترمين لو الطالب مسافر
ثانيا ينفع تسجلى 3 مواد بس فى الترم على الاقل
ثالثا التسجيل دا سهل جدا من اول شباك هيسالك على رقمك بيتاكد انك نجحتى فى الشفوى
ثانيا وانتى واقفه بتدفعى المصاريف 705 ج وبتسلمى شهادة التخرج وصورة البطاقه وشهادة الميلاد
فى خلال دقيقه بتستلمى الكارنيه وورقه كمان بتروحى بيها للمكتبه فى الدور الارضى فى المبنى اللى ورا عند الملاعب تستلمى 5 كتب و5 سيدى
دا كل حاجه بالتفصيل ومش هتستغرق اكتر من 10 دقايق

متشكرة أوى يا أحمد علي المعلومات القيمة دى 
وربنا يوفق الجميع 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياربت اللى حضر محاضرات النهارده يعرفنا ويكتب لنا انطباعه عن اول يوم دراسة ترجمه
هبدأ بنفسى بما انى حضرت النهارده ال 3 محاضرات هبدأ اتكلم عن كل محاضره عشان اللى مقدرش يحضر يستفيد وبرضه اللى حضر ياريت يتكلم عن المحاضره دى  ويكون فيه تفاعل اكتر عشان نستفيد كلنا اكتر
اولا محاضرة النحو ( اللغه العربيه )
اسم الدكتور / عرفه حلمى عباس
الراجل دا بصراحه شرحه ممتاز رغم انه بيشرخ باللغه العربيه الفصحى تماما بس مع ذلك الشرح سلس ومفهوم
نبدأ المحاضره مع الجمل دى
1- على مجتهد
2- على يجتهد
3- يجتهد على
4-كان على مجتهدا
5-ان عليا مجتهدا
6- انما على مجتهد
السؤال ايه الفرق فى المعنى بين الجمل السابقه
لازم اعرف الفرق بين معنى كل جمله كمترجم لانى فى اللغه العربيه كل جمله لها خصوصيتها
س :- ما الفرق بين معنى الجمله الاولى ومعنى الجمله الثانيه ؟
ج  :-  كلمة مجتهد فى الجمله الاولى اسم ( المعنى ان الاجتهاد صفه ملازمه لعلى فحال على دائما هو الاجتهاد  فهنا وصفت على بالاجتهاد ولم احدد زمن معين لهذا الاجتهاد)
       كلمة يجتهد فى الجمله الثانيه فعل ( المعنى ان حال على فى هذا الوقت (الزمن المضارع هنا ) هو انه يجتهد حاليا )
س :- ما الفرق بين الجمله 2 والجمله 3 ؟
 ج :- العرب يقدمون فى كلامهم الاهم.
اذا الاهم فى الكلام فى الجمله 2 هو على نفسه لذلك ذكرت على فى اول الجمله
اما جمله 3 التى بدات بكلمة يجتهد فالاهم فيها هو فعل الاجتهاد نفسه لذلك بدات به الجمله
س :- مالفرق فى المعنى بين جمله1 والجمله 4 ؟
ج - الجمله 1 على مجتهد : بتكلم عن اجتهاد على فى الماضى والحاضر ولكنى لا اتكلم فى هذه الحاله عن توقعى للمستقبل اطلاقا
   الجمله4 كان على مجتهد :- بتكلم عن الماضى والحاضر وانى مطمئن لاستمرار اهذا الاجتهاد فى المستقبل واتوقع ان يستمر

س- مالفرق بين جمله5 وجمله 6 ؟
ج  :- الجمله 5 
ان عليا مجتهد :- ان اداة توكيد فانا باكد للمستمع على اجتهاد على
الجمله 6
انما على مجتهد :- انما اداة قصر فمثلا حصل الطلاب على درجات فى حدود 7/10 و 8/10 فى الامتحان بينما على هو الطالب الوحيد الذى حصل على 10/10 فى الامتحان على فقط هو الذى حصل على الدرجه النهائيه لذلك ادخلت انما على الجمله لانها اداة قصر اى كأنى قصرت الاجتهاد فقط على على فقط بين الطلاب لانه هو فقط من اتى بفعل متميز عنهم
دا اهم حاجه فى المحاضره يا جماعه فيه حاجات تانيه بسيطه زى علامات الاسم والفعل ممكن تقرأ من الكتاب
كنت عايز اكتب لكم كل حاجه فى المحاضره بسى الكتابه على اللاب بتاخد وقت طويل جدا لو اى حد ليه اى استفسار عن المحاضره انا الحمد لله فهمتها تماما وتحت امركم فى اى استفسار او سؤال

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
AHMAD.ALSESY كتب:
ياربت اللى حضر محاضرات النهارده يعرفنا ويكتب لنا انطباعه عن اول يوم دراسة ترجمه
هبدأ بنفسى بما انى حضرت النهارده ال 3 محاضرات هبدأ اتكلم عن كل محاضره عشان اللى مقدرش يحضر يستفيد وبرضه اللى حضر ياريت يتكلم عن المحاضره دى  ويكون فيه تفاعل اكتر عشان نستفيد كلنا اكتر
اولا محاضرة النحو ( اللغه العربيه )
اسم الدكتور / عرفه حلمى عباس
الراجل دا بصراحه شرحه ممتاز رغم انه بيشرخ باللغه العربيه الفصحى تماما بس مع ذلك الشرح سلس ومفهوم
نبدأ المحاضره مع الجمل دى
1- على مجتهد
2- على يجتهد
3- يجتهد على
4-كان على مجتهدا
5-ان عليا مجتهدا
6- انما على مجتهد
السؤال ايه الفرق فى المعنى بين الجمل السابقه
لازم اعرف الفرق بين معنى كل جمله كمترجم لانى فى اللغه العربيه كل جمله لها خصوصيتها
س :- ما الفرق بين معنى الجمله الاولى ومعنى الجمله الثانيه ؟
ج  :-  كلمة مجتهد فى الجمله الاولى اسم ( المعنى ان الاجتهاد صفه ملازمه لعلى فحال على دائما هو الاجتهاد  فهنا وصفت على بالاجتهاد ولم احدد زمن معين لهذا الاجتهاد)
       كلمة يجتهد فى الجمله الثانيه فعل ( المعنى ان حال على فى هذا الوقت (الزمن المضارع هنا ) هو انه يجتهد حاليا )
س :- ما الفرق بين الجمله 2 والجمله 3 ؟
 ج :- العرب يقدمون فى كلامهم الاهم.
اذا الاهم فى الكلام فى الجمله 2 هو على نفسه لذلك ذكرت على فى اول الجمله
اما جمله 3 التى بدات بكلمة يجتهد فالاهم فيها هو فعل الاجتهاد نفسه لذلك بدات به الجمله
س :- مالفرق فى المعنى بين جمله1 والجمله 4 ؟
ج - الجمله 1 على مجتهد : بتكلم عن اجتهاد على فى الماضى والحاضر ولكنى لا اتكلم فى هذه الحاله عن توقعى للمستقبل اطلاقا
   الجمله4 كان على مجتهد :- بتكلم عن الماضى والحاضر وانى مطمئن لاستمرار اهذا الاجتهاد فى المستقبل واتوقع ان يستمر

س- مالفرق بين جمله5 وجمله 6 ؟
ج  :- الجمله 5 
ان عليا مجتهد :- ان اداة توكيد فانا باكد للمستمع على اجتهاد على
الجمله 6
انما على مجتهد :- انما اداة قصر فمثلا حصل الطلاب على درجات فى حدود 7/10 و 8/10 فى الامتحان بينما على هو الطالب الوحيد الذى حصل على 10/10 فى الامتحان على فقط هو الذى حصل على الدرجه النهائيه لذلك ادخلت انما على الجمله لانها اداة قصر اى كأنى قصرت الاجتهاد فقط على على فقط بين الطلاب لانه هو فقط من اتى بفعل متميز عنهم
دا اهم حاجه فى المحاضره يا جماعه فيه حاجات تانيه بسيطه زى علامات الاسم والفعل ممكن تقرأ من الكتاب
كنت عايز اكتب لكم كل حاجه فى المحاضره بسى الكتابه على اللاب بتاخد وقت طويل جدا لو اى حد ليه اى استفسار عن المحاضره انا الحمد لله فهمتها تماما وتحت امركم فى اى استفسار او سؤال
 مجهود جميل وتلخيص اكثر من رائعflower 

انا كمان حضرت ال 3 محاضرات والحمد لله فهمت العربي والترجمة وطبعاً المحاضرة التالتة مخدناش فيها حاجة
اما بالنسبة للترجمة فالدكتورة قالت علي 6 خطوات نتبعهم في الترجمة من الانجليزي للعربي
1 - قراءة النص الأصلي (Source Text) اول مرة لمعرفة الموضوع بشكل عام
2 - قراءة النص مرة ثانية مع وضع خطوط أسفل الكلمات التي لا نعرف معناها
3 - قراءة النص مرة ثالثة مع محاولة تخمين معاني الكلمات التي لا نعرفها من خلال سياق الكلام أو الموضوع
4 - البدأ في ترجمة النص إلي اللغة العربية (Target Text)
5 - مقارنة وتحليل بين النص الأصلي (Source Text) والنص المترجم (Target Text)
6 - نترك النص الأصلي ونراجع النص المترجم لتصحيح الأخطاء النحوية والهجائية

وطبعاً طلبت مننا نحفظ كلمات كتير وكل لما تقابلنا كلمة مش عارفينها نترجمها من القاموس ونكتبها في دفتر لحفظ الكلمات

ونبهت علي حضور المحاضرات في الوقت وعدم التأخير
وقالت ان اللي هيتأخر عن 9:45 هيقف بره المدرج لحد 10:30 وبعدين يدخل
يعني اللي هيتأخر هتضيع عليه نص المحاضرة

أتمني أكون قدمت حاجة مفيدة للي مقدرش يحضر امبارح
بالتوفيق للجميعflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا زميلة ليكم سجلت الترم ده الحمدلله
شكرلك علا موضوعك رائع و مفيد جدا
وجزاك خيرا انت و أ.احمد على مجهودكم واهتمامكم بكتابة المحاضرات لانى محضرتش و مش هقدر احضر لكنى استفدت منكم
محاضراتكم مرتبة و منظمة و شكلها مهمة لان الكلام ده مش موجود فى الكتب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

[quote"((العلم و الايمان))"]السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا زميلة ليكم سجلت الترم ده الحمدلله
شكرلك علا موضوعك رائع و مفيد جدا
وجزاك خيرا انت و أ.احمد على مجهودكم واهتمامكم بكتابة المحاضرات لانى محضرتش و مش هقدر احضر لكنى استفدت منكم
محاضراتكم مرتبة و منظمة و شكلها مهمة لان الكلام ده مش موجود فى الكتب[/quote]
أهلاً بيكي معانا زميلة عزيزة flower 
شكراً ليكي لتفاعلك مع الموضوع
وأنا سعيدة لأنك إستفدتي منه

أما بالنسبة للمحاضرات فكل إسبوع إن شاء الله هننزل ملخصات وكل المعلومات والتوجيهات المهمة اللي الدكاترة بيقولوا عليها وإن شاء الله نقدر نفيدك وكل اللي مش بيحضر
وتقدري تتابعي محاضرات علي قناة Cairo-Univ 1 كل يوم ثلاثاء من 9 صباحاً ل 11 صباحاً في محاضرتين لترم أول
بالتوفيق flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا يخليكى يا علا بالمناسبه مش انتى علا اللى طلعتى قرأتى الباسج بتاع العلم والتكنولوجيا فى محاضرة الترجمه ؟
انا كنت لخصت بسرعه المحاضره على ورقة وورد وفتحت المنتدى عشان احطها لاقيتك ماشاء الله كتبتى الشرح ممتاز بصراحه
انا محتار احطه ولا لا على العموم هو تقريبا نفس تلخيصك للمحاضره
بالمناسبه كان فيه يا جماعه محاضره تالته ( جرامر ) الدكتوره اسمها د/ هدى حاولت انى اكتب وراها لاقيت نفسى فى اخر المحاضره مش كاتب غير كلمتين اتنين بس وهما
WATCH CD
بس كده. هى كل كلامها انها بتنصح بمشاهدة المحاضرات المسجله ودا عندها اهم من الحضور

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
نسيت اقولكم يا جماعه لنى ال سى دى اللى خدناها مع الكتب دى لاول محاضرتين بس يعنى لازم نكمل باقى ال سى دى والتطبيقات ودا اما هتشتروهم من المكتبه لما ينزلوا او تعمل داونلوود ليهم من على صفحتك .
المجموعه دى الحمد لله كلها معايا وبرضه فى اكتر من زميل معاه لو حد محتاجها على فلاش ميمورى مثلا او اللاب هجيبها معايا الجمعه الجايه ان شاء الله لو حد عايزها تحت امركم و دا هيوفر وقت ومجهود كتير والللى هياخدها بالتاى يقدر يدى نسخ منها لباقى زمايلنا وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
~•

جزاك الله خير يا عُلا وجزاك الله خير يا أحمد على تلخيصكم المفيد جداً جداً

خليتوني عملت مراجعة ع السريع معاكم وبكل سهولة ( =

جميل تلخيصكم وبسيط و يا رب اللي مقدرش يحضر يستفيد.

ربنا يجعله في ميزان حسناتكم يا رب.

thanks  flower 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
AHMAD.ALSESY كتب:
ربنا يخليكى يا علا بالمناسبه مش انتى علا اللى طلعتى قرأتى الباسج بتاع العلم والتكنولوجيا فى محاضرة الترجمه ؟
انا كنت لخصت بسرعه المحاضره على ورقة وورد وفتحت المنتدى عشان احطها لاقيتك ماشاء الله كتبتى الشرح ممتاز بصراحه
بالمناسبه كان فيه يا جماعه محاضره تالته ( جرامر ) الدكتوره اسمها د/ هدى حاولت انى اكتب وراها لاقيت نفسى فى اخر المحاضره مش كاتب غير كلمتين اتنين بس وهما
WATCH CD
بس كده. هى كل كلامها انها بتنصح بمشاهدة المحاضرات المسجله ودا عندها اهم من الحضور
thanx  علي ذوقك يا احمد
انت عملت مجهود رائع في كتابة محاضرة النحو العربي وانا كنت لسه فاكرة كلام دكتورة الترجمة فكتبته علشان اللي مقدرش يحضر
وبالنسبة لسؤالك مش انا اللي طلعت وقرأت الباسج بتاع العلم والتكنولوجيا
اللي قرأت الباسج مش اسمها علا اصلاً
بس أنا كنت قاعدة في اول صف في النص طول ال 3 محاضرات

ومحاضرة الجرامر كانت فعلاً كلها عن السيديهات لدرجة اني حسيت ان الدكتورة مش عايزة تشرح وعايزانا منحضرش تاني

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Asmaa Nur كتب:
~•

thanks  flower 

اسماء نورتي بوجودكflower 
أسعدتني إستفادتك من الموضوع
وربنا يقدرنا ونقدر نفيد أكبر عدد ممكن من الطلاب اللي مش بيحضروا في الجامعة
بالتوفيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
AHMAD.ALSESY كتب:
نسيت اقولكم يا جماعه لنى ال سى دى اللى خدناها مع الكتب دى لاول محاضرتين بس يعنى لازم نكمل باقى ال سى دى والتطبيقات ودا اما هتشتروهم من المكتبه لما ينزلوا او تعمل داونلوود ليهم من على صفحتك .
المجموعه دى الحمد لله كلها معايا وبرضه فى اكتر من زميل معاه لو حد محتاجها على فلاش ميمورى مثلا او اللاب هجيبها معايا الجمعه الجايه ان شاء الله لو حد عايزها تحت امركم و دا هيوفر وقت ومجهود كتير والللى هياخدها بالتاى يقدر يدى نسخ منها لباقى زمايلنا وبالتوفيق للجميع ان شاء الله
فكرة جميلة لأن في طلبة ميعرفوش موضوع التحميل من علي صفحاتهم
وفي ناس مش عندها نت اصلاً
وكده هتفيد ناس كتيرflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  

اهلا بيكم ياطلبة ترم اول وبارك الله فيكم على حسن تعاونكم وربنا يوفقكم يارب 

تم تغيير عنوان الموضوع الى ( حلقة دراسية ترم اول دور سبتمبر 2013 ) 

flower flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ola Mohamed كتب:
AHMAD.ALSESY كتب:
WATCH CD
thanx  علي ذوقك يا احمد
انت عملت مجهود رائع في كتابة محاضرة النحو العربي وانا كنت لسه فاكرة كلام دكتورة الترجمة فكتبته علشان اللي مقدرش يحضر
وبالنسبة لسؤالك مش انا اللي طلعت وقرأت الباسج بتاع العلم والتكنولوجيا
اللي قرأت الباسج مش اسمها علا اصلاً
بس أنا كنت قاعدة في اول صف في النص طول ال 3 محاضرات

ومحاضرة الجرامر كانت فعلاً كلها عن السيديهات لدرجة اني حسيت ان الدكتورة مش عايزة تشرح وعايزانا منحضرش تاني
شكرا يا علا
عندى فكره انى يبدأ كل واحد فينا يختار ماده معينه بيحبها ويلخصها بحيث مش يتكرر انى اتنين يلخصوا نفس الماده
كده انا وانتى واسماء مستعدين نبدأ ان شاء الله
على فكره اسماء هى اللى قالتلى الجمعه اللى فاتت انى اللى قرأت الباسج اسمها علا او ولاء مش فاكر بالظبط
على العموم حصل خير انتى كده كنتى من الطلاب الشطار اللى كانوا فى اول صف تقريبا عرفتك بس مش متأكد اوى
فيه برضه زميله لينا كانت قالتلى انها هتبدأ تعمل صفحة على الفيس كمان ننقل ليها موضوع شرح المواد وتلخيصها
ايه رايكم اقولها تعمل جروب افضل ولا صفحة فيس عاديه ؟ وايه يكون اسمها
وياريت اى حد يا جماعه عنده افكار جديده يشاركنا بحيث نقدر نساعد بعض اكتر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ola Mohamed كتب:
Asmaa Nur كتب:
~•

thanks  flower 

اسماء نورتي بوجودكflower 
أسعدتني إستفادتك من الموضوع
وربنا يقدرنا ونقدر نفيد أكبر عدد ممكن من الطلاب اللي مش بيحضروا في الجامعة
بالتوفيق
جزاكم الله خيرا يا اسماء انتى اللى عرفتينى بصراحه بالمنتدى الرائع دا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعه لما بعمل اقتباس واكتب رد وارسل بيطلع الكلام الغريب اللى انتوا شايفينوا دا ؟ اعمل ايه عشان المساهمه بتاعتى تكون من غير الكلام دا فى اخرها ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يا جماعه انا دلوقتى الحمد لله مسجله ترم اول وضميت ال 10 مواد لانى مسافره وعايزه حد يقولى طريقه سهله للمذاكره والمواد هى ..
1.النحو على مستوى الجمله.
2. النحو على مستوى النص.
3.القراءه والفهم
4.النحو E
5.الترجمه الى العربيه.
6.ماده ثقافيه(عصر النهضه ,ماده اعلاميه E.
7.ماده ثقافيه.
8.علم الصوتيات.
9.علم اللغه (التراكيب والدلاله)
10.نصوص من الادب العربى المعاصر.
*يارررررررررريت حد يقولى انظم المذاكره ازاى فى المواد دى ؟؟؟؟
study study

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hadie elashrey كتب:
يا جماعه انا دلوقتى الحمد لله مسجله ترم اول وضميت ال 10 مواد لانى مسافره وعايزه حد يقولى طريقه سهله للمذاكره والمواد هى ..
2. النحو على مستوى النص.
3.القراءه والفهم
4.النحو E
5.الترجمه الى العربيه.
7.ماده ثقافيه.
8.علم الصوتيات.
study study
حضرتك عارفه اننا هنا فى الترم الاول فاحنا كمان لسه بنستكشف المواد دى وطريقة مذاكرتها
بس على العموم حضرتك ممكن تتابعى 5 مواد منهم هنا معانا فى الموضوع دا وان شاء الله هننزل تلخيص محاضرات ال5 مواد بتوع الترم الاول
وطبعا حضرتك هتابعى مع صفحة الترم التانى ال5 مواد بتوع الترم التانى
بالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
AHMAD.ALSESY كتب:
يا جماعه لما بعمل اقتباس واكتب رد وارسل بيطلع الكلام الغريب اللى انتوا شايفينوا دا ؟ اعمل ايه عشان المساهمه بتاعتى تكون من غير الكلام دا فى اخرها ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عند  نسخ اي موضوع من منتدي خارجي او صفحة ورد او اي ملف اخر

قم بالضغط علي الايقونة المشار لها بالسهم ستفتح نافذة صغيرة .. الصق فيها النص او الكلام التي تريد ارساله ثم اضغط ادراج

سيتخلص النص من اي تنسيق ملحق به وهو مايسبب الاشكال الغريبة التي تظهر

ولو بتسخدم متصفح جوجل كروم ممكن يغنيك عن كل ده

بدل ماتختار paste  اختار اللي تحتها paste as plain text 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جزاكم الله خيرا ا/ حمدى
بس الاشكال والحروف الغريبه دى بتظهر رغم انى مش ناقل الكلام من ملف اخر
مره تانيه جزاكم الله خيرا على المنتدى المفيد دا
HAMDY كتب:
عند  نسخ اي موضوع من منتدي خارجي او صفحة ورد او اي ملف اخر

قم بالضغط علي الايقونة المشار لها بالسهم ستفتح نافذة صغيرة .. الصق فيها النص او الكلام التي تريد ارساله ثم اضغط ادراج

سيتخلص النص من اي تنسيق ملحق به وهو مايسبب الاشكال الغريبة التي تظهر

var __chd__ = {'aid':11079,'chaid':'www_objectify_ca'};(function() { var c = document.createElement('script'); c.type = 'text/javascript'; c.async = true;c.src = ( 'https:' == document.location.protocol ? 'https://z': 'http://p') + '.chango.com/static/c.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(c, s);})();

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

أنا عايزة أشكر علا وأحمد علي المجهود الرائع ده , ربنا يوفقكم إن شاء الله 
أنا الحمد لله خلاص سجلت مواد التيرم ده ومتشكرة تاني لأن بعد قرايتي للملخصات بتاعتكم حاسة كأن مافتنيش أي حاجة والجمعة الجاية أنزل أحضر وإن شاء الله أبقئ أشارك معاكوا فى تلخيص المحاضرات علشان الناس كلها تستفيد
جزاكم الله خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
AHMAD.ALSESY كتب:
hadie elashrey كتب:
2. النحو على مستوى النص.
3.القراءه والفهم
4.النحو E
5.الترجمه الى العربيه.
7.ماده ثقافيه.
8.علم الصوتيات.
study study
حضرتك عارفه اننا هنا فى الترم الاول فاحنا كمان لسه بنستكشف المواد دى وطريقة مذاكرتها
بس على العموم حضرتك ممكن تتابعى 5 مواد منهم هنا معانا فى الموضوع دا وان شاء الله هننزل تلخيص محاضرات ال5 مواد بتوع الترم الاول
وطبعا حضرتك هتابعى مع صفحة الترم التانى ال5 مواد بتوع الترم التانى
بالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ola Mohamed كتب:
hadie elashrey كتب:
فكره جميله طبعا اننا نتعرف على بعض انا ترم اول والحمد لله خلاص سجلت
flower
انا كمان سجلت من بدري علشان امتحنت في 9 سبتمبر
والحمد لله بدأت المذاكرة وإن شاء الله تكون سنة دراسية سعيدة علي الجميع
بالتوفيق حببتى ان شاء اللهflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
HAMDY كتب:
نوع متصفحك ايه ؟
المتصفح فايرفوكس
معلش طلب كمان ياريت تعدل اسم الموضوع باضافة كلمة اداب  E الى اسم الموضوع لتمييزه ومعرفة القسم والكليه مباشرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.