Jump to content
أحلى نادي لأحلى أعضاء
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Save
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

مرجعك الى جميع المحاضرات الجامعية لطلبة آداب إنجلش ترم ثانى دور يوليو 2013

Recommended Posts




أهلآ وسهلأ بكل طلبة الترم الثانى




لقد قمت بإنشاء هذا الموضوع من أجل التسهيل على جميع الطلبة الذين

لم يتمكنوا من الحضور الى الجامعة ؛ لكي يقوموا بمتابعة كل ما هو جديد

حيث أنى قمت بتجميع جميع المحاضرات التي رفعت من قبل الأعضاء

وسوف أقوم بعرضها بطريقة سهلة ومبسطة,

وأود أن أشكر جميع الزملاء الذين قاموا بشرح ما قيل فى المحاضرات



Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

ملحوظة


الموضوع مغلق ولا يقبل ردود وهذا لعدم التشتيت ولتقديم مادة علمية متكاملة ومنسقة



وبالتوفيق والنجاح



Share this post


Link to post
Share on other sites










- النحو على مستوى النص[اللغة العربية]

كود الماده / 121

د / خطرى عرابى

MembersCotentsDateDay
Lectures
عطر الجنه







الدكتور راجع من محاضرات الترم الاول وقال ذاكرو منها راجع معانا
علامات الاسم وقال امثلة على كل نوع تبعا موجودة فى محاضرات الترم الاول
وكمان اخدنا انواع التنوين
تنوين تمكين مثال محمدٌ- كتابٌ
تنوين تنكير : بعض الاعلام مبنية ع الكسرة (سيبويه)
تنوين مقابلة وموجود ف جمع المؤنث السالم
تنوين عوض وده بينقسم الى عوض عن حرف محذوف مثال/غواشٍ
او عن كلمة محذوفة (وكلا هدينا)اى كل انسان هدينا
او عن جملة كاملة محذوفة مثال (فلولا اذا بلغت الحلقوم وانتم حينئذ تنظرون)
وكمان اخدنا النداء يا محمد يا دار
واخدنا الاسناد
مثال /محمد مجتهد محمد هنا مسند اليه ومجتهد مسند
الاسناد اما ان يقع فاعل او مبتدا
وكمان الدكتور شرح علامات الفعل
تاء الفاعل (المتكلم- المخاطب)
تاء التانيث تلحق بالفعل الماض وياء المخاطبة تلحق بالفعل الامر والفعل المضارع
دى اهم الحاجات اللى شرحها وزى ما قولتلكم تقدرو ترجعوا لمحاضرات ترم اول

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven



12-04-2013Friday
1









الاولى كانت نحو
الى الان لم ناخذ حاجة جديدة كلها محاضرات ترم اول
الدكتور شرح المعرب والمبنى وبين الفرق بينهم
المعرب/ هو ما يتغير شكل اخره لتغير موقعه فى الجملة او شكل وظيفته
المبنى/ هو ما لم يتغير شكل اخره
جاء محمدٌ رأيت محمداً مررت بمحمدٍ
كلمة محمد هنا معربة لان تغير اخرها على حسب موقعها الاعرابى فجاءت مرة بالضم ومرة بالفتح واخرى بالكسر
جاء هؤلاء الطلاب رأيت هؤلاء الطلاب مررت بهؤلاء الطلاب
كلمة هؤلاء هنا مبنية لانها لم يتغير اخرها برغم تغير موقعها الاعرابى
المبنى من الافعال:
اولا: الفعل الماضى
مبنى دائما وحلات بنائه هى:
1- يبنى على الفتح اذا:
أ-لم يتصل به شىء مثل : خرج- لعب –شرب –دعا- قضى
ب –اذا اتصل به تاء التأنيث مثل : خرجت هند
ج – اذا اتصلت به الف الاثنين مثل : الطالبان خرجا
د – اذا اتصلت به (نا) الدالة على المفعولين ضربنا محمدٌ
2- يبنى على السكون اذا اتصل به ضمير رفع متحرك
ضمائر الرفع المتحركة هى تاء الفاعل للمتكلم أكلتُ
للمخاطب أكلت للمخاطبة أكلتِ
وايضا من ضمائر الرفع نا الدالة على الفاعلين مثل أكلنا
وايضا نون النسوة مثل: الفتيات أكلن
اذا ضمائر الرفع المتحركة هى : تاء الفاعل – نا الدالة على الفاعلين – نون النسوة
اما ضمائر الرفع الساكنة هى : الف الاثنين – واو الجماعة – ياء المخاطبة
بُنى
الفعل الماضى على السكون لان العرب تكره توالى اربع حركات كما تكره التقاء
ساكنين وبما ان الفعل كل حروفه بالفتح سُكن الحرف الثالث له
3- يبنى على الضم اذا اتصلت به واو الجماعه مثل :الطلاب لعبُوا
ثانيا الفعل الامر
مبنى دائما وحالات بنائه هى :يبنى على ما يجزم به مضارعه
1- يبنى على السكون اذا كان صحيح الاخر او اتصلت به نون النسوة مثل : اذهب – العب - اشربن
2- يبنى على حذف حرف العلة اذا كان معتل الاخر مثل : ادعُ - اقضِ
3- على حذف النون اذا اتصل به الف الاثنين او واو الجماعة او ياء المخاطبة مثل : اخرجا - اخرجوا - اخرجى
4- يبنى على الفتح اذا اتصلت به نون التوكيد الخفيفة او الثقيلة مثل : اخرجنْ - اخرجنّ

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven





26-04-2013Friday2









الاولى نحو
اخدنا الفعل المضارع هو معرب دائما لكنه يبنى فى حالتين:
1-اذا اتصلت به نونا التوكيد اتصالا مباشرا يبنى على الفتح
مثال قوله تعالى (ولئن لم يفعل ما أمره ليسجنن وليكونا من الصاغرين)
الفعل ليسجنن مبنى على الفتح لاتصاله بنون التوكيد ولم يفصل بين الفعل والنون
هل تذاكرن دروسكم بانتظام
اصل الفعل تذاكرون اسندت اليه نون التوكيد وحذفت نون الرفع لتوالى الامثال وحذفت واو الجماعة وعوض عنها بالضمة
تذاكرن
فعل مضارع من الافعال الخمسة مرفوع وعلامة رفعه النون لتوالى الامثال واو
الجماعة المحذوفة لالتقاء ساكنين ضمير مبنى فى محل رفع فاعل ونون التوكيد
حرف مبنى لا محل له من الاعراب
2- يبنى الفعل المضارع على السكون اذا اتصلت به نون النسوة
مثال قوله تعالى(يا أيها النبى قل لازواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذين)
يدنين: فعل مضارع مبنى على السكون لاتصاله بنون النسوة
نون النسوة ضمير مبنى ع الفتح فى محل رفع فاعل
يعرفن: فعل مضارع مبنى على السكون فى محل نصب
نون النسوة ضمير مبنى على الفتح فى محل رفع نائب فاعل
**يرفع الفعل المضارع اذا لم يسبقه ناصب ولا جازم
اذا
كان اخره حرف علة يرفع بالضمة المقدرة لو اخره ياء او واو يرفع بالضمة
المقدرة منع من ظهورها الثقل اما اذا كان اخره الف يرفع بالضمة المقدرة منع
من ظهورها التعذر
الاسماء المبنية
الضمائر-
اسماء الاشارة ما عدا هذين وهاتين - الاسماء الموصولة ما عدا الذين
واللتين - اسماء الشرط 0 اسماء الاستفهام - بعض الظروف - بعض الاعلام على
وزن فعال مثل حزام - بعض الاعلام المنتهيةبويه مثل سيبويه
جزء الخاص بالشبه الوضعى والمعنوى وغيره لن ياتى ف الامتحان
والدكتور شرح كل الاسماء المبنية وبكدة نكون اخدنا 5 محاضرات والاسبوع الجاى ان شاء الله هناخد المحاضرة السادسة
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven





10-05-2013Friday3






الدكتور شرح الاسماء الستة وهى ابوك -اخوك - حموك -فوك - ذو-هنوك
هذه الاسماء تعرب بعلامات فرعية ترفع بالواو وتنصب بالالف وتجر بالياء ولكن لابد لها من شروط حتى تعرب بهذه بالعلامات الفرعية وهى : 1-ان تكون مضافة لغير ياء المتكلم واذا اضيفت لياء المتكلم اعربت بحركات مقدرة
2-ان تكون مفردة ولو كانت مثناة اعربت اعراب المثنى
3- ان تكون مكبرة ولو كانت مصغرة اعربت بالحركات الاصلية
*** لغة النقص فى الاسماء الستة :النقص هو حذف لام الكلمة فكلمة هن وردت مفردة على حرفين وعند اضافتها ظلت على حرفين فيقول رأيت هنك وتعرب بالحركات الاصليه
*** لغة القصر فى الاسماء الخمسة:تعامل معاملة الاسماء المقصورة ةتعرب باالحركات المقدرة
المثنى: هو ما دل على اثنين او اثنتين وكان اختصارا للمتعاطفين ويرفع بالالف وينصب ويجر بالياء
الملحق بالمثنىSadاثنان -اثنتان -كلا -كلتا) الحقت بالمثنى لان ليس لها مفرد وتاخذ اعراب المثنى

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven


24-05-2013Friday4







اخدنا جمع المذكر السالم
هو ما يدل على اكثر ما اثنين مع سلامة مفرده بزيادة واو ونون فى حالة الرفع وياءونون فى حالة النصب والجر
**** ما يلحق بجمع المذكر السالم:هناك كلمات على صورة جمع المذكر السالم ولكن فقدت بعض شروطه فالحقت به ف الاعراب فقط مثل (عزة - عضة -سنة)جمعها (عزون -عضون -سنون)
الجمع بالالف والتء المزيدتين( جمع المؤنث السالم)يرفع بالضمة وينصب ويجر بالكسرة


Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven




25-05-2013Saturday
5



الاولى مادتى المفضلة النحو
الدكتور شرح الممنوع من الصرف ويقصد بالصرف ا ى التنوين ويمنع من الصرف لعلة او لعلتين
***الذى يمنع من الصرف لعلتين اما ان يكون علم +علة اخرى او صفة+علة اخرى
1-
علم+ علة اخرى (علم ومؤنث) كفاطمة وزينب هنا يجر بالفتحة نيابة عن الكسرة
لكن اذا كان علم مؤنث ساكن الوسط فيجوز صرفه ويجوز منعه مثل هند
اما اذا كان اعجمى ثلاثى ساكن الوسط فانه يصرف مثل نوح- هود
اذا كان مركب تركيب مزجى مثل حضر موت فانه لا يصرف
اذا كان علم منتهى بالف ونون زائدتين مثل عثمان -سليمان فانه لا يصرف ويجر بالفتحة نيابة عن الكسرة
اذا كان على وزن الفعل مثل احمد ويزيد يمنع من الصرف
اذا كان ثلاثى مذكر مضموم اوله ومفتوح الحرف التانى مثل عمر يمنع من الصرف
2- صفة +علة اخرى
اذا كانت الصفة منتهية بالف ونون زائدتين مثل عطشان - شعبان تمنع من الصرف
اذا كانت الصفة على وزن الفعل مثل اكبر -احسن
اذا كانت الصفة عدل بها عن وصف اخرفبدلا ما نقول جاء اللاعبون اثنين اثنين قلنا جاء اللاعبون مثنى مثنى
*** ما يمنع لعلة واحدة
الاسم الذى ينتهى بالف التانيث الممدودة مثل صحراء -سيناء- علياء
وايضا ما ينتهى بالف التانيث المكسورة مثل كبرى - ليلى
صيغة منتهى الجموع ايضا يمنع من الصرف اى جمع التكسير مثل مساجد - مصابيح
الممنوع من الصرف يجر بالفتحة دائما الا فى حالتين يجر بالكسرة وهما:
أ -اذا كان معرف بالالف واللام مثل مررت بالرجل العطشان
ب- اذا اضيف مثل قوله تعالى( فى احسن تقويم)
الافعال
الخمسة: هى كل فعل اتصلت به واو الجماعة للمخاطب والغائب - والف الاثنين
للمخاطب والغائب - وياء المخاطبة فهذه الافعال تعرب بعلامات فرعية ترفع
بثبوت النون وتنصب وتجزم بحذف النون
واخدنا كمان شكل الامتحان وهو كالتالى:
السؤال
الاول اربع ابيات استخرج منها :اسمين مبنن- اسم يعرب بعلامة اصلية - اسم
يعرب بعلامة فرعية -فعل امر -فع مبنى ع السكون- حرف نهى او نسخ
السؤال الثانى : مثل لكل مما ياتى فى جملة مفيدة من عندك
ممنوع من الصرف مجرور بالكسرة -ملحق بجمع المذكر السالم - اسم من الاسماء الخمسة
السؤال الثالث : بيت شعر اعر ما تحته خط
وعلى فكرة الدكتور طمنا من الامتحان وقال هندعيله نتمنى ذلك
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven
07-06-2013Friday6








الدكتور شرح المبتدا والخبر وانواع الخبر
المبتدا هو الاسم الصريح او المؤول بالصريح المجرد عن العوامل اللفظية غير الزائدة مخبرا عنه
هذا التعريف مانع جامع لانه يجمع كل مبتدا ويمنع غيره من الاشتراك معه ف التعريف
المبتدا
نوعان: 1- مبتدا له خبر 2- مبتدا له مرفوع يغنى عن الخبر مثال : قوله
تعالى ( اراغب انت عن الهتى يا ابراهيم) راغب هنا اسم فاعل سد مسد الخبر
الخبر :هو الجزء الذى يتمم مع المبتدا جملة مفيدة وهو ثلاث انواع
1- الخبر المفرد: وهو ماليس جملة ولا شبه جملة مثال: محمد مجتهد
2- جملة وينقسم الى جملة فعلية مثال محمد يذاكر دروسه وجملة اسمية مثال محمد اخلاقه كريمة
3- خبر شبه جملة وينقسم الى جار ومجرور مثال محمد فى النادى وظرف مثال العصفور فوق الشجرة
وبكدة انتهى منهج النحو والمحاضرة 9-10-11 ملغين والدكتور طمنا وقالنا متقلقوش من الامتحان هتدعولى
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven




08-06-2013Saturday
7

Share this post


Link to post
Share on other sites


النحو [ENG.] [2]

ENGLISH GRAMMAR

كود الماده / 122

د / هدى شكرى عياد


MembersCotentsDateDay
Lectures













المحاضرة التانية كانت جرامر
وتبعا كلنا
بنحب الدكتورة دى اوى  ربنا يسامحها تبعا اول حاجة عملتها سالتنا عن
تقديراتنا ف المادة وزعلت مننا  ال ايه كانت عاوزانا كلنا نجيب امتياز او
جيد جدا تبعا دى بتحلم مع امتحاناتها اللوغاريتمات دى  المهم شرحت اول
محاضرة من محاضرات الصفحة وقالت اننا نذاكر منها ومن التطبيقات وتبعا
المحاضرات التليفزيونية بتاعتها الى يعنى احنا ناقصينها مش كفاية ف الكلية
كمان ف البيت ما علينا

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven


  تبعا المحاضرة بتتكلم عن الازمنة
قالت لو الفاعل هو اللى قام بالفعل نستخدم زمن v.to.beفى المضارع +p.pالتصريف التالت للفعل
لو المفعول هو اللى وقع عليه الفعل نستخدم زمن v.to.be فى الماضى+p.pالتصريف التالت للفعل
مثال:Tom is taken the book
The book was taken
وفضلت تقولنا امثلة من كتاب توفيل اللى معاها واحنا نحلها وانتهت المحاضرة على خير
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

 


04-04-2013Friday
1













المحاضرة التانية : جرامر
شرحت المحاضرة
التانية ف محاضرات الصفحة هى تقريبا بتقراها مش لاقية حاجة جديدة اقولهالكم
لان حتى الامثلة بتقولها منها ومفيش جديد من عندها
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

 




19-04-2013Friday2

كتورة ريحت واعتذرت
وبالتوفيق ان شاء الله وانا تحت امركم فى اى اسئلة
وسامحونى الترم دى مفيش محاضرات زى الترم الاول بس ده بسبب الدكاترة اللى
مش بيشرحوا حاجة
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven
03-05-2013Friday3






الدكتورة دى ملهاش حل على طول تايهة مش بتحضر هتدينى ايه وبتيجى ترتجل الشرح وبتوهنا معاها المفروض انها شرحت passive
تبعا شرحها عبارة عن كتابة امثلة من الكتاب اللى معاها بس لكنها مش عارفة تطبق عليها اى قاعدة واليكم الامثلة
Margret wrote the letter تتحول الى The letter was written by Margret
الفعل الماضى فى المبنى للمجهول يتحول الى v .to.be فى الماضى+ التصريف التالت للفعل
you can buy stamps at the post office تتحول الى stamps can be bought at the post office
وبعد كدة اخدنا بعض الجمل وقولنا صح ولا غلط
1-(money is lending by the bank to those who want to buy homes(wrong
is being lent ده التصحيح
2-(the song has been playing over and over again by steve(wrong
has been played ده التصحيح
3-(the letter was mailed today before noon(right
شرحت كمان المحاضرة الرابعة ودى بتتكلم عن many and every
many برغم انها تدل على الجمع لكن الكلمة التى تاتى بعدها مفرد وزيها كلمة both ,several
every [رغم انها تدل عل مفرد لكن تاتى بعدها كلمة جمع وزيها كلمة each , single
وخدنا كمان كلمات تستخدم مع الاشياء التى تعد والاشياء التى لا تعد
Key Words for Countable and Uncountable Nouns
Countable Nouns : many - number - few - fewer
Uncountable Nouns: much - amount - little - less
واخدنا كمان الكلمات اللى جمعها شاذ بدون s
man - men
child - children
cactus - cati
خلصنا المحاضرة الرابعة كلها وحلينا تطبيقات وقالت انها هتدينا محاضرة بدل اللى اعتذرت عنها هتكون يوم السبت 15/6

وبكدة يا حلوين خلصنا محاضرات النهاردة وبالتوفيق ان شاء الله وتبعا متنسوش انى تحت امركم فى اى حاجة





Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

 






17-05-2013Friday4








المحاضرة التانية جرامر

ودى الدكتورة مكبرة دماغها اعتذرت لانها مريضة ومش عارفين هتجى كمان بكرة ولا لا
وبكدة
انتهى الموجز الاسبوعى للقائى معاكم وتبعا متنسوش انا تحت امركم ف اى سؤال
وعلى فكرة الناس اللى بتحضر كالتشر المحاضرة بكرة ان شاء الله الساعة 11
ونص بدل واحدة
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

 




31-05-2013Friday5




 




اخدنا فيها الرابعة والخامسة
الرابعة اخدنا فيها Distinguish Nouns that Refer to Persons and Nouns
that Refer to Things
والخامسة اخدنا فيها 1-Problems with Pronouns
2-Distinguish Possessive Adjectives and Pronouns

واللى منكم يفهم المحاضرتين دول يبقى يشرحلى ويكسب فيا ثواب
وتبعا اللى عاوز يسال اى سؤال انا تحت امركم واشوفكم الاسبوع الجاى ان شاء الله
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven




01-06-2013Saturday6






مش عارفة اقولكم ايه الدكتورة شرحت اربع محاضرات مرة واحدة 7و8و9و10 بس هما سهلين

adverb= adjective+ ly

adjective= noun+ly



وقالت بخصوص الامتحان هتجيب 15 اختارى الاجابة الصحيحة و 25 اختارى الكلمة الغلط



وتبعا انتو عارفين انها بتقرا من المحاضرات واللى عاوز يفهم جرامر يذاكر محاضرات لميس دى ممتازة وربنا يجازيها كل خير



تبعا انتو كنتوا مستنين اقول حاجة تفرحكم بس غصب عنى الترم ده مفهوش حاجة تفرح بس ان شاء نفرح بالنجاح وربنا مع الجميع واى اسئلة انا تحت امركم

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven







14-06-2013Friday7

Share this post


Link to post
Share on other sites








القراءة والفهم [ENG.] [2]

COMPREHENSION

كود الماده / 123

د /نهى محمود حلمى


MembersCotentsDateDayLectures
عطر الجنه







المحاضرة التالتة كومبيرهنشن
كانت رخمة
شوية الدكتورة كل كلامها انجليزى وبسرعة قالت لنا مقرر علينا 5 قطع طول
الترم وهتعللمنا ازاى نكتب براجراف وفعلا اخدنا واحد معاها وقالت اهم حاجة ف
البراجراف يكون مترابط
القطع المقررة من الكتاب صفحة رقم 17-23-27-38-55
قالت
هنشتغل ف القطع دى وهنحفظ كلماتهم وف الامتحان هتجيب من الكلمات دى ومطلوب
مننا نحطها ف جملة من عندنا وكمان ف الامتحان هيكون قطعة انسين وبراجراف
واديتنا امتحان يناير 2012 دول عربية نصوره وانا فعلا صورته وهابقى
ارفعهولكم اسكنر واديتنا براجراف نعمله ف البيت
some people believe
that you should study what you like only while others believe that you
should study anything that get a good job
what is your opinion ?
say the reason and specific example















Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven
05-04-2013Friday1
عطر الجنه







اخدنا اول محاضرة ف الكتاب صفحة 17وهى برضو اول
محاضرة ع الصفحة الدكتورة قرات القطعة وترجمت بعض الكلمات فيها هى بتتكلم
عن النجاح العلمى وتاثير الحب والزواج فيه هى طلبت مننا نقراها ف البيت
تانى ونحل الاسئلة بتاعتها وناقشها المحاضرة الجاية ان شاء الله وكمان
اديتنا موقع لقاموس وقطع كومبيرهنشنonelookdictionary
واديتنا ملزمة صورناها عن شوية براجرافات برضو ان شاء الله ارفعهلكم

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven
12-04-2013Friday2
عطر الجنه











المحاضرة التالتة كومبيرهنشن
اخدنا المذكرة اللى هى وزعتها من صفحة 11 وهى بتتكلم عن البراجراف وبيكون مقسم الى:
1- topic sentence
2-( main idea- support(explain- example
3-main idea
4-conclusion
لكتابة اى موضوع او براجراف لابد من وجود مقدمة - الموضوع - الخاتمة
يعنى
بحدد ان هتكلم عن ايه وبعدين اتكلم عن الحاجة دى بالتفصيل واقول معلومات
عنها او اى جوايز عنها اخليها عبارة عن نقاط وبعدين احاول اربط النقاط ببعض
واخر حاجة اعملها اشوف الجرامر والغلطات الاملائية واكتبه ف النهاية موضوع
مترابط الافكار
وبعدين اخدنا القطعة الاولى صفحة 17 حلينا الاسئلة
بتاعتها واخدنا كمان القطعة صفحة23 الدكتورة قراتها وترجمتها معانا بس
وقالت المرة الجاية ان شاء الله نحضر الاسئلة بتاعتها وكلماتها عشان هى
هتحلها معانا
يا ريت تذاكرو القطع دى من المحاضرات لان فى المحاضرات
الاسئلة مجاب عنها وكمان كلماتها محطوطة فى جمل ودى اللى هيجى منها
الامتحان وبالتوفيق للكل ان شاء الله
ولتانى مرة سامحونى على تاخرى عليكم واى استفسار انا تحت امركم
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven






26-04-2013Friday3
عطر الجنه







الدكتورة راجعت البراجرافات اللى عملوها بعض الطلاب وحلينا اسئلة
القطعة صفحة 23 واخدنا كلماتها وكمان اخدنا القطعة صفحة 27 قرناها
واتناقشنا فيها بس والمرة الجاية ان شاء الله هنكملها والدكتورة وزعت علينا
ورقتين فيهم بعض البراجرافات اللى ممكن نعملها وفيها مثال لبراجراف تانى
ان شاء الله هابقى ارفعهالكم
وبكدة يا حلوين خلصت محاضراتنا النهاردة وكالعادة اقولكم انا تحت امركم فى اى استفسار وشيدوا حيلكم الامتحانات ع الابواب
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven





10-05-2013Friday4
عطر الجنه






بدانا بقراءة مجموعة براجرفات لمجموعة من الزملاء وقيمناها
اخدنا اسئلة القطعة صفحة 27 وجاوبناها واخدنا الكلمات بتاعتها وكمان قرينا القطعة صفحة 38 وناقشناها مع الدكتورة وقالت المرة الجاية نكمل واديتنا براجراف نعمله ف البيت عن العقاب واضراره على الاطفال some people think that punshment kids is useful and methods support your opinion
وبكدة انتهينا يا حلوين من محاضرات اليوم وبالتوفيق للجميع ومتنسوش انى تحت امركم لو عاوزين اى حاجة



Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven





24-05-2013Friday5
عطر الجنه




ودى كانت متفقة معانا انها احتمال مش تيجى و الزملاء قالولى انها اعتذرت
وبكدة انتهت محاضرات اليوم وبالتوفيق ان شاء الله


Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven



25-05-2013Saturday6
عطر الجنه

الدكتورة اعتذرت
وبكدة
خلصت محاضرات النهاردة واشوفكم بكرة ان شاء الله مع الملغى من المحاضرات
واخبار الامتحان ومتنسوش اى سؤال انا موجودة وبالتوفيق للجميع
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven
07-06-2013Friday7
عطر الجنه


ودى اقصر محاضرة الدكتورة خلت الناس اللى عملين براجرافات يقروها والباقى يعلق عليها
وقالت
علينا اربع قطع هتجيب منهم الكلمات بس وهم قطعة رقم(17-23-27-38) والقطعة
الخامسى ملغية لكن مقرر منها خمس كلمات بس وهما Precedent -Adepts
-Necessity- Circumstances -
Disastrous
وقالت اننا نقدر نحط الكلمات
ف جمل من عندنا طالما مش هنقدر نحفظ الجمل اللى ف المحاضرات واتكلمت عن
البراجراف وقال لا يقل عن 9 جمل ويكون له مقدمة وموضوع وخاتمة
والامتحان
عبارة عن قطعة كبيرة عليها اسئلة واجابة الاسئلة من القطعة نفسها وعليها 8
درجات وخمس كلمات نحطها ف جمل عليها 5 درجات وبراجراف عليه 7 درجات وتبعا
الامتحان كله انسين وربنا يستر
وبكدة خلصت المحاضرات الخاصة بالنحو
والترجمة والكومبيرهنشن ولقاءنا الاسبوع القادم مع اخر محاضرات الترم ده
وهى الجرامر والثقافة وشيدوا حيلكم بقى
وتبعا كالعادة بقولكم انا تحت امركم ف اى اسئلة
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven
08-06-2013Saturday8

Share this post


Link to post
Share on other sites








الترجمة الى العربية [2]

TRANSLATION MANUAL

كود الماده / 124

د / أمانى وجيه عبدالعليم


MembersCotentsDateDay
Lectures
عطر الجنه








تبعا اول حاجة قالتها اننا نذاكر من الكتاب والمحاضرات والتطبيقات اللى
ع الصفحة لانها مجرد تدريب لينا لان الامتحان ان سين وكمان قالت انها
عندها استعداد تشرح كذا مرة لاى حد مش فاهم وانها مهتمة اوى بالاحداث اللى
بتحصل واكيد الامتحان هيكون عن الاحداث دى واتكلمت معانا عن امتحان الترم
اللى فات وعن بعض اجابات الطلبة وازاى هى ترجمة حرفية والامتحان بيبقى
عبارة عن قطعتين ترجمة من انجليزى لعربى عليهم 12 درجة وقطعة من عربى
لانجليزى عليها 8 درجات وهى بتحط ترجمة لبعش الكلمات اللى بتساعدنا ف القطع
سواء العربى او الانجليزى وبكرة ان شاء هابقى ارفعلكم شكل الامتحان
هى اديتنا قطعة من القطع اللى جت ف الامتحان واشتغلنا عليها
the
attack on Gaza came a day after the prime minister,Ismail Haniya,
hosted his Egyptian counterpart in very building , a sign of Hamas s new
legitimacy in a redrawn Arab world

attackهجوم hosted استضاف counterpart نظير a sign اشارة legitimacy شرعية
a redrawn متغير
تبعا القطعة مش كاملة بس ده اللى اخدناه واشتغلنا عليه ولما انزلكم الامتحان هتشوفوها كاملة
اخدنا كمان قواعد اساسية لضبط اى جملة انجليزية
1-structure :وده خاص بتكوين الجملة من فاعل وفعل وتكملة الجملة ان اوجد
2-content = complete full meaning by itself
3-punctuation= start with capital letter and end with full stop

ونحاول
نطبق القواعد دى على اى ترجمة بدوت ترجمة حرفية والدكتورة اديتنا
الايميلات الخاصة بتاعتها قالت للى يحب يشتغل ويترجم ويبعتهالها وهى تقيمه
وتتناقش معاه وبما ان المنتدى لا يسمح بكتابة الايميلات فاى حد عاوز
ايميلات الدكتورة يقولى وانا ابعتهاله
كمان اديتنا موقع لقاموس ممتاز
بيقول الكلمة بالامريكى والبريطانى وبينطقها كمان ورشحتلنا قواميس تانية زى
قاموس النفيس والمغنى الاكبر وده الموقعwww.thefreedictionary
وبكدة انتهت المحاضرة

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven




12-04-2013Friday
1










المحاضرة الثانية : ترجمة

اخدنا فيها
القطعة اللى فى المحاضرة التالتة فى محاضرات الصفحة بعنوان انجلترا تتصدر
قائمة ضحايا الجريمة England tops table of crime victims
ترجمناها مع
الدكتورة جملة جملة وقالت ان الحالة الوحيدة التى لااطبق فيها قواعد اللغة
لما اجى اترجم عنوان لانه هو اللى بيقود للقطعة وبيسمى ؟lead
وقالت ممكن نقول استطلاع راى بدل من كلمة استقصاء ونقول تعرضهم بدل من كلمة تجاربهم
the thefts of car معناها اى السيارة اتسرقت كلها لكن the thefts from car معناها ان محتويات السيارة هى اللى اتسرقت
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven





26-04-2013Friday2









بصراحة الدكتورة دى ممتازة اخدنا قواعد تتبع عند الترجمة ودى قولتهالكم قبل كدة
Translate the following passages. Revise the points to remember section before starting your translation:

Points to remember:
• Read the passage carefully and understand the meaning before translation.
• Never translate word to word, translate the meaning.

If you are translating into Arabic, remember that the Arabic language
is rich with varieties of sentence structure. Choose the most suitable
structure for each sentence.
• Divide the passage into sentences, and then use cohesion markers like: اذ/ بعد أن/ والجدير بالذكرto join relevant sentences.
• Remember that Arabic is direct, straightforward and favors active structure.

If you are translating into English, remember the structure of the
English sentence {SVC}, make sure that you have followed this structure.

Join sentences in English using conjunctions, coherent markers,
relative pronouns…etc., but you have all the time to check the structure
{SVC}.
• Consider the terminology section for more vocabulary: each section is relevant to the passage.

واخدنا القطعة اللى ف المحاضرة الخامسة The Royal Wedding in Japan
الزواج الملكي في اليابان
بس
اخدناهم جملة جملة بالعربى واحنا ترجمناها انجلش عكس ما موجود بالمحاضرة
وقالتلنا ممكن نترجم جملة جملة وبعدين نحاول نربطها ببعض او نسيبها زى ما
هى المهم تكون فيها الشروط كلها وغيرنا بعض الكلمات عن اللى ف القطعة مثلا
position بدل منstatus
commoner بدل من an ordinary citizen
admireبدل من like
the idea بدل من the fact
ممكن
نكتب دى او دى الاتنين صح وقالت الاسهل اننا نخلى زمن الجمل مضارع بسيط او
ماضى بسيط عشان مش نلخبط نفسنا وقالتلنا اى حد ممكن يترجم اى قطعة
ويبعتهالها على ايميلها او يقدمهالها ف المحاضرة وهى هتقيمها بس اهم حاجة
تكون غير القطع المترجمة اللى ف المحاضرات اى قطعة من اى جريدة او مقال زى
ما تحبوا وتبعا هى اديتنا الايملات بتاعتها قبل كدة
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven





10-05-2013Friday3






اخدنا القطعة اللى جت ف امتحان البينى ترجمناها جزء جزء وحاولنا نصحح ترجمة احد الطلاب واليكم القطعة Alzheimer s disease,high blood pressure and heart disease are the most common chronic conditions in assisted living residences:82 percent of residents have at least one of them,according to a new government study.But what is alarming is how these ailments overlap. People move there when they,or their families, decide they need help with daily activities ,like dressing, but don not need full medical services . The study found that more than half the residents are 85 or order. Researchers were surprised that so many do require medical care

يلا يا حلوين ترجموها بقى واخدنا القطعة التانية عربى ونترجمها لانجلش وهى :
اعلنت وزارة الصحة والسكان اليوم وفاة ثالث شخص بسبب اصابته بمرض انفلونزا الطيور هذا العام. وطبقا لتقرير صدر يوم الثلاثاء ان الضحية رجل يبلغ من العمر 26 عامل ويدعى عمرو قنديل من محافظة الدقهلية كما صرح رئيس قسم الطب الوقائى ان الرجل توفى اثناء تلقيه العلاج بالمستشفى

وتبعا فى كلمات مساعدة الدكتورة جايباها ف الامتحان
announce اعلنت
Health and Population Ministry وزارة الصحة والسكان
bird flu انفلونزا الطيور صدر released
victim ضحية رئيس head
according طبقا
Preventive Medical Department الطب الوقائى
يلا شيدوا حيلكم بقى وورونى شطارتكم وابداعاتكم


Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven



24-05-2013Friday4








اخدنا باقى القطعة بتاعت الزواج الملكى فى اليابان اللى ف المحاضرة بتاعت الصفحة رقم 5 كملنا من اول she is learning
واخدنا قطعة بالعربى نترجمها انجليزى
اصدر اليوم اتحاد اطباء الاسنان فى بريطانيا تقريرا يوضح ان اكثر من نصف اطباء الاسنان التابعين للحكم المحلى قد قاموا بتخفيض ميزانياتهم منذ عام 1994

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven




25-05-2013Saturday
5



اول حاجة خدناها القواعد المتبعة عند الترجمة وتبعا انا كتبتهالكم قبل كدة
تانى
حاجة كتبت شوية امثلة عشان نشوف فيها فين الفعل الاساسى للجملة وقالت ان
الجملة اللى فيها who or which الفعل اللى بعدها ليس الفعل الاساسى فى
الجمة ولابد ان اكمل الجملة
كمان اديتنا قطع جت ف امتحانات سابقة وحليناها سوا
1-
يحتفل الصالون الثقافى لمركز اعداد القادة لادارة الاعمال بالعجوزة فى
السادسة والنصف من مساء غدا الخميس، بالذكرى الثانية والثمانين لميلاد
الشاعر الكبر صلاح جاهين. وذلك بالتعاون مع مركز توثيق التراث الحضارى
والطبيعى بمكتبة الاسكندرية. يعد صلاح جاهين المولود فى 25 ديسمبر 1930ن
احد ابرز شعراء ورسامى الكاريكاتير المصريين فى القرن العشرين، وأحد
الفنانين القلائل ممن حظوا بلقب الفنان الشامل ،اذ كان رساما كاريكاتيرا
وشاعر وممثلا ، ومفكرا يساريا فى نفس الوقت

معلش قطعة كبيرة وتبعا كان فى كلمات مساعدة بس انا عارفة انتم مش محتاجينها عشان كدة مش هاكتبها
اما القطعة التانية دى بقى بالانجلش
SEOUL,south
Korea- Park Geun-hye, the daughter of south Korea long -ruling dictator
, was elected presidents last Wendesday ,the first woman to win the
post voters appeared to prefer stability and "motherly leadership over
her opponent s promises for radical change in the country to achieve
economic equality and to overcome military threats from North Korea.
According to the National Election Commission the South Korean newly
elected president had won 51.64 percent of the vote compared with 47.93
percent for Moon Jae-in, a former human rights lawyer who was once
imprisoned for opposing her father s authoritarian rule
وتبعا فى ترجمة للكلمات ومش هاكتبها لانى عارفة انكم عباقرة ويلا ورونى شطارتكم بقى
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven
07-06-2013Friday6







الدكتورة قالت اللى عاوز يسال على اى حاجة هى هتجاوبه لكن هى مش هتشرح
حاجة وتبعا اكدت على القواعد الاساسية ف الترجمة الامتحان عبارة عن قطعتين
نترجمهم لعربى عليهم 12 درجة وقطعة نترجمها لانجلش عليها 8 درجات وتبا هى
بتجيب ترجمة الكلمات الصعبة ف الامتحان وربنا يستر بقى
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven






08-06-2013Saturday
7

Share this post


Link to post
Share on other sites





مادة ثقافية [2]-عصرالنهضة ب-مادةاعلامية[ENG.]

CULTURE

كود الماده / 125

د / عبير عمر عطيه




MembersCotentsDateDay
Lectures
عطر الجنه






اول المحاضرات كانت كاتشر الدكتورة لذيذة اتكلمت
معانا عن المقرر علينا وتبعا اول حاجة قالتها انا ماليش دعوة بالكتاب لانه
من خمس سنين المنهج متجددش وتبعا الكتاب فيه حاجات كتير ناقصة عشان كدة
قالت اعتمادنا الاساسى ع محاضرات وتطبيقات الصفحة لانهم بتوعها 7 محاضرات
و7 تطبيقات

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

  وبعد كدة اتكلمنا كلام عام عن بعض الاشياء اللى حصلها تجديد
كانت موجودة ف العصور الحجرية وبشوية تكنولوجى بقينا نستخدمها الان
اتكلمت
كمان عن الامتحان وقالت مش بيخرج من السبع تطبيقات بس تبعا بعد ما نشيل
اسئلة التاريخ لانها مش هتجيب منها ف الامتحان ع اساس اننا امتحناها ف
الترم الاول وطلبت مننا نحضر اول محاضرتين من محاضرات الصفحة والاسبوع
الجاى ان شاء الله هناقشهم سوا

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

 
05-04-2013Friday
1
عطر الجنه








كانت مناقشة عامة برة المنهج وفى اخر نص ساعة بدات تتكلم ف المنهج زى ما
قولتلكم قبل كدة هى عاوزانا نذاكر لوحدنا واللى مش فاهم حاجة يسالها وهى
تناقشها معاه وطبعا كانت طالبة مننا نذاكر اول وتانى يونت وفى ناس سالتها
فيه وقالت ان كل عصر له 3 تقسيمات
1-early age يعنى الفترة البدائية
2- middle age
3-final age يعنى فترة الاتقان مع التمهيد لظهور عصر جديد

what kind of material was popular this age ? المواد الشائعة فى كل عصر
1-stone age? earth,caves,wood,timber and all kind of animals bones
timber يعنى الخشب الخام لكن woodمعناها الخشب المصنع
2-bronze age: tin,iron and material of stone age
بقينا
نعمل مقارنة بين كل عصر وان فى اشياء نفعية وفى اشياء نفعية تتحول لدفاعية
زى مثلا ادوات الصيد بيستخدمها عشان ينتفع بيها ويلاقى اكله لكن لو هجمه
حد بيستخدمها لدفاع عن نفسه وفى حاجات كتير زيها كدة وقالت لتانى مرة انها
ملهاش دعوة بالكتاب لانه مش باسمها ونذاكر من المحاضرات والتطبيقات وان
الامتحان من التطبيقات زى ما هى بالظبط
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven



19-04-2013Friday2
عطر الجنه




الدكتورة دى بتحب الرغى اوى فضلت تتكلم معانا عن الفرق بينا وبين طلبة
اداب انتظامى وان شهاداتنا متساوية بتحمل نفس الاسم ولكن نختلف ف مجالات
العمل احنا فرصتنا اكتر للعمل بالترجمة لكن هما فرصتهم للتدريس اكتر وقالت
ان لو حد جاب امتياز طول الاربع سنين ممكن يشتغل ف الكلية بس على حسب
احتياج الكلية المهم بعض الطلبة اتكلموا معاها انها لازم تشرح لنا قالت
المحاضرة مش للشرح المحاضرة عشان لو احنا ذاكرنا ومش فاهمين حاجة هى تشرحها
وقالت ان الامتحان هيجى من التطبيقات فقط فى صورة اكمل وعلل واكتب عن
وسالناها
نذاكر المحاضرات ولا لا قالت لو عاوزين معلومات اكتر ذاكرو المحاضرات
والتطبيقات لكن عاوزين معلومات للامتحان بس يكفى المذاكرة من التطبيقات فقط
قالت نعمل مقارنة بين العصور التلاتة ومعاهم عصر الرومان من خلال 5 نقط فى اوجه المقارنة وهى
1-kind of material  المواد الخام المتاحة للاستخدام
2-tools الادوات التى استخدموها
3-weapons  الاسلحة
4-styles of life نظام حياتهم ويشمل الطعام والملابس والحلى او ادوات الزينة وسكل المنازل
5-farming  تطور الزراعة
قالت كمان مش هتجيب اسئلة عن تاريخ معين او احداث معينة او اى اسئلة ليها دعوة بالحواديت كل اسئلتها هتكون عن الاختراعات
واخدنا كمان المحاضرة الرابعة وقالت نركز على اسامى الاسلحة اللى فيها زى مثلا
1-The Manu ballista  المنجنيق اليدوى
2-The onager  منجنيق ايضا بس اقوى يستخدم لهدم المبانى
3-The Roman Armour  اللبس الواقى
4-prefabricated forts حوائط جاهزة تجمع للتحصين فى الحرب
وفى تبعا حاجات تانية بس المحاضرة انتهت قبل ما ناخدهم كلهم تقدروا انتو بقى تشوفوهم فى المحاضرة الرابعة ع الصفحة بتاعتكم

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

 
03-05-2013Friday3
عطر الجنه









الدكتورة تتحسد النهاردة شرحت المحاضرة الخامسة وباقى المحاضرة الرابعة
وقالت بعض الاسئلة اللى هى بتحبها وبتحب تجيبها ف الامتحان ووريتنا امتحان
البينى اللى فات وكان فى ناس مش عارفة بعض الحاجات ف التطبيقات حليتها
معانا
اتكلمت عن الوثنيين والمقابر الوثنية
why pagan graves were very important?
how did one become a slave?
why slavery was not necessarily a lifetime sentence?
why the viking pagan graves are particularly useful to archaeologists?

master may be amerchant and he loses his money so he became a slave because he works under debiter instead of money
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

 






17-05-2013Friday4
عطر الجنه






المحاضرة الاولى كالتشر
اول حاجة كان فى
طالب عامل ملخص لاول 3 محاضرات بالصور وقام شرح اللى عامله وعجب الدكتورة
اوى لدرجة قالت هتجيبله هدية بكرة ان شاء الله انا اخدته منه لكن لاقيته مش
شغال فبكرة ان شاء الله هاساله واحاول اشوف فيه ايه وانزله بكرة ان شاء
الله
الدكتورة كعادتها سالت فى حاجة مش فاهمينها؟ فى طالبات قامت سالتها فى حاجات ف التطبيقات
3-
The term Anglo-Saxon refers to ------------from the ----------- regions
of ----------and ----------.اول نقط قالت ممكن نكتب settlers بس الاصح
نكتب people
شرحت كمان التطبيق الخماس السؤال رقم خمسة اذكرى السبب
وكمان اتكلمت عن الفريد وسالتنا لو عاوزين نلغيه لكن فى ناس قالت لا عشان
كدة هى قالت ان سؤال الفريد جاى جاى ف الامتحان ونختصر فى الكتابة واللى مش
عاوزه مش يختاره لانها هتجيبه فى الاسئلة الاختيارية اتكلمت كمان عن
The Viking styles of settlement
انها
مستعمرة لها طابع ريفى الفيكن دول جم بعد الانجلوسكسون ولم تكن ميولهم
واحدة وبالنسبة للمثال اللى عن مدينة يورك قالت مش بالضرورة اكتبه ف
الامتحان بس مخدناش حاجة تانى وبكرة ان شاء هنكمل
Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

 




31-05-2013Friday5
عطر الجنه




سالت لو حد مش فاهم حاجة ف المحاضرة الخامسة واتكلمنا عن الفريدوليه هو من اعظم الملوك واختصارنا الكلام عنه ف بعض النقاط
1-of his first acts was to establish the beginnings of an English fleet
2-His kingly virtues can also be seen, with hindsight, in his encouragement of learning
3-he also agreed to be baptized a Christian
4- This success led to a new treaty with Guthrum. He and Alfred agreed a basis for coexistence between Anglo-Saxons in the south and west and Danes in the north and east of the country - the region which became known as Danelaw
وكمان حلينا ف التطبيقات وخصوصا الخامس والسادس حتى ان الدكتورة قالت انها بقالها كتير مش جابت منهم امتحانات وممكن يكونو محل امتحان

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven

 






01-06-2013Saturday6
عطر الجنه



الاولى كانت كالتشر

الدكتورة مقالتش حاجة جديدة كل واحد كان عنده سؤال ساله وهى جاوبت وقالت اهم حاجة نهتم بكل حاجة فيها تكنولوجى وقالت ان السؤال ده ف التطبيق السادس 3-The link between issuing coins and Christian kingship
تاكيد على نجاح الفريد
وكمان فى بعض اكملى ف التطبيق السابع مش مهمين ملغين هما رقم 6و7و8 6- A ----------- is a writer or singer of lyric in Europe in the times between the 11th and 13th centuries.
 

7- A ----------- is the singer, musician or reciter who traveled around to give performances.

 

8- ----------- and ------------ played an   important role in the society of the Medieval Era.

ومش رضيت تلغى اى حاجة عشان الناس اللى مش بتحضر وخارج مصر وربنا معانا بقى

Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven



14-06-2013Friday7

Share this post


Link to post
Share on other sites
خطوات كتابة أى برجراف بدون أخطاء:

1-البرجراف لايقل عن تسع جمل

2-يترك مسافة 2سم عند كتابة أول سطر فى البرجراف

3-يجب مراعاة كتابة أول حرف فى الجمله كبيتل ليتر

4-الأسماء كلها تكتب حروفها الأولى كبيتل ليتر

5-يجب مراعاة ترك نقطه فى أخر الجمله ( الفولستوب )

http://www2.actden.com/writ_den/tips/paragrap/

6-حاول الإختصار فى كلمات الجمل بقدر الإمكان لكى تقل أخطائك... فلا تزيد الجمله عن خمس كلمات

7-الجمله لابد ان تتكون من فاعل وفعل ومفعول ان وجد

8-أول جمله فى البرجراف لابد أن تتحدث فيها عن رأس السؤال...فنأخذ رأسس السؤال ونضعه فى جمله

مع مراعاة صياغتها اللغويه بطريقه مظبوطه

Share this post


Link to post
Share on other sites
مواقع اللغة العربية

د/ محمود زيادة ...نحب اللغة العربية http://goo.gl/1Nzbg

إعــــــــــــــــــــــــــراب الـــــفــــــعــــل http://goo.gl/Y4xjN

مـــوسوعة النــحو و الإعراب http://www.drmosad.com/nho.htm

قصة النحو و حكاية الاعراب http://storyofnahw.blogspot.ae/

الــبحوث فى اللغة العربية و الادوات http://goo.gl/FPv2r

Share this post


Link to post
Share on other sites
شكل امتحان النحو

لسؤال الاول اربع ابيات استخرج منها :اسمين مبنن- اسم يعرب بعلامة اصلية - اسم يعرب بعلامة فرعية -فعل امر -فع مبنى ع السكون- حرف نهى او نسخ
السؤال الثانى : مثل لكل مما ياتى فى جملة مفيدة من عندك
ممنوع من الصرف مجرور بالكسرة -ملحق بجمع المذكر السالم - اسم من الاسماء الخمسة
السؤال الثالث : بيت شعر اعر ما تحته خط

Share this post


Link to post
Share on other sites
تم إضافة محاضرات يوم 26/4 من طرف عطر الجنه

Share this post


Link to post
Share on other sites
إمتحانات دور يناير 2013

4shared.com /rar/DLQNDtbc/_online.html?

من طرف عطر الجنه



الترجمه





الماده الثقافيه



الجرامر












الكومبرهينشون





النحو




Share this post


Link to post
Share on other sites
ملخصات لميس

جرامر المحاضره الثانيه

4shared.com/file/J4EoiM6S/grammer_2_-_lecture_2__word_.html

نحو


المبني والمعرب - الفعل الماضي

4shared.com/office/aGcbXWUw/_-__.html

المبني والمعرب - فعل الأمر

4shared.com/office/-iS2llm9/_-__.html

المبني والمعرب - الفعل المضارع

4shared.com/office/VsCInhN9/_-__.html



1- علامات الاسم:
mediafire.com view/?zufcrsn6bti7169

2- علامات الفعل:
mediafire.com view/?a95jxn0j308ec8f

3- علامات الحرف:
mediafire.com view/?rcotusfiokxdp31

4- المبني والمعرب-أولا الفعل الماضي:
mediafire.com view/?boav74ha11fdbj9

5- المبني والمعرب- ثانيا فعل الأمر:
mediafire.com view/?augb514b9aab4lb

6- المبني والمعرب- ثالثا الفعل المضارع:
mediafire.com view/?4gm3q2jt8czd7ch



أما بالنسبة للجرامر:
1-تلخيص المحاضرة الاولى:
mediafire.com view/?2eib6unqhxa9uf9

2- تلخيص المحاضرة الثانية:
mediafire.com view/?55eqw5yz41nnp7z

Share this post


Link to post
Share on other sites
متطلبات كل مادة ف المذاكرة

1- النحو : من محاضرات وتطبيقات الصفحة + محاضرات الترم الاول

2- الجرامر: محاضرات وتطبيقات الصفحة + محاضرات وتطبيقات الترم الاول

3- الثقافية: محاضرات وتطبيقات الصفحة

4- الترجمة: محاضرات وتطبيقات الصفحة +الكتاب

5-الكومبيرهنشن: محاضرات وتطبيقات الصفحة

ملحوظات:

1-نحو ترم تانى نفس نحو ترم اول

2- الجرامر مقرر علينا الترم ده جرامر ترم اول وتانى

3-الترجمة الامتحان انسين ومذاكرة المحاضرات والكتاب لمجرد التدريب فقط

4- الكومبيرهنشن مقرر علينا قطع صفحة ( 17- 23- 27- 38- 55) هيجى بعض الكلمات منهم نضعها فى جملة بجانب قطعة انسين عليها اسئلة وبجانب ايضا كتابة براجراف

Share this post


Link to post
Share on other sites

اللسلام عليكم
ده يا شباب موقع للتدريب على أسئلة الجرامر حلو أوى فية اكتر من 100 إختبار .. يا رب يفدكم .. و فى الإجابات لو تحبوا ترجعولها للتقيم
الى يخصنا فية tab
part 1
part 2
TOEFL - Error recognition
و دى خاصة بالاسئلة الى نتختار منها الكلمة الخاطئة
http://www.yeuanhvan.com/part-1-toefl-structure

Share this post


Link to post
Share on other sites
إمتحان 11-5 النحوعلى مستوى النص 121 ترم بينى


Share this post


Link to post
Share on other sites
ده يا جماعه ملخص( أسئله وأجوبه ) فى مادة الكالتشر من إجتهاد أحد الزملاء (حبيب سسالم )




4shared.com /rar/Oe6cO4xt/125_Culture_Summary.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
كومبرهينشون دول عربيه يوليو 2013


 





الإمتحان بصوره مقربه اوضح








Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.