اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Sarah 2009

ارغب فى معرفه المزيد عن كليه الاداب

Recommended Posts

اصدقائى الجدد فى المنتدى ، كل عام و انتم بخير، رمضان كريم

انا عضوه جديده فى المنتدى و ارغب فى معرفه المزيد عن كليه الاداب قسم اللغه الانجليزيه وهل الدراسه سهله ام صعبه و ماذا عن التقديرات ؟ و هل يمكن ان اكمل دراسات عليا بعد التخرج ام لا؟ و هل من يدرس فى هذا البرنامج اداب انجليزى استفاد فعلا ام هى مجرد شهاده؟
معذره ان اسئلتى كثيره و لكنى اريد ان اعرف كل شئ قبل ان اقرر التقديم للتيرم القادم .
و ماذا عن الامتحان التحريرى هل هو صعب ام سهل.
ارجو افادتى جزاكم الله عنى كل خير
ارجو افادتى فالامر هام جدا بالنسبه لى و ارجو الاستفاده من خبراتكم السابقه فى التعليم المفتوح وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Dear Sarah

I would like to welcome you to the open universtiy, and I will be glad answer some of your questions based on my experiance.

I'm in the 4th term, and I'm convenced that studying languages require personal desire to earn the knowledge, and countinuing research to improve your skills. The department of English provide the students with good courses and the means to learn the English language.

The exams are normally easy, but you should always remember that language is a broad subject that has no limits. The more vocabulary you earn the easier it gets, and the gammer is the key to make correct sentences.

I consider the translation degree vauable in todays market specially if you support the future degree with computer skills. I hope I was able to provide you with the answers you were looking for, and I wish you the best luck.

Sherif

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا بيكى يا سارة معانا فى المنتدى وكل سنة وانتى طيبة
بالنسبة للامتحان التحريرى سهل جدا انا لسة ممتحنة السبت اللى فات وكان عبارة عن سؤالين
الاول كان اكتب براجراف 5 جمل عن اهمية دراسة اللغات الاجنبية
والتانى كان ترجمة وبيتكلم عن التجارب اللى بتنفذ على الحيوانات كحقل تجارب بدلا من الانسان
والامتحان الشفوى عادى جدا وسهل بيسألوكى عن سبب اختيارك للبرنامج دة (اداب انجليزى)
واذا كنتى بتشتغلى ولا لا واثر التدخين على الانسان ومدى خطورتة
هى طبعا اسئلة كتير بس الاسئلة دى اللى اتسألتلى النهاردة وان شاء الله مستنى النتيجة كمان يومين او تلاتة
معلش طولت عليكى بس حاولت اوضحلك وافيدك بالمعلومات اللى عرفتها
وبتمنالك التوفيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أختى سارة :
دراسة اى لغة اجنبية عموما بتتطلب حبك ليها و الصبر لأن دول هيبقوا الدافع ليكى للمذاكرة و التدريب . يعنى غالبا دراسة اللغة بتعتمد بنسبة كبيرة جدا على التدريب الشخصى . ربنا يوفقك.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكرة انا كمان امتحنت اداب ترجمة ونتيجة المقابلة الشخصية ظهرت انهاردة وعلى فكرة انا نجحت الحمد لله بس مش عارفة اعمل اية بعد كدة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا بيكى معانا .... و كل سنة و انتى طيبة

بالنسبة للدراسة سهلة و لا صعبة ... اعتقد دا يعتمد عليكى و على حبك للمادة و مذاكرتك

و عموما مفيش حاجة فى الدنيا سهلة ... كله حاجة لازم يطلع روحنا فيها

حتى رغيف العيش ..... و لا ايه رايك ( محدش بياكلها بالساهل )

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اقتباس :
( محدش بياكلها بالساهل )

منورة يا ريا وكل سنة وانتي طيبة
بالنسبة لسؤال سارة بكل بساطة تقدري تحملي مواد الترمات المختلفة والمحاضرات والامتحانات وتحددي بنفسك هل هي صعبة او سهلة لانه مدي الصعوبة دي مسألة قدرات فردية كما تفضل الزملاء
اما عن مدي جدوي هذة الدراسة مرة تانية الموضوع نسبي لكن وفي كل الاحوال اللغة هي مفتاح الاطلاع علي تقافة الاخر و وهي بالنسبة لي شخصيا كزاد المسافر ومعين لا ينضب ابدا و مهما تعمقتي فيها لن تسبري غورها كل ده اذا كنتي ممن يتخذها هواية وشغف ولا تملين الاستزادة منها
اما اذا كان الموضوع بالنسبالك خلاف ذلك فلا داعي للعناء....

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

معلش يا جماعة انا لسة داخلة الترم الاول جديد وانا لسة ناجحة فى الاختبار الشخصى ولى استفسار بخصوص المصروفات الدراسية هل يتم دفعها كل ترم على حدا ام مصروفات العام الدراسى باكملة مرة واحدة
وشكرا ارجو الرد للاهمية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرا يا اخ حمدى على تعاونكم مع كل اعضاء المنتدى وجزاك الله خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.