اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
kimobasha

اريد الافاده ترم اول اداب E

Recommended Posts

انا لسه مسجل جديد ومحتاج اعرف ايه المقرر وايه الملغى فى كل المواد عشان ابدأ اذاكر ولكم فائض الاحترام

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

النحو على مستوى الجملة كود 111

المقرر 10 محاضرات

-أجزاء الكلام

-الاعراب وابناء

-الجملة الاسمية(المبتدأ والخبر وانواعهما - الافعال والحروف الناسخة)

-الجملة الفعلية ومكملاتها(الفعل - الفاعل - المفعول به)

-المفعول المطلق - المفعول لأجله - الظرف وماينوب عنه

-الحال - التمييز - الاستثناء

-التوابع والعطف والبدل

القراءة والفهم كود 112

المقرر

-Fictional Story-Telling

2-The Arab University

3- Women's Work in History

4- A work of art

5- William Shakespeare

6- The Lottery Ticket

7- The Scientist's Duty.

8- Bread as a symbol

9- Sleep

10- Vitamin Magic

عامة المادة دة سهة في الترم الاول

النحو انجليزي كود 113

المقرر

1-Present Simple-Present Continous

2-Past Simple-Past Continous

3-Present Perfect- Past perfect

4-Passive Voice

5-Clauses and Phrases

6-If-Past as Question-Relative Clauses

8-Adjectives

الترجمة الى العربي كود 114

المقرر الكتاب كله القطع مهمة وركز على حفظ الكلمات كويس

مادة ثقافية كود 115

المقرر

1- Ancient England

2- Roman Invasion

3- Anglo-Saxon England

4- Anglo-Normans

5- Queen Elizabeth

6- William Shakespeare

7- Charles Darwin

8- T.S.Eilot

9- Margaret Thatcher

بس الامتحان اغلبيته دائما بيجي من اول خمس محاضرات

اتمنى ان اكون افدتك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

هاى بالنسبة لمادة القراءة والفهم فمتتعبش نغسك وسيبك من الكتاب والمحاضرات اما العربى فتم تغير الدكتورة والمقرر فقط الكتاب اما الترجمة مقرر منها المحاضرات والتطبقات و4 قطع فقط من الكتاب القطعة 2و4و6و7 اما الثقافية غمقرر 4 اليونت الاولى من الجزء الاول 1و4 و5 و6 فقط لم يتغير غير العربى اما القراءة والفهم فلا توجد اخبار

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
[b]السلام عليكم

انا مسجل جديد ف الكلية بردو .. كنت عاوز اعرف بس يا كبير الموضوعين دول منين علشان انا مش لاقيهم ف القراءة والفهم !!
The Lottery Ticket
Sleep

+
لو سمحت يا اخت مارينا توضحى كلامك دا اكتر علشان محتاج افهم وانا مش بحضر محاضرات ومعرفش الدنيا بتمشى ازاى
وشكر ليكم
[/b]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هاى
القراءة والفهم الكتاب كلة ملغى الدكتورة بتشرح من ورق امتحانات وهى موجودة فى فى صحفحتك الدراسية الخاصة بيك تحت عنوان تطبيقات مكتوبة تقريبا حتلاقى لا التطبيق 7 او 8 او 9

حتلاقيها قطعة اسمها sleep
وهى شرحت قطعة واحدة بس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ودا هى القطعة اللى شرحتها وكمان محلولة اسئلتها

Sleep is a natural body function during which we are relatively unconscious and the muscles that we normally control are relaxed. The result of sleep is refreshment of the nervous system (including the brain) and of the muscles. As we grow up, our bodies normally require less sleep. Infants require from 12 to 14 hours, while adults may require from 6 to 8 hours.

When we have persistent difficulty in falling asleep, clock watching should be avoided. Sometimes, very slow and deep breathing can encourage sleep. It can be helpful to get out of bed and do a quiet activity that is relaxing. This might be reading or writing, for example. Remaining in bed while you cannot sleep is usually not helpful.

We can also promote better sleep on our own by changing our diets and by altering our lifestyles. People with difficult sleeping, "insomnia", should avoid caffeine. Caffeine is in coffee, and it is also a component of tea and cola drinks. Alcohol should also be avoided because it can disturb the last phases of sleep.

A light snack before bedtime sometimes can promote sleep. The reverse is also true: hunger has the effect of making sleep difficult. When we are having trouble sleeping at night, we should not take naps during the day. On the contrary, it can be beneficial to exercise regularly.

1- Define sleep.

Sleep is a natural body function. When we sleep, our muscles are relaxed and our bodies are relatively unconscious. Sleep makes us feel refreshed; this means that the nervous system (including the brain) and the muscles are refreshed.

2- What is the physical effect (i.e. the effect on the body) of sleep on man?

The physical effect of sleep on man is that one feels

refreshed; this means that the nervous system (including the

brain) and the muscles are refreshed and relaxed.

3- How many hours of sleep do infants need? How many hours of sleep do adults need?
Infants need from 12 to 14 hours of sleep, while adults need 6 to 8 hours of sleep each day.

4- According to the passage, what should people do in order to sleep well? (Mention 2 points only)
In order to sleep well, people should exercise regularly, and practise relaxing activities like reading and writing. Moreover, they should change their life styles to include better food diets, and avoid drinking caffeine

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اما القطعتين اللى بتسال عنهم دول شرحهم دكتور
هانى فى محاضراتة ومن الكتاب
والدكتور دا الحمد لله سابنا لانة دكتور صعب جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهاا !! ... يعنى المحاضرات والتطبيقات اللى على الصفحة دى بتكون محدثة أول بأول وينفع اعتمد عليها ؟!!

وهل فى ملخصات بتتباع تسهل شوية ؟ !
ولو انا حبيت اجيب مجموع اذاكر ازاى ومنين ... مع العلم انى حضورى محاضرا صعب شوية
بليز مستنى ردك مارينا
وشكرا ليكى بجد ع الاهتمام

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هاى المحاضرات والتطبيقات بعضها قديم وبعضها جديد اتحط الترم اللى فات بس اما اى تطبيقات جديدة دا بتتحط اخر محاضرات الترم لو الدكتور لقى انة دا مهمة عامة انا معرفش ممكن تشترى مراجعات وتطبيقات من فين غير التطبيقات اللى بتبقى فى صفحتك الدراسية ممكن تشتريها من مكتبة الجامعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكر مارينا ع الرد

بس على فكرة انا لقيت المضوعين دول ف كتاب الترجمة الى العربية مش ف القراءة والفهم !!
The Lottery Ticket
Sleep

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الموضوعين دول اللى فى الترجمة غير اللى فى مادة القراءة والفهم

الاسماء بس اللى متشابهه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
walalyta
فعلا انا شوفتهم وكلامك مظبوط ... شكرا
+
شكرا مارينا ع القطعة وانا هطبعها واذاكرها ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.