اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

تعارف طلبة إعلام دور يناير 2013

Recommended Posts

صباح الخير علي احلي منتدي وانشاء الله يكون ترم جميل علينا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
صباح الخير عليكم بلنسبة لمبارح محاضرة الصحافة لدكتورة شيم قطب
نشاءة الصحافة
وسائل الاتصال (الكلمة *الشائعات*) وسيلة مسموعة
النقش والكتابة (على المعابد والمسلات ) وسلية مخطوطة اى مكتوبة # الفراعنة #
بلنسبة للعرب استخدام الاثنيت المسموعة والمخطوطة ( الخطب والمنادين والكتباب الرسائل على سعف النخل والجلود
الكتاب المنسوخ( بعد الاسلام لكتابة البحواث والرسائل للمفكرون والفلاسفة ) وكانت عيوبها لانها تتم يدويا وبطيئة جدا وغير متتطابقة للاصل وكانت ثمنة عالى جد ولم يكن قادر على اقتناءة سوء الامراء والنبلاء

تعريف كلمة طباعة وسيلة الية سريعة لانتاج عدد كبير نسبا من النسخ المتشابة بحيث ينخفض السعر ويكون اكثر انتشار ليكون لجميع طبقات الشعب ولا يقتصر على فئة معينة

الصين 1041- 1049 الوزير بى شنج حروف متفرقة من الخزف عيوبها قابلة للكسر
الصين 1314 الوزير وانج شنج حروف متفرقة من الخشب عيوبها يتاكل عند الضغط علية
استخدام اوربا هذة الفكرتان فى طباعة اورق لعب الاطفالوبعض الصلوات التى تتلى فى الكنائس
المانيا 1450 يوهان جوتنبرجحروف معدنية متفرقة
اولا من الرصاص كتن متوفر فى المانيا ورخيص الثمن وسهل الانصهار قابل للتشكيل ( عيوبة يصدا لانه يتاكسد مع الاكسجين )
اضافة القصدير لانه لا يتاكسد ولا يصدا ولكن كان عيبة (تتمدد بلحرارة وتنكمش بلبرودة مثل اى معدن)
اضافة الانتيمون ميزة التمدد العكسى للمعدان
رصاص قصدير انتيمون
سمى جوتنبرج الحرف الاصلى باسم MATRIX
الحرف المسبوك PATRIX
اول كتاب مطبع الانجيل 1456 طبع 180 نسخة
فكرة الطباعة (حروف بارزة مقلوبة يساعد البروز على سهولةنقل طبقة من الحبر اليها كما يساعد انها مقلوبة على ان تنقل الى الورقة معتدلة

افضل جوتنبرج على الطباعة
1 امسك الحروف ببعضها عن طريق ثقب موجود بسفل الحرف لجمع السطر كلة على اخط واحد
2 ابتكار اطار لوضع السطور بة لعد الاهتزاز عند الضغط علية
مميزات الطباعة
نشر الابحاث والتجارب العملية
توفير العلم والثقافة لجميع البشر
نقل الافكار والتراث من اجيال الى اخر وسهولة نقلها الى دول العالم
(الطباعة الغائرة )
المانيا 1690 ابرة من الصلب تحفر فى معد نحاس لطباعة السوم فقط
المانيا1826 جوزيف نيبس شكل الطباعة اسطونة نحاسية محفورة كيمائيا بوسطة احماض ويتم تحبير الاسطوانة كلها وبعد ذلك شفرة تكشط الاحبار على الاجزاء البارة الغير مطلوب طباعتها
فينا1890 كارل كليتش تطوير الاطوانات الى شبكة وسميت ( روتوغرافور ) لرسوم المصورة بلالون ولابيض واسود

الطباعة الحجرية
براج 1789
الكتابة بطباشير دهنية ثم نزل الحجر الجيرى بلماء ثم وضع ورقة على الحجر والضغط علية وبهذ يتم عملية الطبعاة
اعتمداها على (الماء والدهن لا يتنافران ولا يمتزجان )
وهذا النوع من الطباه خد الفنين التشكلين بتمكنيهم من طبه اعمالهم باقل جهد وتكلفة كانو يرسمون الوحات بحبر دهنى على الحجر مباشرة ثم يبل الحجر ويستخر ما يشا من مطبوعات
استخدمت فى الملصقات الاعلانية النوت الموسيقية الكتالوجات
اهم الاسءلة فى هذ الجزء
علل
1 ‌أ- انتشرت الطباعة فى أوروبا والعالم بمحض الصدفة.
‌ب- تكونت سبيكة جوتنبرج المعدنية من الرصاص والقصدير والانتيمون.
‌ج- اسدت الطباعة الغائرة لدى اكتشافها خدمة جليلة للفنانين التشكيليين.
أ – أضاف جوتنبرج القصدير إلى سبيكة الحروف المعدنية.

ب- أضاف جوتنبرج الانتيمون إلى سبيكة الحروف المعدنية.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
NanY

وانا كمان ياقمر وكمان بسافر وحوار

ربنا يسهل منوره
الكليه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كنت في مدرج 27 والدكتور بتاع الصحافه اعتذر من حظي الفقر
maspero2000
واللي انت كتبه دا ياماسبيرو
بالنسبالي هيروغليفي ههههههه
بس هحاول اجي المره اللي هيشرح فيها الكميا دي
عشان شكل الصحافه دي ماده مليانه رغي اوي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سلام عليكم جميعا اخوانى الطالبه انا احمد ياسين احب التعارف عليكم احنا للاسف بنروح الجامعه ومش عارفين بعض اتمنى يكون فى وسليه اتصال اقوال للتعارف انا بحضر كل المحاضرات ومن حضور ومذكرتى وجدت ان اصعب مادتين ههما ماده انجليزيه والعلاقات العامه دول اصعب المواد وانا ديما بفضل الله بحضل الماده قبل الدراسه بفتره الرجاء واضع اسال واجوابه لبعضنا البعض وكمان عايزين نعزز الاتصال اكتر بعمل جروب على الفيس بوك لسهوله الاتصال ولكم منى الشكر والتقدير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا لشاهندة لرد الجميل بس دى مش هرغوليفى كنت بحالو اساعد الى مرحشى بس على العموم اشكركى لردكى الجميل وانا اسمى ابراهيم محمد فى مدرج 28

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كمان مش هحضر دلوقتى كفايه على يوم الجمعه اللى فات زحمه وتعب وصداع كله رغى فى رغى بس يترا حد جرب تلخيص المحاضرات بتاعت مكتبه بركه لانى جبت اكاديميه الحياة وكنت عايزة اعرف انهو احسن ياريت تفيدوووووووووووووووووونى وبعدين يا شاهندة يا دحيحه انتى هتقرى على ايه ما انتى عارفه اللى فيها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ههههههههه ماشي ساندي ربنا يوفقنا كلنا
وبيتهيالي كل المكتبات هتقدم نفس لمنهج بختلاف بس الطريقه يعني اعتمدي علي مكان واحد
وفي النهايه كلها مزاكره

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
maspero2000

انا عرفه انه مش هيروغليفي بس انا مش فاهمه حساها صعبه فعلا
او محتاجه اسمعها من استاذ الماده
وشكرا علي مجهودك طبعا
منور

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مساء الخير على الجميع باذن الله مين رايح الجمعة القادمة12/10 بحيث نتقابل ونتعرف على بعض اكثر ومين حيكون فى مدرج 27 ومين حيكون 28
وممكن نختار مكان نتقابل وفية ونتعرف على بعض فى الجامعة
اى رايكم ؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا مش رايحه تاني الا بعد فتره لما الدنيا تحما عشان المشوار صعب
وكمان نكون قريب من الامتحانات والاساتذه يحددو الاجزاء المهمه والمقرره واسئله الامتحانات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياتري محاضرات مكتبه ايه افضل محاضرات؟؟؟ حد عارف؟؟

علشان لما انزل اشتريها اكون عارفه؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
افضل محاضرات البركه بس انا شخصيا بذكر من الكتاب لائن مفيش سؤال هيخرج من الكتاب بس العلاقات والماده الانجليزيه من البركه عن تجربه واحد ديق ليا فى سنه 2

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حد هنا متابع المحاضرات اللى بتيجي في التلفزيون ؟؟؟
ولا حمل ال فيديوهات اللى على صفحه الشخصيه على المركز تعليم المفتوح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم

أانا خالد مقيم في السعودية الفرقة الاولى إعلام القاهرة تعليم مفتوح

يسعدني اتعرف عليكم واكون مشارك معاكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

لو سمحتم يا شباب

حد يقدر يفيدني مواعيد محاضرات التليفيزيون امته بالضبط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا بيكى

مواعيد المحاضرات على قناة التعليم المفتوح

يوم الاتنين من 3-4 مساءا بتوقيت مصر

ومن يوم التلات من 4-5 مساءا بتوقيت مصر
واسبوع اللى بعدة يوم الاتنين من الساعة 4-5 مساءا يليها محاضرةاهخرى من 5-6 مساءا وانت افتحى القناة يوم الاتنين من الساعة 3 لو لقتى محاضرة يبقى دا الاسبوع اللى محاضراتة من الساعة 3 لو لقتها الساعة 4 يبقى دا الاسبوع الا محاضراتة من الساعة 4

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
khman كتب:

السلام عليكم

أانا خالد مقيم في السعودية الفرقة الاولى إعلام القاهرة تعليم مفتوح

يسعدني اتعرف عليكم واكون مشارك معاكم

أهلآ بيك أستاذ خالد نورت المنتدى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
ياريت لو حد مسجل ترم تانى وبدا يحضر يدينا خلفية عن مواد الترم

ومدى صعوبه المواد
وشكرا .....

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المقرر من ص 1 الى ص112 فى الراديو
من ص145 الى ص226 التلفزيون
والباقى ملغى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الى كل من سيحضر باذن الله الجمهة القادمة 19/10/2012فى مدرج 28 محاضرة العلاقات العامة مع الدكتور محمود يوسيف
الدكتور على عجوة فى مدرج 27 فى نفس الوقت 100/100افضل بمراحل فى اسلوبة فى توصيل المعلومة وشرح مبسط فى وجة نظرى الشخصية ولك حرية الاختيلر والله الموفق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
خاصة بترم اول اعلام

د / صفوت العالم
الفصول الخاصة بة
الفصل 4 عملية الاتصال الاعلانى
الفصل 5 وسائلالاتصال الاعلانى
الفصل 8 الرسالة الاعلانية
دة ما قالة الدكتور صفوت العالم فى مدرج 28

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بعد السلام عليكم هل الكلام ده اكيد وممكن الملغي في باقي المواد ولك جزيل التحيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اكيد دى كلام الدكتور وانا معرفش غير الاعلان والسمعبصرية دول لحد دولقتى الى عرفت عنهم حاجات وربنا يقدرنى واعرفلكم باقى الحاجات والمقرر والملغى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا قدمت فى الكلية وياريت حد يفهمنى نظام الحضور ايه

صباح الخير او مساء الخير عليكم كلكم انا قدمت يوم 15-10 بعدما نجحت طبعاً فى المقابلة الشخصية واخدت الكارنيه والكتب خلاص والمفروض ان النهارده يوم 19-10 اول محاضرات احضرها بعدما سجلت فى الكلية
بس انا مش هروح النهار ده لانى مش عارف النظام ايه وم فاهم حاجة من جدول المحاضرات الموجود على موقع الجامعة ياريت حد يفهمنى بالظبط الحضور من الساعة كام ونظام الحضور ازاى والمحاضرات اللى ابتدت من يوم 28-9 دى هراجعها ازاى يارييت بليز حد يفهمنى وياريت اللى معايا فى اعلام يتصل بيا او يرين عليا وانا اكلمه للتعارف وده رقمى ****** ممنوع ,ضع أرقام التليفونات الشخصيه على المنتدى
وياريت برده افهم بالزبط نظام الدراسة الايام الجاية هل الجمعةا لجاية فى دراسة ولا من بعد العيد ولا ايه بالظبط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكر اخ ماسبيرو علي مجهودك معانا اتمنا ان نتواصل مع بعض عن طريق الماسنجر ممكن ترسل لي اميلك في رساله خاصه من نفس المنتداء اخيك سلامه المنياوي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم للحميع زكل عام وانتم جميعا بالف خير وعيد سعيد عليكم
اولا ما تم انهاردة فى الجامعة فى مدرج 28 فى مادة الصحافة د شيم قطب
الوحدة الثانية العوامل الموثرة فى نشاة الصحافة
والاسئلة فى هذة الوحدة
س ما هى العوامل الموثرة فى نشاة الصحافة مع الشرح
او صح وخطاء مع الشرح
مدرج 27 مادة العلاقات العامة
الفصل الاول اهمية العلاقات العامة للمنظمات المعاصرة
س تشكل العلاقات العامة اهمية بالغة فى المنظمات المعاصرة ( تناول هذة العبارة مع الشرح وذكر امثلة من الحياة
ماهى اسباب صعوبة البحث فى وجة نظر الخبراء
مدرج 28 مادة الاعلان د صفوت باشا العالم
الفصل الثالث المدخل التسويقى للاعلان
س اشرح العلاقة بين الاعلان والمزيج التسويقى للمشروع
والجمعة القادمة اجازة مبروك علشان نرتاح شوية من المحاضرات والمذكرة علشان المواد والمحاضرات كتيرة اوى وصعبة جداااااااااااااااااااااا ونتقابل بامر الله الجمعة 2/11/2012 فى محاضرات لغة اجنبية وسمعبصرية ابتداء من الساعة 8 الى الساعة11.15

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أسعد الله أيامكم جميعا

رُب صُدفة خير من ألف ميعاد

بالصدفه وجدت المنتدى الجميل اللى من خلاله أستطيع متابعة أخبار المحاضرات وكل المستجدات

حيث انى مقيم فى "فيينا" ولا استطيع حضور المحاضرات ولا أعرف ماهو الجديد فيما يخص المقررات الدراسيه

فهناك ما هو مهم وهناك مؤكدا ما هو أهم وكذلك هناك ما تم حذفه

لذا سعيد جدا بهذا الجمع الرائع الذى يقدم خدمات جليله لا يشعر بقوة وعلو قيمتها الا كل مغترب

أتقدم بخالص الشكر للقائمين على هذا العمل من إداره وإشراف وأعضاء يعملون من أجل غيرهم

كل ودى وإحترامى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Soli كتب:
أسعد الله أيامكم جميعا

رُب صُدفة خير من ألف ميعاد

بالصدفه وجدت المنتدى الجميل اللى من خلاله أستطيع متابعة أخبار المحاضرات وكل المستجدات

حيث انى مقيم فى "فيينا" ولا استطيع حضور المحاضرات ولا أعرف ماهو الجديد فيما يخص المقررات الدراسيه

فهناك ما هو مهم وهناك مؤكدا ما هو أهم وكذلك هناك ما تم حذفه

لذا سعيد جدا بهذا الجمع الرائع الذى يقدم خدمات جليله لا يشعر بقوة وعلو قيمتها الا كل مغترب

أتقدم بخالص الشكر للقائمين على هذا العمل من إداره وإشراف وأعضاء يعملون من أجل غيرهم

كل ودى وإحترامى

أهلآ بك فى أسرة منتدى المنار.... وإن شاء الله يطوب لك المقام بيننا وتجد مايفيدك وينفعك

وكل عام وأنت بخير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا جزيلا على الحفاوه

وبالفعل وجدت ما يسر ويسعد وهم اهل المنتدى و زواره
كما انى وجدت معلومات لم اكن اعرفها ولم يكن لى أن اعرفها دون تواجدى هنا

شكرا جزيلا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ميرسى يا شاهنده ياقمر الجامعه نورت بيا وبيكى وبـس هههههههههه hehehe

انا عايزه اعرف يا جماعه عشان لسه مش حضرت هحضر بعد العيد ان شاءالله هو انا ال بختار احضر فى مدرج 27 او 28 ولا بعرف مدرجى ايه لما بروح ؟؟؟؟؟؟

والمذكرات الكويسه بتاعة البركه ولا العمده ؟؟؟؟؟؟ والمحاضرات بتاعه الدكاتره كلها بتنزل فى المكاتب دى ولا ا
يه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
احضرى فى اى مدرج 27 او 28 دى حرية شخصية افضل محاضرت فى الجامعة نفسها مش المكاتب
ووجة نظرى فى بعض الدكترا فى 28 كويسين وفى 27 برضة حاولى تحضرى للى حتفهمى منة زى صفوت العالم اعلان فى 28 وهكذا دى حرية شخصية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا دهب من اسكندرية فى تيرم اول اعلام كنت حابة اتعرف على حد متابع فى الكلية هناك فى القاهرة عشان انا من ساعة مقدمت وانا حسة انى ضايعة وغير كدا سمعت انى فى حاجات اتلغت من المقررات هل الكلام دا صحيح ولو صحيح اتمنى حد يفيدنى ويعرفنى ابة الى اتلغى وازاى اتابع المحاضرات من على قناة التعليم المفتوح

وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم يا دهب اخوكى ابراهيم ترم اول اعلام ما تم حذفة فى السمعبصرية فقط حتى الان عى كلام الدكتور محمد المرسى المقرر من ص 1 الى ص 111 دى الراديو والتليفزيون كم ص 145 الى 226 فقط وانا تحت امر اى حد محتاجة مساعدة انا بحضر بفضل الله بانتظام فى مدرج 28 وعندى خلفية بفضل الله حلوة عن المقرر والمنهج بحكم دراستى وعملى وعيد سعيد عليكم جميعا اخوكم ابراهيم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.