اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

حلقة دراسية ترم أول أداب E دور يناير 2013 (الجزء الأول )

Recommended Posts

هم بيشيلوا اتومتيك وبتبقى نازلة عندهم

بس لابد تقدمها علشان يلحقوا يشيلوا عربى الترم دا ولو عايزة مادة بدلها تقدرى تاخديها

ايوة يسمح لكى ياخد مادة من الترم اللى بعدة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالنسبة ياجينا لصعوبة المواد فى الاول حتحسى ان الدنيا متلخبطة وخاصة لان لسة الدراسة بدات ولسة فى مواد

المحاضرة الاولى مختهوهاش نصيحة المحاضرة الاولى مهمة بيبقى فيها الدكتور بيقول نظام المادة والشرح ازاى

وحيشتغل من الكتاب او المحاضرات او من فين بالضبط بالتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة محاضرات ترم اول للى مش عارف يحمل محاضرات التلفزيونية بتذاع يوم السبت من الساعة 9.30صباحا حتى الساعة 12.30 ظهرا وتعاد الساعة 12.30 من صباح الاحد

وكمان فى يوم الجمعة بردو بيذعوا محاضرة الساعة 9.30صباح وتعاد

12.30 صباح السبت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكرة يا مارينا و deta على سرعة الرد و على مواعيد المحاضرات اما بالنسبة لموضوع الحضور دة صعب شوية علشان فى محاضرات الساعة 8 الصبح و دة معاد سخيف جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يعنى محاضرات التلفزيون هى نفس محاضرات اللى بتكون فى المدرج ونفس الدكتورة الى بتدينا ترم اول ؟ ولا بيختلفوا
وعلى فكرة المحاضرات نزلت على الصفحات الشخصيه بس يا ترى دى بتاعة الترم دة ولا بتكون قديمه ولدكاترة مختلفين عن دكاترتنا السنه دى ترم اول ؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هى المادة الثقافية دى ليها كتاب واحد؟

ولية فيها

ا عصر النهضة

ب مادة اعلامية

هى اية المادة الاعلامية دى؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اليكم موجز الانباء عن محاضرات النهاردة
اول محاضرة كانت المادة الثقافية انا ملحقتهاش بس البنات قالولى انها قرات من الكتاب وقالت نهتم بالمحاضرات والسى ديهات اللى على صفحتنا او اللى فى المنفذ بتاع الجامعه للى عاوز يشتريهم
المحاضرة التانية كانت قراءة وفهم ودى للدكتورة شاهيناز وهى دكتورة لذيذة هى فضلت تتكلم معانا ازاى نحب المادة وازاى نقدر نتعامل مع اى قطعة حتى لو جديدة علينا وقالت هنبقى نشوف القطع اللى فى الكتاب واديتنا ملزمة صورناها قالت هنبقى نقرا منها اى قطعة ونحلها سوا وفى طالب اخد منها الملزمة وقال هينزلها على موقع له على الفيس للى يحب يطلع عليها
وبالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم أعزائى الطلاب بخصوص المادة الثقافية الدكتورة لبنى إسماعيل شرحت المنهج بشكل عام وأخذنا الدرس الأول بشكل عام يعنى تاريخ أنجلترا أيام العصرى الحجرى أى ماقبل الميلاد وياريت تشترو التطبيقات علشان مشروحة بشكل كويس وكمان المحاضرات كل قطعة مترجمة بشكل يسهل الفهم سرعة .
ما الدكتورة شاهيناز القراءة والفهم قالت الشرح من الورقة اللى صورناة وأن شاء الله يرفع على المنتدى
أرجو أن أكون قد افادتكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حد عنده محاضرات فيديو جرامر ترم اول رقم 11 و رقم 12 ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جينا ليس كل ما في الكتاب مقرر

إنما يعتمد على ما تحدده الدكتوره

المطلوب حاليا الثلاث دروس الاولى فقط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
/ وفى طالب اخد منها الملزمة وقال هينزلها على موقع له على الفيس للى يحب يطلع عليها

جيد عطر الجنه

بس ازاي هنعرف الصفحه في الفيس بوك

أخت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
انا لسة اول سنة ليا في اداب انجلش و للاسف انا من اليكس صعب اني اوصل الكلية الساعة 8 ف مش حعرف احضر المحاضرات كلها ياريت لو في جروب علي الفيس حد يبعتهولي و ان حتابع معاكو علي المنتدي ان شاء الله و شكرا ليكو كتير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
k.salem كتب:
/ وفى طالب اخد منها الملزمة وقال هينزلها على موقع له على الفيس للى يحب يطلع عليها

جيد عطر الجنه

أخت

انا طبعا اخذت منه اللينك واللى عاوز ممكن ابعتهوله او لو تسمح ادارة المنتدى احطه هنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
k.salem كتب:

جيد عطر الجنه

أخت

انا طبعا اخذت منه اللينك واللى عاوز ممكن ابعتهوله او لو تسمح ادارة المنتدى احطه هنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حاولت ابعته لكن بتظهر لى تلك الرسالة ومش عارفة اعمل ايه( لا تتوفر بعد على عدد كافي من المساهمات في المنتدى يمكنك من استعمال الرسائل الخاصة.)

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عطر الجنة كتب:
حاولت ابعته لكن بتظهر لى تلك الرسالة ومش عارفة اعمل ايه( لا تتوفر بعد على عدد كافي من المساهمات في المنتدى يمكنك من استعمال الرسائل الخاصة.)

علشان عندك 15 مساهمة بس والمفروض يكون عندك 60 مساهمة على ما أعتقد علشان تبعتي رسائل خاصة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا عندي 138 مساهمة ولسة مش مسموحلي بارسال رسائل خاصة.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
khaled38 كتب:
انا عندي 138 مساهمة ولسة مش مسموحلي بارسال رسائل خاصة.

يعني المفروض يبقوا كام مساهمة علشان يكون مسموح بالرسائل الخاصة؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أي واحد من الشباب والاخوات يريد فيديوهات للجرامر يبعث لنا رساله خاصه بالايميل ماله

عشان ارسل له الفيديو الخاص

وفي اكثر من طريقه لارسال المحاضرات

له

هنا لانعرف كيف نرفع الملفات حتى نرفعها فقط اعرف الارسال عبر الايميل لانها مخزنه عندي على سطح المكتب والطريقه اللي اعرفها هو الارسال عن طريق ياهو او الهوتميل

اما طريقه الرفع فلا اعرفها لانها بتبقى باشتراكات

فاي واحد طلب فيديو جرامر او شي من المحاضرات في التيرم الاول هي عندي ان شاء الله

يدز رساله ع الخاص ان شاء الله

والله الموفق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة أنا مش هينفع احضر المحاضرات ,هية بتتباع مكتوبة؟؟؟؟؟؟فين الاقيها؟؟؟؟وبالنسبة للمذكرات الل قلتوا عليها ،الاقيها فين،لو سمحتم أنا حاسة أنى تايهة خصوصا لما عرفت ان ممكن تكون بعض الدروس اللى فى الكتب ملغية.......

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
آخى k.salem. حاولت ابعتلك على الخاص ولم يسمح لى..اى طريقة اخرى؟؟؟؟؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مرحبا يا اخي - اختي

وحياك الله ما هو الشي اللي تحتاجه

وسوف اراسلك ع الخاص باذن الله باي شي تحتاجه

سوف ياتيك ايميلي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
روزي اي لينك بالضبط

وثانيا ما هو اللي تحتاجه تحديدا ؟

بانتظارك اخي _ اختي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لن تتوهين ان شاء الله

سوف تجد بغيتك ان شاء الله

فحدد ما تريده وارسل الرد هنا ان لم يتشغل معاك الخاص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كنت عايزة لينك الملزمة اللي الدكتورة عطيتها في المحاضرة لاني محضرتش للاسف و شكرا ليك كتيير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جزاك الله خيرا،أحتاج المحاضرات المقررة مكتوبة لو سمحت .وقلتم ان الدكتورة أعطت ملزمة ،فكيف احصل عليها..؟؟؟؟؟شكرًا جزيلا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لم احضر معاهم وربما تقصدين ملزمه comprehension

صح كدا

طيب انا ممكن ابعثها عن طريق الايمل

لانها راح تكون متوفره عن طريق الصفحه الشخصيه الخاصه بالطالب

وليست هي معاي بس اي درس بالضبط هما اربع دروس تقرروا علينا والصفحات هي

17

38

الدراس الاول عن scientific seccess والمقصود هو النجاح العلمي

فهل تقصدين هذاالدرس

ياريت تحددين الماده اللي عايزاها بالضبط فإنك لم تذكرينها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الدرس الثاني هو

modernizing the mslim world التمدين - التحضر في العالم الاسلامي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا محضرتش فمش عارفة ايه اللي علينا ممكن حضرتك تبعتهم كلهم و تقولي ايه اللي مقرر علينا منهم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المقرر علينا من الكومبريهنيش هم اربع دروس وسوف اذكرهم هنا

وثانيا علشان ابعثهم لازم يكون معاي ايميلك ولم يصلين اي ايميل منك حتى الان ياهو ولا هوتميل وهما الطريقتين اللي اتراسل فيهم مع الشباب

لاني لااعرف كيفيه ما يسمي برفع الملفات هذه لا اعرفها

الدروس الاربع هي scientific success what love got to do with it ?

والمراد منه هو النجاح العلمي - ما الذي يقدمه الحب لتحقيق النجاح في الحياه ؟

الدرس الثاني هو ]switzerland هو درس عن دوله سويسرا كنموذج عن النجاح في مستوى الدول

الدرس الثالث modernizing the muslim world وهو درس التمدين في العالم الاسلامي

why irag was inevitable لماذاتم غزو العراق ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اللي علينا اختي هما اربع الدروس اللي وضحتهم لك كما ان هنالك اخت اخرى تريد نفس الطلب فلازم تشوفين وسيله ارسل لك فيها الاوراق او المحاضرات

وذلك لان طريقه رفع الملف لااعرف بصراحه كيف ارفع ملفات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ما هو الشي الذي تحتاجه اخي خالد 38 لنقوم بالواجب معاك

حدد ما تريده بالضبط هنا

اخي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اشكرك جزيلا ياخالد..انا بس كنت باعلق على كلام الاخت بخصوص الرسائل الخاصة..انا مش ترم اول..انا ترم سابع ان شاء الله.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخوة والأخوات الكرام اللى حضر واللى لم يتمكن من الحضور أنا أفضل إننا كلنا نشترك فى الصفحة اللى عملها أحد الزملاء على الفيس بوك عشان التواصل هناك هيبقى أفضل وأسهل من المنتدى عشان موضوع عدد الاشتراكات وانه مش ينفع نحط اى لينك هنا والحاجات دى والزميل ده اسمه أحمد عوض
أما بالنسبة للمحاضرة بتاعت القراءة والفهم فالخلاصة بتاعتها اننا نصور الملزمة وهى دى المنهج بتاعنا وبس من الآخر يعنى وحسب كلام الدكتورة واللى حابب يقرأ قطع أكتر فالكتاب موجود وهى قالت هناخد منها على حسب وقتنا مايكفى يعنى ممكن مش ناخد كل القطع اللى في الملزمة واللى عددهم 12 قطعة
فى ناس طبعا قدرت تصور الملزمة وفى ناس مش لحقت مش عايزاكم تقلقوا اللى مش لحق المرة دى المرة الجاية ممكن يصور من اى حد لان ناس كتير صورتها حوالى 60 واحد
وبالنسبة للناس اللى مسافرة او فى محافظات او ساكنة بعيد ومش بتيجى ان شاء الله نقدر نرفعهالكم على النت وبإذن الله يكون فيه وسيلة أفضل للتواصل أو فيه حل تانى إن حد من الموجودين معانا يكون عدد مشاركاته يسمحله انه يرسل رسائل خاصة للاعضاء يتبرع معلش بشوية وقت ويبعت اللينك ليكم على الخاص بتاع كل واحد
وبالنسبة لمادة الثقافة فالخلاصة اننا هندرسها على قسمين قسم تاريخى صرف هندرس فيه تاريخ انجلترا من اول عصور ماقبل التاريخ وقسم تانى هندرس فيه بعض الشخصيات والكتاب فى المادة دى مهم على عكس مادة القراءة لانه هو المنهج والدكتورة قالت اننا مطالبين بس باللى فى الكتاب لان كلامه مختصر اما اللى هى هتقوله فى المحاضرة فده شرح منها للكتاب مش اكتر وهى بتفضل اننا نقرأ شوية عن اللى هندرسه حتى من باب اننا ناخد فكرة عشان نبقى فاهمين اللى بنخده ومهم جدا اننا نعرف الموقع الجغرافى لانجلترا ومكانها فين على الخريطة ومين الدول اللى حواليها وخاصة العلاقة بنها وبين فرنسا جغرافيا وتاريخيا
أرجو انى اكون ساهمت بجزء بسيط فى مساعدة اى حد وانا فى الخدمة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
k.salem كتب:
المقرر علينا من الكومبريهنيش هم اربع دروس وسوف اذكرهم هنا

وثانيا علشان ابعثهم لازم يكون معاي ايميلك ولم يصلين اي ايميل منك حتى الان ياهو ولا هوتميل وهما الطريقتين اللي اتراسل فيهم مع الشباب

لاني لااعرف كيفيه ما يسمي برفع الملفات هذه لا اعرفها

الدروس الاربع هي scientific success what love got to do with it ?

والمراد منه هو النجاح العلمي - ما الذي يقدمه الحب لتحقيق النجاح في الحياه ؟

الدرس الثاني هو ]switzerland هو درس عن دوله سويسرا كنموذج عن النجاح في مستوى الدول

الدرس الثالث modernizing the muslim world وهو درس التمدين في العالم الاسلامي

why irag was inevitable لماذاتم غزو العراق ؟

اخى انا كنت موجودة فى المحاضرة وسمعت كلام الدكتورة وهى لم تحدد اى دروس فمن اين جت بهذا الكلام؟ وهى غير موجودة فى الكتاب ايضا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عذرا هذا المقرر هو لتيرم ثاني وليس لتيرم اول فانا لخبطت في الدخول

المقررات دي لتيرم ثان كود 123

comprehention - 2

sorry

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا thepart

وكلامك واضح بس ما هو اللينك اللي في الفيس بوك للطالب احمد عوض

هل تعرفينه ؟

وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة في نقطة مهمة احب الفت نظركم ليها وهي:

لاحظتكم كلكم مشكلتكم عدم السماح بارسال الرسايل الخاصة..انتم محيرين نفسكم ليه؟

في غرفة اسمها غرفة الدردشة ممكن اللي عايز يكتب لينك لحد او ايميل او حتى تليفونه يدخلها ويكلمه فيها ويكتب اللي هو عايزه.

اتمنالكم النجاح والتوفيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أحسنت يا خالد

بس فين غرفه الدردشه

؟

هي الغرفه هي تتبع منتدانا هذا

وكيف ندخلها ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كويس انك ارشدتنا عليها بصراحه سوف تحل بعض الطلبات الملحه للاخوه والاخوات

هل غرفه الدردشه معانا بالمنتدى ؟

وكيف ندخلها ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.