اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
هاني اسلام

كلية الهندسة جامعة مفتوحة انضم

Recommended Posts

السلام عليكم

يا اجماعة ايه رايكم نقوم بجملة وننشرها في كل المنتديات تحت شعار الهندسة والعللوم للتعليم المفتوح ونطالب في ان الناس تشارك معانا ونتصل ببتوع حز ب الوفد والحزب الوطني والدكتور البردعي وكل المسوئلين المختصين ونوصل صوتنا لمجلسس الشعب ونطالب بفتح الهندسة جميع التخصصات لتعليم المفتوح وكلية العلوم ونوجه جهدنا لحاجه ممكن تغير مستقبلنا لو انتا فني لو انتي مش لاقي وظيفة محترمة لو ناوي تسافر وتعيش بره انضم لينا معانا هيكون مستقبلك احسن انضم لجروب هندسة للجميع حياة افضل للجميع ياشباب لو في حد ليه اكونت علي الفيس بوك وتويتر وغيرهم وممكن يسعدنا ويعملنا جروب ماشي اوك واحنا ننشره مستني رددكم بالنسبه لطب وصيدلة انا مستني ارا الاخوة الي درسو فيها عشان يقللنا ايه الي مطلوب عشان نقدر نخليهم يكونو بنظام التعليم المفتوح يعني مش عايزين حد يقول لا مينفعش احنا لغينا الكلامة دي من قاموسنا في جروب الهندسة المفتوحة كلمة مستحيل ملهاش مكان

اخوكم هاني اسلام

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

هو انتى كمان عايز طب وصيدلة تبقى تعليم مفتوح ..... عن طريق النت مش هندسة بس

ده اخر سمعى عن التعليم ................. دى تبقى ...........

والله انا اظن ان ممكن بعض اقسام فى هندسة تنفع لنظام التعليم المفتوح ........... وليس جميع الأقسام

لكن الطب والصيدلة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اشكرك علي مشركتك ونبتدي بهندسة والله العظيم لو اعملت مراجعه للمناهج لتبقا كل الاقسام متاحة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يا شباب سهمو معانا متبقوش سلبيين يمكن ينفع

ونقدر نفتح الطريق للششباب كتير يعدلو من مستقبلهم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا بشكر كل من رد علي موضوعي وانا ان شاء الله مش هياس ولا هسكت وهتابع معاكم ويارب ييسر لنا دعواتكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هانى فكرتك جميلة على فكرة وياريت
يفتحوا هندسة تعليم مفتوح انا كان نفسى
ادرس فى كلية هندسة جدا.....

الفكرة مش مستحيلة بالعكس دى ممكنة ...
وممكن لان الحضور مهم فى هندسة يعملوا
ايام تانية بالاضافة للجمعة مثلا

استمر ومش هتخسر حاجة يكفيك شرف المحاولة
فى انك تحقق شئ ولو لغيرك.....
ربنا يوفقك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
والله يا جماعة الفكرة هايلة طيعا بس فعلا مش كل أقسام الهندسة تصلح للتعليم المفتوح لكن الجديد ان الجامعة العربية المفتوحة لأول مرة السنة دي فتحوا فيها كلية الهندسة بس قسم واحد بس و هو تكنولوجيا المعلومات بس للأسف أسعار الدراسة فيها 10 أضعاف الأسعار عندنا بس الهدف ان الفكرة ممكنة و متاحة و موجودة و طبعا لو اتحققت عندنا في الجامعة المفتوحة هتبقي نقلة كبيرة جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
طالمة في امل مفيش يائس انشا الله بس انا عايزكو تكونو ايجابيين يعني ادوني ايميلات الاحزاب الوفد وغيره والوطني ودكتور البردعي ومتقلقوش وانشا الله هنسق مع الناس والامور كلها طيبه انا بحاول والقضية دي بقت هدفي كفاية ان ليا ابن عم زي بيقبض 5 الاف جنيه واان هنا في الغربة مبخدش نصهم بصوا انا مبحسد بس ليه متدنيش فرصة تانيه زي غيري والي عايز هوا الي هيسعا صح يعني مش كل الناس تقدر تصبر علي الدراسة ومن نحيت السكاشن انا بدرس مع الجماعة ايه الاقتراحات الفعالة الي ممكن نطالب بيها عشان السكاشن تكون واقعية وممكن انا عايزكو تسعدوني وكل واحد يقدر يجيب معلومات عن تخصص في الهندسة واقتراحاته ايه ماشي انا مستني مشاركتكم وانا انشا الله هكون اول واحد يشارك وبشكر كل واحد ساهم في الموضوع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كيفكم يا شباب انا متابع الموضوع روربنا ييسر بس في مشكلة بيسالو لو هتكون جامعة مفتوحة هيبقا نظام الترممات ايه انا راي انا السنوات يتم اختصارها لاربعة حيث انا التخصص موجود من اول يوم منتظر ردودكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ممكن اشاركم الرد انا وجهة نظر مختلفة ان الهندسة والطب والصيدلة دى لازم يكون لها قدرات مختلفة مش اى حد ممكن تكون موجودة عندة يعنى مش العملية مجرد حب او هواية او امنية بس ممكن نقترح بفتح قسم هندسة تعليم مفتوح يكون اساسة امتحان قدرات ويكون الامتحان دة اصلا داخل كليات الهندسة تعليم نظامى ويشرف علية دكاترة من نفس القسم اقصد يكون اختبار قدرات دقيق جدا وينجح فية فعلا اللى يستحق يدخل الاقسام دى وشكر

ا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم اخباركم ايه يا شباب مصر العظيم البطل اخوكم هاني يحيكم ويحي كل شباب الثورة وابناء ششعب مصر وبكرر ندائي لابطال العلم وشباب الامة الذي يريد العلم والنجاح لنفسه وبلده ساعدونا في ايصال صوتنا لاصحاب السلطة يجب ان نطالب بحق التعليم وان يكون التعليم المفتوح حق في جميع التخصصات ادعوكم لان تستجيبوا وتساهم في الموضوع وفي تحقيق امالكم وامال شباب مصري هنكمل المشوار بيكم ومعاكم انشا الله وانا متابع وارجو مساعدتكم في الموضوع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلا م عليكم الحل مش اننا نقول ياريت اقسم بالله انا لولا اني مسافر خارج مصر لكنت ذهبت الي مجلس الوزرا وطالبته بذلك الا يوجد اي مهتم يريد تصحيح حياته وياخذ مطالبنا ويذهب الي التحرير او الي مجلس الوزراء

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ودول لخريخى الهندسة ولا اية ارجو الايضاح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ده جروب لينا الشباب المطالبين بفتح كلية الهندسة للدراسة في التعليم المفتوح يعني لاي راغب في دراسة الهندسة بنظام تعليم مفتوح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
والله يا ريت حتى البلد تتحسن بس ممنكن يوفقوا طب والمعاهد الخاصة هتعمل اية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عدت سنتين او اكتر ولسه مافيش جديد المهم اننا حلمنا مع بعض واردنا تحقيق حلمنا اليوم الي هستقر فيه في مصر هحاول احقق حلمي ولو مكنش هجهز جواز سفري تاني واهاجر لكندا او استراليا احسن

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم

انا هقول رأيي وياريت تتقبلوه

ان شايفة ان ده هيبقى ظلم للناس اللي جايبين مجموع عالي في الثانوية العامة ودخلوا هندسة

ده كدا مش هيبقى في اجتهد في الثانوية العامة لتدخل كلية من كليات القمة ذاكر ذاكر مذاكرش اهو داخل برضه

يعني كدا اللي جايب 50 % زي اللي جايب 98 و 99 % لا بجد انا شايفة ان كدا هيبقى ظلم للطلبة دي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أؤيد كلامك يا مريم هيبقا فيها ظلم كبير ياهانى
لكن أيضا عايزين طريقه تخلى الناس تتعلم هندسه ولو جامعه مشابهة
بس يبقا نفس المسمى زى مثلا كليه التعليم الصناعى
أعتقد أن الكليه دى بتدى درجه هندسه
لأن الشهاده مكتوب فيها تكنولوجيا وعلوم هندسيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم والله العظيم فكرة انشاء كلية هندسة تعليم مفتوح فكرة هائلة وأتمنى تلاقى ترحيب من الجميع ..لانى طول عمرى نفس أدرس هندسة بس للأسف أنا حاصل على دبلوم صناعى ونفسى أكمل هندسة ومش لاقى فرصة خالص عشان الدبلوم قديم من 1993 مع العلم بأننى طالب بالتيرم السادس حقوق ولكن فكرة الهندسة حلم حياتى ربنا يكرمك يا صاحب الفكرة وياريت تلاقى فكرتك النجاح ربنا معانا جميعآ والله العظيم فكرة جامدة جدآ طالما الواحد حابب يدرس حاجة معينة أكيد هينجح فيها ويمكن يكون بارع أكتر من التعليم النظامى لأنة حابب الدراسة مش مغصوب على أمرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فكرة انشاء كلية هندسة تعليم مفتوح فكرة هائلة
نداء لجامعة التعليم المفتوح
انا اعمل فى المقاولات لاكثر من 23 سنة واكتسبت خبرات كبيرة وقد استفاد كثيراً من المهندسين حديث التخرج من خبرتى ولاكن للاسف بخبرتة الضعيفة فهو مديرى ويفرق فى الراتب عنى بكثير وياريت الجامعة تعطى الفرصة لامثال هذه الخبرات برفع هذه الفئه المظلومة بعد هذه الخبرة الطويلة
ونحن على اتم الاستعدادات لاى اختبارات علمية او تطبيقية للقبول بالجامعة حالة انشا اللة فتح هذا القسم بالجامعة المفتوحة
ارجو الاهتمام وارجو مساعدة نقابة التطبقين لنا التى هى من اجلنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فكرة كويسة جدااااا طبعا وانا بصراحة كان نفسى فيها من بدرى
لكن مسمحليش الوقت انى اتكلم فيها خصوصا انى على علم بان كان الموضوع دا بالفعل مفتوح وبيتم النقاش فيها ولكن للاسف اترفض واتقفل فياريت لو نحاول تانى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الفكره مش فى اللى جاب مجموع فى الثانوى وهيتظلم لو فتحوا الهندسه للتعليم المفتوح

لا الفكره ان لو فعلا عندنا تحضر وثقافه كانت اول كليات تتفتح فى التعليم الفتوح كانت هندسه او علوم

وتخصصات بيحتاجها سوق العمل

لكن للاسف شعب مصر لسى قدامه كتير عشان ياخد وضعه الطبيعى بين الشعوب

اه يادماغى

موضوع رائع جدا شكرا لك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.