اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
alkeram

مش فاهم التقديم فى التيرم الثانى بيكون عامل ازاى

Recommended Posts

السلام عليكم
بصراحه ياجماعه انا بقالى فتره عايز اقدم فى التعليم المفتوح وخصوصا بعد ما عرفت ان فى قسم جديد فى كليه الاداب وهو علم النفس
وبصراحه شغلى خلال الفتره اللى فاتت خلانى مقدرتش اقدم الترم الاول لكن الحمد لله الامور دلوقتى اتظبطت وهقدم ان شاء الله الترم الثانى
السؤال بقى اللى محيرنى
هو لو انا قدمت فى التيرم الثانى ده معناه انى هدرس التيرم الاول مكان الثانى والتيرم الاول من السنه الجديده هدرس فيه التيرم التانى
ولا هدرس التيرم التانى عادى والسنه الجايه ادرس التيرم الاول 
ولا هدرس التيرمين وامتحنهم مع بعض فى شهر 7 اللى جاى ويبقى بالطريقه دى مضيعتش تيرم 
اجوكم حد يفهمنى علشان انا وجودى فى الغربه مخلينى مش عارف استفسر بشكل كويس
واسف على الاطاله
اخوكم / ايهاب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
 وعليكم السلام بتتحاسب بالترم يعنى2 ترم*4سنين=8 بتمتحنهم فى اى وقت بس طبعا بالترتيب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انت طالب جديد

يبقا طبيعي هتدرس التيرم الاول

ميعاد التيرم سواء كان دور يناير او دور يوليو ليس له علاقه بما تدرسه ومسمي التيرم

انت تدرس عدد من المقررات او المواد خلال فترة دراستك حتي الحصول علي الليسانس

علي سبيل المثال طال اداب انجلش لابد ان ينجح في 40 مقرر حتي يحصل علي الليسانس

تدرسهم بقا في 4 سنين او 5 سنين دا امر يرجع ليك

ومش بتفرق ميعاد تقديمك كان امتي في بداية العام او منتصفه 

لانك مرتبط بعدد من المقررات التي تدرسها سوواء درستها في النصف الاول من العام او النصف الثاني من العام 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا استاذه رزان على الرد وشكرا استاذ حمدى على الرد والاهتمام
بس بعد اذنك كان عندى استفسار 
بالنسبه للجدول من على موقع المركز تلاقى مقررات التيرم التانى فيها مقررات بتحتاج لمتطلب وهو دراسه مقرر من التيرم الاول قبلها
او انى زى ما فهمت من كلام حضرتك ان هيكون فى ناس بتدرس التيرم التانى وانا بدرس مقررات التيرم الاول 
طيب الامتحانات كده هتكون ازاى يعنى الناس كلها بتمتحن التيرم التانى وناس تانيه بتمتحن التيرم الاول
حاجه كمان هل ينفع امتحن التيرم الاول مع التانى فى يوليو اللى جاى وخصوصا وانى مش مقيم فى مصر اصلا وهنزل مصر على الامتحان بس وكأنى قدمت من بدايه السنه 
انا اسف على الاطاله بس كنت حابب استوضح اكتر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
العفو استاذ ايهاب موضوع انك تمتحن ترمين مع بعض مش هاينفع لانه فى حد اقصى للعدد الى مسموح بيه للمقررات الى تقدر تسجلها فى ترم واحد وطبعا بيختلف من كلية للتلنية بس انت سجل اكبر عدد مسموح بيه فى القسم بتاعك وتقريبا هايساوى ترم ونص وبالنسبة لموضوع الجدول بعد التسجيل هايبقالك صفحتك الخاصة على الموقع وفيها المعلومات الى تخصك واى استفسارات انت عايزها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.