Jump to content
أحلى نادي لأحلى أعضاء
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Save
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح

Recommended Posts

السلام عليكم
ممكن حد يقولي فين اجابات الاسئلة دي لاني اتلخبطت فيهم

اشرح الاهداف النفسيه والوظيفية للالوان فى الاعلان
وضح فاعلية الالوان فى جذب الانتباه للاعلان ( الاستعانه بقوانين شفري )
اشرح فاعلية استخدام الالوان فى عملية الاتصال الاعلانى

Share this post


Link to post
Share on other sites
وشرح مبسط للسؤال ده

اشرح سبعاً من الاساليب المستخدمة فى كتابة النصوص الاعلانية

Share this post


Link to post
Share on other sites
بصي يا ستي
1 النص البسيط المباشر
2-النص في صوره تعليقات تحت الصور والرسوم
3-النص القصصي
4-النص الاستشهادي
5-اسلوب انا وانت في كتابه المنص
6- النص الخيالي او الوجداني
7- النص الحقائقي
والشرح لكل نقطه في الكتاب من 142 الي149

Share this post


Link to post
Share on other sites
الاهداف النفسيه والوظيفيه للاعلان
يمثل استخدام الالوان في الاعلان طاقه فنيه هائله تتيح لمصمم الاعلالن فرصه التعبير عن افكاره بالعديد من الاساليب المتنوعه والجذابه وتتيح المجلات فرصه اوسع لاستخدام الاعلانات الملونه والاستفاده منها في جذب انتباه القراء بالمقارنه بالجرائد اليوميه
وتدل الدرسات التحليله للاعلانات الصحفيه علي ازدياد استخدام الالوان زياده هائله خلال السنوات الاخيره بسبب التطور التكنولوجي والطباعي الذي ادي الي امكانيه استخدام مزيد من الالوان بدرجه كفائه عاليه وتكلفه معقوله نسبيا
وتعكس الزياده في استخدام الالوان حقيقه هامه وهي نسبه العائد الذي يحققه استخدام الاعلانات الملونه بالمقارنه بالاعلانات غير الملونه اعلي من نسبه الزياده في تكلفه النشر بالاعلان الملون واسف للتاخير عليكي

Share this post


Link to post
Share on other sites
وضح فاعلية الالوان فى جذب الانتباه للاعلان
الوظيفه الرئسيه للالوان هي جذب الانتباه الي الاعلانوقد كانت هذه الوظيفه هي الوظيفه الوحيده عند بدء استخدام الالوان في الاعلان لكن بعد انتشار استخدامها اضيفت اليها مجموعه من الوظائف الجديده الي جانب الاستخدام الاساسي لها في زياده درجه جذب الانتباه للاعلان بالقياس الي الاعلان الغير ملون

Share this post


Link to post
Share on other sites
اشرح فاعلية استخدام الالوان فى عملية الاتصال الاعلانى
يودي استخدام الالوان في الاعلان الي احداث نوعين من انواع الاتصال في الاعلان هما
ا- الاتصال الحرفي
ب- الاتصال الرمزي

Share this post


Link to post
Share on other sites
توضيح طبقا للقانون الثاني للعالم شفري وهو احد علماء الطبيعه الذي اهتم بالالون وله دائره لونيه مشهوره وضع الابيض بجوار لون ما فانه يودي الي رفع اللون علي اعتبار درجه الابيض مساويه للصفر
طبقا للقانون الخامس للعالم شفري وضع اللون الغامق جوار اللون الفاتح فان ذلك يودي الي رفع درجه اللون الغامف وفتح درجه للون الفاتح

Share this post


Link to post
Share on other sites
اتمنا ان اكون وفقت في مساهمتي ولكن الشكر كل الشكر لكي لانك جعلتني ابحث وادور علي اجابات هذه الاسئله وبالتالي انا ذكرتها وان بكتبها ليكي في الرساله حقيقي شكرا لكي يا اخت ساره

Share this post


Link to post
Share on other sites

[size=12]
شككككررررررراااا اوووووووووي ي سلااااممه بجججد ساعدتيني من التووهان الي كنت فيييه


والعففووو انا معملتش حاجه انت ساعدتني وانا ردت لك المساعده بطريقة غير مباشرة 


بالتوفييق 


[/size]

flower

Share this post


Link to post
Share on other sites

ولا حاجه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههbsmile

Share this post


Link to post
Share on other sites
salama2000 كتب:
بصي يا ستي
1 النص البسيط المباشر
2-النص في صوره تعليقات تحت الصور والرسوم
3-النص القصصي
4-النص الاستشهادي
5-اسلوب انا وانت في كتابه المنص
6- النص الخيالي او الوجداني
7- النص الحقائقي
والشرح لكل نقطه في الكتاب من 142 الي149


تمام سلامه وهما بالظبط 11 نص شكرا على الاجابه والتفاعل

Share this post


Link to post
Share on other sites
salama2000 كتب:
الاهداف النفسيه والوظيفيه للاعلان
يمثل استخدام الالوان في الاعلان طاقه فنيه هائله تتيح لمصمم الاعلالن فرصه التعبير عن افكاره بالعديد من الاساليب المتنوعه والجذابه  وتتيح المجلات فرصه اوسع لاستخدام الاعلانات الملونه والاستفاده منها في جذب انتباه القراء بالمقارنه بالجرائد اليوميه
وتدل الدرسات التحليله للاعلانات الصحفيه علي ازدياد استخدام الالوان  زياده هائله خلال السنوات الاخيره  بسبب التطور التكنولوجي والطباعي الذي ادي الي امكانيه استخدام مزيد من الالوان بدرجه كفائه عاليه وتكلفه معقوله نسبيا
وتعكس الزياده في استخدام الالوان حقيقه هامه وهي نسبه العائد الذي يحققه استخدام الاعلانات الملونه بالمقارنه بالاعلانات غير الملونه اعلي من نسبه الزياده في تكلفه النشر بالاعلان الملون واسف للتاخير عليكي


تمام وللتوضيح صفحه 80 بالكتاب

Share this post


Link to post
Share on other sites
salama2000 كتب:
اشرح فاعلية استخدام الالوان فى عملية الاتصال الاعلانى
يودي استخدام الالوان في الاعلان الي احداث نوعين من انواع الاتصال في الاعلان هما
ا- الاتصال الحرفي
ب- الاتصال الرمزي


شكرا ليك تمام والتفصيل للشرح من بدايه صفحه 84 الي 86

Share this post


Link to post
Share on other sites
وضح فاعلية الالوان فى جذب الانتباه للاعلان ( الاستعانه بقوانين شفري )

 الاجابه صفحه 84 اخر الصفحه في الملاحظات (*) اللي تحت هتلاقو اجابه السؤال ده

طبعا وباقي الاجابه صفحه 82

Share this post


Link to post
Share on other sites
بخصوص فعاليه استخدام الالوان في جذب الانتباه للاعلان الاجابة الي حطها سلامة اجابة كاملة ولا لازم اذكر دور الالوان في زيادة جذب الانتباه للاعلان ككل ودوره في زيادة جذب الانتباه لجزء من الاعلان ؟؟

Share this post


Link to post
Share on other sites

لا انا بكتب كله ولو حتي باختصار بس بكتب التفاصيل زي ماهو قالها مش مجرد الشرح الاول
اكتبي ياقمر طالما عرفاها مش هتخسري شئ لا ممكن تكسبي درجات بس وقتها النص بالنص WinkWink

Share this post


Link to post
Share on other sites

ههههههههه لا عايزينك معانا السنه الجايه ياقمرlove

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.