اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

حلقة دراسية ترم أول أداب E دور يناير 2013 (الجزء الأول )

Recommended Posts

ازيكوا ياجماعه كل سنه وانتوا طيبيبن انا لسه مسجله جديد بالكليه والمنتدى ومحتاجه حد يفهمنى اذاكر ازى ووصلتو لحد فين فى المواد لان انا مش فى مصر وهنزل على الامتحانات ومش معايا الكتب وتايهه جدا مش عارفه ابدا منين واللينكات بتاعة الفيس بوك مش عارفه اوصل لاى حاجه يبقى جزاكم الله خير لو حد فهمنى اعمل ايه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
كل سنة وانتم بخير طبعا انا ترم تاني لكن كان عندي مادة من ترم اول ماده الجرامر لم ادخلها
ياريت اي حد عنده لينكات عن الماده بس تكون للدكتورة هدي عياد لان الجرامر بتاعها بصراحة مختلف شوية او شرحه هو اللي مختلف او يمكن انا غلطانة بس انا عايزة ورقها ياريت حد يفيدني

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مين موجود معايه هنا فى الرياض ياجماعه عشان نتقابل ونذاكر مع بعض
فى الحقيقه انا محتاجه اوى ان الاقى حد معايه هنا عشان نذاكر سوا لان المذاكره الجماعيه دى بتشجع اوى وبيكون الحماس اكتر والواحد مش بيكسل وهو بيذاكر ولو فى حاجه بتقف ادام واحد التانى بيساعده وكمان بنساعد بعض على الحفظ والفهم وحتى فى القراه ده طبعا غير الممارسه اننا هنمارس اللغه مع بعض فى الكلام
يعنى بيكون الجو احسن بكتير من لما الواحد بيقعد يذاكر لوحده
لو فى اى بنت هنا فى الرياض ومعندهاش مشكله فى انها تذاكر مع حد تقولى ونتفق ونتقابل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
huda50 كتب:
ازيكوا ياجماعه كل سنه وانتوا طيبيبن انا لسه مسجله جديد بالكليه والمنتدى ومحتاجه حد يفهمنى اذاكر ازى ووصلتو لحد فين فى المواد لان انا مش فى مصر وهنزل على الامتحانات ومش معايا الكتب وتايهه جدا مش عارفه ابدا منين واللينكات بتاعة الفيس بوك مش عارفه اوصل لاى حاجه يبقى جزاكم الله خير لو حد فهمنى اعمل ايه

السلام عليكم يا هدى
أنا بعتلك لينكات الفيس على الخاص
وبالنسبة لإزاي تزاكري ووصلنا لحد فين ممكن تقرأي اللي موجود على المنتدى فيما يخص ترم أول على اللينك دة
/t8539-topic
وإن شاء الله حتلاقي إجابات عن أسئلتك لآن فيه زميلات لينا بتحضر وبترجع تقول أخدوا إيه وربنا معاكي
وإذا كان فيه اي استفسارات أو أي شيء حطي سؤالك هنا وإن شاء الله حتلاقي اللي يساعدك
وبالتوفيق إن شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Miro_Potta كتب:
ازيك يايمى
قوليلى وصلتى لحد فين فى المذاكره

الحمد لله يا ميرو
لسة ما بدأتش مذاكرة إن شاء الله بعد العيد أحاول أحضر المحاضرات في الجامعة ونبدأ بجد بقى
وكل عيد وانتي طيبة flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
huda50 كتب:
شكررا جدا يا ايمى ربنا يخليكى

العفو يا هدى وإذا احتجتي تسألي عن أي حاجة الزملاء على المنتدى متعاونين جدا وتابعي معانا دايما
وكل سنة وأنت طيبة flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

مساء الخير

أخباركم إيه و أخبار المذاكرة التى لم تبدأ بعد إيه قليط
أنا بتنقل ما بين ال Grammar و الـنحو من خلال الجملة و Culture
كنت عايز أعرف أنتوا حتبدوا من منين و إزاى حتذاكروااا و أى مادة حتبدوا من عندها

فى إنتظار المشاركة thinking

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ريم من اسكندريه ترم اول انجليش .. سعيدة انى بنضم ليكم
شكرا وسلامى للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كل سنه وانتى طيبه يايمى وكل الصحاب هنا بالف خير ويارب يكون عيد سعيد عليكم كلكم يارب

انا بانسبه للمذاكره بدأت فى ملزمة د/ شاهيناز وكمان بدات فى الجرامر

بس طبعا مادوستش اوى يعنى

انا بحاول اد ماقدر انى اترجم واافهم الموضوع اصلا بيتكلم عن ايه وعلى فكره فعلا الموضوع مش سهل اوى يعنى محتاج مجهود

ربنا يوفقنا كلنا يارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا بقي تايهه ومش عارفه ازاكر من ولادي وكمان مش عارفه احضر المحاضرات كمتن بفكر انقل امتحاني السويس عشان مش هقدر اسيبهم واسافر ياجماعه حد يقولي اخدتو ايه في الجرامر والكالتشر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gina mikhail كتب:
متشكرة يا ايمى على الرد السريع

U R Welcome Gina Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

كل سنة و أنتم طيبين و ان شاء الله عيد سعيد على الكل flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وانتي وجميع اعضاء المنتدى بالصحة و الخير والسلامة والسعادة ياايمي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شمس مروان محمد كتب:
انا بقي تايهه ومش عارفه ازاكر من ولادي وكمان مش عارفه احضر المحاضرات كمتن بفكر انقل امتحاني السويس عشان مش هقدر اسيبهم واسافر ياجماعه حد يقولي اخدتو ايه في الجرامر والكالتشر

اولا ربنا يخليلك ولادك وتشوفيهم في احسن حال.
ثانيا ياشمس متقلقيش من حاجة الترم الاول مجرد بداية فحاولي تركزي على الجرامر والنحو لان هما دول اساس اي لغة.
اما بالنسبة للمذاكرة انسب وقت بعد الفجر لان ده افضل اوقات الاستيعاب ومتهيالي الوقت ده ممكن يكونوا الاولاد نايمين يعنى حتى لو ذاكرتي كل يوم ساعتين بس ان شاء الله هتستفيدي كتير.
ربنا يوفقك انتي وكل الزملاء.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام علكم كل عام وانتم بخير
أتمنى للجميع التفوق والتقدم الرقي
وعيد سعيد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعيد سعيد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعيد سعيد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعيد سعيد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

كل سنة و أنتم بكل خير و يارب دايما متجمعين
flower
كل سنة و و المنار بكل خير و دايما تكون منار و نور لكل طريق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كل سنة و انتو طيبين يا احلى جروب و احسن مشرفين و عيد سعيد عليكم انشاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وإنتى طيبه وأسرة منتدى المنار كلهم بخير وصحه وسعاده دائمآ

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كل سنه وانتو طيبين وعيد سعيد علينا جميعا ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أهلآ بيكى ياقمر شاهين كعضوه جديده فى أسرة المنتدى

وإن شاء الله تجدى ما يفيدك وينفعك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Emmy Aly كتب:
لو حد عاوز لينكات الفيس يا جماعة يقولي علشان بقيت ابعت رسائل خاصة يااااااااااااااااااااااااااااااااااي Smile

الله يكرمك يا إيمي .. ابعتيلي اللينكات .. أنا اسمي لميس معاكم ترم أول في مادتين بس الترجمة والثقافية .. بس لأني مش بدخل نت كثير فسجلت في المنتدى كمتابعة لحد ما ربنا يفرجها وأفضى شوية وأقدر أشارك معاكم بمجهودي .. وإن شاء الله يكون قريب ..

تسلمي يا إيمي .. ومعلش بتعبك معايا .. لأني في السعودية والله ومش بقدر أحضر محاضرات ..

وشكرا مرة تانية ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
vanelia كتب:
يا جماعه حدي فهمنى انا بتلغبط لما بلاق كده مصادر للماذكرة كتيير
محاضرات الفيديو فى صفحتى الشخصيه ايه فرق بينها وبين المحاضره ؟
وهل المحاضرة الموجوده فى السى دى هى نفس الموجوده فى الصفحه الشخصيه ؟

vanelia : قلقك دا هو نفس قلقنا لما كنا في ترم أول .. متقلقيش ..
ببساطة شديدة .. 1- هتابعي المنتدى وحاولي تكتبي كل حاجة اتقالت في المنتدى عن المحاضرات في ورقة أو انسخيها واحفظيها على الword .. وبعد كدا قسمي اللي نسختيه .. كل مادة لوحدها .. يعني مثلا مادة الترجمة لحد دلوقتي اللي اتقال فيها أنا نسخته كالتالي :

الترجمة ..... translation>> الترم الأول

المحاضرة الأولى : الدكتورة لم تأتي
المحاضرة التانية : أخذنا أسس التعامل مع اى قطعة لترجمتها فيجب اولا قراتها جيدا ثم تحديد الكلمات الصعبة ثم عمل مسودة ترجمة ثم ابدا بترجمتها مع مراعة سياق اللغة العربية والدكتورة قالت ان الكتاب كويس وهنشتغل منه وقالتلنا اللى يقدر يحضر اول ست دروس ف الكتاب يحاول وهنتناقش فيهم المحاضرة الجاية ان شاء الله

وبرده المادة الثقافية .. كل اللي اتقال فيها لحد دلوقتي كالتالي :

الثقافية ..... culture >> الترم الأول

المحاضرة الأولى : الدكتورة لبنى إسماعيل شرحت المنهج بشكل عام وأخذنا الدرس الأول بشكل عام يعنى تاريخ أنجلترا أيام العصرى الحجرى أى ماقبل الميلاد وياريت تشترو التطبيقات علشان مشروحة بشكل كويس وكمان المحاضرات كل قطعة مترجمة بشكل يسهل الفهم سرعة .
وبالنسبة لمادة الثقافة فالخلاصة اننا هندرسها على قسمين قسم تاريخى صرف هندرس فيه تاريخ انجلترا من اول عصور ماقبل التاريخ وقسم تانى هندرس فيه بعض الشخصيات والكتاب فى المادة دى مهم على عكس مادة القراءة لانه هو المنهج والدكتورة قالت اننا مطالبين بس باللى فى الكتاب لان كلامه مختصر اما اللى هى هتقوله فى المحاضرة فده شرح منها للكتاب مش اكتر وهى بتفضل اننا نقرأ شوية عن اللى هندرسه حتى من باب اننا ناخد فكرة عشان نبقى فاهمين اللى بنخده ومهم جدا اننا نعرف الموقع الجغرافى لانجلترا ومكانها فين على الخريطة ومين الدول اللى حواليها وخاصة العلاقة بنها وبين فرنسا جغرافيا وتاريخيا
المحاضرة الثانية : اخدنا الدرس الثانى والثالث والرابع في محاضرة انهاردة .. الدكتورة شرحت لنا الحملات الرومانية وشغلت لنا افلام تصويرية للحملاتى وقالتنا اللى اللغة عنده كويسة يقدر يكتفى بالترجمة اللى ف الكتاب لكن اللى مش اوى يقدر يبص فى المحاضرات اللى على الصفحة بتاعتنا او اللى تكونوا اشترتوها من الكلية وقالتنا كمان ان اللى عاوز يعرف اكتر عن الحملات دى موجودة افلام على اليوتيوب بعنوان What the Romans did for us ?

وبكدا نكون خلصنا unit 4 خلاص والمرة الجاية هنبدأ فى unit 5 وبالنسبة للشخصيات لسه مبدأناش فيها

وآدي اللينكات لو حبيتي تستفيدي وتطلعي أكثر .. وطبعا مقتبسة من احدى المشركات المشكورة بس مش فاكرة بالضبط مين نزلها بس بجد شكرا جزيلا :
The Culture
===========
What the Romans did for us - 6 _Parts

What the Romans Did For Us - Life of Luxury - Ep 1 - ©️BBC
What the Romans Did For Us - Invasion - Ep 2 - ©️BBC
What the Romans Did For Us - Building Britain - Ep 3
What the Romans Did For Us - Arteries of the Empire - Ep 4-©️BBC
What the Romans Did For Us - Edge of Empire - Ep 5 - ©️BBC
What the Romans Did For Us - Ahead of Their Time - Ep 6 - ©️BBC
British History

وطبعا تعملي كدا مع كل المواد .. بس أنا معلش مش معايا من الترم دا غير المادتين دول ..
بس هقولك باختصار كل مادة هتعملي ايه :

النحو على مستوى الجملة .. هتذاكري من المحاضرات على الصفحة الشخصية بتاعتك .. لأن الكتاب مفيش فيه حاجة خالص .. مجرد نقاط أساسية ..

الجرامر .. هتذاكري من المحاضرات اللي على صفحتك الشخصية وتلخصيها .. وبعد كدا تحلي التطبيقات والامتحانات اللي موجودة على صفحتك برده .. الكتاب مش هتستفيدي منه قوي .. لأن الدكتورة غيرت نظام الامتحان وكمان الدكتورة مش ماشية مع الكتاب خالص فممكن تتلخبطي .. الحاجة الثانية ان المحاضرات شاملة كل حاجة .. الجرامر والتدريبات وبصراحة ممتازة بس محتاجة منك تركيز كبير .. فأنا أفضل تبدئي بالجرامر .. وعلى فكرة الدكتورة في المحاضرات اللي على صفحتك بتتكلم معاك كأنك قدامها .. وبتقول على كل حاجة الطلبة بيغلطوا فيها وبتنبه على حاجات معينة .. فمتقلقيش ..

القراءة والفهم بأه .. اللي هو الكمبرهنشن .. هتذاكري الملزمة اللي الدكتورة وزعتها على الطلبة .. وطبعا الطلبة مشكورين منزلنها على الموقع هنا باستفاضة .. حمليها وذاكريها ومش تشتتي نفسك .. ذاكريها الأول كويس .. وفي آخر الترم الدكتورة هتقولكم على المطلوب .. وعامة هي ملزمة ممتعة جدا ومواضيعها شائقة جدا .. حتى هتستمتعي بمذاكرتها ..

وبالتوفيق يا جميل ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ما شاء الله عليكِ يالميس...بجد اسلوبك رائع..لو كل طالب عمل زيك كده الكل هنا هيجيب ممتاز..ربنا يوفقك ويوفق الجميع.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
b.bonbona كتب:
عطر الجنة كتب:
b.bonbona كتب:
sleep - valentine's day -tv channel- language- thanksgiving-lion and the king

هما دول القطع اللى مقرره علينا في الكومبريهنشن يعني زي السنه اللى فاتت ولا في زياده

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختى الدكتورة لم تحدد اى قطع حتى الان هى اعطتنا المذكرة وقالت هنشتغل منها وقبل الامتحان هتنزل اجابات الاسئلة عليها وهتحدد المقرر

جزاك الله خير اختي يعني الواحد يتابع مع الل بيحضرو عشان نعرف المنهج ؟
طيب تنصحيني ابدا اذاكر ايه؟ الجرامر او النحو بما انهم مفيهومش محذوف ولا ابدا بالكلتشر flower

عن تجربتي ابدي ذاكري الجرامر فعلا .. لأنه دسم ومحتاج تركيز كبير .. مع انه يبان سهل .. بس هو في الحقيقة محتاج تركيز ..

وبعد كدا ابدئي ذاكر النحو لأنه برده طويل بس أيا كان هو في الآخر عربي فتقدري تذاكريه بسهولة ..

وبعد كدا ابدئي في الكالشر لأن الدكتورة حتى لو حذفت حاجة منه فبتحذف يونت أو اثنين بالكثير .. يونت في التاريخ ويونت في الشخصيات ..وعلى كل حال مش هتخسري لو ذاكرتي حاجة واتحذفت طالما لسه قدامك وقت .. أحسن ما تذاكري في الوقت بدل الضائع .. ومتلحقيش ..

وبعد كدا الترجمة .. وبصراحة لسه مبدأتش مذاكرة فيها .. بس هي على كل هتبقى أصعب من القراءة والفهم .. من حيث ترتيب المذاكرة يعني ..

وبعدها القراءة والفهم .. اللي هي الـ comprehention .. لأن الملزمة سهلة جدا وجميلة جدا .. ولو تحبي ممكن تذاكريها بين المواد كنوع من التسلية .. هتحسي انها زي القصص البسيطة ومنها تستمتعي وتغيري جو ويبقى برده ذاكرتي ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
b.bonbona كتب:
انا والله بدات والحمد لله مش فاهمه ايتها حاجه Smile ههههههههههه المهم بدات في الكومبريهنشن بس اتعقدت منها سيبتها وهحفظ احسن الكلتشر والجرامر study

تمام كدا ابدئي بالجرامر لأنه محتاج تركيز ..

وبعدها الكالشر لانه محتاج حفظ ..

وبين المواد اتسلي في الكومبريهنشن .. لانه مسلي جدا .. بس ترجميه الأول بين كل مادة ومادة اتسلي في قطعة والله هتحسي انها قصص ..
بس لما تيجي تترجمي ترجمي الكلمة تحت أو في ورقة خارجية مش تترجمي الكلمة فوقها .. عشان وانتي بتقرئي عينك تقع على الكلمة الانجليزية فتثبت في دماغك .. أما لو ترجمتيها فوقها فكل مرة هتقرئي القطعة هتقع عينك على الكلمة العربية فمش هتستفيدي .. وطبعا كل مرة تقرئي فيها القطعة هتنسي معنى كلمة هتبصي على معناها مرة في مرة هتثبت الكلمة في دماغك بالانجليزي أولا وبالعربي ثانيا .. لحد ما تخلصي الملزمة .. هتلاقي انك اتبسطي واستمتعتي وكمان استفدتي بكلمات جديدة كثيرة ..

وبالتوفيق إن شاء الله ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بس لما تيجي تترجمي ترجمي
الكلمة تحت أو في ورقة خارجية مش تترجمي الكلمة فوقها .. عشان وانتي بتقرئي
عينك تقع على الكلمة الانجليزية فتثبت في دماغك .. أما لو ترجمتيها فوقها
فكل مرة هتقرئي القطعة هتقع عينك على الكلمة العربية فمش هتستفيدي .. وطبعا
كل مرة تقرئي فيها القطعة هتنسي معنى كلمة هتبصي على معناها مرة في مرة
هتثبت الكلمة في دماغك بالانجليزي أولا وبالعربي ثانيا .. لحد ما تخلصي
الملزمة .. هتلاقي انك اتبسطي واستمتعتي وكمان استفدتي بكلمات جديدة كثيرة
..
السلام عليكم

النصيحة دي مفيدة جداً أنا بأشكر الأخت كاتبة النصيحة جدا جدا

lamees

مع تمنياتي بالتفوق والتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كل سنة وانتو طيبين انا دخولي هنا قليل ومش عارفه انتو لحد فين وصلتو ولو في ليكو صفحه على فيس بوك ارسلو ليا لينك حتى اقدر اتواصل معاكو يا بنات اصلو هنا مش عارفة من فين اكتب رسالة ماليش غير ردود واكون شاكره ليكو وان شاء النجاح لينا كلنا flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ما شاء الله و لا حول و لا قوة إلا بالله إيه الجمال ده فى الترتيب مجهود رائع و مشكور يا لاميس تحياتى flower

lamees كتب:
vanelia كتب:

ببساطة شديدة .. 1- هتابعي المنتدى وحاولي تكتبي كل حاجة اتقالت في المنتدى عن المحاضرات في ورقة أو انسخيها واحفظيها على الword .. وبعد كدا قسمي اللي نسختيه .. كل مادة لوحدها .. يعني مثلا مادة الترجمة لحد دلوقتي اللي اتقال فيها أنا نسخته كالتالي :

المحاضرة التانية : أخذنا أسس التعامل مع اى قطعة لترجمتها فيجب اولا قراتها جيدا ثم تحديد الكلمات الصعبة ثم عمل مسودة ترجمة ثم ابدا بترجمتها مع مراعة سياق اللغة العربية والدكتورة قالت ان الكتاب كويس وهنشتغل منه وقالتلنا اللى يقدر يحضر اول ست دروس ف الكتاب يحاول وهنتناقش فيهم المحاضرة الجاية ان شاء الله

المحاضرة الأولى : الدكتورة لبنى إسماعيل شرحت المنهج بشكل عام وأخذنا الدرس الأول بشكل عام يعنى تاريخ أنجلترا أيام العصرى الحجرى أى ماقبل الميلاد وياريت تشترو التطبيقات علشان مشروحة بشكل كويس وكمان المحاضرات كل قطعة مترجمة بشكل يسهل الفهم سرعة .
وبالنسبة لمادة الثقافة فالخلاصة اننا هندرسها على قسمين قسم تاريخى صرف هندرس فيه تاريخ انجلترا من اول عصور ماقبل التاريخ وقسم تانى هندرس فيه بعض الشخصيات والكتاب فى المادة دى مهم على عكس مادة القراءة لانه هو المنهج والدكتورة قالت اننا مطالبين بس باللى فى الكتاب لان كلامه مختصر اما اللى هى هتقوله فى المحاضرة فده شرح منها للكتاب مش اكتر وهى بتفضل اننا نقرأ شوية عن اللى هندرسه حتى من باب اننا ناخد فكرة عشان نبقى فاهمين اللى بنخده ومهم جدا اننا نعرف الموقع الجغرافى لانجلترا ومكانها فين على الخريطة ومين الدول اللى حواليها وخاصة العلاقة بنها وبين فرنسا جغرافيا وتاريخيا
المحاضرة الثانية : اخدنا الدرس الثانى والثالث والرابع في محاضرة انهاردة .. الدكتورة شرحت لنا الحملات الرومانية وشغلت لنا افلام تصويرية للحملاتى وقالتنا اللى اللغة عنده كويسة يقدر يكتفى بالترجمة اللى ف الكتاب لكن اللى مش اوى يقدر يبص فى المحاضرات اللى على الصفحة بتاعتنا او اللى تكونوا اشترتوها من الكلية وقالتنا كمان ان اللى عاوز يعرف اكتر عن الحملات دى موجودة افلام على اليوتيوب بعنوان What the Romans did for us ?

وبكدا نكون خلصنا unit 4 خلاص والمرة الجاية هنبدأ فى unit 5 وبالنسبة للشخصيات لسه مبدأناش فيها

وآدي اللينكات لو حبيتي تستفيدي وتطلعي أكثر .. وطبعا مقتبسة من احدى المشركات المشكورة بس مش فاكرة بالضبط مين نزلها بس بجد شكرا جزيلا :
The Culture
===========

British History

وطبعا تعملي كدا مع كل المواد .. بس أنا معلش مش معايا من الترم دا غير المادتين دول ..

النحو على مستوى الجملة .. هتذاكري من المحاضرات على الصفحة الشخصية بتاعتك .. لأن الكتاب مفيش فيه حاجة خالص .. مجرد نقاط أساسية ..

الجرامر .. هتذاكري من المحاضرات اللي على صفحتك الشخصية وتلخصيها .. وبعد كدا تحلي التطبيقات والامتحانات اللي موجودة على صفحتك برده .. الكتاب مش هتستفيدي منه قوي .. لأن الدكتورة غيرت نظام الامتحان وكمان الدكتورة مش ماشية مع الكتاب خالص فممكن تتلخبطي .. الحاجة الثانية ان المحاضرات شاملة كل حاجة .. الجرامر والتدريبات وبصراحة ممتازة بس محتاجة منك تركيز كبير .. فأنا أفضل تبدئي بالجرامر .. وعلى فكرة الدكتورة في المحاضرات اللي على صفحتك بتتكلم معاك كأنك قدامها .. وبتقول على كل حاجة الطلبة بيغلطوا فيها وبتنبه على حاجات معينة .. فمتقلقيش ..

القراءة والفهم بأه .. اللي هو الكمبرهنشن .. هتذاكري الملزمة اللي الدكتورة وزعتها على الطلبة .. وطبعا الطلبة مشكورين منزلنها على الموقع هنا باستفاضة .. حمليها وذاكريها ومش تشتتي نفسك .. ذاكريها الأول كويس .. وفي آخر الترم الدكتورة هتقولكم على المطلوب .. وعامة هي ملزمة ممتعة جدا ومواضيعها شائقة جدا .. حتى هتستمتعي بمذاكرتها ..

وبالتوفيق يا جميل ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Miro_Potta كتب:
مين موجود معايه هنا فى الرياض ياجماعه عشان نتقابل ونذاكر مع بعض
فى الحقيقه انا محتاجه اوى ان الاقى حد معايه هنا عشان نذاكر سوا لان المذاكره الجماعيه دى بتشجع اوى وبيكون الحماس اكتر والواحد مش بيكسل وهو بيذاكر ولو فى حاجه بتقف ادام واحد التانى بيساعده وكمان بنساعد بعض على الحفظ والفهم وحتى فى القراه ده طبعا غير الممارسه اننا هنمارس اللغه مع بعض فى الكلام
يعنى بيكون الجو احسن بكتير من لما الواحد بيقعد يذاكر لوحده
لو فى اى بنت هنا فى الرياض ومعندهاش مشكله فى انها تذاكر مع حد تقولى ونتفق ونتقابل

أنا موجودة في الرياض .. بس ازاي هتواصل معاك ؟!
ممكن تبعتي لي اسم صفحتك على الفيس نتكلم ونشوف ممكن نتقابل ازاي .. وأي خدمة أنا في انتظارك .. small girl

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
khaled38 كتب:
ما شاء الله عليكِ يالميس...بجد اسلوبك رائع..لو كل طالب عمل زيك كده الكل هنا هيجيب ممتاز..ربنا يوفقك ويوفق الجميع.

الله يكرمك يا خالد ..
ربنا يسهل لنا جميعا آمين ..
بس للأسف الواحد بيذاكر ويدخل الامتحان يحل ويطلع حاسس انه طاير من السعادة ان الامتحان كان سهل وحليته كله ..
وفي الآخر تتفاجئ انك جايب جيد ..
احساس محبط مش كدا ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Emy Salem كتب:
ما شاء الله و لا حول و لا قوة إلا بالله إيه الجمال ده فى الترتيب مجهود رائع و مشكور يا لاميس تحياتى flower
lamees كتب:
vanelia كتب:

The Culture
===========

British History

وبالتوفيق يا جميل ..

تسلمي يا إيمي ..
دا بعض من عندكم والله ..
ميجيش حاجة في تعبك معانا ..
شكرا جزيلا ..
flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
medhate كتب:
بس لما تيجي تترجمي ترجمي
الكلمة تحت أو في ورقة خارجية مش تترجمي الكلمة فوقها .. عشان وانتي بتقرئي
عينك تقع على الكلمة الانجليزية فتثبت في دماغك .. أما لو ترجمتيها فوقها
فكل مرة هتقرئي القطعة هتقع عينك على الكلمة العربية فمش هتستفيدي .. وطبعا
كل مرة تقرئي فيها القطعة هتنسي معنى كلمة هتبصي على معناها مرة في مرة
هتثبت الكلمة في دماغك بالانجليزي أولا وبالعربي ثانيا .. لحد ما تخلصي
الملزمة .. هتلاقي انك اتبسطي واستمتعتي وكمان استفدتي بكلمات جديدة كثيرة
..

السلام عليكم
النصيحة دي مفيدة جداً أنا بأشكر الأخت كاتبة النصيحة جدا جدا

lamees

مع تمنياتي بالتفوق والتوفيق للجميع

النصيحة دي اللي نصحتني بيها .. مدرستي في 3 ثانوي ..

ولسه فاكرة اسمها وأحب أشكرها جدا ( أستاذة سارة العتيبي ) ولو غيابيا ..
thanks
وجربتها وفادتني حقيقي ..
ياااااااااااااااه فات وقت طويل ... 9 سنين مروا بسرعة ..
وأي خدمة يا جميل ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.