اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
زينـب علـي

ياجماعه انا مش عارفه ازاكر ماده القراءة والفهم ترم اول ,,

Recommended Posts

السلام عليكم اخواني واخواتي ..

انا اختكم ترم اول اداب انجلش

ومش عارفه ازاي اذاكر مادة

ال reading

وفاضل على الامتحانات وقت قصير بس

والقطع تبع المحاضرات والتطبيقات كبيره وكتير جدا ومختلفه كتير

وانا متحاسه فيهم قوي

اتمنى تساعدوني بجد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المادة اسمها قراءة وفهم يعني ممكن من اسمها تستنتجي طريقة مذاكرتها وهي القراءة بتركيز بغرض فهم المضمون العام للقطعة حتى لو قابلتك كلمات صعبة حاولي تخمني معناها واقري القطعة مرة واتنين وتلاتة وبعد كده جاوبي الاسئلة حسب فهمك للقطعة وفي الاخر ترجمي الكلمات الصعبة واحفظيها وراجعي الاجوبة وقيميها.
طبعا بلاش تترجمي الكلمات الصعبة قبل اجابة الاسئلة والافضل تعتمدي على نفسك في التخمين لتنمية قدرتك على استنتاج معنى الكلمة وكمان لانك في الامتحان مش هتستخدمي قاموس وهايكون اعتمادك على تخمين الكلمات الصعبة.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
تمام ,, انا بشكر حضرتك كتير ع النصائح دي ,, وانا بإذن الله هبقى اعمل كدا وهبقى اقولكم الأخبار

شكرا كتير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لاشكر على واجب.هوانا عملت حاجة.احنا زملاء واتمنالك النجاح والتفوق.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
زينـب علـي كتب:
السلام عليكم اخواني واخواتي ..

انا اختكم ترم اول اداب انجلش

ومش عارفه ازاي اذاكر مادة

ال reading

وفاضل على الامتحانات وقت قصير بس

والقطع تبع المحاضرات والتطبيقات كبيره وكتير جدا ومختلفه كتير

وانا متحاسه فيهم قوي

اتمنى تساعدوني بجد

يا اختى مادة القراءة والفهم الدكتورة منزلة ملزمة ومحددة فيها اربع قطع بس هما اللى هيجوا منهم الامتحان وقطعة تانية من برة المنهج خالص يعنى لازم تذاكرى الملزمة بس والقطع رقم 1و4 و7و12

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
و مين قالك انها بتتذاكر
المادة دي بالذات انا مذاكرتهاش و انا في ترم اول لانها سهلة جدا
قطعة بتجيلك في الامتحان و الاسئلة اجابتها موجودة مباشرة في القطعة اللي قدامك
copy and paste

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
نصيحة مني ليكم ولكل دراس لغة:
اوعوا تتعودوا على اسلوب الحفظ والتلقين في التعامل مع اللغة لان اللغة فهم وتذوق واحساس وموهبة.يعني عطر الجنة بتقول لازم تذاكري الملزمة بس والقطع اللي هتيجي.يعني هي لو ذاكرت قطع تانية مع الملزمة كنوع من التدريب هتغرق مثلا؟ولو ذاكرت قطع تانية ومذاكرتش الملزمة اصلا هتغرق برضو ولا حاجة؟المادة دي من المواد اللي بتعتمد على الفهم ثم الفهم ثم الفهم.انا شخصيا دخلت امتحان المادة دي وكانت كمان ترم تاني مش اول بدون مذاكرة كلمة واحدة ولا محاضرة واحدة ولا استعداد من اي نوع لظروف خاصة وقدرت اتعامل مع الامتحان وجبت فيه جيد.وده دليل على انها مادة فهم قبل اي حاجة.مش معنى كده انكم متذاكروش الملزمة لا ذاكروها لكن عودوا نفسكم على قراءة اي قطع بفهم مش تحفظوا قطع معينة باسئلتها وبس.
والاستاذ احمد بيقول ان المادة مش بتتذاكر وانه كان بينقل الاجابة من القطعة.طيب في الترمات المتقدمة هتعتمد على نفس الطريقة؟طبعا لو اعتمدت على نفس الطريقة احب افهمك ان كلما الترمات اتقدمت كلما اتقدم مستوى الامتحانات والتعامل مع عقلية الطالب كدارس لغة ولازم يكون فاهم وعنده الموهبة اللي تخليه يقدر يتعامل مع بعض اسئلة الامتحان.
دي نصيحتي وفي اللي ممكن يقبلها ويكون سعيد بيها وفي اللي لا.في كل الحالات اتمنى التوفيق للجميع.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكرة انا قولتلها ان فى قطعة من برة المنهج ودى تبعا مش هتعرف تحلها غير لما تكون قرتها كويس عشان تقدر تحل اسئلتها بس لما قولتلها تذاكر الملزمة المقصود انها بتضيع وقتها ف محاضرات وتطبيقات مش هيجى منها الامتحان مع انها تقدر تذاكر الملزمة وتفهم القطع عشان تقدر تحل اسئلتها يعنى مش هتعتمد على الحفظ برضو و يكون ع الاقل ضمنت درجة قطعة من الاتنين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مانا فاهم بس حبيت انبهكم عشان كلمة بس اللي انتي قلتيها على الملزمة لانك كتبتيلها انها تذاكرها بس.
وحبيت انبهكم عشان رد احمد كمان.واسلوب المذاكرة والتعامل مع المواد بيختلف من واحد للتاني لكن الصح ان اللغة بتعتمد على الفهم والا مكنتيش تلاقي معظم الناس مستواهم في النحو ضعيف جدا.لان لو اللغة حفظ كان كل الناس جابت امتياز في النحو والعكس دايما هو اللي بيحصل في اغلب الحالات.
ربنا معاكم ومعانا ياعطر.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
khaled38 كتب:
اوعوا تتعودوا على اسلوب الحفظ والتلقين في التعامل مع اللغة لان اللغة فهم وتذوق واحساس وموهبة.يعني عطر الجنة بتقول لازم تذاكري الملزمة بس والقطع اللي هتيجي.يعني هي لو ذاكرت قطع تانية مع الملزمة كنوع من التدريب هتغرق مثلا؟ولو ذاكرت قطع تانية ومذاكرتش الملزمة اصلا هتغرق برضو ولا حاجة؟المادة دي من المواد اللي بتعتمد على الفهم ثم الفهم ثم الفهم.انا شخصيا دخلت امتحان المادة دي وكانت كمان ترم تاني مش اول بدون مذاكرة كلمة واحدة ولا محاضرة واحدة ولا استعداد من اي نوع لظروف خاصة وقدرت اتعامل مع الامتحان وجبت فيه جيد.وده دليل على انها مادة فهم قبل اي حاجة.مش معنى كده انكم متذاكروش الملزمة لا ذاكروها لكن عودوا نفسكم على قراءة اي قطع بفهم مش تحفظوا قطع معينة باسئلتها وبس.
والاستاذ احمد بيقول ان المادة مش بتتذاكر وانه كان بينقل الاجابة من القطعة.طيب في الترمات المتقدمة هتعتمد على نفس الطريقة؟طبعا لو اعتمدت على نفس الطريقة احب افهمك ان كلما الترمات اتقدمت كلما اتقدم مستوى الامتحانات والتعامل مع عقلية الطالب كدارس لغة ولازم يكون فاهم وعنده الموهبة اللي تخليه يقدر يتعامل مع بعض اسئلة الامتحان.
دي نصيحتي وفي اللي ممكن يقبلها ويكون سعيد بيها وفي اللي لا.في كل الحالات اتمنى التوفيق للجميع.

تصفيقتصفيقتصفيقgood

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنه ,, لايميني عليها الله يخليكي صوريهالي ولا ابعتي اللينك ولا قوليلي اجيبها منين انا مش في مصر

ولو عندك اي ملخصات لأي مواد تانيه ترم اول ياريت تساعديني

وانا اشكرك كتييييييير ع الكلام دا والله انا كنت حامله الهم بشكل مش تتخيليه

...........

خالد

انا مقدره كلام حضرتك كويس قوي وفاهمه قصدك ومبسوطه كتير بالنصائح تبع حضرتك والله

بس هيا مسأله الوقت يعني عشان اعدي منها وانا اكيد خارجا عن دا بتمرن لوحدي ع اللغه

لان في النهايه دي شهاده مش هنستفاد منها حاجه لو احنا فعلا مش متقنين اللغه

لاننا هنتوظف بلغتنا مش بشهادتنا

وانا عارفه الكلام دا كويس والله

بس انا اقصد عشان الوقت مابقاش خالص

وانا ف ترم اول وحايسه لوحدي ف هيا مسألة وقت وهتلاقيني اتعودت ع الوضع ومش بتعب من مزاكرة الماده

وانا بشكرك كتير على كلام حضرتك دا والله افادني جدا

............

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
على فكرة انا قولتلها ان فى قطعة من برة المنهج ودى تبعا مش هتعرف تحلها غير لما تكون قرتها كويس عشان تقدر تحل اسئلتها بس لما قولتلها تذاكر الملزمة المقصود انها بتضيع وقتها ف محاضرات وتطبيقات مش هيجى منها الامتحان مع انها تقدر تذاكر الملزمة وتفهم القطع عشان تقدر تحل اسئلتها يعنى مش هتعتمد على الحفظ برضو و يكون ع الاقل ضمنت درجة قطعة من الاتنين

انا فاهمه قصدك كويس ياحبيبتي وعارفه دا

وهيا زي ماقلت مسأله وقت وهبقى مش محتاجه لكل دا ان شاء الله

بشكرك كتييييييييير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
khaled38 كتب:

جزاك الله كل خير ع الكلام دا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
زينـب علـي كتب:
عطر الجنه ,, لايميني عليها الله يخليكي صوريهالي ولا ابعتي اللينك ولا قوليلي اجيبها منين انا مش في مصر

ولو عندك اي ملخصات لأي مواد تانيه ترم اول ياريت تساعديني

وانا اشكرك كتييييييير ع الكلام دا والله انا كنت حامله الهم بشكل مش تتخيليه

...........

خالد

انا مقدره كلام حضرتك كويس قوي وفاهمه قصدك ومبسوطه كتير بالنصائح تبع حضرتك والله

بس هيا مسأله الوقت يعني عشان اعدي منها وانا اكيد خارجا عن دا بتمرن لوحدي ع اللغه

لان في النهايه دي شهاده مش هنستفاد منها حاجه لو احنا فعلا مش متقنين اللغه

لاننا هنتوظف بلغتنا مش بشهادتنا

وانا عارفه الكلام دا كويس والله

بس انا اقصد عشان الوقت مابقاش خالص

وانا ف ترم اول وحايسه لوحدي ف هيا مسألة وقت وهتلاقيني اتعودت ع الوضع ومش بتعب من مزاكرة الماده

وانا بشكرك كتير على كلام حضرتك دا والله افادني جدا

............

اتفضلى اللينك ده هتلاقى عليه كل حاجة انتى محتاجاها وبالتوفيق ان شاء الله
/t8960-topic

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ايوا ياعطر الجنه بس انا مش فمصر وتعليم مفتوح يعني الي محددينه الدكاتره لينا غير اللي متحدد للي بيداومو فـمصر

وخايفه تكون ملزمة الريدنج اللي موجوده في الموضوع بتاع المدير تبقى غير او حاجه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بصى انا كنت سالت دكتورة الكومبيرهنشن على الموضوع ده قالتلى اطمنى الناس اللى برة بتوصلهم اى حاجة احنا بنقولها لان ف مواقع فيس كتيرة بتتبادل الحاجات اللى بيخدوها هنا معاهم برة وعموما حتى لو مكنتش معاكى الملزمة فاى قطعة هتجيلك حاولى تقريها كويس وهتلاقى الاجابة فيها بكل سهولة لكن باقى المواد هما حددوا المقرر والملغى واعتقد انو الامتحان مش هيجى من حاجة ملغية فمتقلقيش ان شاء الله خير
وعلى فكرة كلنا هنا تعليم مفتوح هههههههههههههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

طب تمام والله
انا عاوزاكي بقا تقفي جنب اختك كدا وتقوليلي ايه المقرر فكل ماده ولو في ملازم لأي ماده ابعتيهالي عشان خاطري
والله حايسه قوي ونفسي تساعديني
وغير كدا هما الله يهديهم مش باعتين ايييي حاجه او ملزمه ع الصفحه الشخصيه
وهبقى شاكره ليكي كتيييييير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
زينـب علـي كتب:
طب تمام والله
انا عاوزاكي بقا تقفي جنب اختك كدا وتقوليلي ايه المقرر فكل ماده ولو في ملازم لأي ماده ابعتيهالي عشان خاطري
والله حايسه قوي ونفسي تساعديني
وغير كدا هما الله يهديهم مش باعتين ايييي حاجه او ملزمه ع الصفحه الشخصيه
وهبقى شاكره ليكي كتيييييير

يا حبيبتى ما انا قولتلك اللينك ده هتلاقى عليه كل حاجة خاصة بكل مادة موجود هتذكريها منين وايه المقرر والملغى فيها وكمان هتلاقى فيها ملزمة الكومبيرهنشن والسى دى بتاع الكالتشر كل حاجة كل حاجة وعلى فكرة مفيش شكر بين الاخوات flower
يلا بسرعة ادخلى ع اللينك ده /t8960-topic

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
تمام حاضر ,,
ميرسي لذوقك كتير بجد
وانا اول مايبقى عندي سؤال او استفسار هجيلك واسألك
وانتي ربنا هيكرمك بإذن الله علشان المساعده الجميله اللي بتعمليها
ربنا يحميكي دوم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنه ^_^

تعباكي انا عارفه بس معلش استحمليني ^_^

بصي بقا

اللينك اللي حطيتيه بتاع الاجوبه تبع الكومبريهنشن مش راضي يحمل معايا ><

4shared.com/file/M3mviHhI/___14712.html?

ينفع تساعديني وتحطيه ع موقع اسهل في التحميل ^^

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
زينـب علـي كتب:
عطر الجنه ^_^

تعباكي انا عارفه بس معلش استحمليني ^_^

بصي بقا

اللينك اللي حطيتيه بتاع الاجوبه تبع الكومبريهنشن مش راضي يحمل معايا ><

4shared.com/file/M3mviHhI/___14712.html?

ينفع تساعديني وتحطيه ع موقع اسهل في التحميل ^^

يا حبيبتى مفيش تعب ولا حاجة انا نزلتلك ملزمة الاجابة فى حلقة دراسية ترم اول هتلاقيها تنزل من غير لينكات ولا حاجة شوفيها وقوليلى عملتى ايه وبالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الاجابات اهيه خديها بقى كوبى
Passage 1
1-The origin of Valentine’s Day is in ancient Rome .Lupercalia the festival of fertility
2-Valentine’s Day celebrated is the middle of February
3-Emperor Claudius II refused to let his soldiers marry because he believed that married soldiers would not make a good army
4-Emperor Claudius II punished St. Valentine he had the priest arrested and sentenced to death because he found out that Valentine married young couples secretly
5-Valentine ’s Day or – festival of Valentine
Passage 4
1-Sleep is a natural body function during which we are relatively unconscious and the muscles that we normally control are relaxed
2-The physical effect is refreshment of the nervous system (including the brain) and of the muscled
3-Infants need from 12 to 14 hours of sleep and adults need from 6 to 8 hours of sleep
4- People should avoid caffeine and Alcohol and they should not take naps during the day to sleep well طبعا فى اسباب كتيرة ممكن نعملها عشان نقدر ننام كويس ودى مذكورة فى القطعة لكن السؤال طالب سببين بس
5-The medical term for "difficult sleeping" is insomnia
Passage 7
1-people always had to draw pictures when they wanted to write something
2-there are seven major alphabets they consist of a fix set of written sign
3-some languages are easy to read because the letters nearly always mean exactly the same sound
4-the most important alphabet in the past was the Phoenician alphabet
5-the Phoenician spreaded that it was very useful for keeping business records and the Phoenician merchants took it with them wherever they went

Passage 12
1-alfred nobel was the man of contrasts
2-alfred nobel was Swesish
3-nobel was considered a man of many contrasts because he was the son of a bankrupt ,but he became amillionaire: a scientist with a love for literature……….etc
4-nobel invented dynamite which was a new explosive
5-this invention was meant improve the peacetime industries of mining and road building
6-it was actually used as a weapon of war to kill and injure people
7-nobel and his concern
8-nobel always was searching for useful
9-he was seriously interested in literature and philosophy since his youth
10-nobel s greatest wish was to see an end to wars and ,thus,
11-nobel died in 1896
12- nobel s name has brought fame and glory to others after his death his famous will , in which he left money to provide prize for outstanding achievements in physics, medicine , literature, and peace
13-sadat, Mahfouz , zewel , and bradey

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السؤال السايع يعنى ايه الاجابه
his concern
دة هو قال انه
nobl's main concern was never with making money\\
etc
ايه جاب بقى الاجابه الىل مكتوبه فى الفايل للاجابه اللى فى الملزمه
وايه معنى his concern
مش فاهمه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دى الاجابات الصح من الموقع الرسمى للجامعه
1- What is the main idea of the first paragraph?
The main idea of the first paragraph is that Alfred Nobel was a man of contrasts.
2-What nationality was Alfred Nobel?
Alfred Nobel was Swedish.
3-Why was Nobel considered يعتبر a man of many contrasts?
Nobel was considered a man of many contrasts because his life and character contained احتوت many contradictions. متناقضات For example, he
became a millionaire although his father was a bankrupt. Also, he was a scientist who loved literature. He was cheerful with others, but sad alone.
4-What did Nobel invent?
He invented a new explosive, dynamite.
5-What was this invention meant to improve?
It was meant to improve the peacetime industries of mining and road building.
6-What was it actually used for?
It was actually used as weapon of war to kill and injure people.
7-What is the main idea of the second paragraph?
The main idea of the second paragraph is Nobel's character and interests.
8-What was Nobel always searching for?
He was always searching for a meaning to life.
9-What was he seriously interested in since his youth?
Since his youth, he was seriously interested in literature and philosophy.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم شكرا للجميع على المساعدة وحسن التعاون وجزى الله الجميع خيرا
بالنسبة للسؤال السابع معناه ما هى الفكرة الرئيسية فى الفقرة الثانية ؟
فكانت الإجابة نوبل واهتماماته
his concern تعنى ما يهتم به

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.