اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Hamdy Tawfik-manar9

قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح

Recommended Posts

تم افتتاح هذا القسم ليكون نافذة لتبادل الخبرات والاراء بين الدرارسين

في الدراسات العليا جامعة القاهرة للتعليم المفتوح

ورغم قلة اعداد الطلبة المنتسبين للدراسات العليا في التعليم المفتوح

الا اننا نامل مع الوقت ان يشهد هذا القسم نشاطا كبيرا

تحياتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اقتباس :
هى الدراسات العليا لكل الكليات واللا كليات محدده

السلام عليكم

لمزيد من المعلومات حول الدراسات العليا فضلا انقر هنـــــــــــــــا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
]هل احد لدية امنحانات السنوات السابقة للدبلوم المحاسبة المالية فسم مراجعة؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دراسات عليا اللى مسموح بية دبلومة فقط مش اكتر يعنى ماجستر وما بعدها من الدراسات العليا غير مسموح بية للطلبة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عاطف عبد الستار"]ما هى اسماء الجامعات التى تسمح بعمل ماجستير لخريجى ترجمه انجليزى تعليم مفتوح

سؤال وجيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم .... اصحاب الخبره ياريت تفيدونى انا معاى ليسانس اداب و تربيه جامعه الازهر قسم اللغه الانجليزيه و تركت المجال ودرست شبكات (mcse ) واعمل حاليا فى وزاره الاتصالات فى مجال الاى تى او تكنولوجيا المعلومات واريد ان ادرس دبلومه هندسه او ما يشابهها افيدونى جزاكم الله كل خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الإخوة الأعزاء أعضاء المنتدى :

بالنسبة لموضوع استكمال الدراسات العليا : بالنسبة لكلية الآداب - تعليم مفتوح ( الكلية التي تخرجت فيها ) : يمكن الحصول على الماجستير من جامعة القاهرة بشرط الحصول أولا على تمهيدي الماجستير من الجامعة بتقدير جيد على الأقل . و يمكن التقدم للحصول على درجة الماجستير مباشرة من جامعة حلوان بشرط الحصول على معدل تراكمي جيد على الأقل في التعليم المفتوح و ذلك لأن كلية الآداب هناك تمنح درجة الليسانس في الترجمة ( نفس مسمى الشهادة التي يمنحها التعليم المفتوح ) علما بأنه يتم عمل امتحان للمتقدمين و العدد المقبول هناك لا يتجاوز 15 - 20 لجميع المتقدمين بحد أقصى سواء كان المتقدم من التعليم النظامي أو التعليم المفتوح .

و يمكن الحصول على درجة الماجستير من كلية التربية - جامعة عين شمس بشرط الحصول على تقدير جيد في تمهيدي الماجستير أولا .

الرجاء من باقي الزملاء الإفادة بمدى إمكانية الإنضمام للدراسات العليا في كلية الألسن - جامعة عين شمس , و كلية اللغات و الترجمة - جامعة الأزهر حتى تكتمل الصورة تماما بالنسبة لكلية الاداب , و يمكن للزملاء من باقي الكليات السؤال عن الجامعات التي تعطي درجة الماجستير بالنسبة لهم .

بالنسبة للدبلوات المهنية فهي مضيعة للوقت لأنها لا تعطي أي مؤهل دراسي ( يعني مذاكرة بمذاكرة يبقى الماجستير أحسن )

أرجو أن أكون قد أفدت الجميع و شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
muhammad كتب:

بالنسبة لموضوع استكمال الدراسات العليا : بالنسبة لكلية الآداب - تعليم مفتوح ( الكلية التي تخرجت فيها ) : يمكن الحصول على الماجستير من جامعة القاهرة بشرط الحصول أولا على تمهيدي الماجستير من الجامعة بتقدير جيد على الأقل . و يمكن التقدم للحصول على درجة الماجستير مباشرة من جامعة حلوان بشرط الحصول على معدل تراكمي جيد على الأقل في التعليم المفتوح و ذلك لأن كلية الآداب هناك تمنح درجة الليسانس في الترجمة ( نفس مسمى الشهادة التي يمنحها التعليم المفتوح ) علما بأنه يتم عمل امتحان للمتقدمين و العدد المقبول هناك لا يتجاوز 15 - 20 لجميع المتقدمين بحد أقصى سواء كان المتقدم من التعليم النظامي أو التعليم المفتوح .

و يمكن الحصول على درجة الماجستير من كلية التربية - جامعة عين شمس بشرط الحصول على تقدير جيد في تمهيدي الماجستير أولا .

الرجاء من باقي الزملاء الإفادة بمدى إمكانية الإنضمام للدراسات العليا في كلية الألسن - جامعة عين شمس , و كلية اللغات و الترجمة - جامعة الأزهر حتى تكتمل الصورة تماما بالنسبة لكلية الاداب , و يمكن للزملاء من باقي الكليات السؤال عن الجامعات التي تعطي درجة الماجستير بالنسبة لهم .

بالنسبة للدبلوات المهنية فهي مضيعة للوقت لأنها لا تعطي أي مؤهل دراسي ( يعني مذاكرة بمذاكرة يبقى الماجستير أحسن )

معلومات مهمة جدا

جزاك الله خيرا علي افادتك لاخوانك

وان شاء الله نجد من يرد علي اسئلتك بالنسبة لباقي الكليات

flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ده بس من ذوقك يا أستاذ / حمدي . في الحقيقة أنا استفدت كثيرا من هذا المنتدى الرائع و أنا تحت أمركم دائما في أي شيء أقدر عليه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

العفو على اية بجد شكرا ليك لان كتير عندهم السوال دا ومحترين حد يدلهم وانت بجد افادت الجميع واجابتهم وميرسى لك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكرة بقى انا رحت بنفسى فى شهر يناير2012كلية الاداب جامعة القاهرة وسالت قالولى غير مسموووووووووووح غير بدبلومة وبس يعنى مفيش حاجة اسمها ماجستير فى جامعة القاهرة.ياريت ياجماعة اللى يرد على سؤال يبقى يتاكد من الرد الاول لان فى ناس بترسم امال وتخطط بناء على الردود دى.اما بالنسبة لباقى الجامعات لسة مسالتش.لما اسال هابقى اقولكم باذن الله.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
استاذ / حسين :
ليه حضرتك ردودك عنيفة جدا تجاه زملائك في المنتدى سواء سواء سومة و RVD أو أنا حضرتك بتسأل السؤال الخطأ في مركز التعليم المفتوح و بالتالي تحصل على الاجابة الخطأ لأن المفروض تسأل في كلية الاداب نفسها لترى اذا كانت الشروط تنطبق عليك أم لا. الاستاذ حمدي و أنا شرحنا الموضوع ده لحضرتك و للسادة الزملاء إن زمان كان غير مسموح للتعليم المفتوح التقديم ضمن الدراسات العليا مع الطلبة النظاميين لنيل درجة الماجستير و دلوقتي بقى مسموح. كما يوجد دبلومات مهنية بنظام التعليم المفتوح لكن مش ماجستير.
ده فيما يتعلق بالماجستير . لكن لو سمحت انا لا اسمح لحضرتك انك تقول لي الكلام ده اطلاقا ...
و زي ما الزملاء قالوا لحضرتك يا ريت تنتقي كلامك معانا .
و مع كامل التقدير و الاحترام لحضرتك و لشخصكم الكريم انا سألت لنفسي في الجامعة
و عرفت اللي كنت عايز أعرفه و أنا غير منتظر إن حضرتك تسأل لي طالما إن دي طريقة كلامك معايا . و للعلم انا حاليا التحقت بالفعل بالدراسات العليا بجامعة حلوان لنيل درجة الماجستير يعني انا قلت لكم الحقيقة لأني أرغب في ان يستفيد الجميع معي . شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
رجاء شخصي لادارة المنتدى ان تكفيني الدخول في مواضيع جانبية مع أحد .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكرة انا كاتب انى سالت فى كلية الاداب جامعة القاهرة يعنى سالت فى المكان الصح.ثانيا انا مش شايف ان ردودى عنيفة ولا حاجة بالعكس ان اجاباتى او اسئلتى واضحة ومباشرة لاننا المفروض ان هدفنا واحد وهو المصلحة العامة للكل.ياجماعة المفروض اننا زملاء.وفعلا مفيش ماجستير فى كلية الاداب جامعة القاهرة.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ورجاء شخصى لادراة المنتدى انى ارفض اى هجوم من اى عضو مرة تانية او اتهام بالاسلوب ده من فضلكم لانى مغلطتش او اتكلمت باسلوب لا يليق مع اى عضو فى حين ان الاستاذ محمد بيوجهلى الكلام مباشرة وانا كاتب انى سالت فى كلية الاداب جامعة القاهرة مش فى ادارة المركز يعنى بنى اتهامه ليه وطبعا باقى الكلام اللى كتبه على عدم ملاحظته لكلامى.واظن دى مش غلطتى.وشكرا للجميع.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لاشكر على واجب ياكوين.انا سالت فى اداب القاهرة وعرفت ان مفيش فيها ماجستير .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكرة ياجماعة انا سالت وعرفت ان شرط التسجيل بالماجستير حصولك على تقدير عام جيد على الاقل.وده فى جامعة حلوان بس طبعا للاسف جامعة القاهرة مفيهاش ماجستير.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا عضو جديد ممكن الواحد يحصل على الماجستير من كلية الزراعة جامعة القاهرة فى اى تخصص ولا فى مشكلة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
muhammad كتب:

اولا شكرا على المعلومات
ثانيل من فضلك لمزيد من التوضيح يعدى انا لو دخلت اداب اعلام او فلسفة اقدر اعمل بعد كدة ماجستير فى جامعة القاهرة ولا ده للترجمة فقط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عايز اعرف لو واحد عايز يسجل تمهيدي ماجستير في الجامعة المفتوحة ينفع وهو خريج تربية نوعية (إعلام) دفعة 95 بتقدير جيد جداً ويعمل في الخارج

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
mohamed medo كتب:
هو التعليم المفتوح فيه دراسات عليا بس مفيش فيه ماجستير

اهلا اخي الكريم  mohamed medo

الاجابة علي سؤالك : نعم لا يوجد ماجستير بنظام التعليم المفتوح

ولكن يوجد دبلومات مهنية فقط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
muhammad كتب:

بالنسبة لموضوع استكمال الدراسات العليا : بالنسبة لكلية الآداب - تعليم مفتوح ( الكلية التي تخرجت فيها ) :  يمكن الحصول على الماجستير من جامعة القاهرة  بشرط الحصول أولا على تمهيدي الماجستير من الجامعة بتقدير جيد على الأقل . و يمكن التقدم للحصول على درجة الماجستير مباشرة من جامعة حلوان بشرط الحصول على معدل تراكمي جيد على الأقل في التعليم المفتوح و ذلك لأن كلية الآداب هناك تمنح درجة الليسانس في الترجمة ( نفس مسمى الشهادة التي يمنحها التعليم المفتوح ) علما بأنه يتم عمل امتحان للمتقدمين و العدد المقبول هناك لا يتجاوز 15 - 20 لجميع المتقدمين بحد أقصى سواء كان المتقدم من التعليم النظامي أو التعليم المفتوح .

و يمكن الحصول على درجة  الماجستير من كلية التربية - جامعة عين شمس بشرط الحصول على تقدير جيد في تمهيدي الماجستير أولا .

الرجاء من باقي الزملاء الإفادة بمدى إمكانية الإنضمام للدراسات العليا في كلية الألسن - جامعة عين شمس ,  و كلية اللغات و الترجمة - جامعة الأزهر حتى تكتمل الصورة تماما بالنسبة لكلية الاداب , و يمكن للزملاء من باقي الكليات السؤال عن الجامعات التي تعطي درجة الماجستير بالنسبة لهم .

برجاء قراءة هذا الموضوع استاذ محمد

اعتقد ان فيه الرد علي اسئلتك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا مش فاهم يعنى قصدك معملش دبلومه واعمل ماجستير على طول  طب ازاى فهمنى
انا  كليه تجاره

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الشروط العامة للقبول والتسجيل

1- يشترط لقيد الطالب لدرجة الماجستير في التجارة أن يكون حاصلاً على درجة البكالوريوس في التجارة شعبة التخصص بتقدير عام جيد على الأقل من إحدى الجامعات المصرية المعترف بها أو على درجة علمية معادلة لها من جامعة أخرى معترف بها من المجلس الأعلى للجامعات .

2- تستغرق الدراسة التمهيدية سنتين دراسيتين يؤدى بها الطالب امتحان في نهاية كل عام ماعدا جامعة الإسكندرية الدراسة التمهيدية بها بنظام الكورسات.

3- يتم تسجيل مقترح بحث للحصول على درجة الماجستير (الرسالة) يقره مجلس الكلية بناءً على اقتراح مجلس القسم المختص لمدة لا تقل عن سنة على الأقل وسنتين على الأكثر تحسب من تاريخ موافقة مجلس الكلية على التسجيل.

4- أن يجتاز الطالب بنجاح مستوى اللغة المطلوب (toefl) من الإيمدست أو المركز البريطاني بجمهورية مصر العربية بمجموع يتراوح من 400 إلى 550 درجة تختلف من جامعة إلى أخرى.

تمنياتي لك التوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا جامعه القاهره تعليم مفتوح
 انا سمعت ان شهاده التعليم المفتوح مش معترف بيها  وملوش الحق بالتسجيل فى النقابه 
   هل الكلام ده حقيقى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
mohamed medo كتب:
انا جامعه القاهره تعليم مفتوح
 انا سمعت ان شهاده التعليم المفتوح مش معترف بيها  وملوش الحق بالتسجيل فى النقابه 
   هل الكلام ده حقيقى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحتوا أفيدونى 
السؤال ******************هو ينفع بعد ما أحصل على شهادة بكالريوس التجاره من مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح اسجل 
دبلومة فى شعبه المحاسبه 
ويكون التسجيل فى كليةالتجاره جامعة القاهرة وليس فى مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
برجاء الاهتمام والرد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
تستطيع يا استاذ / محمد الحصول علي الدبلومة المطلوبه من جامعة القاهرة 

علي حد علمي متاح لجميع الجامعات المصرية كما ذكرت لك بالشروط المبينة بمشاركتي السابقة 

ولتأكيد المعلومة يجب عليك معرفة هذا الامر من الكلية نفسها وذلك لكثرة القرارات في هذا الشأن 

مع اطيب التمنيات لك بالتوفيق 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحتوا هو ميعاد التقديم فى دبلومة المحاسبة بيكون امتى وايه نظام الدراسة والاعداد بتكون قد ايه يعنى بتكون المدرجات زحمة ولا قليلة وايه مواعيد النحاضرات يوم الجمعة ايضا وصباحى ولا مسائى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اريد توصيف لمقررات هندسة استصلاح الاراضي انا بحاجة ماسة له  لاني اريد ان اكمل دراستي في تركيا وطلبت مني الجامعة توصيف للمواد لكي يتم قبولي      

ارجو منكم تزويدي به ولكم جزيل الشكر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
انا عضو جديد
ادرس الدبلومة المهنية في المحاسبة
ابحث عن امتحانات سابقة او نماذج للمساعدة
ارجو التكرم بالاهتمام والمساعده
وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.