اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
شريف سالم

صورة شهاده مركز جامعة القاهره للتعليم المفتوح

Recommended Posts

السلام عليكم : ارجو من الاخوة الافاضل اللي ربنا اكرمهم وخلصوا ولكن مازلوا معنا بالمنتدي ان يضعوا لنا صورة الشهادة النهائية ( التخرج ) وهل بيكون مكتوب بها مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح ؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
استاذ حمدى هو اللى خلص ان شاء الله يرد عليك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الاستاذ حمدي مرحش جاب الشهادة

خايف اروح اجيبها يقولولي ملكش حاجه عندنا من طول الفترة

عموما دريم معانا مخلصه برضه

وان شاء الله ترد عليك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شريف سالم كتب:
السلام عليكم : ارجو من الاخوة الافاضل اللي ربنا اكرمهم وخلصوا ولكن مازلوا معنا بالمنتدي ان يضعوا لنا صورة الشهادة النهائية ( التخرج ) وهل بيكون مكتوب بها مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح ؟؟؟

السلام عليكم
اكيد مكتوب( تعليم مفتوح) بالشهادة . والا ما الفرق بيننا وبين دارسي التعليم المنتظم !!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
استاذ حمدى

لو حضرتك تدينى بياناتك ان شاء الله تكون عندك ان شاء الله يوم السبت الجاى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
om_maram كتب:
استاذ حمدى

هتبقي عندي السبت

انت باين عليكي واصله يا ام مرام

اوعي تكون زعلتي من مناكفتي ليكي في كام موضوع

انا زي اخوكي برضه ومتخديش اوي علي كلامي

شكرا علي عرضك الكريم وانا مش عاوز اتعبك

فيه صديق ليا هيجبهالي معاه الاسبوع الجاي

علي العموم شكرا ليكي علي ذوفك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اول مرة اعرف اليوم ان بيتكتب في الشهادة الوكيل الذي تم من خلاله التخرج ..هل هذا الكلام صحيح ؟بمعني الوكيل القطري .السعودي . الكويتي وهكذااا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اسم الوكيل ؟ طيب ازاي

انا سجلت مع مكتب المنصورة واخر تيرم سجلت في اسكندرية

افهم من كده اني هلاقي شهادتي محلية ..محافظات

لو اعرف كده كنت سجلت في فرع التعليم المفتوح اللي فتحوه في واشنطن

اهو برضه كان هيبقي قيمه وسيما كده في الشهادة لما يكتبوا واشنطن

ان شاء الله ابقي اصورها لكم لما اجيبها

دا اذا جبتها يعني

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
HAMDY كتب:
om_maram كتب:
استاذ حمدى

هتبقي عندي السبت

انت باين عليكي واصله يا ام مرام

اوعي تكون زعلتي من مناكفتي ليكي في كام موضوع

انا زي اخوكي برضه ومتخديش اوي علي كلامي

شكرا علي عرضك الكريم وانا مش عاوز اتعبك

فيه صديق ليا هيجبهالي معاه الاسبوع الجاي

علي العموم شكرا ليكي علي ذوفك

العفو ... يا أستاذ حمدى ... والله نفسى اخدم

و بعدين أنا مش بزعل من حضرتك لانى فعلا بعتبر كل المنتدى زى أخواتى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

كلك ذوق ياام مرام

واحنا فعلا كلنا هنا اخوة واخوات

ربنا يديم الالفة والمحبة بيننا جميعا

شكرا ليكي مرة تانية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جزاك الله كل خير يا حمدي، دايماً بتساعد الناس وتحاول تريح قلبهم...ما الشهادة حلوة وزي الفل أهيه، ومسألة "بنظام التعليم المفتوح" أنا مش شايفة إنها إهانة ولا حاجة...متهيألي برضه لو بناخد شهادة من جامعة أجنبية على الأنتنرت، لازم حيكتبوا إنها On-line learning أو Distance Learning على حسب يعني. وما أعتقدش إن ده بيقلل من قيمة الشهادة، والله أعلم.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

على فكرة يا جماعة انا نور عضوة جديدة بالمنتدى واحب اشارككم الرد ان من البديهى والمنطقى ان اى جهة الانسان متخرج منها مهما كانت لازم يكتبوا شعار الجهة عليها واعتبر ان دة حقهم ولما احنا محرجين جدا من مركز التعليم المفتوح دخلناة لية متهيالى ان المشكلة مش فى المركز المشكلة فينا احنا لو الانسان قلل من شان نفسة اكيد الاخرين ايضا هيقللوا من شانة كمان والعكس صحيح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

I agree with you and it's funny how most people care about the outside more than the inside. India exports the most brilliant computer programers to the U.S and the EU while we still think about how the graduation certificate looks like Smile

We live in a defected socity and the political system destroied our qualities, and unless we start to correct our way of thinking we will go down the drain.

The look is everything we care about Sad(((((((((

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ام مرام واضح انك فعلا انسانة بتحب مساعدة الناس ودة شىء عظيم من الناس المحترمة ولكن سؤالى هل يتم تسليم الشهادة مباشرة والا يوجد افادة الاول لحين استخراج الشهادة وهل هذة الاوراق مختومة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اعتقد ان شكلها حيتغير لان السنة دا اول مرة ياخدوا من خريج الثانوية العامة عن طريق التنسيق بعد ما لغوا الانتساب الموجهة وبالتالى ممكن يلغوا كلمة التعليم المفتوح لان دا حيكون ظلم لخريجى الثانوية العامة السنة رغم ان هم محاضراتهم بريضة يوم الجمعة الجمعة اللى يفرق بس ان هم بيدرسوا ماددة العسكرية ولهم انشطة وتامين صحى بالاضافة كمان انهم لازم يسجلوا فى مواد لترم الخمسة وهم ممكن ميحضروا خالص ومالهميش غياب زينا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

علي فكرة ياجماعة

رغم انا متخرج دور يوليو 2009 بس مجبتش الشهادة الا امبارح بس

ولقيت الشهادة نفس الشكل القديم

يعني لسه جملة مركز التعليم الفتوح موجودة

ولما سالت الموظفة وقلت لها ان فيه قرار من رئيس المركز بحذف الجملة وتبقي شهادة من جاامعة القاهرة فقط كلية الاداب

ردت عليا وقالت ان مفيش قرار وصلها بالكلام ده

واللي استنتجته من كلامها انها مجرد تصريحات بس لتهدئة الناس

عموما هيا مش تفرق كتير بس انا قولت انقلكم الخبر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اقتباس :

علي فكرة ياجماعة

رغم انا متخرج دور يوليو 2009 بس مجبتش الشهادة الا امبارح بس

الف مبروك عليك الشهادة ...ايه اخبار الدراسات العليا ؟؟
اقتباس :
ولقيت الشهادة نفس الشكل القديم

يعني لسه جملة مركز التعليم الفتوح موجودة

ولما سالت الموظفة وقلت لها ان فيه قرار من رئيس المركز بحذف الجملة وتبقي شهادة من جاامعة القاهرة فقط كلية الاداب

ردت عليا وقالت ان مفيش قرار وصلها بالكلام ده

واللي استنتجته من كلامها انها مجرد تصريحات بس لتهدئة الناس

يعني ايه الكلام دة ؟
اذا في هذه الحالة .............الي ميـــــــــــــدان التحريــــــــــــــر يا قــــــــــوم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كلمة التعليم المفتوح مش حتتلغى

يعنى الشهادة حتبقى

حاصل على درجة الليسانس فى الترجمة من قسم اللغة الانجليزية بكلية الاداب بنظام التعليم المفتوح

ونتكلم بصراحة لو اتلغت حيبقى فى ظلم لطلبة انتظام

لان فى فرق كبير فى المناهج ومجاميع الكليات

وبالنسبة لثانوية عامة من السنة الجاية ان شاء الله حيدخلوا التعليم المفتوح عن طريق مكتب التنسيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الف مليون مبروك علي استلام الشهادة
بس اظن انك استعجلت في استلام الشهادة كان المفروض انك تنتظر لأخر الترم ده يكون القرار اتفعل
لكن ممكن تعمل حاجة تانية انك بعد تفعيل القرار تطلب الشهادة المؤقتة وهي هتطلع بالأسم الجديد لأن القرار مش هزار
لأن في مشكلة كبيرة لخريجي التعليم المفتوح بسبب الأسم في الداخل والخارج عند التقدم لعمل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مبروك استاذ حمدى على التخرج بس بصراحة المفروض خريج ثانوية عامة حديثة يتشال كلمة تعليم مفتوح من شهادتهم او يرجعوا الانتساب الموجة احسن لهم لانهم كانوا فى الانتساب لما يتخرجوا ياخدوا شهادة تخرج زى الانتظام
مش مكتوب علية انتساب موجة ولا اى حاجة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كلمه تعليم مفتوح ليست اهانه... الذي يصنع الدرجه العلميه هو الشخص بقدراته ومهاراته.... دعونا نفخر بالتعليم المفتوح المحترم ومناهجه التي اراها علي مستوي متميز.... انا في التعليم المفتوح وافتخر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اقتباس :
الف مبروك عليك الشهادة ...ايه اخبار الدراسات العليا ؟؟

الله يبارك فيكي

الحقيقة الدراسات العليا انا حاليا صرفت نظر عنها علي الاقل في الفترة دي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Walaa El-moataz كتب:
كلمة التعليم المفتوح مش حتتلغى

يعنى الشهادة حتبقى

حاصل على درجة الليسانس فى الترجمة من قسم اللغة الانجليزية بكلية الاداب بنظام التعليم المفتوح

ونتكلم بصراحة لو اتلغت حيبقى فى ظلم لطلبة انتظام

لان فى فرق كبير فى المناهج ومجاميع الكليات

وبالنسبة لثانوية عامة من السنة الجاية ان شاء الله حيدخلوا التعليم المفتوح عن طريق مكتب التنسيق

انا استلمتها بنفس الصيغة دي فعلا بس دون كلية اداب

كلية الاداب مكتوبه فوق في اعلي الشهادة

عموما من شايف اهمية كبيرة للموضوع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Star. H كتب:
الف مليون مبروك علي استلام الشهادة
بس اظن انك استعجلت في استلام الشهادة كان المفروض انك تنتظر لأخر الترم ده يكون القرار اتفعل
لكن ممكن تعمل حاجة تانية انك بعد تفعيل القرار تطلب الشهادة المؤقتة وهي هتطلع بالأسم الجديد لأن القرار مش هزار
لأن في مشكلة كبيرة لخريجي التعليم المفتوح بسبب الأسم في الداخل والخارج عند التقدم لعمل

الله يبارك فيكي

لو طلع القرار اكيد هاروح اطلع شهادة جديدة

بس مفيش شهادة مؤقته علي حسب ماشفت في التعليم المفتوح

بمجرد ماتطلبي الشهادة وتدفعي رسومها بيعطوكي 3 نسخ من شهادات التخرج نهائية باللغة العربية طبعا

ومعاهم ملفك واوراقك اللي قدمتيها في بداية التحاقك بالتعليم المفتوح

ولو عاوزه نسخة انجليزي لها رسوم خاصة بتنفع وبتستلميها بعد اسبوع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
marina كتب:
مبروك استاذ حمدى على التخرج بس بصراحة المفروض خريج ثانوية عامة حديثة يتشال كلمة تعليم مفتوح من شهادتهم او يرجعوا الانتساب الموجة احسن لهم لانهم كانوا فى الانتساب لما يتخرجوا ياخدوا شهادة تخرج زى الانتظام
مش مكتوب علية انتساب موجة ولا اى حاجة

الله يبارك فيكي يامارينا وعقبالك

هما تقريبا هليغوا الانتساب خالص علشان يبقا كله تعليم مفتوح وخلاص

عموما الفيصل هو كفائتك في تخصصك بغض النظر عن المسمي

مش بتفرق كتير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
darkbluesky75 كتب:
كلمه تعليم مفتوح ليست اهانه... الذي يصنع الدرجه العلميه هو الشخص بقدراته ومهاراته.... دعونا نفخر بالتعليم المفتوح المحترم ومناهجه التي اراها علي مستوي متميز.... انا في التعليم المفتوح وافتخر

وانا كمان بفتخر بالتعليم المفتوح والمناهج جيدة

انا بس ذكرت الحكاية لان الموضوع كان ناس تكلموا عليه سابقا

والفيصل هو الكفاءة كما قلت بغض النظر عن المسميات

تحياتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ده صحيح ثلاث نسخ منهم 2 صغيرين (اسمها شهادة مؤقتة )ولما تطلب غيرها بعد فترة بيستخرجولك 2 شهادة وعليهم صورتك
ده نظام جميع الجامعات بمصر
ان شاء الله يتفعل القرار قريب وتستخرجها بالشكل الجديد لأنه اكيد هيفدك في حياتك العملية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Star. H كتب:
ده صحيح ثلاث نسخ منهم 2 صغيرين (اسمها شهادة مؤقتة )ولما تطلب غيرها بعد فترة بيستخرجولك 2 شهادة وعليهم صورتك
ده نظام جميع الجامعات بمصر
ان شاء الله يتفعل القرار قريب وتستخرجها بالشكل الجديد لأنه اكيد هيفدك في حياتك العملية

هما سلموني 3 شهادات بس كلهم نفس الحجم والشكل

وعليهم صورتي بس صورة مطبوعه علي الورق

نفس صورتي اللي سجلت بيها عندهم والي موجوده علي صفحتهم

مش عارف بقا دي مؤقتة ولا دائمة

لان مفيش اي حاجه علي الشهادة تدل علي كده

هيا نفس الشهادة اللي موجودة في اول صفحة من الموضوع ده

الفرق الوحيد ان دي لكلية اداب ودي كلية تجارة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا موافق يكتبوا في شهاده تخرجي من جامعه ابو دراع مسلوخه بنظام التعليم المفتوح من 8 صباحا -8 مساء المهم تعرفوا تترجموا صح,واللغه تبقي بطلاقه, والمستوي يبقي لائق ومتميز, ودرجه الاطلاع عاليه, وتحصلوا علي الرخصه الدوليه لقياده الكمبيوتر, والتويفل.... وإن الله لايضيع اجر من احسن عملا.... انا في التعليم المفتوح-جامعه القاهره وافتخر وجاهز لتحدي اوباما في اللغه بمستوايا وليس بمسمي الشهاده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هههههههههههه جامعة ابو دراع صح اهم حاجة مستوى الطالب العلمى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كلامك صحيح دارك بلو ويا ريت الكل دلوقتي يبحث عن الجوهر والكفاءة وليس المظهر

اههههههه ومبروك عليك الكتابة بالعربي يبقي اكيد كمان اشتغلت علي العربي كمان
ادعي لنا نبقي في مستواك في اللغة وقلنا شوية نصائح نعمل بيها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

star H انا بشكرك علي تعليقك وبصراحه انا من عاشقي اللغه العربيه الفصحي ولكن للاسف الشديد كانت درجاتي في امتحانات اللغه العربيه وانا طالب في الثانويه العامه ضعيفه وكانت السبب المباشر في دخولي كليه العلوم وليس طب الاسنان كما كنت اتمني. كان السبب وراء درجاتي الضعيفه هو موضوع الانشاء للانني كنت اكتب ما اريد وليس مايتمني ان يقرأه المصحح,فجاءت درجاتي متدنيه. شائت الاقدار ان اعيش في الخارج,واصبح التحدث باللغه الانجليزيه هو اسلوب حياتي الجديد, فأصبح التحدث باللغه قوي مع مراعاه انها ليست اللغه الام بالنسبه لي, واكتشفت ايضا ان مستوايا في الكتابه ضعيف,والقواعد النحويه تحتاج الي دراسه جيده فقررت الالتحاق بالتعليم المفتوح لدراسه اللغه الانجليزيه بطريقه صحيحه.
نحن في مصر نري كل شئ سلبي, وكل جامعه فاشله, ونري في الخارج التقدم والرقي. انا اري ان هذه النظره ظالمه لاننا لسنا اقل من العالم الخارجي في شئ ولكن الاعداء يريدون زرع الاحساس بالنقص والفشل حتي ننهار,كما يحدث لنا الان.
المهم في تعلم اللغه الانجليزيه هو الاتي:
التدريب علي القراءه وبصوت عالي
الاستماع الي الاخبار بالانجليزيه بتركيز وبشكل يومي
قراءه مواضيع باللغه الانجليزيه يوميا
التدريب علي التحدث باللغه الانجليزيه
قراءه المصحف المترجم باللغه الانجليزيه او الانجيل او التوراه علي حسب الديانه
سماع الاغاني الانجليزيه ويفضل ال country songs
مشاهده الافلام الانجليزيه بشكل دوري مع مراعاه اخفاء الترجمه العربيه

المهم ليس ابدا شكل الشهاده ولكن المستوي اللغوي والقدره علي التنافس في سوق العمل بشكل فعال.
انا في مركز جامعه القاهره للتعليم المفتوح وافتخر. Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا عايز شهادتي شعرها اصفر وعنيها خضرا وبتعرف تطبخ كويس ومن فلول النظام البائد.. وياريت تكون شهاده بتحب شيكابالا وبتكره عمروموسي واسرائيل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اشكر نصائحك وسأعمل علي الإنتظام في القراءة والإستماع وسأعمل علي تحسن كتابتي بالرغم ان في مشكلة مين يصحح الأخطاء بس ممكن اتفادي الخطأ ده باني ارجع تاني لموقع انجلش تاون اكيد هيفدني وهاحاول اكتب في المنتدي بالإنجليزية اكيد هيفدني كمان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عندك حق.... المفروض نعمل مبادره للتواصل عبر المنتدي باللغه الانجليزيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
okay I will start today to writ in English
thanks for your cooperation and your encourage

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
darkbluesky75 كتب:
star H انا بشكرك علي تعليقك وبصراحه انا من عاشقي اللغه العربيه الفصحي ولكن للاسف الشديد كانت درجاتي في امتحانات اللغه العربيه وانا طالب في الثانويه العامه ضعيفه وكانت السبب المباشر في دخولي كليه العلوم وليس طب الاسنان كما كنت اتمني. كان السبب وراء درجاتي الضعيفه هو موضوع الانشاء للانني كنت اكتب ما اريد وليس مايتمني ان يقرأه المصحح,فجاءت درجاتي متدنيه. شائت الاقدار ان اعيش في الخارج,واصبح التحدث باللغه الانجليزيه هو اسلوب حياتي الجديد, فأصبح التحدث باللغه قوي مع مراعاه انها ليست اللغه الام بالنسبه لي, واكتشفت ايضا ان مستوايا في الكتابه ضعيف,والقواعد النحويه تحتاج الي دراسه جيده فقررت الالتحاق بالتعليم المفتوح لدراسه اللغه الانجليزيه بطريقه صحيحه.
نحن في مصر نري كل شئ سلبي, وكل جامعه فاشله, ونري في الخارج التقدم والرقي. انا اري ان هذه النظره ظالمه لاننا لسنا اقل من العالم الخارجي في شئ ولكن الاعداء يريدون زرع الاحساس بالنقص والفشل حتي ننهار,كما يحدث لنا الان.
المهم في تعلم اللغه الانجليزيه هو الاتي:
التدريب علي القراءه وبصوت عالي
الاستماع الي الاخبار بالانجليزيه بتركيز وبشكل يومي
قراءه مواضيع باللغه الانجليزيه يوميا
التدريب علي التحدث باللغه الانجليزيه
قراءه المصحف المترجم باللغه الانجليزيه او الانجيل او التوراه علي حسب الديانه
سماع الاغاني الانجليزيه ويفضل ال country songs
مشاهده الافلام الانجليزيه بشكل دوري مع مراعاه اخفاء الترجمه العربيه

المهم ليس ابدا شكل الشهاده ولكن المستوي اللغوي والقدره علي التنافس في سوق العمل بشكل فعال.
انا في مركز جامعه القاهره للتعليم المفتوح وافتخر.

شكرا ياشريف علي نصائحك الجميلة

ممكن تعطيني مثال علي country songs وليه اخترتها تحديدا دونا عن بقية الاغاني

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
I would like to thank everyone for the positive feedback. I personally believe that using English to communicate in this website will dramatically increase our language skills. Clearly, we will make mistakes, but we will benefit and learn.

I recommended American country songs because they use clear vocabulary, and they sing in a slow rhythm that will help to understand the song. I do not necessarily like country songs, but I feel confident when I listen to a song and realize that I finally understand its meanings.

The translated meanings of the Quran can also be a great help because it builds a bridge between what we know in Arabic and what we wish to learn in English. Besides, we use Quran almost all day, so why not knowing what it means in English!

We should remember that English is our second language, and we should all be proud that we can read, write and speak it. This makes us unique, and we should never fear from making mistakes

Finally, I would appreciate it if you bring to my attention any language mistakes that you may notice

Sherif

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
well can you put some songs that we can hear it
I began writing in English since yesterday and I will continue in that.
I hope learning from my mistakes

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Unfortunately, I don't have any country songs to share, but you can easily find it on the internet. I'm glad you decided to start writing in English, and I hope the rest of the students will be encourged by your positive initiative

I'm taking the 4th and the 5th term together. Do you have any information about the time of the term exams?

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
May Allah's peace and mercy be upon y'all dear colleagues
Shall I say hello? Or has everyone got me forgotten?

Since you've decided to communicate in English, I noticed some fatal errors in your writing:

Advice vs Advise
1- Advice is uncountable noun so we cannot say " advices". We can rather say piece of advice/ some good or bad advice, but never " advices"
2- Advise is the verb, so we cannot substitute the noun with the verb grammatically, rather, we can say:
Thank you for your good/precious piece of advice.
Thank you for the advice.
But to advise is a verb:
I Advised him to tell the police, for ex.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

welcome back I miss you and your comments .
I hopeyou do not disappear again.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

thank you honey for your explain the diffrent between advise and advice

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.