اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

حلقة دراسية ترم ثاني آداب E دور يوليو 2013 ( الجزء الثانى )

Recommended Posts






أهلآ وسهلآ بكل طلبة الترم الثاني بكلية الأداب (ترجمة)

إن شاء الله هنستكمل مع بعض باقى مناقشات الترم الثاني هنا

لذا أرجوا تفاعلكم معنا كما أعتدنا منكم على ذلك

وبالتوفيق والنجاح

Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven  Like a Star @ heaven

إضغط على الرابط بالأسفل للحصول على جميع المحاضرات الجامعيه

إضغط هنا للحصول على جميع المحاضرات الجامعيه


إضغط بالأسفل للذهاب الى الحلقه الدراسيه الجزء الأول

حلقة دراسية ترم ثاني آداب E دور يوليو 2013 ( الجزء الأول)

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
إحب أذكركم بأهم ما جاء فى أواخر الحلقه الدراسيه الجزء الأول ،،، الا وهو تقرير الأخت الفاضله عطر الجنه



عطر الجنة كتب:
محاضرات اليوم 14/6


الاولى كانت كالتشر

الدكتورة مقالتش حاجة جديدة كل واحد كان عنده سؤال ساله وهى جاوبت وقالت اهم حاجة نهتم بكل حاجة فيها تكنولوجى وقالت ان السؤال ده ف التطبيق السادس 3-The link between issuing coins and Christian kingship
تاكيد على نجاح الفريد
وكمان فى بعض اكملى ف التطبيق السابع مش مهمين ملغين هما رقم 6و7و8 6- A ----------- is a writer or singer of lyric in Europe in the times between the 11th and 13th centuries.
 


7- A ----------- is the singer, musician or reciter who traveled around to give performances.


 


8- ----------- and ------------ played an   important role in the society of the Medieval Era.


ومش رضيت تلغى اى حاجة عشان الناس اللى مش بتحضر وخارج مصر وربنا معانا بقى



المحاضرة التانية جرامر




مش عارفة اقولكم ايه الدكتورة شرحت اربع محاضرات مرة واحدة 7و8و9و10 بس هما سهلين


adverb= adjective+ ly


adjective= noun+ly




وقالت بخصوص الامتحان هتجيب 15 اختارى الاجابة الصحيحة و 25 اختارى الكلمة الغلط




وتبعا انتو عارفين انها بتقرا من المحاضرات واللى عاوز يفهم جرامر يذاكر محاضرات لميس دى ممتازة وربنا يجازيها كل خير




تبعا انتو كنتوا مستنين اقول حاجة تفرحكم بس غصب عنى الترم ده مفهوش حاجة تفرح بس ان شاء نفرح بالنجاح وربنا مع الجميع واى اسئلة انا تحت امركم


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شكرا يا مستر محمود على التنسيق الله ينور عليك وفى بداية التوبيك الجديد
احب اقول لكل صحابنا وزمايلنا اللى معانا فى ترم تانى شدوا حيلكووووو الترم ده مش سهلو
ربنا يوفقكوا جميعا ويوفقنى معاكو ويارب كلنا نجيب التقديرات اللى بنتمناها
وشكر خاص جدا لاستاذتنا عطر الجنه .. حمدلله على سلامتك نورتى المنتدى من جديد
وانا بصراحه يا جماعه كنت مستنى دكتورة الكالتشر تلغى حاجه علشان انا مفتحتش الماده
انا شكلى كده هأجلها علشان انا لو طحنت نفسى اخرى هنجح بمقبول وانا بتمنى اجيب تقدير عدل
كفايه تقديراتى الترم اللى فات مكنتش على المستوى اللى بتمناه
سؤالى بئه :هل ينفع اروح المركز وأجل دلوقتى ولا بيكون فى ميعاد محدد وده خلص ؟
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اولا حمدا لله على سلامتك ياعطر الجنة واعذريني مكنتش بدخل المنتدى اليومين اللي فاتوا ولسة عارف انك مدخلتيش مدة ويارب تكوني بخير ومستعدة للامتحانات وتتفوقي باذن الله.

ثانيا الله يبارك في كل الناس اللي هنونا بالنجاح والله يبارك فيك يامحمود ويسمع من بؤك ربنا وابقى دكتور بجد.بس انا المفروض اخد الابتدائية بقى الاول وبعدين الاعدادية وبعدين انا عايز ابقى مهندس مش محامي.ينفع؟ههههههههههههههههههههههههه.يارب الامتحانات تكون كويسة على الجميع ويعدي المرحلة دي على خير.ربنا يوفقكم كلكم.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اه صحيح نسيت انهم لغوا الابتدائية يبقى عندك حق يامحمود اخد الاعدادية بسSmile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
حمدلله على السلامة يا عطر بجد بجد  قلقتينى عليكى      يارب دايما تكونى بخير 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الحمدلله على سلامتك ياعطوره ويارب تكوني بخير دلوقت ..

,,,,

ياجماعه انا عندي احباط شديد من البراجرافات بتاعت الكومبريهينشن بجد
يعني ياريت حد يجيبلي نموذج أشوف طريقة البراجراف بتكون عامله ازاي
انصحوني ياجماعه : (
والي امتحنو بيني ياريت يورولنا البراجراف الي جابته الدكتوره

: (
: (

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
متشكرة يا عطر و عقبالك و يمكن الترم دة مفيش حاجة تفرح من الدكاترة لكن صدقينى رجوعك بالسلامة لينا و التأكد انك بخير هى اكتر حاجة بتفرحنى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

متشكرة يا atomix وبجد مكنش ممكن انجح من غير المنتدى الجميل دةthanxthanxthanx

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الف حمدالله على السلامة يا عطر وربنا يجعل تعبك فى ميزان حسناتك انتى ولميس وكل شخص لا يبخل بالمعلومة علينا flower
والف مبروك للاستاذ حسين ولجينا وعقبالنا ياااارب  فرحفرحفرح

وطبعا كل الشكر للاستاذ [b]ATOMIX على مجهوده وتنسيقه فى الموضوع[/b]

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لو اى حد عنده ملزمه البراجرافات ياريت ينزلهالنا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Ibrahem Zain كتب:
شكرا يا مستر محمود على التنسيق الله ينور عليك وفى بداية التوبيك الجديد
احب اقول لكل صحابنا وزمايلنا اللى معانا فى ترم تانى شدوا حيلكووووو الترم ده مش سهلو
ربنا يوفقكوا جميعا ويوفقنى معاكو ويارب كلنا نجيب التقديرات اللى بنتمناها
وشكر خاص جدا لاستاذتنا عطر الجنه .. حمدلله على سلامتك نورتى المنتدى من جديد
وانا بصراحه يا جماعه كنت مستنى دكتورة الكالتشر تلغى حاجه علشان انا مفتحتش الماده
انا شكلى كده هأجلها علشان انا لو طحنت نفسى اخرى هنجح بمقبول وانا بتمنى اجيب تقدير عدل
كفايه تقديراتى الترم اللى فات مكنتش على المستوى اللى بتمناه
سؤالى بئه :هل ينفع اروح المركز وأجل دلوقتى ولا بيكون فى ميعاد محدد وده خلص ؟
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته



لا شكر على واجب يا أستاذ ابراهيم ،،،، بالنسبه للتأجيل فينفع إنك تأجل بس الوقت قصير جدآ

تكلفة التأجيل للترم القادم 30 للماده الواحده وهتمتحن إن شاء الله فى شهر يناير مع الترم الجديد

أما لو حابب تمتحن فى الترم البينى فهتدفع 30 رسوم تأجيل + 200 تكلفة إمتحان الماده الواحده فى الترم البينى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
gina mikhail كتب:
متشكرة يا atomix  وبجد مكنش ممكن انجح من غير المنتدى الجميل دةthanxthanxthanx



المنتدى دائمآ عامر بوجودكم يا جينا flower

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
gege kh كتب:
الف حمدالله على السلامة يا عطر وربنا يجعل تعبك فى ميزان حسناتك انتى ولميس وكل شخص لا يبخل بالمعلومة علينا flower
والف مبروك للاستاذ حسين ولجينا وعقبالنا ياااارب  فرحفرحفرح

وطبعا كل الشكر للاستاذ [b]ATOMIX على مجهوده وتنسيقه فى الموضوع[/b]




لا شكر على واجب وبالتوفيق والنجاح لكى وللجميع flower

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
وايه هما الخمس كلمات اللى فالت عليهم فى المحاضره الخامسه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
noura83 كتب:
وايه هما الخمس كلمات اللى فالت عليهم فى المحاضره الخامسه


إتفضلى 

     Precedent -Adepts
-Necessity- Circumstances -
Disastrous

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لو سمحتو قطعه الترجمه اللي من عربي لانجليزي اللي الدكتوره ادتها بتاعه صلاح جاهين لو سمحتو اللي عنده ترحمه ليها ممكن يكتبها لاني مش عارفه اترجمها خالص بالذات اول سطرين و شكراااااااااااااااااا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
مثل لما يأتي في جمل مفيدة من عندك:
(مضافاً إليه- خبراً لناسخ جملة اسمية- نائب فاعل جمع مذكر سالم).

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
gina mikhail كتب:
مثل لما يأتي في جمل مفيدة من عندك:
(مضافاً إليه- خبراً لناسخ جملة اسمية- نائب فاعل جمع مذكر سالم).


- مضاف اليه مجرور : إبتعد عن قرين السوء

- خبرآ لناسخ جمله أسميه : كان البحر أمواجه عاليه

- نائب فاعل جمع مذكر سالم : عوقب المجرمون

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ATOMIX كتب:
gina mikhail كتب:
مثل لما يأتي في جمل مفيدة من عندك:
(مضافاً إليه- خبراً لناسخ جملة اسمية- نائب فاعل جمع مذكر سالم).


- مضاف اليه مجرور : إبتعد عن قرين السوء

- خبرآ لناسخ جمله أسميه : كان البحر أمواجه عاليه

- نائب فاعل جمع مذكر سالم : عوقب المجرمون


متشكرة جدا على الاجابة و ياريت يكون الكل متابع الاسئلة و الاجابة لان دى من الامتحانات اللى موجودة على الصفحة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اكيد متابعين وياريت تنزليلنا اسءله كتير احنا محتاجينها دلوقتى جدا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ليلي لاشين كتب:
ياريت لو حد عنده امتحانات الترم البيني ينزلها  ضروري شكرا ليكم


إمتحان 11-5 النحوعلى مستوى النص 121 ترم بينى



شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
يا جماعة دول من اهم الاسئلة اللى الدكتورة بتاعت الكالتشر قالت عليهم حد يقدر يحلهم 
انا معرفتس اطلعهم من التطبيقات 
ولو حد عمل المقارنة بين الاربع عصور اللى الدكتور قالت عليها ينزلهالنا الله يكرمه

- The term Anglo-Saxon refers to ------------from the ----------- regions of ----------and ----------
 
why pagan graves were very important?
how did one become a slave?
why slavery was not necessarily a lifetime sentence?
why the viking pagan graves are particularly useful to archaeologists?

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ياجماعة بعد اذنكوا الاجابة بتاعة الاسئلة الأخيرة وشكرا للجميع WinkWinkQuestion

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ATOMIX كتب:
ليلي لاشين كتب:
ياريت لو حد عنده امتحانات الترم البيني ينزلها  ضروري شكرا ليكم


































شكرا جدااا
واتمني لو حد عنده بقيت الامتحانات يكمل تنزيلها
إمتحان 11-5 النحوعلى مستوى النص 121 ترم بينى



شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السؤال الثاني:
‌أ) أعد كتابة الجمل التالية، مع تصحيح ما بها من أخطاء:
- ليت الرحلتان كلتاهما ممتعتان.
- ظل الطائرين محلقين في الجو مدة طويلة.
- متى تسافرى لزيارة الأسرة في الأقصر؟
‌ب) (كان السائح سعيداً بزيارة المتاحف الأثرية) اجعل الجملة مرة لجمع المذكر، ومرة لجمع المؤنث، وغير ما يلزم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
gina mikhail كتب:
السؤال الثاني:
‌أ) أعد كتابة الجمل التالية، مع تصحيح ما بها من أخطاء:
- ليت الرحلتان كلتاهما ممتعتان.
- ظل الطائرين محلقين في الجو مدة طويلة.
- متى تسافرى لزيارة الأسرة في الأقصر؟
‌ب) (كان السائح سعيداً بزيارة المتاحف الأثرية) اجعل الجملة مرة لجمع المذكر، ومرة لجمع المؤنث، وغير ما يلزم



أ) - ليت الرحلتين كلتيهما ممتعتان

  - ظل الطائران محلقين فى الجو مده طويله

  - متى تسافرى لزيارة الأسرة فى الأقصر ؟  
          هذه الجمله صحيحه من حيث الاعراب

لإن كلمة متى خبر مقدم مرفوع بعلامه مقدره ،، تسافرى مبتدأ مؤخر مرفوع بالضمه المقدره و الياء ضمير

مخاطب مبنى على السكون فى محل جر مضاف اليه  ،،،، فلا يجوز ان نقول متى تسافرين لان كلمة تسافرين

منصوبه ولا يجوز ان يأتى المبتدأ منصوب والله أعلم

ب) - كان السائحون سعيدين بزيارة المتاحف الأثريه

    - كانت السائحات سعيدات بزيارة المتاحف الاثريه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
[ltr]The Northern Invaders[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]Complete the Following Sentences:[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]1- The Anglo-Saxons ruled England for-------- years, forming the basis of its ---------, -------and ----------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]2- By the ninth century, the country was divided into --------- kingdoms: -------, -------,     --------and ----------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]3- The term Anglo-Saxon refers to ------------from the ----------- regions of ----------and        ----------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]4-The Roman armies withdrew from Britain early in the ---------- ----------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]5- After the departure of the Romans, the       ---------- and the ------------- from ----------- were settling in the British Isles.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]6-The Anglo-Saxon rule lasted for ---------- years, from------- to ---------, and in that time Britain's political landscape underwent---------  ------------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]7-The Anglo-Saxon era is also referred as          ------- -------- --------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]8- The Anglo-Saxons were --------- as they worshipped ---------- of ----------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]9- ------------ was one of the biggest commercial enterprises of Dark Age Life.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]10-The -------- or --------- was the common garment for man, meanwhile the -------- or     -------- was for a woman and the usual materials were -------- and ---------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]11- In war the common weapons were --------- and -----------. Only the nobility used ----------- and -----------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]12-The favourite pastimes of the Dark Ages were --------- and---------- -------------- such as ---------------. [/ltr]

[ltr]-------------, ------------- and ------------------ were also popular.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]13-At feast the most common entertainment were the ------------, and ---------  -------------- and-------------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]14- Industrial pottery production started to make a come back in ----------   ------ period with the growth of -------------- and the -------------- that accompanied them.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]15-The Vikings came mainly from ------------- and ---------------.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]16- ----------- years of Danish raids on the       ----------- ----------- of England preceded the arrival of a ---------- ------------- in --------------. [/ltr]

[ltr]  [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]Give reasons for the following sentences:[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]1-The Roman armies withdrew from Britain. (Two reasons)[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]2-One became a slave in the Dark Ages. (Four reasons)[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]3-Slavery was not necessarily a lifetime sentence. (Three reasons)[/ltr]

[ltr]4- Horses and oxen were raised in great numbers. (Two reasons)[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]5-Early Saxon pottery saw a return to pre roman technology. (One reason)[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]6-The Anglo-Saxon king Alfred was accorded the title "The Great".[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]7-An important act was to establish the beginnings of an English fleet. (One reason)[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]8-A"Great Army" of Danish fighters came after thirty years of Danish raids. (One reason)[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]Write a brief account on:[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]1- The Anglo-Saxon chronicle.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]2- King Alfred the Great.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]3- The difference between the Roman and the Anglo-Saxon pottery.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]4- The coexistence between the Anglo-Saxons and the Danes on the British Isles.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]Key Answers:[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]Complete the Following Sentences:[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]1- culture/ language/borders.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]2- four/Northumbria/ Mercia/ East Anglia/ Wessex[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]3- settlers from the German regions of Angela And Saxony.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]4- the fifth century.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]5- the Jutes/ the Frisians/ Denmark.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]6- 600 years/ 410/ 1066/ many changes.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]7- The Dark Ages.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]8- pagans/ gods of nature.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]9- Slavery.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]10- robe or tunic/robe or dress/ linen and wool/ brooches.[/ltr]

[ltr]11- spears/ shields/swords/hilts.[/ltr]

[ltr]12-dice and board games/ chess/ Riddles/ horse racing/ hunting.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]13- the harp/juggling balls and knives.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]14- later Saxon/ the monasteries/ the settlements.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]15-Denmark/ Norway.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]16- Thirty years/ the east coast/ great army/ 865.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]Give Reasons For the Following Sentences:[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]1- The Roman armies withdrew from Britain. (Two Reasons)[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]The Roman armies withdrew from Britain early in the fifth century because they were needed back home to defend the crumbling centre of the Empire. Britain was considered a far outpost of little value.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]2-One became a slave in the Dark Ages.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]One could have the bad luck to be born a slave, of course. Beyond that, war was the most frequent source of slaves. Many conquered Celtic Britons would have become slaves. People could also become slaves if they were unable to pay a fine. In some cases a family would sell a child into slavery in time of famine to ensure the child's survival.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]3-Slavery was not necessarily a lifetime sentence.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]Slavery was not necessarily a lifetime sentence, however. A slave could be ransomed by his or her relatives or granted freedom in an owner's will. If a person became a slave because they were unable to pay a debt, they might be freed when the value of their labour reached the value of the original debt.

[/ltr]

[ltr]4-Early Saxon pottery saw a return to pre-roman technology.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]Early Saxon pottery sees a return to pre-Roman technology, in that the potters' wheel is largely abandoned in favour of hand building techniques and the kiln seems to give way to open firing.                                [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]       People tend to make pots for their own use, the low density of population making large scale manufacture of potter uneconomic.  When only a few pots are required every few weeks it is not viable to keep, or learn to use, a wheel.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]5-A"Great Army" of Danish fighters came after thirty years of Danish raids.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] Thirty years of Danish raids on the east coast of England preceded the arrival, in 865, of a 'Great Army' equipped for conquest rather than quick booty. The Danish invaders now consolidated each year's gains by establishing a secure base from which they could continue a campaign of harassment - which invariably ended with the settled English buying peace from their footloose tormentors.

[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]6- The Anglo-Saxon king Alfred was accorded the title "The Great".[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]There is a valid basis for king Alfred's heroic status. He is the first Anglo-Saxon ruler to be accepted as something akin to a national leader. The English saw him as such in those regions resisting Danish domination. With good cause he was the only king of England to be accorded the title 'the Great'. His authority derived from his successes against the Danes. His kingly virtues can also be seen, with hindsight, in his encouragement of learning. But his central achievement is the quarter-century of struggle which followed his victory over the Danes at Ashdown in 871.[/ltr]

[ltr] One of his first acts was to establish the beginnings of an English fleet. The Danes drew much of their strength from their swift Viking long ships. It made sense for the Anglo-Saxon islanders to reply in kind. By 875 Alfred could claim a small naval victory which was nevertheless a significant beginning.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]7-An important act was to establish the beginnings of an English fleet.             [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]      One of his first acts was to establish the beginnings of an English fleet. The Danes drew much of their strength from their swift Viking long ships. It made sense for the Anglo-Saxon islanders to reply in kind. By 875 Alfred could claim a small naval victory which was nevertheless a significant beginning.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]8-Horses and oxen were raised in great numbers.[/ltr]

      Horses and oxen were raised for heavy farm labour and transportation, though the stirrup had yet to make an appearance from the Far East.

[ltr] [/ltr]

[ltr]Write a brief account on the following:[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]1- The Anglo-Saxon Chronicle[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]Most of the information we have about the Anglo-Saxons comes from the Anglo-Saxon Chronicle, a year-by-year account of all the major events of the time. It is worth noticing that this account was ordered by king Alfred The Great.  Among other things it describes the rise and fall of the bishops and kings and the important battles of the period. It begins with the story of Hengist and Horsa in AD 449. [/ltr]

[ltr] [/ltr]

King Alfred The Great  2-

 

[ltr]        In popular tradition the story of England, as opposed to Britain, begins with Alfred. And there is a valid basis for this heroic status. He is the first Anglo-Saxon ruler to be accepted as something akin to a national leader. The English saw him as such in those regions resisting Danish domination. With good cause he was the only king of England to be accorded the title 'the Great'.

[/ltr]

[ltr]       [/ltr]

[ltr]        His authority derived from his successes against the Danes. His kingly virtues can also be seen, with hindsight, in his encouragement of learning. But his central achievement is the quarter-century of struggle which followed his victory over the Danes at Ashdown in 871.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]        In that same year, 871, Alfred's elder brother died and he became the king of Wessex. One of his first acts was to establish the beginnings of an English fleet. The Danes drew much of their strength from their swift Viking long ships. It made sense for the Anglo-Saxon islanders to reply in kind. By 875 Alfred could claim a small naval victory which was nevertheless a significant beginning. Going to sea with his new fleet, he held his own against seven Danish ships and even captured one of them.

[/ltr]

[ltr]         On land he had similar successes, defeating Danish armies and forced them to agree to leave Wessex in peace. But the Danes regularly broke their word.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]        In 878 a surprise Danish attack pushed Alfred west into the Somerset marshes. From a single fort at Athelney he organized local resistance. This was the lowest ebb of the English cause, the nearest that the Danes came to conquering Wessex and establishing their rule over the whole of England.
 
[/ltr]

[ltr]         Within a few months Alfred was strong enough to move east again and defeat the Danes at Edington in Wiltshire. The conclusion of this campaign was a two-week siege of Guthrum, the Danish king of East Anglia, who was encircled in his encampment. Guthrum secured his freedom by promising (once again) to leave Wessex. More significantly, he also agreed to be baptized a Christian.[/ltr]

[ltr]        The ceremony of baptism took place on the river Parrett, with Alfred in the role of sponsor of the new convert. Then the two Christian kings went together to Wedmore (the year is still 878), where they spent twelve days in ceremony and feasting and in the agreement of a treaty which finally preserved Wessex from Danish intrusion.       [/ltr]

[ltr]          A Danish invasion of Kent in 885 gave Alfred the pretext for expansion eastwards. He drove back the invaders, and in 886 occupied London. This success led to a new treaty with Guthrum. He and Alfred agreed a basis for coexistence between Anglo-Saxons in the south and west and Danes in the north and east of the country - the region which became known as Danelaw.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]3- The difference between the Roman and the Anglo-Saxon pottery.[/ltr]
 

[ltr]Early Saxon pottery sees a return to pre-Roman technology, in that the potters' wheel is largely abandoned in favour of hand building techniques and the kiln seems to give way to open firing.                                [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]       People tend to make pots for their own use, the low density of population making large scale manufacture of potter uneconomic.  When only a few pots are required every few weeks it is not viable to keep, or learn to use, a wheel. 

      It is only in the later Saxon period with the growth of the monasteries, with the settlements that accompany them that industrial pottery production starts to make a come-back.
[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]4- The coexistence between the Anglo-Saxons and the Danes on the British Isles.                                                                                        [/ltr]
[ltr] [/ltr]

[ltr]Thirty years of Danish raids on the east coast of England preceded the arrival, in 865, of a 'Great Army' equipped for conquest rather than quick booty. The Danish invaders now consolidated each year's gains by establishing a secure base from which they could continue a campaign of harassment - which invariably ended with the settled English buying peace from their footloose tormentors.

     By now the kings of Northumbria, Mercia and East Anglia made terms with the invaders. Next in line was Wessex.
[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]         In 870 the Danes advanced into Wessex. Wessex, like the other English kingdoms, made peace with the Danes - who withdrew to winter in London. The Wessex men were commanded that day by a 23-year-old prince of their ruling family - Alfred, brother of the king of Wessex.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]  Going to sea with his new fleet, he held his own against seven Danish ships and even captured one of them.

[/ltr]
[ltr]         On land he had similar successes, defeating Danish armies and forced them to agree to leave Wessex in peace. But the Danes regularly broke their word.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr]        In 878 a surprise Danish attack pushed Alfred west into the Somerset marshes. From a single fort at Athelney he organized local resistance. This was the lowest ebb of the English cause, the nearest that the Danes came to conquering Wessex and establishing their rule over the whole of England.
      
[/ltr]

[ltr]         Within a few months Alfred was strong enough to move east again and defeat the Danes at Edington in Wiltshire. The conclusion of this campaign was a two-week siege of Guthrum, the Danish king of East Anglia, who was encircled in his encampment. Guthrum secured his freedom by promising (once again) to leave Wessex. More significantly, he also agreed to be baptized a Christian.[/ltr]

[ltr]        The ceremony of baptism took place on the river Parrett, with Alfred in the role of sponsor of the new convert. Then the two Christian kings went together to Wedmore (the year is still 878), where they spent twelve days in ceremony and feasting and in the agreement of a treaty which finally preserved Wessex from Danish intrusion.       [/ltr]

[ltr]          A Danish invasion of Kent in 885 gave Alfred the pretext for expansion eastwards. He drove back the invaders, and in 886 occupied London. This success led to a new treaty with Guthrum. He and Alfred agreed a basis for coexistence between Anglo-Saxons in the south and west and Danes in the north and east of the country - the region which became known as Danelaw.[/ltr]

[ltr] [/ltr]

[ltr] [/ltr]


[ltr] [/ltr]

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
معلش ده التطبيق الخامس وفيه الاجابات بتاعت اسئلتك  ولو عاوزه السادس اقولىلى وانا هابعتهولك بس بنفس الطريقة لانى مش ممتازة فى استعمال الكمبيوتر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
معلش ممكن حد يعرب ما تحته خط فى المتحان

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
رقم 3 و6 فى السؤال الثانى ايه لانهم مش باينين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انا اعربت بس مش عارفه صح ولا لا لانى اول يوم افتح النحو انهارده
العز اسم ان منصوب وعلامه نصبه الفتحه
الرونق فاعل مرفوع وعلامه رفعه الضمه
فالحرص الفاء حرف جر والحرص اسم مجرور بحرف الجر الفاء وعلامه جره الكسره
راشدا للاسف مش عارفاها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
noura83 كتب:
معلش ممكن حد يعرب ما تحته خط فى المتحان


 - راشدآ          خبر كن منصوب بالفتحه             والمبتدأ فى هذه الجمله محذوف تقديره (أنت)

 - العز           أسم إن منصوب بالفتحه الظاهره

 - فالحرص       الفاء : سببيه مبنيه على الفتح لا محل لها من الإعراب
                  الحرص  : مبتدأ مرفوع بالضمه الظاهره

 - الرونق         مفعول به منصوب بالفتحه    والفاعل ضمير مستتر تقديره (هو) عائد على (الحرص)

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

عطر الجنه يارب تكوني بخير ,,

بصي انتِ قلتِ السؤال دا -The link between issuing coins and Christian kingship

تاكيد على نجاح الفريد ..

معنة كدا اننا مش نذاكره ونلغيه ؟

ولا ايه Sad

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
noura83 كتب:
رقم 3 و6 فى السؤال الثانى ايه لانهم مش باينين


3- مثنى مجرور
6 - ملحق بجمع المذكر السالم مرفوع

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
راشدا مفعول به منصوب يالفتحه صح ولا غلط

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انا كتبت الاجابه قبل ماشوف مساهمتك شكرا يامحمود جدا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
noura83 كتب:
راشدا مفعول به منصوب يالفتحه صح ولا غلط

غلط .... كان وأخواتها بترفع المبتدأ وتنصب الخبر وبتيجى على هيئة فعل ماضى أو مضارع أو أمر

ماضى =  كان ، مضارع = يكن ، أمر = كن   ،،،، اما لو جت بصيغة ( يكون ) فى المضارع

فهى لاتتبع كان وأخواتها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
noura83 كتب:
انا كتبت الاجابه قبل ماشوف مساهمتك شكرا يامحمود جدا

 السؤال التانى فى امتحان الدكتور ركزى عليه لإنه سؤال سهل ومضمون كل اللى احنا

 هنحتاجه اننا نحضرله جمل ثابته قبل ما نخش الامتحان

بس المهم انها تكون صح اعرابيآ كما هو مطلوب فى السؤال ،،،

او ممكن ناخد جمله من كل درس موجود فى المحاضرات

المكتوبه ونحفظه وده هيضمنلنا درجه كويسه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Hey guys how are you? welcome back Etr and I hope you are doing well now. I have a question and I hope anyone can answer it. I didn't open any subject  but the Arabic grammar till now and I don't know what to do , and and to start with which subject. HELP:يادماغي::

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
laura hadeth كتب:
Hey guys how are you? welcome back Etr and I hope you are doing well now. I have a question and I hope anyone can answer it. I didn't open any subject  but the Arabic grammar till now and I don't know what to do , and and to start with which subject. HELP:يادماغي::

 أهلآ بيكى ... النحو هو هو بتاع الترم اللى فات مع توسع نسبى ،،،

وقدامك خمس أيام على امتحان النحو تقدرى تظبطى امورك فيهم

،، حاولى تحلى كتير ... واحنا انشاء الله هنحاول نساعدك .... وكمان هنعرفك الدكتور قال ايه فى المحاضرات

من خلال الرابط ده 
 
إضغط هنا للحصول على جميع المحاضرات الجامعيه

وبالتوفيق والنجاح

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ATOMIX كتب:
laura hadeth كتب:
Hey guys how are you? welcome back Etr and I hope you are doing well now. I have a question and I hope anyone can answer it. I didn't open any subject  but the Arabic grammar till now and I don't know what to do , and and to start with which subject. HELP:يادماغي::

 أهلآ بيكى ... النحو هو هو بتاع الترم اللى فات مع توسع نسبى ،،،

وقدامك خمس أيام على امتحان النحو تقدرى تظبطى امورك فيهم

،، حاولى تحلى كتير ... واحنا انشاء الله هنحاول نساعدك .... وكمان هنعرفك الدكتور قال ايه فى المحاضرات

من خلال الرابط ده 
 
إضغط هنا للحصول على جميع المحاضرات الجامعيه

وبالتوفيق والنجاح

Thanks a lot Atomix. The thing is I'm kinda good in Arabic grammar but do you think I should Start studying another subject and if so, which one and how? I hope I'm not disturbing you with my questions.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
laura hadeth كتب:
ATOMIX كتب:
laura hadeth كتب:
Hey guys how are you? welcome back Etr and I hope you are doing well now. I have a question and I hope anyone can answer it. I didn't open any subject  but the Arabic grammar till now and I don't know what to do , and and to start with which subject. HELP:يادماغي::

 أهلآ بيكى ... النحو هو هو بتاع الترم اللى فات مع توسع نسبى ،،،

وقدامك خمس أيام على امتحان النحو تقدرى تظبطى امورك فيهم

،، حاولى تحلى كتير ... واحنا انشاء الله هنحاول نساعدك .... وكمان هنعرفك الدكتور قال ايه فى المحاضرات

من خلال الرابط ده 
 
إضغط هنا للحصول على جميع المحاضرات الجامعيه

وبالتوفيق والنجاح

Thanks a lot Atomix. The thing is I'm kinda good in Arabic grammar but do you think I should Start studying another subject and if so, which one and how? I hope I'm not disturbing you with my questions.



لا شكر عتلى واجب ،، وقدام مستواكى كويس فى النحو يبقى ممكن تذاكرى كالتشر لإنها مادة حفظ وعايزه وقت ،،

ومفيش تعب ولا حاجه وكلنا هنا اخوات ،،، وبالتوفيق والنجاح

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك


حاولوا تحلوا الامتحان ده .... امتحان سهل وأسئلjه مكرره كل ترم    





   أجب عن الأسئلة التالية :


        السؤال الأول : استخرج من الأبيات ما يلي :


       العلم يغرس كل فضل فاجتهد                   ألا يفوتك فضل ذاك المغرس
       واعلم بأن العلم ليس يناله                        من همة في مطعم أو ملبس
       ألا أخو العلم الذي يزهو به                      في حالتيه عارياً أو مكتسي
       فاجعل لنفسك منه حظاً وافراً                     واهجر له طيب الرقاد وعبس


1-  اسمين مبنيين وبين علامة بنائهما .
2-  فعلاً مضارعاً مرفوعاً  .
3-   فعلاً ماضياً ناسخاً .
4-   فعل أمر وبين علامة بنائه .
5-   اسماً معرباً بعلامة فرعية مجروراً .
6-  اسماً معرباً أصلية منصوباً .
7-  اسماً لحرف ناسخ .
8-  مبتدأ .
9-  خبراً جملة وبين نوعها .
10-            حرف نفي .


         السؤال الثاني : مثل لكل مما يأتي في جملة مفيدة من عندك مع الضبط .


1-  ملحق بجمع المذكر السالم مرفوع  2- فعل ماض مبني علي السكون . 3- فعل مضارع مبني علي الفتح
4- اسم من الأسماء الخمسة مجرور . 5- مثنى منصوب . 6- ممنوع من الصرف مجرور بالفتحة .


  السؤال الثالث : أعرب ما تحته خط :


العالم أشرف شيء قال رجل                           من لم يكن فيه علم لم يكن رجلا
تعلم العلم واعمل يا أخي به                           فالعلم زين لمن بالعلم قد عملا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.