Jump to content
أحلى نادي لأحلى أعضاء
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Save
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

حلقة دراسية ترم أول آداب E دور يوليو 2013

Recommended Posts







أهلا بيكم ... مبروك القبول بآداب إنجلش وإن شاء الله تكون

سنة سعيدة عليكم ومن نجاح الى نجاح


إن شاء الله هنكتب هنا عن كل مايخص طلبة الترم الأول من محاضرات

واستفسارات وتعارف بين طلبة الترم الأول

وبالتوفيق والنجاح


Share this post


Link to post
Share on other sites
ممكن حد يفيدنى بنظام حضور المحاضرات وايه مواعيدها؟الف شكر مقدما

Share this post


Link to post
Share on other sites
لسة يا هنااء منزلوش الجدول ممكن ينزل بكرة على موقع الجامعة ومبرووووووووووك القبول

Share this post


Link to post
Share on other sites

لو في حد يا جماااعة نزلت المحاضرات بتاعته على الصفحة ياريت يقدر يحملها هنا

وربنا يجعلها في ميزان حسناته

Share this post


Link to post
Share on other sites
lotes91 كتب:
لو في حد ي جماااعه نزلت المحاضرات بتاعته ع الصفحه ياريت يقدر يحملها هنا

وربنا يجعلها في ميزان حسناته



المحاضرات الموجوده على صفحتكم الشخصيه هتلاقيهم مرفوعين على مكتبة المنتدى على هذا الرابط

/t1099-topic

Share this post


Link to post
Share on other sites
فين يا محمود الحلقة الدراسية اللي كنت عاملها زي الترم الاول كدا بتاعت المحاضرات الجامعة ؟؟؟
كانت جميلة

Share this post


Link to post
Share on other sites
yassmin كتب:
فين يا محمود الحلقه الدراسيه ال كانت عاملها زي الترم الاول كدا بتاعت المحاضرات الجامعه ؟؟؟
كانت جميله



حلقه دراسيه ترم ثانى



أما بخصوص المحاضرات فهى تحت التنفيذ

Share this post


Link to post
Share on other sites
ATOMIX كتب:
lotes91 كتب:
لو في حد ي جماااعه نزلت المحاضرات بتاعته ع الصفحه ياريت يقدر يحملها هنا

وربنا يجعلها في ميزان حسناته



المحاضرات الموجوده على صفحتكم الشخصيه هتلاقيهم مرفوعين على مكتبة المنتدى على هذا الرابط

[url=/t1099-topic
/t1099-topic[/quote[/url]]



دي حجات الترم الي فات اكيد هتكون متغيره الترم ده

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote="lotes91"]

ATOMIX كتب:
lotes91 كتب:
لو في حد ي جماااعه نزلت المحاضرات بتاعته ع الصفحه ياريت يقدر يحملها هنا

وربنا يجعلها في ميزان حسناته



المحاضرات الموجوده على صفحتكم الشخصيه هتلاقيهم مرفوعين على مكتبة المنتدى على هذا الرابط

/t1099-topic[/quote]



دي حجات الترم الي فات اكيد هتكون متغيره الترم ده



المناهج مبتتغيرش من يوم وليله ...

بمعنى اننا كنا بندرس فى مناهج محطوطه بقالها ثلاث سنوات ثابته

والمناهج بتاعتكم هى هى المناهج اللى كانت موجوده الترم اللى فات

Share this post


Link to post
Share on other sites
انا سمعت ان امحاضرات لسه مبدتش ياريت الى يحضر يساعدنا لان منا كتير السفر بالنسبه لهم صعب وبعد
ين طيب هو الملغى بتاع السنه الى فاتت هو هو ولا بيتغير

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoby ahmed كتب:
انا سمعت ان امحاضرات لسه مبدتش ياريت الى يحضر يساعدنا لان منا كتير السفر بالنسبه لهم صعب وبعد
ين طيب هو الملغى بتاع السنه الى فاتت هو هو ولا بيتغير


لا طبعا المحاضرات بدات واتمنى حد من ترم اول يدخل يقول موجز عنها
اما بخصوص الملغى والمقرر ممكن تبعا يتغير كل ترم على حسب مزاج الدكتور فلازم تتابعى اول باول

Share this post


Link to post
Share on other sites
جزاكي الله خير الجزاء


thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites
انا فى ترم الاول حضرت المحاضرات عاوز تعرفى اى يا lotas

Share this post


Link to post
Share on other sites
miko0 كتب:
انا فى ترم الاول حضرت المحاضرات عاوز تعرفى اى يا lotas


اسمحلى ارد بالنيابة عنها
احنا هنا كلنا اخوات وبنحب نساعد بعض فلو ممكن يعنى حضرتك تبقى تدخل تقولهم موجز المحاضرات اللى انت حضرتها لان في ناس كتير متقدرش تحضر بجانب الناس اللى خارج مصر ده لو يعنى مش هيعطل حضرتك فى حاجة وجزاك الله كل خير

Share this post


Link to post
Share on other sites

يا جماعة الى كل اللي بيسال عن المحاضرات ومش عارف حاجة ومستحيل يسافر زيى احنا مش هينفع نحط ادينا على خدنا ونستنى لازم نبتدي انا من كلام الزملاء اللي عندهم خبرة وصلت للمعلومات دي
مادة الجرامر مش بيتلغى منها حاجة بتبقى كلها مقررة ودي اصلا مهمة لينا مش للمادة بس للاعوام القادمة ان شاء الله انا بدات اذاكرها من المحاضرات اللي على صفحتي ومن الكتاب واللي فى حاجة مش واضحة يبص فى المحاضرات التليفزيونية عموما هى مادة بسيطة
مادة النحو نفس الفكرة
مادة الكالتشر دي اللي ممكن يكون الامر فيها يتلخبط شوية عشان يبقى فيها ملغي بس اول يونت على الاقل من 1 الى 5 علينا انا ذاكرت من المحاضرة التليفزيونية وهي واضحة جدا جدا وكمان الدكتورة فيها شرحت ازاي بيجي الامتحان قالت هيجي 3 اسئلة سؤال ترجمة الى العربية ودا قطعة من المنهج وسؤال صح وغلط مع تصحيح الخطا وسؤال بيكون 5 اسئلة وسؤال اجب عن الاسئلة بيكون 5 برضه ودا مفيد جدا وكمان هذاكر المحاضرات
مادة الترجمة كل المنهج بيبقى علينا كل القطع وااصلا الامتحان بيجي من بره المنهج قطعة من عندها فلازم نكون ملمين بكل القطع عشان نقدرننجح قطع غريبة علينا وبرضه هنذاكر من المصادر اللي عندنا
ياريت كلنا نبتدي نذاكر عشان الوقت ميسرقناش وكمان اكيد فى زملا بعد كده هتحضر وتساعدنا لما ندخل فى الدراسة شوية
انا على فكرة طبعت المحاضرات من على الموقع عشان تكون معايا واعرف اذاكر فيها وحاسة ان دا احسن من المذاكرة على الكمبيوتر كده

فتوكل على الله لحد ما منلاقي حد يفيدنا اكتر وكل واحد يجتهد عشان يعرف معلومات على المحاضرات وان شاء الله ربنا هيكرمنا جميعا
باى بقا طولت عليكم

Share this post


Link to post
Share on other sites

انا اعرف ناس في ترم اول بتحضر ان شاء الله هحاول معاهم انهم يدخلوا يفيدوكم وربنا يوفقكم جميعا flower

Share this post


Link to post
Share on other sites
السلام عليكم
احنا اول محاضرة عندنا كانت عربى والدكتور ادنا الفرق ما بين مجموعة من الجمل
على مجتهد على يجتهد يجتهد على كان على مجتهدا ان على مجتهدا انماعلى مجتهد
الكتور قال ان اى تغير فى مبنى الجملة يعنى تغير فى المعنى
لا ترادف بين الجمل فى اللغة العربية وانما لكل جملة معناها
فى الجملة الاولى على مجتهد الخبر اسم يقبل التنوين والاسم هو ما دل على معنى غير مقترن بالزمن اما الجملة الثانية على يجتهد فالخبر فعل والفعل ما دل على معنى مقترن بالزمن
اما الفرق بين الجملة الثانية والثالثة يجتهد على الفعل هنا هو المهم فالعرب يقدمون فى كلامهم الاهم
كان لها معنيان كان التامة اى حدث وانتهى وكان الناقصة الناسخة اى استمر

Share this post


Link to post
Share on other sites
بالنسبة للترجمة اخدنا ازاى نبدا نترجم
read all topic know subject
underline difficult words
try to guess meaning of words
translate in draft
source language هى اللغة اللى بترجم منها
اللغة اللى بوصلها هى target language
النص اللى بترجم منه source text
النص اللى بترجم اليه target text
ترجمنا اول قطعة فى الكتاب العلم والتكنولوجيا اقالت حاولوا تترجموا 5 قطع كمان وهنقاشهم المرة الجاية

Share this post


Link to post
Share on other sites

أرحب بك في المنتدى،وأشكرك زميلتنا العزيزة على هذا المجهود،وجعلك الله معينة لزميلاتك وزملائك بالمنتدى،وأتمنى لجميع طلبة الترم الأول النجاح والتميز.

Share this post


Link to post
Share on other sites
بالنسبة للجرامر الكتاب مش مقرر وخدنا الفرق بين phrase clause
complex sentence compound sentence simple sentence

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoby ahmed كتب:
شكرا مريومه


الشكر لله حبيبتي

اهي اختكم وزميلتكم sea معاكم في ترم اول وان شاء الله مع بعض دايما متعاونيين


وشكرااااااااا حبيبتي sea على تلبي طلبي وربنا يجعله في ميزان حسناتك يارب وبارك الله فيكم جميعا flower

Share this post


Link to post
Share on other sites
الدكتورة بتاعة الترجمة قالت ان الامتحان هيبقى مش من الكتاب هيبقى من برة بس الكتاب مقرر علينا والامتحان هتيجى قطعة انجليزى كبيرة وجملتين عربى لكن الجرامر هنذاكر من محاضرات اللى على الصفحة

Share this post


Link to post
Share on other sites
sea شكرال حبيبتى بس ماده النحو هنذاكر منين من الكتاب ولا المحاضرات

Share this post


Link to post
Share on other sites
ده يا شباب المقرر والمحذوف بتاع الترم اللى فات ... وان شاء الله هيبقى هو هو الترم ده لإن الدكاتره متغيروش







المقرر والمحذوف من كل ماده



1-CULTURE


المقرر علينا واللى مطالبين بيه ف الامتحان


In historical background


اول 6 يونت بس


اما فى الشخصيات :


مقرر علينا يونت 2و3و5 يعنى

1- شكسبير

2-جون دردين

3-شارل داروين

فى اسئلة هتيجى منه فى الشخصيات اما نظام الامتحان فهى قالت بالنسبة للجزء
التاريخى ممكن تجيب اكتبى بعض الملاحظات اللى فى العصر الحجرى القديم
والجديد
كمان هتجيب كذا سؤال عن الرومان انيفيزون والرومان سكسون
والانجلو رومان وباجابتهم نعمل بيها برجراف كمان هتجيب اسئلة اختيارات اما
بالنسبة للشخصيات هتجيب نكتب معلومات عن شخصيتين من الاربعه بس طبعا هى
اللى هتختارهم ف الامتحان


الدكتورة لغت شخصية صموئيل تايلور يعنى كدة بقى علينا 3 شخصيات بس هما
(شكسبير ودرايدن و داروين)
بعد كدة الدكتورة قالت على انماط الاسئلة وعلى اجزاء مهمة
الامتحان عبارة عن 3 اسئلة السؤال الاول هيكون فى اول اربع يونت هيكون سؤالين وده اختيارى وعاوز شورت انصر
السؤال التانى هيكون اجبارى وهيكون فى يونت 5 و6 وده عاوزة الاجابة بالتفصيل
السؤال
التالت فى الشخصيات هتجيب 3 شخصيات اللى علينا واحنا نختار نتكلم عن واحد
منهم بس برضو بالتفصيل وعلى فكرة هى قالت لازم نذاكر من السى دى وخصوصا
شكسبير لان اللى ف الكتاب غلط
نيجى بقى لانماط الاسئلة 1- write note about stone henges and structures
2-who are the anglo -saxon how end who came after them
3-anglo normans how they win and why
4- what is the domesday book and achievements
5- what happened when william died
6-what will the french add to the english
قالت اهم حاجة نذاكر المعارك كويس ونعرف كانت بين مين ومين ومين اللى كسب وليه
فى
حاجة ف السى دى قالت عليها مهمة جدا جدا اللى هى فى الجزء بتاع الانجلو
نورمان الصفحة اللى قبل الاخيرة مربع يبدا بكلمة to win the barons,the
clergy ..........
الكلام اللى ف المربع ده مهم من الاخر هى عاوزانا نذاكر من السى دى وعاوزة الاجابة منه




2-COMPREHENSION

المقرر علينا 4قطع بس

ودول اللى هيجى منهم واحدة فى الامتحان

والقطع هى رقم :1و4 و7 و12

مش شرط الاسئلة يكون فيها نفس الكلمات اللى ف القطع فلازم نخلى بالنا وده
هيبين اللى فاهم وقراء القطعة او لا كمان لازم لما نجى نجاوب ع الاسئلة
تكون الاجابة كاملة مش شورت انصر
وتبعا القطعة التانية اللى هتجيبها
ملهاش دعوة بالسياسة او اى احداث من اللى حوالينا وهتكون لذيذة ان شاء الله
وبصراحة طمنتنا على نظام التصحيح واللى بتشوفه وهى بتصحح يعنى لما حد يجيب
درجة وحشة بيكون فعلا يستاهلها وقالتلنا حاجات عادية عن الامتحان وكلكم
تبعا اكيد تعرفوها وهى اننا نكتب باللون الازرق او الاسود وبلاش نعمل اى
علامة وبلاش نكتب اجابتين حتى لو صح واحدة منهم بيعملوا ع الاتنين غلط كمان
قالت لازم نسيب سطر والاحسن نعمل كل سؤال ف صفحة وحاجات زى كدة بقى اكيد
انت عارفينها


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا نزلت اجابة القطع بتاعت الكومبرهنشن زى ما قالتها الدكتورة على اللينك ده يا رب تفيدكم وبالتوفيق للكل ان شاء الله
4shared.com /file/M3mviHhI/___14712.html?

دى اجابات قطع الكومبيرهنشن
Passage 1( Valentine)
1-The origin of Valentine’s Day is in ancient Rome .Lupercalia the festival of fertility
2-Valentine’s Day celebrated is the middle of February
3-Emperor Claudius II refused to let his soldiers marry because he believed that married soldiers would not make a good army
4-Emperor
Claudius II punished St. Valentine he had the priest arrested and
sentenced to death because he found out that Valentine married young
couples secretly
5-Valentine ’s Day or – festival of Valentine



Passage 4(Sleep)
1-Sleep is a natural body function during which we are relatively unconscious and the muscles that we normally control are relaxed
2-The physical effect is refreshment of the nervous system (including the brain) and of the muscled
3-Infants need from 12 to 14 hours of sleep and adults need from 6 to 8 hours of sleep
4- People
should avoid caffeine and Alcohol and they should not take naps during
the day to sleep well طبعا فى اسباب كتيرة ممكن نعملها عشان نقدر ننام
كويس ودى مذكورة فى القطعة لكن السؤال طالب سببين بس
5-The medical term for "difficult sleeping" is insomnia



Passage 7(alphabet)
1-people always had to draw pictures when they wanted to write something
2-there are seven major alphabets they consist of a fix set of written sign
3-some languages are easy to read because the letters nearly always mean exactly the same sound
4-the most important alphabet in the past was the Phoenician alphabet
5-the
Phoenician spreaded that it was very useful for keeping business
records and the Phoenician merchants took it with them wherever they
went



Passage 12(alfred nobel)
1-alfred nobel was the man of contrasts
2-alfred nobel was Swesish
3-nobel
was considered a man of many contrasts because he was the son of a
bankrupt ,but he became amillionaire: a scientist with a love for
literature……….etc
4-nobel invented dynamite which was a new explosive
5-this invention was meant improve the peacetime industries of mining and road building
6-it was actually used as a weapon of war to kill and injure people
7-nobel and his concern
8-nobel always was searching for useful
9-he was seriously interested in literature and philosophy since his youth
10-nobel s greatest wish was to see an end to wars and ,thus,
11-nobel died in 1896
12-
nobel s name has brought fame and glory to others after his death his
famous will , in which he left money to provide prize for outstanding
achievements in physics, medicine , literature, and peace
13-sadat, Mahfouz , zewel , and bradey

وبالتوفيق ان شاء الله




3-TRANSLATION


الترجمة طبعا مش محددة مقرر او ملغى لانها هتجيب من برة الكتاب يعنى قطعة unseen


ودى الدكتورة اديتنا بعض الجمل العربى وحولناها لانجلش وقالت انها
ستاتى بقطعة كبيرة بنفس حجم ما فى الكتاب ونفس صعوبته وسيكون عليها الدرجة
الاكبر اما الترجمة من العربى للانجلش ستاتى بجملتين صغيرتين وقالت لما نجى
نترجم من الانجلش للعربى الاحسن نبدا الجملة بالفعل لكن لما نجى نترجم من
العربى للانجلش الاحسن نبدا بالاسم



4-GRAMMAR


وطبعا سالناها على الامتحان قالت انه عبارة عن اربعين سؤال اختيار من متعدد
الاجابة هتكون فى نفس ورقة الاسئلة هيكون فى اخر ورقة موجود الانسر شيت دى
اللى هنظلل فيها الاجابة بتاعتنا يعنى مش هنختار اجابة كل سؤال تحته
الورقة الاخيرة دى هى اللى هتكون للاجابة واللى عاوز يشوف الامتحان بتاع
الترم اللى فات بتاع دكتورة هدى يدخل على اللينك ده
4shared.com /office/mk5wNv8P/exam_grammer_first_term.html?
نظام الجزء الثانى من امتحان الجرامر

هى قالت هتجيب 40 اختيار
choose the part wrong of the sentences
EX: each of the teachers need to have a separate office
وفى خطا تحت كلمة each, the teacher, need, to have

والاختيارات A; each
B;the teacher
C;need
D;to have
هو
ده مثال من طريقة الامتحان زى ما قالت انك تقول الكلمة الغلط اللى ف
الجملة وتبعا فى اختيارى تكملة الجملة وتبعا الغلط هنا كلمة needلان كلمة
each of the teacher تعامل معاملة المفرد ولابد ان يكون الفعل بعدها فيه



5-النحو


المقرر فى النحو كتاب الكلية
ومحاضرات الدكتور ومحاضرات الصفحة بكل مواضيعها يعنى مفيش حاجة ملغية


طريقة وضع اسئلة الامتحان لدكتور عرفه

1-اختر الاجابه الصحيحيه من بين القوسين
2-قطعه استخرج منها و اعرب منها
3-مثال انما المؤمنون اخوة تفيد ماذا؟
الجواب الدكتور قال تفيد القصر


وراجع ايضا الاعداد وتميزها وقال انه سياتى ف الامتحان بارقام حساب ونحولها نحن لارقام عربى
ثم قال انماط الاسئلة
النمط الاول: اعد كتابة الجملة الاتية مع اختيار الاجابة الصحيحة من بين الاقواس
اقبل الطالب وهو مبتسم
الواو هنا هى (واو الحال - واو العطف - واو المعية)
المصريون استفتوا على الدستور
الخبر هنا (مفرد -جملة فعلية - جملة اسمية)
قرات ...... قصة
(ثلاثة عشر -ثلاث عشر - ثلاث عشرة)
ما رأيت الا طالبا
طالبا هنا تعرب (مستثنى - مستثنى منه - مفعول به)
النمط الثانى :اقرا النص التالى واعد كتابته مع تصويب ما به من اخطاء
قال المصريين كان المصريين ان المصريون
النمط الثالث : اقرا النص التالى واجب عما بعده من اسئلة
المحكمة الدستورية الاسبانية ترفض تسليم حسين سالم
الزند والنائب العام يشعلان ازمة القضاة
قرار جمهورى بانشاء مشروع قومى للنهضة العلمية
استخرج من النص:
ا-نعت مرفوع ب-نعت مجرور ج-خبر جملة فعلية د- مضاف اليه
هى
دى انماط الامتحان ولن يخرج عن الكتاب ومحاضرات الدكتور وقال انه لن ياتى
بسؤال لدرس لم يشرحه وسيكون سهلا بامر الله وبالتوفيق للجميع

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asmaa abdo كتب:
اولا مادة ترجمة يوم 5/4/2013
الدكتورة اسمها هدى وقالت نذاكر من 1-the book 2-your account application التطبيقات 3-cd
وقالت الامتحان عبارة عن سؤالين 1-translate from English to Arabic
2-translate from Arabic to English
*قالت نجيب قاموس dictionary
*وقالت من الافضل نعمل احنا قاموس خاص بينا بمعنىاى كلمة انجلش اكتبها عندى فى Note
*وقالت ان عندنا 6خطوات للترجمة 6 steps to translate
1-the first reading to know the subject
اول خطوة نقرا القطعه كلها لمعرفة الموضوع عموما
2- under line to words that i don't
know it
نضع خط تحت الكلمة اللى مش عارفه معناها
3- guess the words that i don' know it
تخمين الكلمات اللى مش عارفاها
4- I'm translale in adraft
عمل مسودة فى اخر ورقة الاسئلة
5-sl= source language
مصدراللغة بمعنى لو بترجم من عربى لانجليزى يبقى مصدر اللغة هنا اللغة العربية
Tl=target language
هدف اللغة بمعنى هدف الترجمة من عربى لانجليزى
St=source text
مصدر النص
Tl=target text
هدف النص بمعنى اللغة اللى هترجم اليها
6- تطبيق قواعد اللغة العربية ثم الترجمة النهائية
*وترجمت معانا اول قطعة من الكتاب
*وقالت لنا ترجموا فى البيت اول خمس قطع من الكتاب واول خمس قطع من التطبيقات

Share this post


Link to post
Share on other sites
فى المادة الثقافية اخدنا unit 1 الدكتورة قراته معانا من الكتاب وعرضت حاجات عن الموضوع وكمان قاالت نحل الاسئلة والمرة الجاية هتدينا roman
القراءة والفهم اخدنا اول درس فى الكتاب fictional story telling برضه الدكتورة قراته معانا وقالت لازم ناخد بالنا من معانى الكلمات فى القطعة وطبعا نحل الاسئلة اللى على الدرس

Share this post


Link to post
Share on other sites
sea كتب:
فى المادة الثقافية اخدنا unit 1 الدكتورة قراته معانا من الكتاب وعرضت حاجات عن الموضوع وكمان قاالت نحل الاسئلة والمرة الجاية هتدينا roman
القراءة والفهم اخدنا اول درس فى الكتاب fictional story telling برضه الدكتورة قراته معانا وقالت لازم ناخد بالنا من معانى الكلمات فى القطعة وطبعا نحل الاسئلة اللى على الدرس



شكرآ sea

تم إضافة محاضرات يوم 12-4 على هذا الرابط

مرجعك الى جميع المحاضرات الجامعيه

Share this post


Link to post
Share on other sites
لو سمحتوا يا جماعة مادة القراءة والفهم اسئلة الامتحان بتيجي من القطع اللي في الكتاب ولا من برة الكتاب

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoby ahmed كتب:
لو سمحتوا يا جماعة مادة القراءة والفهم اسئلة الامتحان بتيجي من القطع اللي في الكتاب ولا من برة الكتاب



الدكتوره الترم اللى فات وزعت ورق فيه قطع من عندها ..وقالت الكتاب مجرد معلومات عامه مش اكتر والامتحان

كان قطعتين ... واحده من الورق بتاع الدكتوره ...والتانيه unseen

Share this post


Link to post
Share on other sites


مفيش حد حضر يوم الجمعه ... 19-4 ولا أيه يا شباب ؟؟؟؟

ياريت اللى حضر يكتب أخد أيه فى المحاضره عشان أحفظهلكم فى مرجع المحاضرات على هذا الرابط

Share this post


Link to post
Share on other sites
ATOMIX كتب:
hoby ahmed كتب:
لو سمحتوا يا جماعة مادة القراءة والفهم اسئلة الامتحان بتيجي من القطع اللي في الكتاب ولا من برة الكتاب



الدكتوره الترم اللى فات وزعت ورق فيه قطع من عندها ..وقالت الكتاب مجرد معلومات عامه مش اكتر والامتحان

كان قطعتين ... واحده من الورق بتاع الدكتوره ...والتانيه unseen


معلش محمود الترم ده ف الكومبيرهنشن غير الترم اللى فات لان الدكتورة اتغيرت ومحدش هيقدر يقولنا نظام الدكتورة الجديدة غير حد بيحضر المحاضرات

Share this post


Link to post
Share on other sites
بالنسبة للعربى عمل مراجعة على المحاضرة اللى فاتت وادى المبتدا والخبر
اما الترجمة ترجمنا العلم والتكنولوجيا وقالت من المحبب انا نبدا الجملة العربية بالفعل وكمان قالت جملة i am a teacher ترجمتها انا مدرسة وليس انا اكون مدرسة وكمان قالت ان كل الجمل فى النجليزى بتبدا بالضمير ماعدا الامر والسؤال
اما الجرامر ادتنا5 قواعد وقالت ان كلهم موجودين فى المحاضرات اللى على الصفحة وهما be sure the sentence has a subject and verb for example ali studies
be careful of objects of prepositions such as by radio broadcasters
be careful of appositives my friend,ali, is attending the lecture
be careful of present participle
be careful of past participle

Share this post


Link to post
Share on other sites
من فضلكم بالنسبة للمقرر والمغلي اللي انتم حددته في الموضوع ده بالنسبة للمادة الثقافة 1 بالبتاع الترم اللي فاتت ولا الدكتور قالت عليه واكدت عليه
ارجو الرد لاهمية وشكرا

Share this post


Link to post
Share on other sites
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته.في طبعا ناس بتحضر.ادخلي على الموضوع ده هتلاقي المحاضرات اللي فاتت:

/t10910-topic

Share this post


Link to post
Share on other sites
يا جماعه دى معلومات مهمه عن طريقه الامتحان السنه دى من زميل حضر وافادنا بها
اولا الجرامر
الامتحان قالت انه عبارة عن اربعين سؤال اختيار من متعدد
الاجابة هتكون فى نفس ورقة الاسئلة هيكون فى اخر ورقة موجود الانسر شيت دى
اللى هنظلل فيها الاجابة بتاعتنا يعنى مش هنختار اجابة كل سؤال تحته
الورقة الاخيرة دى هى اللى هتكون للاجابة واللى عاوز يشوف الامتحان بتاع
الترم اللى فات بتاع دكتورة هدى يدخل على اللينك ده
4shared.com /office/mk5wNv8P/exam_grammer_first_term.html?
نظام الجزء الثانى من امتحان الجرامر

هى قالت هتجيب 40 اختيار
choose the part wrong of the sentences
EX: each of the teachers need to have a separate office
وفى خطا تحت كلمة each, the teacher, need, to have

والاختيارات A; each
B;the teacher
C;need
D;to have
هو
ده مثال من طريقة الامتحان زى ما قالت انك تقول الكلمة الغلط اللى ف
الجملة وتبعا فى اختيارى تكملة الجملة وتبعا الغلط هنا كلمة needلان كلمة
each of the teacher تعامل معاملة المفرد ولابد ان يكون الفعل بعدها فيه

Share this post


Link to post
Share on other sites
اما بالنسبه للترجمه

الترجمة طبعا مش محددة مقرر او ملغى لانها هتجيب من برة الكتاب يعنى قطعة unseen

ودى الدكتورة اديت بعض الجمل العربى وحولناها لانجلش وقالت انها
ستاتى بقطعة كبيرة بنفس حجم ما فى الكتاب ونفس صعوبته وسيكون عليها الدرجة
الاكبر اما الترجمة من العربى للانجلش ستاتى بجملتين صغيرتين وقالت لما نجى
نترجم من الانجلش للعربى الاحسن نبدا الجملة بالفعل لكن لما نجى نترجم من
العربى للانجلش الاحسن نبدا بالاسمذ

Share this post


Link to post
Share on other sites
اما بالنسبه للنحو


المقرر فى النحو كتاب الكلية
ومحاضرات الدكتور ومحاضرات الصفحة بكل مواضيعها يعنى مفيش حاجة ملغية

طريقة وضع اسئلة الامتحان لدكتور عرفه

1-اختر الاجابه الصحيحيه من بين القوسين
2-قطعه استخرج منها و اعرب منها
3-مثال انما المؤمنون اخوة تفيد ماذا؟
الجواب الدكتور قال تفيد القصر

وراجع ايضا الاعداد وتميزها وقال انه سياتى ف الامتحان بارقام حساب ونحولها نحن لارقام عربى
ثم قال انماط الاسئلة
النمط الاول: اعد كتابة الجملة الاتية مع اختيار الاجابة الصحيحة من بين الاقواس
اقبل الطالب وهو مبتسم
الواو هنا هى (واو الحال - واو العطف - واو المعية)
المصريون استفتوا على الدستور
الخبر هنا (مفرد -جملة فعلية - جملة اسمية)
قرات ...... قصة
(ثلاثة عشر -ثلاث عشر - ثلاث عشرة)
ما رأيت الا طالبا
طالبا هنا تعرب (مستثنى - مستثنى منه - مفعول به)
النمط الثانى :اقرا النص التالى واعد كتابته مع تصويب ما به من اخطاء
قال المصريين كان المصريين ان المصريون
النمط الثالث : اقرا النص التالى واجب عما بعده من اسئلة
المحكمة الدستورية الاسبانية ترفض تسليم حسين سالم
الزند والنائب العام يشعلان ازمة القضاة
قرار جمهورى بانشاء مشروع قومى للنهضة العلمية
استخرج من النص:
ا-نعت مرفوع ب-نعت مجرور ج-خبر جملة فعلية د- مضاف اليه
هى
دى انماط الامتحان ولن يخرج عن الكتاب ومحاضرات الدكتور وقال انه لن ياتى
بسؤال لدرس لم يشرحه وسيكون سهلا بامر الله وبالتوفيق للجميع


[url=https://www.ممنوع وضع روابط الفيس بوك /groups/346470915464847/#]Lik[/url]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.