Jump to content
أحلى نادي لأحلى أعضاء
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Save
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
اماني1

طلاب التيرم الثامن دور ابريل 2012

Recommended Posts

السلام عليكم ..

اولا احب اقول لكل اللي اتخرجوا
الف الف الف مبروك
وعقبالنا ياااااارب نعدي هلكورس على خير


ياريت من ادارة المنتدى انهم يثبتولنا موضوع لطلاب التيرم التامن
علشان نتناقش ونساعد بعضنا ,, ونعدي التيرم التامن Smile





ثانيا : بالنسبة للمادة421
نصوص من الادب العربي المعاصر
في اسئله كتيرة ومعظمها مش محلول
الحلول لازم من عندنا؟
يعني لو الحل اللي انا بحثت عنه ماعجبش الدكتور ممكن ينقصني؟؟ ولا هو بيحاسب على اي اساس؟


وفيه سؤال ماعرفت اجاوبو .. فياريت لو حد عندو الاجابة او ممكن يساعدني
السؤال هو :


تختلف خصائص الأدبية في النصوص التي درستها ، رغم اتفاقها في الموضوع والرؤية ؟

ج- عناصر الإجابة :
1- التميز بين الأنواع الأدبية : الموقف / النوع / الشكل

و تقبلوا مني جزيل الشكر ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
ما المقصود بالتشظي؟؟؟
في سؤال يقول :
تحدث عن فلسفة التناص في العصر الحديث : التشظي ؟


انا بحثت بالنت مالقيت اي تعريف او شرح لمعنى التشظي او لجواب هلسؤال ..

ياريت لو حد بيعرف يقولنا ,,,

Share this post


Link to post
Share on other sites
متقلقيش باذن الله حجيب لكى اجابتة

Share this post


Link to post
Share on other sites
حد جاوبى بالاجابة دا على سوالك



التشظي هو الانقسام وفلسفة التناص بتقول ان اي نص بيدخل في علاقة مع النصوص الأخرى ويخرج نص جديد

Share this post


Link to post
Share on other sites
السلام عليكم، ياريت يا جماعة اللى حضر مادة المقال بتاعة الدكتورة رانيا الشباسى يقولنا هى شرحت ايه؟

Share this post


Link to post
Share on other sites
السلام عليكم

ممكن أعرف معنى هذه الأسئلة

1. What is the method of writing adopted by the writer of this passage?

2. Write down the thesis statement of this passage.

3. Write down the topic sentence of paragraph 3, the illustration given, and the conclusion of this paragraph.

4. What is the outline of this passage?

- Compare and contrast two approaches for
dealing with problems.
[b]Write an outline of
your essay
[/b]





Share this post


Link to post
Share on other sites
سالت لكى وحد جاوبنى كالاتى



















  • . سالت لكى وحد جاوبنى كالاتى
    What is the method of writing adopted
    by the writer of this passage?


    ‎1.ما هو اسلوب الكتابه الذى تبناه الكاتب في هذه القطعه

    .............................................................


    2.
    Write down the thesis statement of
    this passage


    ‎2. اكتب الفكرة الرئيسيه لهذه القطعه

    ..............................................................................................................................


    3.
    Write down the topic sentence of
    paragraph 3, the illustration given, and the conclusion of this paragraph.


    اكتب الجمله الرئيسيه فى القطعه الثالثه, التوضيح المعطى , و الاستنتاج لهذه القطعه



    ...............................................................................................................

















    4.
    What is the outline of this passage?






    .ما هو مضمون هذه القطعه





    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    متشكر جدًا جدًًا على المجهود الرائع

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    الزميل corel
    صيغة الأسئلة التي تسأل عليها ترجع للدكتوره هدي عياد، خاصة السؤال الثالث و الرابع!!
    1- السؤال الأول: ماهو اسلوب الكتابة المتبع من قبل كاتب هذا المقال؟
    اساليب كتابة المقال هي اربع اساليب ثابته لا تتغير، اذكر منها الآن المقال سردي والمقال قصصي، المفروض انك درستها واستوعبتها في مقال 1 الترم الرابع و مقال 2 الترم السابع
    2-السؤال الثاني: ماهي الفكره العامه للقطعة؟
    يجب ان تقرأ المقال كامل بدقة وتركيز، ثم تعيد تقرأ المقدمة لانها تحتوي علي الفكره العامه للقطعة
    3- السؤال الثالث: اكتب شرحا وتحليلا للقطعة الثالثه في المقال، تشرح فيها مقدمة القطعة، اسلوب الشرح والتحليل ثم نهاية القطعة.
    والمقصود ان تقرأ القطعة الثالث في المقال بدقة، ثم تكتب بداية ونهاية المقدمة فقط لهذه القطعة، ثم تشرح وتحلل اسلوب الكاتب في سرد ال supportive sentences التي تدعم وجهة نظره،
    ثم تكتب بداية ونهاية الجملة الخاتمة للقطعة الثالثه
    يجب ان تكون اجابتك واضحه ومحدده بالطريقة الآتيه:
    a- the topic sentence: ...................... (يجب كتابة بدايتها ونهايتها)
    b-
    the illustration given: .................. (يجب كتابة اسلوب الشرح والتحليل)
    c-
    the conclusion sentence: ............. (يجب كتابة بدايتها ونهايتها)
    4- السؤال الرابع: ما هي الخطوط العريضه للقطعة؟
    والمقصود ان تكتب اجزاء المقال كاملة كما شرحتها د. هدي عياد في المحاضرة المكتوبه الاولي،
    بمعني ان تكتب اسماء اجزاء المقال علي اليسار ثم بداية كل جزء علي اليمين،
    a- the introduction: .............(يجب كتابة جملة بداية المقال)
    b- the thesis: ....................(يجب كتابة جملة بداية الفكره العامه للمقال)
    c- the body paragraph1: ..........(يجب كتابة بداية جملة القطعة الاولي)
    d- the body paragraph2: ..........(يجب كتابة بداية جملة القطعة الثانية)
    e- the body paragraph3: ..........(يجب كتابة بداية جملة القطعة الثالثه)
    f- the conclusion: .............(يجب كتابة بداية جملة نهاية المقال)
    5- السؤال الخامس: اشرح طرق التعامل مع المشاكل عن طريق استخدام اسلوب المقارنه والتفاوت؟
    والمقصود ان تشرح مشكلة ما في المقال باستخدام اسلوب المقارنه والتفاوت لتحليل المشكلة
    6- اكتب ماهي اجزاء المقال؟
    يجب ان تذاكر المحاضرة الاولي المكتوبه للدكتوره هدي عياد

    بالنجاح والتوفيق

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    السلام عليكم
    [b]msmsz [/b]ماشاء الله عليك

    شرحك رائع جدًا جدًا ، ربنا يبارك فيك
    أنا براجع على انت قولته وبذاكر الملازم وبحاول أبحث عن مقالات للـ 12 موضوع المذكورين
    ومتشكر جدًا لمجهودك

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    الزميل corel
    مش لازم تبحث عن مقالات جاهزه لل12 موضوع المذكورين!!!
    المفروض انك جاهز تكتب مقال باي طريقة من الطرق الاربعة لكتابة المقال، مع الالتزام بكتابة اجزاء المقال الثابته وهي المقدمة، القطع الإنشائية للمقال، ثم النهاية
    الإختلاف في الطرق الأربعة لكتابة المقال سوف يكون في القطع الإنشائية للمقال فقط لاغير
    اما المقدمة والنهاية فهي قطع انشائية ثابتة المضمون لا تتغير بتغيير نوع المقال

    بالنجاح والتوفيق

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    الزميل msmsz
    مش عارف أشكرك ازاي على مجهودك ده ومعلوماتك القيمة دي
    أنا فاضلي بإذن الله المادة دي واتخرج
    لو كنت أقدر أهديلك الشهادة بتاعتي كنت إديتهالك
    بس هي لا تليق بك
    شكرًا جزيلا لك
    وأتمنى لك التوفيق

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    marina + msmsz
    يسلمووو كتير
    انتوا دايما بتساعدونا وبتفيدونا .. الله يجزيكم كل خير يارب

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاكم الله خيرًا على المساعدة
    وأخص بالشكر [b]marina
    وأيضًا الأخ [/b][b]msmsz الذي ساعدني وسهر معي على النت ليلة الامتحان
    وانا الحمدلله نجحت وخلصت بفضل الله
    [/b]

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    مبروك

    النجاح والتخرج ويارب من نجاح للنجاح

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    شباب لماذا المواد الخاصه بالتيرم الثامين برمز 411

    412 413 414 415

    لا تعرض على الشاشه كدروس بالتلفاز

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    هم بيعرضوا فقط لحد الترم تامن ودا لان هناك بعض المواد من ترم سابع وتامن ليس لها محاضرات تلفزيونية واخرى ليس لها حتى محاضرات مكتوبة

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

    ×
    ×
    • Create New...

    Important Information

    We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.