Jump to content
أحلى نادي لأحلى أعضاء
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Save
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
shahnda

تذكير بسيط لماده 170 مناهج البحث للمراجعة

Recommended Posts

 bism allah



اقتباس :

shahnda كتب:
bism


انا اشتريت كل المحاضرات من المكتبه للي تم شرحه في الكليه
وهنا هكتبلكم النقاط دي عشان تنظموا مذاكرتكم


-------------------------------
وطبعا احنا بنكلم عن 4 محاضرات دكتور بركات اللي هي مقرره علينا،،
وهما 4 محاضرات بردو اللي اشترتهم/
flower
---------------------------------------------------

اول محاضره :
---------------------------------------

بتكلم عن:
-منهج البحث العلمي الاعلامي
-البحث الاعلامي
- المنهج
-العلم
-النظريات والقوانين العلميه
-خصائص النظريه الجيده"سؤال امتحان "الدكتور قايل كد في المحاضره"
 


المحاضره الثانيه\
-الفروض في البحوث العلمية
-الفرض العلمي
----------------------------------------------------

المحاضره الثالثه\
 
-المتغيرات والمفاهيم في البحث العلمي
-المتغيرات الكميه والمتغيرات النوعيه
- المتغيرات المستقله والمتغيرات التابعه
-المتغيرات من منظور الاحصاء القياسي
-المفاهيم
المحاضره الرابعه
--------------------------------------------------

-العينـــــات
"حجم العينه-العينات العشوائيه الاحتماليه-العينات الغير عشوائيه الغير احتماليه"
-الاختبارات والمقاييس كأدوات لجمع البيانات
 


،،،،،،،،،،،،،
////
flower

شاهنده



 بتمني النجاح للجميع وانا بدأت فعلا مراجعه
ولو اي حد هيبدء معايا يبقي يتواصل معايا هنا لو في اي ملاحظات او استفسارات او اي شئ بخصوص الماده
ومتنسوش ان في تجميع شامل تقدرو تبصوا فيه هيفيدكم اكيد قبل المذاكره

/t11579-topic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.