اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
BasmaSN

حلقة دراسية ترم ثامن دور يناير 2015 - ترجمة E

Recommended Posts

السلام عليكم زملاء وزميلات الترم الثامن

-------------------------------------
-------------------------------------

422 مقال Eng 3

المحاضرة 1
31/10/2014

الدكتورة اتكلمت بشكل عام عن كتابة المقال وقالت انها مش عاوزة الجمل المحفوظة زى “Fancy holding my pen to write about this important topic

قالت التطبيقات فيها الامتحانات السابقة

--------------------------

425 ترجمة فورية 2

المحاضرة 1
31/10/2014

الدكتور ادانا جزء من "على اسم مصر"

------------------------

423   مقدمة تحليل نصوصdiscourse

المحاضرة 1
31/10/2014

اخدنا unit 1  من الكتاب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
421 نصوص من الادب المعاصر

المحاضرة 1
7/11/2014

الدكتور أتكلم عن الادب المعاصر من المحاضرات المكتوبة

------------------------

424 ترجمة أدبية

المحاضرة 1
7/11/2014

الدكتور أتكلم عن الfigure of speech موجودة في المحاضرة مكتوبة 4

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
422 مقال Eng 3

المحاضرة 2
14/11/2014

الدكتورة اتكلمت بشكل عام عن كتابة المقال

-----------------------------

425 ترجمة فورية 2

المحاضرة 2
14/11/2014

الدكتور ادانا باقى "على اسم مصر"

-------------------------------

423 مقدمة تحليل نصوصdiscourse

المحاضرة 2
اخدنا unit  2  من الكتاب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

المحاضرة 2
21/11/2014

اخدنا اليكاء بين يدي زرقاء اليمامة

-------------------------

424 ترجمة أدبية

المحاضرة 2
21/11/2014

الدكتور أتكلم عن الIdioms
وقال على كتب ممكن تبقى مفيدة
معجم التعبيرات لمحمود البطل وقاموس المختصرات لدكتور محمد عنانى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
422 مقال Eng 3

المحاضرة 3
12/12/2014

الدكتورة قرات معانا امتحان وقالت ان الاسالة اجابتها مش مباشرة ومينفعش ننقل الإجابة بالنص من القطعة

425 ترجمة فورية 2

المحاضرة 3
12/12/2014

اخدنا "اللحظة المناسبة" من المحاضرة المكتوبة 4
والدكتور قال مش لازم نترجم زى الى مكتوب بالظبط ونحاول نترجمها احنا فورى يعني كلمة قصاد كلمة

------------------------------

المحاضرة 3
12/12/2014

الدكتورة اتكلمت عن الcoperative principles and conversational implicatures من المحاضرة المكتوبة 3
ونذاكر المحاضرات والتطبيقات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكراً بسمة ومعلش لو تعبينك معانا 
ربنا يقضي الترم دا علي خير إن شاء الله ويبارك فيك يارب thanxthanx

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

المحاضرة 4
19/12/2014

ماخدناش حاجة عشان الدكتور قال لازم نقرا رواية الحب في المنفى

----------------------------

424 ترجمة أدبية

المحاضرة 4
19/12/2014

اخدنا ترجمة الidioms

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
422 مقال Eng 3

المحاضرة 4
26/12/2014

الدكتور اتكلمت عن ال argument فى ال essay

---------------------

425 ترجمة فورية 2

المحاضرة 4
26/12/2014

على اسم مصر تتذاكر من المحاضرات  المكتوبة 1  و 2 و 3 هتيجى فى المتحان ترجمة من عربى للانجليزي
اللحظة المناسبة تتذاكر من المحاضرة المكتوبة 4 بس وهتيجي فى الامتحان ترجمة من العربى للانجليزي

----------------------

المحاضرة 4
26/12/2014

اخدنا الspeech acts

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
425 ترجمة فورية 2

المحاضرة 5
27/12/2014

اخدنا نص ايليا كازان من التطبيق 6 هييجي ترجمة من الانجليزي للعربى
----------------------

المحاضرة 5
27/12/2014

كملنا الspeech acts واخدنا الpoliteness principle

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جزاكم الله خيرًا يا بسمة وربنا يجعله في ميزان حسناتك
بالنسبة لمقال3 الكود 422 هل يوجد أمثلة لمقالات بتديها الدكتورة في الجامعة و طريقة حل امتحانها وهل مثلًا بتطلب نعمل outline للمقال؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مفيش امثلة ولا اى حاجة مع الاسف .. خليك فى المحاضرات المكتوبة ممكن تكون مفيدة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرًا جزيلًا يا بسمة وربنا يعينا كلنا
بس لو تعرفي حد يساعدنا في المادة دي من الدفعات اللي قبلنا ويكون حل امتحانها كويس يعرفنا بس طريقة الحل وكمان Outline
وكتر خيرك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الف شكر بسمة  Smile بالنسبة لمادة 424 ترجمة ادبية انا مش فاهمة ايه الغرض من حفظ الايدميز ولو جات في الامتحان تيجي ازاي ؟ وياتري هي هي زي بتاعة الترم اللي فات لان في ايدمز حملتها من جروب الفيش ومش عارفة هي هي ولا لاء ، ولو فيها تعب يابسوم ياريت ترفعيلنا الترجمات بتاعة الدكتور خالد في المحاضرات الخاصة بالجامعة يبقي كتر خير وربنا يبارك فيكي 

ميرسيي ليكي خالص حبيبتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ashraf2011 كتب:
شكرًا جزيلًا يا بسمة وربنا يعينا كلنا
بس لو تعرفي حد يساعدنا في المادة دي من الدفعات اللي قبلنا ويكون حل امتحانها كويس يعرفنا بس طريقة الحل وكمان Outline
وكتر خيرك

دا كتبه الزميل اسلام الجيوشى على جروب الفيس بوك ممكن يكون مفيد

"معظمنا مرعوب من مقال 3 وكلنا بنساءل ايه اللي الدكتورة عوزاه لزا اسمحولي ابينلكم ان عملت ايه بالضبط علشان انجح ..1 قريت كويس جدا المقالات وكل كلمة مش عارفها دونتها في نوتس وعرفت معناها 2..عملت حصيلة كلمات اكاديمية من خلال مقالتها اللي انا ماكنتش عارفها ولاقيت فيها مستوي لغوي عالي وابتديت اجمع كل 5كلمات في جملتين تلاته بتعبيري انا بس بتهجي صحيح و جرمر اصح واللي مش متاكد من الجرمر بتاعه يرجع لترم اول لقواعد د. ريم عاطر ..3..باستمرار كتابة الجمل البسيطة دي اصبح عندي جراءة قوية في الكتابة اهلتني ان اكتب قطع كاملة..برجراف..من ما اخد بالي من الوقت..4..جمعت امتحانتها السابقة وعرفت ايه اللي حزرت منه في الكتابة واتجنبته تماما..مثل ضمائر الملكية وعدم نسخ جززء من السؤال في الاجابة..ودي حاجة بتضايقها لانها بتحس انكوا موصلتوش لمستوي خريج اداب انجليزي ولاكن في نظرها متتعداش طالب ثانوي وده اللي انا ركزت جدا عليه في كتاباتي مع اقتباس بعض العبارات الشهيرة لكبار الكتاب اللي هي جابت مقالتهم علشان تحس بشئ من الرقي في مقالتي..5..واخيرا وليس اخرا الاوت لاين هو هو البرين ستورمنج..يعني لو عاوز تكتب مقال باسرع وقت بشكل كويس لازم تحضر افكاره وده بينحصر في..من..متى..اين..كيف ..لمازا..يعني اسئله انت بتسئلها لنفسك وتجاوب عليها بفكره حلوه بتكون هي عنوان البرجرف و تبتدي تدعم الفكرة دي بادله منطقيه تاخد فيهم خمس ست جمل وتنهي بجملة ختاميه بسيطة وجميلة يكون ليها صلة قوية بالجملة الافتتاحية او الميجور سنتنس..هتكتبوا خمس قطع بالشكل المقالي اللي اتعلمناه وفي اخر الخامس هتعمل ختام منسق لكل الافكار اللي دعمت الموضوع الاصلي وهتكون عبرت عنه بوجهة نظرك انت من خلال كلمات اكاديمية معقولة لما حضرتك تقرئه تحس انه بيوقول حاجة وليه معني فوي"

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hana09 كتب:
الف شكر بسمة  Smile بالنسبة لمادة 424 ترجمة ادبية انا مش فاهمة ايه الغرض من حفظ الايدميز ولو جات في الامتحان تيجي ازاي ؟ وياتري هي هي زي بتاعة الترم اللي فات لان في ايدمز حملتها من جروب الفيش ومش عارفة هي هي ولا لاء ، ولو فيها تعب يابسوم ياريت ترفعيلنا الترجمات بتاعة الدكتور خالد في المحاضرات الخاصة بالجامعة يبقي كتر خير وربنا يبارك فيكي 

ميرسيي ليكي خالص حبيبتي

الايديمز دى للمعرفة كده بس مش بتيجي فى الامتحان وان شاء لله اجمع الترجمه وارفعها عشان مش كاملة عندى حاليا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
BasmaSN كتب:
اقتباس :
دا كتبه الزميل اسلام الجيوشى على جروب الفيس بوك ممكن يكون مفيد

"معظمنا مرعوب من مقال 3 وكلنا بنساءل ايه اللي الدكتورة عوزاه لزا اسمحولي ابينلكم ان عملت ايه بالضبط علشان انجح ..1 قريت كويس جدا المقالات وكل كلمة مش عارفها دونتها في نوتس وعرفت معناها 2..عملت حصيلة كلمات اكاديمية من خلال مقالتها اللي انا ماكنتش عارفها ولاقيت فيها مستوي لغوي عالي وابتديت اجمع كل 5كلمات في جملتين تلاته بتعبيري انا بس بتهجي صحيح و جرمر اصح واللي مش متاكد من الجرمر بتاعه يرجع لترم اول لقواعد د. ريم عاطر ..3..باستمرار كتابة الجمل البسيطة دي اصبح عندي جراءة قوية في الكتابة اهلتني ان اكتب قطع كاملة..برجراف..من ما اخد بالي من الوقت..4..جمعت امتحانتها السابقة وعرفت ايه اللي حزرت منه في الكتابة واتجنبته تماما..مثل ضمائر الملكية وعدم نسخ جززء من السؤال في الاجابة..ودي حاجة بتضايقها لانها بتحس انكوا موصلتوش لمستوي خريج اداب انجليزي ولاكن في نظرها متتعداش طالب ثانوي وده اللي انا ركزت جدا عليه في كتاباتي مع اقتباس بعض العبارات الشهيرة لكبار الكتاب اللي هي جابت مقالتهم علشان تحس بشئ من الرقي في مقالتي..5..واخيرا وليس اخرا الاوت لاين هو هو البرين ستورمنج..يعني لو عاوز تكتب مقال باسرع وقت بشكل كويس لازم تحضر افكاره وده بينحصر في..من..متى..اين..كيف ..لمازا..يعني اسئله انت بتسئلها لنفسك وتجاوب عليها بفكره حلوه بتكون هي عنوان البرجرف و تبتدي تدعم الفكرة دي بادله منطقيه تاخد فيهم خمس ست جمل وتنهي بجملة ختاميه بسيطة وجميلة يكون ليها صلة قوية بالجملة الافتتاحية او الميجور سنتنس..هتكتبوا خمس قطع بالشكل المقالي اللي اتعلمناه وفي اخر الخامس هتعمل ختام منسق لكل الافكار اللي دعمت الموضوع الاصلي وهتكون عبرت عنه بوجهة نظرك انت من خلال كلمات اكاديمية معقولة لما حضرتك تقرئه تحس انه بيوقول حاجة وليه معني فوي"

ربنا يبارك فيك يابسمة بجد فكرتينا بالترمات اللي فاتت مش عارف الواحد كان عنده إحساس إن الترم ده محدش فاضي لحد وكله عايز يخلص
على كل حال ربنا يجعلك عونا دائما لجلب المنفعة للغير وربنا يوفق الجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جروب ترم تامن على الفيس بوك English Translation Programme – Cairo Open University

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
BasmaSN كتب:
Hana09 كتب:

ميرسيي ليكي خالص حبيبتي

الايديمز دى للمعرفة كده بس مش بتيجي فى الامتحان وان شاء لله اجمع الترجمه وارفعها عشان مش كاملة عندى حاليا

ياريت يا بسمة تكون جمعتي الترجمة الخاصة بمادة 424 وكل اللي قيل في محاضرات الجامعة عشان مش لاقي حاجة على الجروب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ان شاء الله ارفعهم انهاردا او بكرا وعموما 424 unseen

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بسمة لو سمحتي كنت عايز اعرف ايه الملغي والمهم ف مادة نصوص من الادب العربي المعاصر ( 421 ) عندي امتحان يوم 28 ومعرفش اي حاجه عنها لحد دلوقتي ف الحقيني بليز :D

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دكتور مادة العربى مش بيحضر من فترة بس لغاية دلوقتى اخدنا قصيدة البكاء بين يدي زرقاء اليمامة و قصة لقاء و رواية الحب فى المنفى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
425 ترجمة فورية 2

المحاضرة 6
8/1/2015

اخدنا التطبيق 5 war in southern sudan لغاية ص28 تانى برجراف الى اوله "the presence of heavily armed..."

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
422 مقال Eng 3

المحاضرة 7
9/1/2015

الدكتورة اتكلمت عن الcontent and form وال argument وقالت فى البرجراف الاولانى الى فيه ال intro بنكتب الthesis statement وان بداية الintro بتادى لل  thesis يعني فى الاول اتكلم بشكل عام مجرد background information or history و بعد كده نكتب الthesis الى فيها موضوع المقال والنقاط الى هناقشها فى باقى المقال

مينفعش نكتب جمل زى the job of a nurse is important وخلاص لازم نكتب هى important ليه

425 ترجمة فورية 2

المحاضرة 7
9/1/2015

الدكتور قال الامتحان عبارة عن ترجمة من عربي للانجليزي من المحاضرات المكتوبة 1و2و3و4 وترجمة من انجليزيى لعربى من التطبيقات المكتوبة 5 و6 وكله سماعى طبعا

------------------------------

المحاضرة 7
9/1/2015

المتحان داخل فيه كل المحاضرات المكتوبة ماعدا المحاضرة 5 و7 ونحل اسالة الكتاب والتطبيقات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرًا يا بسمة على مجهودك
وياريت ترفعي محاضرات 424 بالجامعة لما تكون جاهزة معاكي
وجزاكم الله خيرا
 سلمت يداك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكراً يابسمة  Smile وفي انتظار محاضرات الجامعة 424 

بالتوفيق للجميع يااارب وختامه مسك إن شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرًا يا بسمة على مجهودك
ياريت لو تكرمتي ترفعي ترجمة على اسم مصر وااللحظة المناسبة كما ترجمها الدكتور بالجامعة لأنها مش كاملة عندي
وياريت نعرف هل في حاجة في الامتحان unseen
flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكرين يا بسمة وربنا يجعله في ميزانك بس ياريت ما تنسي محاضرات 424 لو جاهزة عندك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكراً يابسومة وزي ماقال الزميل اشرف في انتظار 424 

بصوا ياجماعة اللينكات دي هتنفع لمادة 421 لان تقريبا اغلب حل الاسئلة بيطلب اننا نبحث علي الانترنت وانا بحثت عن السؤال اللي بيقول (( ناقش التعريفات المختلفة للأدب العربي المعاصر ، موضحاً تعريفك الخاص )) 

الاجابة طبعاً في صــ19 بالكاتب وعشان الاجابة تبقي كاملة ممكن تستعينوا باللينكات دي 
لأدب العربيّ المعاصر: ملامح وقضايا

http://alshamtoday.net/data.php?s=2&cat=25&id=3655#.VL54dPl_tBE

[size=44]مفهوم الأدب في نظريات النقد المعاصر[/size]

اقتباس :

باتوفيق لينا جميعاً ولأي حد فيكم توصل لأي اجابة ياريت نتشارك فيها لان الدكتور تعبان ومحددش المقرر والملغي 

تحياتي Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
BasmaSN كتب:
شكرا يا هنا على اللينكات

دى ترجمة ورقة من اللى خدناهم فى 424
mediafire.com download/k9onst27tc7l0av/424+trans1.pdf

شكراً حبيبتي بسمة علي كل الاهتمام دا بس اللينك مش شغال وبيطلب مني اني انزل فلاش بلاير والنت عندي بعافية ممكن ترفعيه علي اي موقع تان يوترسلي اللينك معلش هتعبك ربنا يخليكي يارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
thanx بسومة
بس هما دول ولا في ترجمات تاني !؟ 

شكراً جزيلاً علي تعبك معانا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فى تانى بس مش كاملين .. بس مش هتفرق والله الامتحان unseen

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعه من فضلكو هو احنا نحفظ زرقاء اليمامه ولا ايه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دا امتحان نصوص من الأدب المعاصر 421 - الدول العربية

أجب عن سؤالين مما يلي:
1- اكتب عن مصطلح الأدب العربي المعاصر وعوامل نشأته
2- حلل واحدَا من نصوص الأدب المعاصر
3- التناص خاصية مشتركة بين النصوص التي درستها. وضح ذلك

وبالتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ashraf2011 كتب:
دا امتحان نصوص من الأدب المعاصر 421 - الدول العربية

أجب عن سؤالين مما يلي:
1- اكتب عن مصطلح الأدب العربي المعاصر وعوامل نشأته
2- حلل واحدَا من نصوص الأدب المعاصر
3- التناص خاصية مشتركة بين النصوص التي درستها. وضح ذلك

وبالتوفيق للجميع

شكراً ياااشرف الف شكر thanks

يارب يكون الامتحان كان تمام معاك وبالتوفيق إن شاء الله لينا كلنا يااارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الحمد لله ربنا يكرمنا جميعا في الباقي
وبالتوفيق إن شاء الله للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالنسبة لمادة ال425 الزملاء على الجروب قالو ان هيبقى فيه جزء unseen عليه 4 درجات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعه بعد اذنكوا عايز اعرف الملغي او المهم ف مادة الادب العربي المعاصر 421 او لو حد عنده ملخص للمادة دي ياريت يفيدنا بيه بعد اذنكوا .. مش عارف الم الماده خالص والامتحان بعد بكره 

وشكراااا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حد يرد عليا ياجدعان ايه المقرر والملغي ف مادة الادب العربي المعاصر 421 الامتحان بكررررررررره 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
إمتحان 422 مقال3 بالدول العربية
السؤال الأول : اكتب مقال مع outline
what is the importance of reading in the world today?l
السؤال الثاني: القطعة
it was by a long and very roundabout journey that Greek sience returned to western Europ. The story starts in Alexandria, where between about 300 BC and its capture by the Moslems in AD 642 there lived acurious mixture of races - Egyption, Phoenicians, Chaldaeans, Persians, Jews and Greeks - bound together by a common interest in Greek language and ideas and forming a vigorous (strong, dynamic) center of learning. They lived a comparatively uneventful life until the seventh century, when the Arab conquests began and Moslems swiftly overran Asia Minor, persia the intellectual life of the peoples whose lands they invaded. Islam was a tolerant religion, and, although Alexandria ceased to have its old importance, the Greek ideas studied there were readily accepted by the Moslem invaders.The great age of Arab civilization had begun
Donald Lindsay in his book from Darkness to Light

The story starts in Alexandria. what story?1
in what ways did the different races work together in Alexandria?2
when the writer mentions Arab, to who does he refer?3
Do conquering nations respect the ideas of the people they conqure? Explain.4
If you were asked "what is an Arab" how would you reply in 3-5 sentences 5

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكراً لك يا اشرف علي تعبك وكتابتة الامتحان هنا وربنا يسهلها معانا كلنا ويقضي الترم بسلام إن شاء الله 
thanxthanx

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.