اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح

Recommended Posts

لو سمحتم انا اسفة لتطفلى انا بس عاوزة استفسر عن كلية الاداب وعندى اسئلة كتير بتدور جوايا وعاوزة افهم انا مخلصة معهد فنى صناعى من حوالى 6 سنين وعاوزة اقدم ف كلية الاداب لانى نفسى اكمل تعليمى ولانى بحب اللغة الانجليزية قوى وكمان عشان بنتى ف مدرسة تجريبى ونفسى ابقى متابعة معاها بس عاوزة اعرف انا ممكن اكمل والا ايه وازاى اعرف انى كويسة ف الانجليزى انا بحس انى بفهمه كويس وبعرف اتجرم برضه بنسبة كويسة بس بحس ان مش النسبة دى اللى تأهلنى انى اكمل ف كلية هى تخصصها اصلا لغة وعاوزة اعرف اختبار التقديم صعب والا سهل وكمان هل هيكون لازم انى احضر محضراتها باستمرار والا ايه ارجوكم افيدونى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا تقدرى تقدمى واهم حاجة حبك للغة هتلاقى كل حاجة سهلة وبالنسبة لاختبار التقديم سهل متقلقيش وبالنسبة للمحاضرات مش لازم تحضريها لو ظروفك مش تسمح لكن لو تسمح فالاحسن ليكى تحضرى لان الحضور فيه فايدة كبيرة وحتى لو محضرتيش متقلقيش برضو احنا هنا كلنا بنساعد بعض واللى بيحضر بيجى يقولنا اخدنا ايه ف المحاضرات
اما بقى انى تحسى انك مش بالنسبة اللى تاهلك انك تكملى دى ده احساس غلط طالما عندك عزيمة تكملى لازم تتحدى اى حاجة والانجلش تبعا استحالة تلاقى واحد ملم بكل كلماته او قواعده لكن واحدة واحدة تقدرى وتتفوقى ان شاء الله
انا مش عارفة كلامى ده غلط ولا صح بس انا بكلمك من خلال حبى للغة برضو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اسمحولي اضيف مشاركة

الاخت الفاضلة صاحبة الموضوع

حضرتك عاوزة تكملي تعليم جامعى لغرض انك تفيدي بنتك ولا عشان انتى حابه اساسا الانجليزي؟؟؟

السؤال ده له اكتر من جواب وله اكتر من طريق ممكن نمشي فيه

اولا: حضرتك لو شايفه ان الانجليزي صعب عليكي وانا بقول لحضرتك انه صعب طالما مش متعوده عليه ومش عارفه قواعده لان الكلية مدتها 4 سنوات اختى الفاضلة ومن الواضح انك متزوجه وعليكي مسؤلية بيت واولاد ..انا بتكلم على اساس حضرتك مش متاسسة كويس فى الانجليزي بالتالي هيكون مجهود كبير اوى على حضرتك عشان تكوني قويه فى الانجليزي وبعدين تدخلي فى مود الكلية والمواد وتندمجى مع التخصص..

ثانيا:ممكن حضرتك تدخلي اى كلية دراستها باللغه العربية ولنفترض تجارة اداب اجتماع حقوق اعلام..الخ

وفى نفس الوقت تاخدى كورسات انجليزي فى معهد او مدرس انجليزي شاطر يبدء مع حضرتك وبالطريقه دى تبقي ضمنتي المؤهل العالي والقوة فى الانجليزي..ولو حضرتك مستعده تضحى بفلوس كتير فى سبيل تعليم الانجليزي بقواعده السليمة يبقي قدامك المعهد البريطانى هو غالي جدا لكن هتتخرجي بروفيسور انجليزي..وان شاء الله بالتوفيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.