اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
عطر الجنة

حلقة دراسية ترم أول أداب E دور يناير 2013 (الجزء الثانى)

Recommended Posts

يامنجي من المهالك الله يسترها. يارب ........

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
samt eljorooh كتب:
يامنجي من المهالك الله يسترها. يارب ........

هههههههههههههههههههههههههه.ربنا معاكي وينجيكي من المهالك وينجينا احنا كمان.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Laura easa كتب:
فى الطريق الى الامتحان scratch

توصلي بالسلامة وان شاء الله كلكم موفقين.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الله يسلمكم الامتحان كان لذيذ بس فيه شوية تركات كان كله عبارة عن 40 اختيار. بس الحمد لله حلو good

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالنسبة للترجمة منعملش حاجة غير اننا نتدرب على الترجمة و حفظ الكلمات الجديدة، صح?

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فعلا الامتحان كان سهل بس الدكتورة ضحكت علينا ومجبتش اللى قالت عليه طلعى الغلط بس احسن الحمد لله مع انها تعبت اعصابى بس جابت الامتحان عارفة اقراه وعارفة معناه
اللينك ده عليه الامتحان
mediafire.com ?y8a3160uc2hb6lq

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجمااااااعه طب متعرفوووش تحلو بليييييييييز الله يخليييييكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الحمدلله الامتحان كان كويس عقبال الباقى يارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
فعلا الامتحان كان سهل بس الدكتورة ضحكت علينا ومجبتش اللى قالت عليه طلعى الغلط بس احسن الحمد لله مع انها تعبت اعصابى بس جابت الامتحان عارفة اقراه وعارفة معناه
اللينك ده عليه الامتحان
mediafire.com ?y8a3160uc2hb6lq

can you please answer the exam so we would know if we did good or what, thanks.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
صباح الخير لو سمحتو ممكن حد يبقي يقول لنا قطع الترجمه اللي الدكتوره شرحتها من الكتاب يقولنا ارقامها و شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
صباح الخير على الجميع

فاضل مادتين فقط الحمد لله اللى اتحل اتحل خلاص ننتبه للمادتين اللى جايين صح ولا ايه

انا مثلا كنت واثق انى فى الجرامر برنس الليالى لكن مذاكركام ساعه قبل الامتحان وسهر للصبح فى لليله الامتحان اثر على تركيزى الحمد لله فى غلط وفى صح

خلصت

ننتبه للترجمه فقط وننسى كل اللى فات

احنا فى جامعه مش ثانويه عامه وباذن الله كله ناجح اما اللى كان عايز تقدير وفلت منه ينتبه الترمات الجايه

ويلاش مذاكره كام ساعه قبل الامتحان والسهر لليله الامتحان هههههه

يحيكم كلكم اما الزميله اللى بتسائل عن قطع الترجمه دى هتلاقيها فى موضوع عطر الجنه بتاع المحاضرات

يله اهوه انا الماده دى ان شاء الله بدات اذاكر فيها من اليوم مش يوم الامتحاتن بالليل طار منى اى تقدير فى المواد اللى فاتت

قولنا ايه ننسى المواد اللى فاتت ونركز بهدوء هههههه فى الترجمه عامه انا هذاكر ازاى؟؟؟

هقراء قطع الكتاب واحفظ الكلمات فقط وبالنجاح لكل زملائى وزميلاتى

صباحكم ورد وفل وجورى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عايزه لينك كتاب الترجمه بعد اذنكم لو حد يقدر ينزلهولي في اسرع وقت لاني عايزه اذاكر والكتاب مش معايا دلوقتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodyrefaie كتب:
صباح الخير لو سمحتو ممكن حد يبقي يقول لنا قطع الترجمه اللي الدكتوره شرحتها من الكتاب يقولنا ارقامها و شكرا

الدكتورة شرحت القطع رقم 1-2-3-10-13-18
بس للعلم مفيش حاجة هتيجى من الكتاب يعنى الكتاب مجرد تدريب على الترجمة مش اكتر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مارفن كتب:
عايزه لينك كتاب الترجمه بعد اذنكم لو حد يقدر ينزلهولي في اسرع وقت لاني عايزه اذاكر والكتاب مش معايا دلوقتي

اتفضلى الكتاب اهو وبالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طيب ايه احسن نزاكر من المحاضرات ولا الكتاب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
noura83 كتب:
طيب ايه احسن نزاكر من المحاضرات ولا الكتاب

ذاكرى من اى حاجة تعجيك المهم تدربى نفسك على الترجمة وتحفظى كلمات
وبصى ف المحاضرة الاولى بالذات لان فيها بعض قواعد الترجمة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا شايفة ان الافضل مذاكرة المحاضرات و التطبيقات و الامتحانات المحلولة و بعدين كملوا بالكتاب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياااااه المحاضرات والتطبيقات والامتحانات المحلوله ونكمل كمان بالكتاب

انتى متفائله اوى ههههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا هزاكر من المحاضرات وهركز على المحاضرات الاولى هى فيها ملاحظات كتيره فعلا عن الترجمه

شكرا ياعطر عقبال ما يكمل الترم على خير يارب علينا كلنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
dodyrefaie كتب:

بس انا شفت الامتحانات اللى نازلة على صفحة الجامعة كان فيها من الكتاب. طيب هى الدكتورة قالت انها مش حتجيب اى حاجة من الكتاب؟
طيب اذاكر منين؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اود ان اقترح اقتراح لمل لا يقوم كلا منا بترجمة القطع الموجودة فى التطبيقات و بذلك يستفيد كلاَ منا من الاخر. اول قطعة هى و هكذا تكون مذاكرة جماعية The affect of television on children.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كل اما احاول اترجم و بعدين اقارن ترجمتى بترجمة الكتاب او المحاضرات بحس انى فاشلة و بيجيلى احباط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gina mikhail كتب:
انا كل اما احاول اترجم و بعدين اقارن ترجمتى بترجمة الكتاب او المحاضرات بحس انى فاشلة و بيجيلى احباط

لا مفيش داعى للاحباط انتى ترجمى قطعتك و حاولى تستعملى كلمات من اللغة العربية الفصحة على اد ما تقدرى و الكلمات اللى انتى مش عارفاها احفظيها بالمعنى اللى مكتوب عندك و ارجعى استعمليها فى الترجمة مرة ثانية و انشاء الله حتكون احلى. ده رايى و ربنا يوفقك.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هذه ترجمة القطعة الاولى اثار التيليفزيون على الاطفال
يعد التلفاز وسيلة اعلامية فعالة فى اعلان و نشر الافكار ، و بهذا فانه اصبح مساهم كبير فى عملية العولمة .
لدى او سيملك العديد من الاشخاص الكثير من المحطات التليفزيونية اكثر مما مضى و ذلك نتيجة للتقدم التكنولوجى. كما
اظهرت الاحصائيات بشكل يفاجىء البعض بان التلفاز يعد فى المقام الاول بعد الانشطة المدرسة بالنسبة للاطفال. ان
للتلفاز العديد من الاثار السلبية على الاطفال و اهمها التاثير السلبى على قدراتهم الابعداعية . يعد
اطعام المعلومات للاطفال بالملعقة من السلبيات التى تؤدى الى صعوبة فى فهم الافكار عند قراءة كتاب او حل مشكلة. بالاضافة ينتج عنه اثر سلبى على عواطف الاطفال و تطورهم الاجتماعى ، كما انه يعد مصدر كبير للعنف الذى يمر دون ملاحظة.
ان مشاهدة مظاهر العنف على الشاشة تجذب الاطفال الى عالمه الواقعى مع نتائجه الدمرة احياناَ.
بمرور العمر يمكن ان ينتج عنه نقص فى الجهد المبذول فى العمل ومشاكل فى التواصل لدى الاطفال .
و لذلك الوالدين فى حاجة الى التحكم في ماهية و كمية ما يشاهده اطفالهم.

ارجوا التعليق اذا كان هناك اى اخطاء، و شكراَ

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متقلقيش هى لو فعلا مجبتش من الكتاب اكيد هتجيب من نفس كلماته

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
noura83 كتب:
انا هزاكر من المحاضرات وهركز على المحاضرات الاولى هى فيها ملاحظات كتيره فعلا عن الترجمه

شكرا ياعطر عقبال ما يكمل الترم على خير يارب علينا كلنا

اتفضلوا دى بعض اسس الترجمة وبعض الكلمات من الجروب ع الفيس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
مارفن كتب:

اتفضلى الكتاب اهو وبالتوفيق ان شاء الله

مرسي يا عطر علي تعبك يا عسل ربنا يكرمك يارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gina mikhail كتب:

حبيبتي لازم تحسي كدا عشان انتي لسا فأول ترم ,, يعني محتاج منك تمرين شويا وعدم يأس وصبر

الحاجه التاني بقا

انتي مش مجبوره تعتمدي اعتماد كلي على ترجمه القطعه الي مترجمينها عندك

انتي تقدري تترجمي وبطريقتك بحيث انك لما تشوفي ان ترجمتك صح مش لازم تعتمدي ع اللي موجوده

لان كل واحد ليه طريقه معينه في الترجمه

لازم لما هتمحي طريقتك وتعتمدي على طريقت الكتاب اكيد هتحسي بالاحباط

انتي بس ركزي ع الزمن بتاع الجمله لما تيجي تترجمي لازم مش تلخبطي في الزمن ,, وحاولي تحفظي كلمات كتير على قد ماتقدري عشان كل ماكانت عندك حصيله كلمات كل ماهتسهل عليكي حبيبتي

ودايما لما تترجمي من انجلش لعربي تبدأي بالفعل

ولما تترجمي من عربي لأنجلش تبدأي بالاسم

ممكن الكلام دا يبقى صعب عليكي بس مع التدريبات هتبتدي تتوضحلك كل حاجه

وبالتوفيق حبيبتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Laura easa كتب:
عطر الجنة كتب:
dodyrefaie كتب:

بس انا شفت الامتحانات اللى نازلة على صفحة الجامعة كان فيها من الكتاب. طيب هى الدكتورة قالت انها مش حتجيب اى حاجة من الكتاب؟
طيب اذاكر منين؟

أخي انتا حاول تتدرب على كَم القطع اللي عندك وتختبر نفسك دايما بالتدريب بحيث انك تدخل الامتحان وانتا مهيأ انك تترجم أي قطعه تواجهك

وأكيد ان شاء الله مش هتكون القطع اللي في الامتحان صعبه بحيث انها هتكون فمستوى الترم الاول وقدراتهم

وحاول تحفظ كلمات كتير دايما لأن الموضوع هيبقى اسهل عليك أن شاء الله

وبالتوفيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
زينـب علـي كتب:
gina mikhail كتب:

حبيبتي لازم تحسي كدا عشان انتي لسا فأول ترم ,, يعني محتاج منك تمرين شويا وعدم يأس وصبر

الحاجه التاني بقا

انتي مش مجبوره تعتمدي اعتماد كلي على ترجمه القطعه الي مترجمينها عندك

انتي تقدري تترجمي وبطريقتك بحيث انك لما تشوفي ان ترجمتك صح مش لازم تعتمدي ع اللي موجوده

لان كل واحد ليه طريقه معينه في الترجمه

لازم لما هتمحي طريقتك وتعتمدي على طريقت الكتاب اكيد هتحسي بالاحباط

انتي بس ركزي ع الزمن بتاع الجمله لما تيجي تترجمي لازم مش تلخبطي في الزمن ,, وحاولي تحفظي كلمات كتير على قد ماتقدري عشان كل ماكانت عندك حصيله كلمات كل ماهتسهل عليكي حبيبتي

ودايما لما تترجمي من انجلش لعربي تبدأي بالفعل

ولما تترجمي من عربي لأنجلش تبدأي بالاسم

ممكن الكلام دا يبقى صعب عليكي بس مع التدريبات هتبتدي تتوضحلك كل حاجه

وبالتوفيق حبيبتي

متشكرة جدا يا زينب و ربنا يوفقنا كلنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ارتفعت أسعار المواد الغذائية والطاقة في معظم بلدان العالم ، كما فقد الكثير من العمال وظائفهم بسبب الازمة المالية العالمية، وقد أدت الزيادة السكانية والطلب المتزايد علي الغذاء والجو الردىء في بعض المناطق الزراعية إلي نقص شديد في المحاصيل ، ويواجه مئات الآلاف من البشر خطر الجوع.

القطعة دى من امتحان يناير 2009 ممكن نحاول فيها مع بعض

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
زينـب علـي كتب:
ممكن ياعطر تديني اسم الجروب اللي ع الفيس او تديني اللينك بتاعه ^_^

ميرسي

بعتلك يا حبيبتى اسامى الجروبات ع الفيس ف رسالة خاصة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.