اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
man y man

الشباب بين الحب والزواج

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عجبني فيكي لون عينيكي

♥♥

ضحكتك لمسة ايديكي
...
♥♥

بس لما اتمني زوجة

♥♥

عمري يوم ما ابص ليكي

♥♥

عجبني فيكي اجمل كلام

♥♥

والغرام والانسجام

♥♥
بس لو كلمت أهلي

♥♥

أنكسف تبقي المدام

♥♥

عجبني فيكي البنطلون

♥♥

وحلو قوي رسم العيون

♥♥

بس عند الارتباط

♥♥

بعتذر انا مش مجنون

♥♥

عجبني فيكي نبقي شلة

♥♥
فأي رحلة معانا ياله

♥♥

بس تكوني أم العيال

♥♥

لا يا بنتي ابعدي يلا

♥♥

عجبني فيكي إنك معايا

♥♥

دايماً جاية علي هوايا

♥♥
بس لما ابدأ حياتي

♥♥

علاقتي بيكي تكون نهاية

♥♥

عجبني فيكي حاجات كتير

♥♥

بس فيّا عيب خطير

♥♥

إني شرقي وطبعي غالب

♥♥

أصلي م الاخر بغير

♥♥

يعني يوم ما اختار شريكة

♥♥

عمري ما ادور عليكي

♥♥

انتي م الاخر صديقة

♥♥

مش راح اطلب يوم ايديكي

♥♥

عجبني فيكي ..عجبني فيكي

♥♥

اعذريني مش هابقي ليكي

♥♥

العلاقه لعبة بينا

♥♥

م الآخر بتسلى بيكي
منقووووووووووووووووول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أهاا دي هي الحقيقة وداا هو اللي بيحصل باختصاار بجد .....

يعني ..."غلطانة أي وحدة تبيع نفسها بكلام و ليه الإهتمام من واحد أصلاا في الأخير هيرميكي ولا يهتم بيكي لأنك تسلية و مش لمشاركة حياتو أمنية ..
خلاصة الكلام سيبك من الغرام و حكايات الأفلام لأن كللو زي المنام \\ خلك بالواقع ولا تعيشي بأرض أحلام و كماان حراام... اصبري و خليكي زوجة ولا تمشي بطريق عوجة .. بس نفسي أعرف لييه هي تبيع نفسها ليه ؟ قد كدا الصبر صعب ؟ ولا هي مفضلة اللعب ؟
الله أعلم ... " ....

موضووع رااائع ومهم شكرا ع مجهودك يا مان و جزاك الله كل خير بإذنه
^_^

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حلو قوى الكلمات دا بس قولوا للشباب من النوعية دا

ان بكرة يبقى اب ولة بنات وعلى حين غرة بكرة بنتة تبقى نسخة تانية من صديقتة

اصلى ربنا مبسيبش زى انت ما خوفتيش على البنت دا بكرة ذنبهايخلص فى اعز الناس اليك يبقى من اصرها امشى يا بنى عدل وانصح البنت دا او سيبها لحالها ومتقوليش اتسلى انا كمان شوية

لان ممكن من غير ماتدرى تكون شريكة حياتك اللى اختاروها لك اهلك ومتعرفهاش عملت بلاوى وانت ياعينى نايم فى الاحلام مهو ربنا مبيشبش وبيخلص ذنب العباد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
من وجهة نظري المتواضعه الموضوع له عدة عوامل
العامل الاول : الثقافه التربويه في البيت
يعني لو انا بنت موجوده داخل اسره يتوافر فيها الاحترام المتبادل هاحترم جداجداجدا شكلي امام اهلي في حالة لو حد منهم شافني بشكل غير لائق او مجرد ان حد فيهم شافني ماشيا مع شاب غريب في الشارع او حتي حد اعرفه وصل الكلام دا لاهلي ودا من منطلق اني ماقدرش احط حد فيهم في موقف يؤذيهم نفسيا سواء كان اخويا ولا ابويا سواء كان في منطقة سكني ولا كنت مغتربه للدراسه او العمل
العامل التاني : الثقافه العامه في الشارع المصري
يعني لوانا شاب مصري هاكون مش مقيد بس بكل اللي انا مقتنع انه صح لا انا مقيد بنظرة المجتمع ليا واصحابي واخواتي وجيراني وكل المحيطين بيا لو في بنت انا شايف من وجهة نظري انها مناسبه لي واقتنعت بكدا لكن المجتمع من حولي يراها متحرره اكثر من الازم لا اخلاقيه نوع ما تصرفاتها شاذه بالنسبه للعادات والتقاليد في ثواني هاغير رايي وهاتعامل معاها من هذا المنطلق
العامل الثالث : ثقافة البنت في التعامل مع الشاب
من المتداول بين البنات ان البنت لما تحب حد بجد ممكن تعمل اي حاجه علشان ترضيه مهما كانت الحاجه دي صغيره او كبيره ودا من مبدأ اني واثقه فيه وهو بيحبني اكثر من اي حد في حياته كلامه واعاله بتقول كدا وهنا بتكون الكوارث الحقيقيه
العامل الرابع : ثقافة الشاب في التعامل مع البنت
طبعا الشاب اللي كون فكره معينه عن البنت من خلال نظرة المجتمع ليها بيتصرف معاها بشكل رائع وجوا صراع رهيب وهي ولا هي هنا وبتبدأ معاه بالتنازلات من الصغير للاكبر فاكبر ودا يؤكد للشاب ان فعلا نظرة المجتمع للبنت دي كانت نظره صحيحه وانا فعلا ماينفعش ارتبط بيها مش علشان نظرة الناس وبس لا انا كمان من جوايا بقا عندي شكوك وانعدام ثقه وتبدأ الهواجس تدور في ذهني ياتري لو كان حد غيري هو اللي مكاني كانت عملت معاه نفس اللي عملته معايا
في النهايه انا لي رأي
كل ماكانت البنت عزيزه علي الولد كل مكان حبه ليها اقوي وعزيزه هنا مش بمعني تقيله لأ انها تتقي الله في نفسها وفي اهلها وفي سمعتها وفي نظرت الناس ليها
كل ما حافظت علي نفسها ازدادت لمعانا وبريقا في عينه وافتخر في نفسه وامام اهله بارتباطه بها
لو فعلت ذلك وكان غير جدير بك فلن يحسب عليكي حبيب فكل منا له سجل لحياته كلما زادت علاقات الشاب افتخر بسجله وكلما تقلصت او انعدمت علاقات الفتاه افتخرت بسجلها
والله الموفق والمستعان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بجد انا مش هعرف اكتب حاجة بعد اليكتبوه اللي قبلي لانهم بجد عبرو عن رأيي ووفوا وكفوا

شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.