اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  9231 اعضاء

نادي الفهلوى ديزاين للإبداع
Light Life

طريقة بقلاوة المهلبية

Recommended Posts


المقادير :علبة جلاش
2 كوب لبن
½ كوب نشا
كوب زبدة سايحة
فانيليا
طريقة التحضير 1- لتحضير المهلبية، اخلطي اللبن مع النشا وذوبيهم مع بعض وضيفي عليهم الفانيليا، وحطيهم على نار هادية مع التقليب المستمر، لغاية ما الخليط يتقل معاكي، وبعد كده اطفي عليه النار وسيبيه يبرد.
2- افردي نصف كمية الجلاش في الصينية وبين كل ورقتين ادهني طبقة خفيفة من الزبدة، وبعد كده حطي المهلبية الباردة على الجلاش، بس راعي إنها ما توصلش للأطراف علشان ما تتحرقش منك.
3- رصي باقي كمية الجلاش فوق المهلبية وما تنسيش تدهني الزبدة بين كل ورقتين جلاش، وبعد كده قطعي الجزء العلوي من الجلاش بالطريقة اللي تحبيها بس ما توصليش بالسكينة لحد المهلبية علشان ما تطلعش لبره وتتحرق، وبعد كده ادهني وش الجلاش بباقي كمية الزبدة، ودخلي الصينية في الفرن وسيبيها لمدة 30 دقيقة أو لغاية ما وش الجلاش يحمر.
4- طلعي الصينية من الفرن وصبي عليها الشربات البارد.
5- لتحضير الشربات، اخلطي كوب سكر مع كوب ميه وعصير نصف ليمونة، وحطيهم على النار لغاية ما الخليط يغلي وبعد كده قللي درجة الحرارة وسيبيه لغاية ما الشربات يعقد، وبعد كده ارفعيه من على النار وحطي عليه الفانيليا وسيبيه يبرد.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.