اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

نموذج إمتحان الثقافيه (1) لطلبة ترم أول

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

كل الملغى والمقرر والمطلوب مذاكرته فى مادة الثقافيه لطلبة ترم اول

وبالتوفيق والنجاح

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الامتحان عبارة عن 3 اسئلة السؤال الاول هيكون فى اول اربع يونت هيكون سؤالين وده اختيارى وعاوز شورت انصر
السؤال التانى هيكون اجبارى وهيكون فى يونت 5 و6 وده عاوزة الاجابة بالتفصيل
السؤال
التالت فى الشخصيات هتجيب 3 شخصيات اللى علينا واحنا نختار نتكلم عن واحد
منهم بس برضو بالتفصيل وعلى فكرة هى قالت لازم نذاكر من السى دى وخصوصا
شكسبير لان اللى ف الكتاب غلط
نيجى بقى لانماط الاسئلة 1- write note about stone henges and structures
2-who are the anglo -saxon how end who came after them
3-anglo normans how they win and why
4- what is the domesday book and achievements
5- what happened when william died
6-what will the french add to the english
قالت اهم حاجة نذاكر المعارك كويس ونعرف كانت بين مين ومين ومين اللى كسب وليه
فى
حاجة ف السى دى قالت عليها مهمة جدا جدا اللى هى فى الجزء بتاع الانجلو
نورمان الصفحة اللى قبل الاخيرة مربع يبدا بكلمة to win the barons,the
clergy ..........
الكلام اللى ف المربع ده مهم من الاخر هى عاوزانا نذاكر من السى دى وعاوزة الاجابة منه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ATOMIX كتب:

مادة ثقافية أ-عصرالنهضة ب-مادةاعلامية[ENG.]

CULTURE

كود الماده / 115

د / لبنى عبد الغنى إسماعيل


Members
Cotents
Date
Lectures
عطر الجنه




سيد
عبد الصمد








thepart85











lamees
اول محاضرة كانت المادة الثقافية انا ملحقتهاش بس البنات قالولى انها قرات
من الكتاب وقالت نهتم بالمحاضرات والسى ديهات اللى على صفحتنا او اللى فى
المنفذ بتاع الجامعه للى عاوز يشتريهم
-------------------------------
السلام
عليكم أعزائى الطلاب بخصوص المادة الثقافية الدكتورة لبنى إسماعيل شرحت
المنهج بشكل عام وأخذنا الدرس الأول بشكل عام يعنى تاريخ أنجلترا أيام
العصرى الحجرى أى ماقبل الميلاد وياريت تشترو التطبيقات علشان مشروحة بشكل
كويس وكمان المحاضرات كل قطعة مترجمة بشكل يسهل الفهم سرعة
-------------------------------
بالنسبة لمادة الثقافة فالخلاصة اننا هندرسها على قسمين قسم تاريخى صرف
هندرس فيه تاريخ انجلترا من اول عصور ماقبل التاريخ وقسم تانى هندرس فيه
بعض الشخصيات والكتاب فى المادة دى مهم على عكس مادة القراءة لانه هو
المنهج والدكتورة قالت اننا مطالبين بس باللى فى الكتاب لان كلامه مختصر
اما اللى هى هتقوله فى المحاضرة فده شرح منها للكتاب مش اكتر وهى بتفضل
اننا نقرأ شوية عن اللى هندرسه حتى من باب اننا ناخد فكرة عشان نبقى فاهمين
اللى بنخده ومهم جدا اننا نعرف الموقع الجغرافى لانجلترا ومكانها فين على
الخريطة ومين الدول اللى حواليها وخاصة العلاقة بنها وبين فرنسا جغرافيا
وتاريخيا
-------------------------------
الدكتورة لبنى إسماعيل
شرحت المنهج بشكل عام وأخذنا الدرس الأول بشكل عام يعنى تاريخ أنجلترا أيام
العصرى الحجرى أى ماقبل الميلاد وياريت تشترو التطبيقات علشان مشروحة بشكل
كويس وكمان المحاضرات كل قطعة مترجمة بشكل يسهل الفهم سرعة .
وبالنسبة
لمادة الثقافة فالخلاصة اننا هندرسها على قسمين قسم تاريخى صرف هندرس فيه
تاريخ انجلترا من اول عصور ماقبل التاريخ وقسم تانى هندرس فيه بعض الشخصيات
والكتاب فى المادة دى مهم على عكس مادة القراءة لانه هو المنهج والدكتورة
قالت اننا مطالبين بس باللى فى الكتاب لان كلامه مختصر اما اللى هى هتقوله
فى المحاضرة فده شرح منها للكتاب مش اكتر وهى بتفضل اننا نقرأ شوية عن اللى
هندرسه حتى من باب اننا ناخد فكرة عشان نبقى فاهمين اللى بنخده ومهم جدا
اننا نعرف الموقع الجغرافى لانجلترا ومكانها فين على الخريطة ومين الدول
اللى حواليها وخاصة العلاقة بنها وبين فرنسا جغرافيا وتاريخيا
--------------------------------
محاضرة
1 Culture



ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ




..
الخلاصة
..





الكتاب
مقسم اول
درس الى
هو
Ancient
England " "
الى
الاتى
/






1
العصر
الحجرى القديم
( Paleolithic )


2
العصر
الحجرى الحديث
( The Neolithic )


3
العصر
البرونزى
(
( The Bronze age






اولا
... العصر
الحجرى القديم
.. 8000 B.C


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انجلترا
مكنتش منفصلة
عن اوربا
وكانت مرتبطة
بيها ب
( land bridge ) بس
بعد كدة
المية كت
غطته وانفصلت
انجلترا عن
اوربا واتسمى
دة
(
British channel )



وفى
العصر دة
كان فى
قبائل بتعيش
هناك
.









ثانيا
.. العصر
الحجرى الحديث
.. 4500 B.C


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وفى
العصر دة
بداء الناس
يبنوا بيوت
حديثة واستخدموا
بقى الحجر
والخشب



وعظام
الحوت
whalebone



وبداء
الناس فى
استخدام الزراعة
وتربية الحيوانات



وبدءوا
يتجمعوا ويعيشوا
مع ناس
تانية فى
قرى صغيرة
بدل مهما
عايشين لوحدهم
.





بعد
كدة بشوية



ــــــــــــــــــــــ
بدائت الــ
henges تظهر






طبعا
هتقولى اية
ال
henges
دى
؟؟



دة
الاحجار الكبيرة
وكان ليها
اهنية كبيرة
فى مراقبة
السما وتحديد
مواعيد الزراعة
Sowing والحصاد
harvest وكمان
كانت ذات
ظابع دفاعى
تستخدم فى
الحروب
.
وكمان
بيستخدمواها كمان
لتبادل البضائع
. واكبر
مثال ليها
Stonehenge ) ) .








ثالثا
العصر البرونزى
The Bronze Age )) .



ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




طبعا
نفسك تعرف
اية البرونز
دة بتاع
الهدايا ولا
اية ؟؟



البرونز
دة هو
مزيج من
النحاس والقصدير
. يعنى
نحاس
+
قصدير
= برونز



فى
العصر البرونزى
بقى استخدموا
البرونز لتصنيع
مختلف الادوات
.

واستخدموا
الذهب لصناعة
المجوهرات



والقصدير
الى بيعملوا
من البرونز
كان بيجيبوا
من حتة
اسمها
Cornwall



والذهب
كانوا بيجيبوا
من حتة
ايمة
Wales
.





وعشان
كدة ازدهرت
التجارة ووصلت
منتجاتهم لحد
اوربا
....




05-10-2012
1
عطر الجنه
اول محاضرة طبعا كانت كالتشر ودى اخدنا فيها الدرس الثانى والثالث والرابع
الدكتورة شرحت فيها الحملات الرومانية وشغلت لنا افلام تصويرية للحملاتى
وقالتنا اللى اللغة عنده كويسة يقدر يكتفى بالترجمة اللى ف الكتاب لكن اللى
مش اوى يقدر يبص فى المحاضرات اللى على الصفحة بتاعتنا او اللى تكونوا
اشترتوها من الكلية وقالتنا كمان ان اللى عاوز يعرف اكتر عن الحملات دى
موجودة افلام على اليوتيوب بعنوانwhat the Romans did for us?
-----------------------------


What the Romans did for us - 6 _Parts

What the Romans Did For Us - Life of Luxury - Ep 1 - ©️BBC
What the Romans Did For Us - Invasion - Ep 2 - ©️BBC
What the Romans Did For Us - Building Britain - Ep 3
What the Romans Did For Us - Arteries of the Empire - Ep 4-©️BBC
What the Romans Did For Us - Edge of Empire - Ep 5 - ©️BBC
What the Romans Did For Us - Ahead of Their Time - Ep 6 - ©️BBC

British History

Download What The Romans Did For Us
--------------------------------------------
Unit
1
:
Ancient England (pp.9-13)


إنجلترا
فى عصور ما قبل التاريخ


*This unit traces the history of
Britain starting from the Paleolithic era (8000 B.C.) until the
Bronze Age (4000- 2000 B.C.).

*يتتبع
هذا الفصل تاريخ إنجلترا منذ العصر الحجرى
القديم
( حوالى
سنة
8000 ق.م.)
حتى
العصرالبرونزي
(4000 – 2000ق.م).

Paragraph
1 [ Many thousands ....... 8000 BC]


Vocabulary:

Many عدة
/ عديد
Thousands الآف
Years السنين
Ago فى
الماضى
Part جزء

Prehistory / Prehistoric عصور
ما قبل التاريخ
Mainland البر
الرئيسي
Europe أوروبا

Connected by متصل/
مرتبط ب
Land bridge جسر
بري
- من
اليابس
Covered تغطى

Subsequently فيما
بعد
/ لاحقا
Become يصبح
Hard صعب
Exactly بالتحديد

The English Channel (القنال
الإنجليزي
( بحر
المانش
Man الانسان
Lands الأراضى

Came (past of come) أتى
/ جاء
The British Isles الجزر
البريطانية


Certainty بالتأكيد
/ بثقة
Paleolithic العصر
الحجري القديم
( 8000 ق.م.)

Tribes قبائل
Flourishing مزدهر
By بحلول
B.C. ق.م.
(قبل الميلاد)







Main
ideas


Prehistoric
England


إنجلترا
فى العصر الحجرى القديم


1-In
prehistory (i.e. thousands of years ago), England was not

separated from Europe, as it was
connected to it by a land bridge. However, water covered that bridge,
and it has now become the British Channel.

في
عصور ما قبل التاريخ
( أى
منذ آلاف السنين
) لم
تكن انجلترا منفصلة عن القارة الأوربية
حيث كانت مرتبطة بها عن طريق جسر برى
(
أى من
اليابس
) إلا
ان المياه أغرقت الجسر تماماً وأصبح هذا
الجسر الآن هو القنال الإنجليزي
(
بحر المانش).




2-In
the Prehistoric Age (by 8000 BC), some tribes were living and
flourishing in England.

من
الثابت تاريخياً أنه خلال العصر الحجري
القديم
( حوالي
سنة
8000 قبل
الميلاد
) كانت
هناك بعض القبائل التي عاشت وازدهرت في
انجلترا
.

Paragraph
2 [
ِAround
……. Stonehenge]


Vocabulary:

Around حوالي
Emerged خرج
Area المنطقة
Call نسمى

Living يعيشون
Began (past of begin) بدأ
Building بناء

The Neolithic era العصر
الحجري الحديث
(4500 ق.م.)
Fairly نسبياً

Advanced متقدم/
حديث
Stone الحجارة
Wood الخشب

Whalebone عظام
فك الحوت
Practiced (US
English) مارس

Agriculture الزراعة
Domestication تربية
/ استئناس
Some البعض

Animals الحيوانات
Though رغم
Most معظم
Still ما
زالوا


Individually بشكل
فردي
/ منفرد
Gather يتجمع
Villages قرى
During أثناء

Early مبكر
Middle متوسط
Structures أبنية

Known as معروفة
?
Henges أبنية
عمودية من الحجر
Appear
يظهر

Landscape المنظر
العام للمكان
Apparently علي
ما يبدو
- يظهر

Served تقوم
بخدمة
Purposes أغراض
Observe يلاحظ/
يراقب

Night الليل
Sky السماء
Determine يحدد
Sow إلقاء
البذور في الأرض


Harvest الحصاد
Meeting اجتماع
Places أماكن

Trading التجارة
Goods البضائع
Defensive دفاعي

Famous مشهور
Stonehenge بناء
حجري قديم في انجلترا














Main
ideas →
Neolithic England



إنجلترا
فى العصر الحجرى الحديث



1-
Around 4500 BC, people in England moved to the Neolithic era. So,
they began to build fairly advanced houses using stone, wood and
whalebone. They also began to practice agriculture and to keep
animals. At the same time, many of them began to live together in
small villages instead of living individually.

حوالي
سنة
4500 قبل
الميلاد انتقل الناس إلى العصر الحجري
الحديث حيث بدأ


سكان
انجلترا في بناء بيوت حديثة نسبياً وذلك
باستخدام الحجارة والأخشاب وعظام الحوت
.
كما بدأوا
في ممارسة الزراعة وتربية الحيوانات و
فى نفس الوقت بدأ كثير منهم يفضل التجمع
مع الأخرين والعيش معهم في قري صغيرة بدلا
من العيش بمفردهم
.

2-
Later, “henges” began to appear. Henges are high stone buildings
that were very important to people at that time. So, they used these
buildings to observe the sky and know the seasons of sowing and
harvesting. They also used them as defensive structures during war.
At the same time, these henges were meeting places for trading of
goods. (Stonehenge is a famous example).

2- فيما
بعد بدأت الأبنية الحجرية العمودية في
ظهور حيث كانت ذات أهمية كبيرة للناس في
ذلك الوقت فقد اعتمدوا عليها لمراقبة
السماء وتحديد مواعيد الزراعة والحصاد
كما كانت أبنية ذات طابع دفاعى و استخدمت
كمراكز لتبادل البضائع
.( و
كان البناء الحجري العمودي في إنجلترا
هو أشهرها
).


A
Henge


Paragraph
3 [
ِAround
the ……. Europe]


Vocabulary:

Society المجتمع
Moved into انتقل
إلى
Using يستخدمون

The Bronze Age العصر
البرونزي
)4000- 2000 ق.م.)
Make يصنع

Tools الأدوات
Gold الذهب
Jewellery الحلي
والمجوهرات


Steadily بشكل
ثابت
Increasing يزداد
Tin القصدير
Needed المطلوب

Almost تقريباً
Solely فقط
Cornwall كورنوال)إحدي
مدن انجلترا
)

Wales ويلز)
منطقة جنوب
غرب انجلترا
)
Products المنتجات
Metals المعادن




Main
ideas →
The Bronze Age in
England






العصر
البرونزى فى إنجلترا


1-
During the Bronze age (around the time that Stonehenge was built),
bronze was used to make tools and gold was used to make jewellery.
The tin needed to make bronze came from Cornwall, while the gold came
from Wales. As a result, trade increased, and the products made from
these metals were traded in Europe.

بعد
ذلك بدأ العصر البرونزي حيث استخدم البرونز
في تصنيع الأدوات المختلفة، بينما استخدم
الذهب في صناعة الحلي والمجوهرات
.
وكان القصدير
المستخدم في تصنيع البرونز يأتي من
كورنوال بينما الذهب يأتي من منطقة ويلز
.
ونتيجة ذلك
ازدادت التجارة حيث وصلت هذه المنتجات
إلي القارة الأوربي





Comprehension
Questions





Which
of the following statements are True and which are False?





١.
In pre-history, England was part of mainland Europe.(√)





٢.
The Paleolithic tribes were flourishing in England by
٢٠٠٠
BC.(Χ)




٣.
The Neolithic era was more advanced than the Paleolithic era. (√)





٤.
All people in the Neolithic era lived individually. (Χ)


٥.
Stone structures known as ‘henges’ began to appear around the
landscape in



the Paleolithic
era(Χ)





٦.‘Henges’
were used for decoration only. (Χ)





٧.
Trade was steadily increasing in the Bronze Age. (√)





٨.
In the Bronze Age, Cornwall was the main source of gold . (Χ)





٩.
Wales was the main source of bronze in the Bronze Age. (Χ)





١٠.
Bronze and gold products were traded in mainland. (√)





2-Answer
the following questions:


1-
When did tribes flourish in the British Isles?



Tribes
flourished in the British Isles by 8000 B.C.
*


2-When
did people emerge from the Paleolithic era into the Neolithic era?



People emerged
from the Paleolithic era into the Neolithic era around 4500 B.C.
*


3-What
were the characteristics of the Neolithic era?



*In
the Neolithic era, people began building fairly modern houses out of
stone, wood and whalebone, and practiced agriculture and
domestication of animals. Though most still lived individually, some
began to gather into




small villages.
During the early and middle Neolithic era when stone
structures known as ''henges'' began to appear around the
landscape.



4-
What purposes did stone structures (henges) serve in the Neolithic
era?



*Stone
structures (henges) served many purposes. They were used to observe
the night sky to determine when to sow and when to harvest, as
meeting places for trading of goods and as defensive structures.



5-When
did the English society move into the Bronze Age?



*The
English society moved into the Bronze Age around the time that
Stonehenge was buil



6-Where
did tin and gold come from in the Bronze Age?



. *In
the Bronze Age, tin came from Cornwall and gold came from Wales



19-10-2012
2
عطر الجنه
المحاضرة الاولى كانت كالتشر واخدنا فيهايونيت 5 انجلترا الانجلوسكسونية
وتاريخها وعرفنا مين هما وديانتهم هما الوافدون الجدد الذين ظهروا فى الجزر
البريطانية بعد سقوط الامبراطورية الرومانية عام 410
وعرفنا كمان مين
هما الجوت والفريزيان وازاى ان الانجلوسكسون مقدروش يحافظوا على تراث
الرومان واستبدلوا المبانى الحجرية باخرى خشبية وعرفنا كمان ان القديس
اوغسطينوس حول معظم البلاد الى الديانة المسيحية واستمر عصر الانجلوسكسون
حوالى 600 عام وطبعا كل المعلومات عنهم فى سجل تاريخ الانجلوسكسون وانتهى
عصرهم بوفاة الملك ادوارد ولم يكن له وريث واراد ان يترك المملكة اما
لوليام حاكم نورماندى او لهارولد شقيق زوجته واصبح هارولد ملك لكن لم يتمكن
من الدفاع عن مملكته لما عبر وليام القنال الانجليزى بجيشه وغزا بريطانيا
الدكتورة طبعا توسعت فى الشرح وقالت بعض الاسئلة التى تكون محل اسئلة الامتحان زى
س/ ما الذى يميز حضارة الانجلوسكسون؟
وسالت عن تقسيمات الشعب ؟ وقالت انه مش ف الكتاب
وهى كالاتى:1-king
2-barons who serve king
3- earls means warrious
4-freemen mean free people
5-churls
6- thralls mean prisoners
ده
يعتبر موجز لدرس اليوم وكمان هى قالت انها هتعملنا سى دى عليه الفيديو
بتاع المحاضرات مبسط وكمان هتجيبلنا ملزمة مشروحة ببساطة وهتعمل جروب ع
الفيس تنزلنا كل حاجة عليه وطبعا كل ده هاخده الاسبوع الجاى ان شاء الله
09-11-2012
3

غياب
23-11-2012
4
عطر الجنه










انا جيت ومعايا محاضرات النهاردة ومعاها خبرين حلوين
النهاردة دكتورة الكالتشر والكومبيرهنشن حددو الملغى والمقرر علينا الترم ده افرحو بقى المنهج خف شوية هههههههه

طبعا اول محاضرة كالتشر ومع الاسف مش لحقتها من اولها بس طبعا سالت صحباتى اخدنا يونت 6
هى
شرحته كالعادة من الافلام والزيادات اللى بتجيبها ووعدتنا انها المرة
الجاية هتجيبلنا سى كامل بكل المقرر علينا لاننا عرفناها ان يونت 2 و3 مش
موجودين ع الصفحة بتاعتنا
اتكلمت عن ميثاق الحرية the charter of liberties 1100
in 1215 king john of england to proclain certain liberties and accept that
what will the french add to the english?
يعنى انا عشان مش حضرتها مش فاهماها اوى بس هى قالت السى دى هيحل كل ده
اما بالنسبة للمقرر علينا واللى مطالبين بيه ف الامتحان
In historical background
اول 6 يونت بس
اما ف الشخصيات مقرر علينا يونت 2و3و4و5 يعنى1- شكسبير 2-جون دردين 3-صموئيل تايلور
4-شارل داروين

07-12-2012
5
عطر الجنه






الاولى طبعا كالتشر اخدنا فيها شخصيتين هما شكسبير وداروين طبعا الدكتورة
شرحت من ع اللاب بتاعها وانا مكتبتش لان اللى هى قالته كله فى السى دى اللى
جبتهولنا ومتقلقوش انا نزلته اللاب بتاعى وطبعا رفعتهولمك واللينك بتاعو
اهو
4shared.com /rar/Q98RyrAM/New_folder.html?
وده
تبعا تكملة للى نزلته قبل كدة وخلى بالكم فى اسئلة هتيجى منه فى الشخصيات
اما نظام الامتحان فهى قالت بالنسبة للجزء التاريخى ممكن تجيب اكتبى بعض
الملاحظات اللى فى العصر الحجرى القديم والجديد
كمان هتجيب كذا سؤال عن
الرومان انيفيزون والرومان سكسون والانجلو رومان وباجابتهم نعمل بيها
برجراف كمان هتجيب اسئلة اختيارات اما بالنسبة للشخصيات هتجيب نكتب
معلومات عن شخصيتين من الاربعه بس طبعا هى اللى هتختارهم ف الامتحان

[center]وان شاء الله المرة الجاية اخر المحاضرات وهتدينا الشخصيتين التانين

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven



21-12-2012
6
4-1-2013







لاولى كانت كالتشر الدكتورة شرحتالشخصية اللى كانت ناقصة اللى هى جون
درايدن ولغت شخصية صموئيل تايلور يعنى كدة بقى علينا 3 شخصيات بس هما
(شكسبير ودرايدن و داروين)
بعد كدة الدكتورة قالت على انماط الاسئلة وعلى اجزاء مهمة
الامتحان عبارة عن 3 اسئلة السؤال الاول هيكون فى اول اربع يونت هيكون سؤالين وده اختيارى وعاوز شورت انصر
السؤال التانى هيكون اجبارى وهيكون فى يونت 5 و6 وده عاوزة الاجابة بالتفصيل
السؤال
التالت فى الشخصيات هتجيب 3 شخصيات اللى علينا واحنا نختار نتكلم عن واحد
منهم بس برضو بالتفصيل وعلى فكرة هى قالت لازم نذاكر من السى دى وخصوصا
شكسبير لان اللى ف الكتاب غلط
نيجى بقى لانماط الاسئلة 1- write note about stone henges and structures
2-who are the anglo -saxon how end who came after them
3-anglo normans how they win and why
4- what is the domesday book and achievements
5- what happened when william died
6-what will the french add to the english
قالت اهم حاجة نذاكر المعارك كويس ونعرف كانت بين مين ومين ومين اللى كسب وليه
فى
حاجة ف السى دى قالت عليها مهمة جدا جدا اللى هى فى الجزء بتاع الانجلو
نورمان الصفحة اللى قبل الاخيرة مربع يبدا بكلمة to win the barons,the
clergy ..........
الكلام اللى ف المربع ده مهم من الاخر هى عاوزانا نذاكر من السى دى وعاوزة الاجابة منه

اللينك
ده هتلاقو عليه شخصية درايدن لان الشرح بتاعه مش موجود فى محاضرات الصفحة
ولا فى السى دى اللى اخدناه من الدكتورة لكن فى ناس اجتهدوا ونزلوه
4shared.com /office/07hZZ3Um/dryden.html?


Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven
04-01-2013
7

[/center]

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اللينك ده عليه كل كلمات مادة الثقافية اللى ف المحاضرات والكتاب
4shared.com /file/alfobbWF/___.html?

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك


ده السى دى بتاع الكالتشر كامل

الجزء الاول

4shared.com /rar/jISiGzJR/Open_University_Culture_course.html

الجزء التانى

4shared.com /rar/SlAhheav/What_the_Romans_Did_For_Us_-_I.html

الجزء التالت

4shared.com /rar/juumRwt-/What_the_Romans_Did_For_Us_-_B.html

الجزء الرابع

4shared.com /rar/RxmMV3ip/What_the_Romans_Did_For_Us_-_A.html

الجزء الاخير

]4shared.com /rar/Q98RyrAM/New_folder.html[/quote

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
-CULTURE


المقرر علينا واللى مطالبين بيه ف الامتحان


In historical background

اول 6 يونت بس


اما فى الشخصيات :

مقرر علينا يونت 2و3و5 يعنى

1- شكسبير

2-جون دردين

3-شارل داروين

فى اسئلة هتيجى منه فى الشخصيات اما نظام الامتحان فهى قالت بالنسبة للجزء
التاريخى ممكن تجيب اكتبى بعض الملاحظات اللى فى العصر الحجرى القديم
والجديد
كمان هتجيب كذا سؤال عن الرومان انيفيزون والرومان سكسون
والانجلو رومان وباجابتهم نعمل بيها برجراف كمان هتجيب اسئلة اختيارات اما
بالنسبة للشخصيات هتجيب نكتب معلومات عن شخصيتين من الاربعه بس طبعا هى
اللى هتختارهم ف الامتحان


الدكتورة لغت شخصية صموئيل تايلور يعنى كدة بقى علينا 3 شخصيات بس هما
(شكسبير ودرايدن و داروين)
بعد كدة الدكتورة قالت على انماط الاسئلة وعلى اجزاء مهمة
الامتحان عبارة عن 3 اسئلة السؤال الاول هيكون فى اول اربع يونت هيكون سؤالين وده اختيارى وعاوز شورت انصر
السؤال التانى هيكون اجبارى وهيكون فى يونت 5 و6 وده عاوزة الاجابة بالتفصيل
السؤال
التالت فى الشخصيات هتجيب 3 شخصيات اللى علينا واحنا نختار نتكلم عن واحد
منهم بس برضو بالتفصيل وعلى فكرة هى قالت لازم نذاكر من السى دى وخصوصا
شكسبير لان اللى ف الكتاب غلط
نيجى بقى لانماط الاسئلة 1- write note about stone henges and structures
2-who are the anglo -saxon how end who came after them
3-anglo normans how they win and why
4- what is the domesday book and achievements
5- what happened when william died
6-what will the french add to the english
قالت اهم حاجة نذاكر المعارك كويس ونعرف كانت بين مين ومين ومين اللى كسب وليه
فى
حاجة ف السى دى قالت عليها مهمة جدا جدا اللى هى فى الجزء بتاع الانجلو
نورمان الصفحة اللى قبل الاخيرة مربع يبدا بكلمة to win the barons,the
clergy ..........
الكلام اللى ف المربع ده مهم من الاخر هى عاوزانا نذاكر من السى دى وعاوزة الاجابة منه

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

دلوقتي انا اذاكر من الكتاب الحاجات الي حضراتكم قولتوا عليها ولا من المرفقات دي ..؟؟!!

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
This is unfair; my internet is not as fast as every one (USB) and the doctor forces us to download more things; I am unable to get all of this :/

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عطر الجنة كتب:
عطر الجنة كتب:
من المرفقات ومحاضرات الصفحة


دى مراجعة يونت 5 و6



ده الانجلو سكسون برغم من انك هتلاقى نفس الكلام فى البى دى اف اللى انا نزلته وفيه يونت 1و2و3و4و5

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.