اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Michael

مناقشات في مادة 322

Recommended Posts

I have a few questions regarding 322

the sentence

She bought her mother some flowers

She = NP (Subject

bought = Ditransitive Verb

her mother= Indirect Object

some flowers = Direct Object

Is that right ???? waiting

---

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هل لاحظت هذه الجمل
My friends are playing football

I played tennis

ما نوع الفعل هنا ؟
----------------------------------
وهل هناك فرق بين

complex transitive verb
transitive verb ,

ام انهما نفس الشيء ؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أيوا أنا فهمت دي من النت كتبته يا حمدي Smile ، الفرق مابين الفعلين. الصراحة المادة سهلة جدا بس عايزة تركيز شوية.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انت مش مركز لييه يا مايكل :twisted:

انا سالتك 3 اسئلة فهل عندك اجابه ليهم

وهاقولك رايي بعد ما تجاوب

لا تتسرع في الرد
:drunken:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

معلش انا مش نايم كويس و مش شايف قدامي Smile ، انا مش عارف اجابة أي منهما. لو عارف قول علطول Smile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
:lol!:

الجمل دي من المحاضرات والتدريبات ومحلوله بالشكل الاتي

الفعل في الجملة الاولي محلول انه indirect verb

واحنا معندناش حاجه في المنهج بالاسم ده خالص

انا شاكك انها غلطه مطبعية

والجملة التانية محلوله انها transitive verb
وانا شاكك في الاجابد دي برده

اما سؤالي الثالث .. فاعتقد انهما مسميان لشيء واحد

ياريت علي مهلك كده تراجع ا الاسئله دي وتقولي رايك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بصراحة انا ذكرت ساعتين اتنين بس في المادة دي ، و مش هذاكر دلوقتي علشان في دق في الحيطان هنا. علي العموم بليل هبقي اذاكر و شوف ايه الممكن يتعمل. و شكرا علي ردك و مساعدتك يا باشا.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Some verbs are followed by two phrases, but they have a different order and function from VD verbs:

(16) My grandpa calls [teenagers] [blithering idiots].

In (16), we have two NPs after the verb, but notice that the relationship between the two is not what we saw with ditransitive verbs. The first NP, teenagers is not receiving idiots. It's not an indirect object at all. In fact, it's the direct object of calls (the thing that's being named). The second NP isn't receiving anything either. It's renaming the direct object. If that sounds similar to what an NP after a linking verb does that's no accident. This too is a complement, but since it refers to the object, we will, sensibly enough, call it an object complement. An object complement renames or defines a quality of the direct object. Like subject complements, object complements can also be adjective phrases:

(17) Some linguists consider [Noam Chomsky] [mistaken].

Just as linking verbs are a type of intransitive verb with complex predication, these verbs are a form of complex predication for transitive verbs. We will label such verbs VC.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك


انا طول النهار امبارح بذاكر الموضوع ده فقط لا غير والحمد لله فهمته تمام

ditransitive verb هو الفعل الذي ياتي معه مفعولين احدهما

مفعول مباشر والاخر مفعول غير مباشر وعلي سبيل المثال


she bought her mother a present

a present هنا مفعول مباشر .... her mother مفعول غير مباشر
------------------
اما complex transitive verb فهو الفعل الذي ياتي مفعول به مباشر

وملحق متعلق بالمفعول به


مثل she put the books on the shelf

books = direct object

on the shelf = object predicative
-------------------
object predicative هو الملحق المتعلق بالمفعول او الذي يرتبط به

بينما subject predicative m هو الملحق المتعلق

بالفاعل او المرتبط به
مثل

she was in tears

in tears هنا تعود علي الفاعل اي انها subject predicative

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ألف شكر يا حمدي Smile ، وآسف علي الرسائل.
كدا القصة واضحة جداااااااااااا.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

شكرا علي مساعدتك العظيمة ، انت من نوعية البشر الذين يساعدون للمساعدة و سوف يجازيك الله صدقني.

Smile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

IV. Determine two possible speech acts and their contexts for the following utterance then determine the type of each speech act

السؤال ده في المحاضرة الأخيرة و في التدريبات أيضا و لكن ليس له شرح في المحاضرات المكتوبة ، اذاكره منين يا حمدي Smile؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
برده ده
V. This utterance is:
" I would like a cup of tea"
( direct directive – direct commissive – indirect directive – indirect commissive)
Choose the correct answer and explain fully the reason.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
دي كل الاسئلة المحلولة في المحاضرات اللي علي الموضوع التاني


Specify the sentence type , two possible speech acts and the context
of the utterance of the following sentence:


“ look at the mess you’ve done to your room”.


Sentence type: - Imperative


Two possible speech acts:-


a- Complaint - Context : -

a mother is taking to her son because he has messed up his room after
her tidying it up so she is complaining.


b- Request - Context : -

a mother talks to her son
requesting him to tidy the mess he has done to his room.

5- “ I promise to be there on time”.

This sentence is : ( Direct directive – direct commisive – indirect
directive – indirect commisive )

This sentence is direct commissive because the performative verb
“promise” is present therefore it is direct. It is commisive because it is a
promise speech act.

Peformative speech Acts

Direct Speech acts are realized through performative verbs e.g.

“I apologize”

“I resign”

“I name this ship Normandy
П”

“I warn you this gun is loaded”

Performative verbs have to be in first person (I/ we)

affirmative (not negative),
declarative (not

interrogative) nor imperative) and present simple tense.

Performative verbs perform the speech act directly.

Constative verbs

Constative verbs only convey information that may be

true or false but do not perform an action

“I know the truth”


“I understand”


“We love chocolate”
A – " Would you like another
sandwich?" This utterance is:
{ direct directive – indirect directive- direct commissive- indirect
commissive} Choose and explain fully your choice.


B- Give example of a direct performative
speech act


A- This sentence is
indirect commissive because this utterance is the speech act of offer and
therefore it is commissive and indirect because the verb " offer" is
not mentioned.

B- I now pronounce
you man and wife>

Or I name this
ship Titanic.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هو جزء رخم شويه وفيه بعض المعاني الصعبة

انا لحد الان لا اعرف ترجمة مقنعه لكلمتي commissive , directive

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ألف شكر يا حمدي ، هبص عليهم لما ارجع من برا Smile. المادة طلعت سهلة أوي و كنت هندم لو ذاكرتها هاهاهاها Smile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
commissive , directive

رخمين و مش فاهم ايه المقصود بيهم.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Michael كتب:
commissive , directive

رخمين و مش فاهم ايه المقصود بيهم.


كترجمه حرفية انا وجدت الاتي الاولي بمعني توجيه او تعليمات والثانية بمعني تكليف او تفويض او مامورية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اه انا فاكر ان احنا اتكلمنا عن directive قبل كدا. بس برده معناها مش صريح.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اخر ما توصلت اليه بخصوص commissive

هو شكل يعبر فيه المتحدث عن التزام او وعد او تهديد من جانبه

ومثال علي ذلك

All elections shall take place on time .

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

طيب و التانية؟ لو وصلت لحاجة قول علطول Smile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لأ انا شفتها في التطبيقات او المحاضرة الأخيرة ، علي العموم انا هخرج و لما ارجه هدور عليها و شوف شرح ليها.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الواحد شكله مش هيخرج خالص انهاردة Smile

بص يا حمدي علي الجملتين دول في التطبيق التاني

1- She put a few books on the table

2- The students who passed the difficult exams got high marks

خصوصا علي الرسم و التقسيم بتاع

a few books and the difficult exams

اعتقد ان في حاجة غلط في المستند نفسه ، لأنه مرة يقولك ان NP جواها NP و بعدين فيها Adj.P و جواها علطول Adj ، و مرة تانية تقسيمه مختلفة لنفس الشيء

شوف و قولي رأيك ايه.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لا مفيش غلط ولا حاجه

هي حمل اسميه اولا لانها تبدا باسم

ثم جمل وصفية ثاتيا لان احد مكوناتها صفه

وهتلاقي المثال ده مكرر كتير

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
طبي تقسيمه الجمله
They greeted the girl in the blue dress

صح برده؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
أنا متأكد بقي ان المجملة دي غلط.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لما توصل في الاخر خالص عند اخر كلمتين بيكون عندك جمله اسميه

وتقسم الي الي اسم وجمله وصفيه

والجمله الوصفيه وهي كلمه واحده تصبح صفه وتكتب الصفه وخلاص كده

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
يعني يا حمدي متأكد ان الشجر كله أخضر هاهاها؟ يعني مفهوش حاجةغلط؟ احنا خدنا ان المحاضارت المكتوبة ساعات بيكون فيها اخطاء و علشان مش بنحضر منعرفش.
ياريت لو لاقيت حاجة غلط في الشجر ده قولي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
علي فكرة حمل المحاضرات اللي عندك من جديد

هتلاقي فيها تعديلات علي الاقل من ناحية الشكل والتنظيم

انا لسه هبص علي المحتوي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
طيب خلاص يا حمدي بس احمل ايه ، المكتوبة و لا الجاهزة للطباعة؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
The Egyptian scientists who work in America are very intelligent

very intelligent is adj.p or adv.p?

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
?اعمل ايه في الكارثة دي
مافيش محاضرات علي النت لشرح الجزء التاني من كتاب السيمانتكس والسينتكس كود 322 مافيش شرح للسينتكس
وانا مش فهمة حاجة من غير شرح اعمل ايهههههههههههههههههههههههههههه
cry وانا مش في مصر
هنزل اخر شهر اربعة ان شاء الله ومش عارفة لما انزل باذن الله اروح في اي حتة في المركز عشان لو في محاضرات او ملخصات او اي حاجة اسال مين
crycry?

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اهلا اخت منار

انت تقصدي ايه بالشرح

لو قصدك المحاضرات والتدريبات فنا سبق رفعتها في موضوع سابق

كنت تكلمتي فيه عن نفس المادة

http://www.ziddu.com/download/10562486/appl322.rar.html

http://www.ziddu.com/download/10562476/322.rar.html

وان شاء الله حد من الزملاء يرفع لكي ماعنده بخصوص تلك المادة

وبالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

تم دمج عدد من المواضيع الخاصة بتلك المادة في هذا الموضوع

الرجاء من الزميلات والزملاء عدم تكرار المواضيع بخصوص مادة واحدة الا عند الضرورة

وذلك منعا للتشتت وتيسيرا علينا وعليكم بحيث تكون المواضيع منظمة ويسهل الوصول اليها

موضوع اخر يخص تلك المادة في المنتدي

/montada-f6/topic-t71-13.htm#23074





شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
HAMDY كتب:
دي كل الاسئلة المحلولة في المحاضرات اللي علي الموضوع التاني


Specify the sentence type , two possible speech acts and the context
of the utterance of the following sentence:


“ look at the mess you’ve done to your room”.


Sentence type: - Imperative


Two possible speech acts:-


a- Complaint - Context : -

a mother is taking to her son because he has messed up his room after
her tidying it up so she is complaining.


b- Request - Context : -

a mother talks to her son
requesting him to tidy the mess he has done to his room.

5- “ I promise to be there on time”.

This sentence is : ( Direct directive – direct commisive – indirect
directive – indirect commisive )

This sentence is direct commissive because the performative verb
“promise” is present therefore it is direct. It is commisive because it is a
promise speech act.

Peformative speech Acts

Direct Speech acts are realized through performative verbs e.g.

“I apologize”

“I resign”

“I name this ship Normandy
П”

“I warn you this gun is loaded”

Performative verbs have to be in first person (I/ we)

affirmative (not negative),
declarative (not

interrogative) nor imperative) and present simple tense.

Performative verbs perform the speech act directly.

Constative verbs

Constative verbs only convey information that may be

true or false but do not perform an action

“I know the truth”


“I understand”


“We love chocolate”
A – " Would you like another
sandwich?" This utterance is:
{ direct directive – indirect directive- direct commissive- indirect
commissive} Choose and explain fully your choice.


B- Give example of a direct performative
speech act


A- This sentence is
indirect commissive because this utterance is the speech act of offer and
therefore it is commissive and indirect because the verb " offer" is
not mentioned.

B- I now pronounce
you man and wife>

Or I name this
ship Titanic.







انا مش مستوعبة الجزء دة خالص رغم الوقت الكتير اللي قضته فيه !!!
مين معاه المادة دي يا تري ؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

هو عموما الجزء ده بيجي منه نقطتين او او ثلاثة بالكثير في الامتحان

واحيانا مش بييجي خالص

وهو سهل علي فكره مش صعب بس عاوز انك تشوفي تمارين محلولة كتير

“ look at the mess you’ve done to your room”.

الجملة دي مثلا لما ترجميها

إنظر الي الفوضي التي احدثتها في غرفتك

السؤال الاول ايه نوع الجمله دي

واضح انها جمله امر .
Imperative.

بمعني انك بتامري الشخص انه ينظر الي مااحدثه من فوضي

يبقي احنا كده جاوبنا علي الجزئيه الاولي من السؤال

الجزء التاني من السؤال بيسال عن
speech acts

ودي معناها بالبلدي كده .. لما المتحدث نطق الجملة دي نطقها بقصد ايه

يعني ايه الحالة الزاجية او المود بتاعه من خلال السياق

تعالي نطبق علي المثال كده علشان نفهم

يعني لو افترضنا انك بتوجهي الجمله دي لابنك

فانت غالبا هتكوني في حالة من اتنين

الحالة الاولي هي ابداء العتاب او اللوم للابن

يعني قصدك من الجملة هو توجية اللوم او الشكوي
Complaint

للابن لانه افسد ترتيب الغرفه وحولها الي فوضي

طيب ايه الحالة الثانية

الحالة الثانيه ببساطه انه يكون قصدك بطريقة كلامك ان تطلبي منه
Request

ان يعيد ترتيب الغرفة التي افسدها

دي الاحتمالات الوارده في الجملة دي وطبعا بيحددها سياق الكلام

لكن بما ان السياق غير واضح هنا فانت بتذكري كل الاحتمالات

وتفسري السياق context اللي ممكن تيجي فيه زي ماشرحت فوق

اي سؤال تاني مش فاهماه ضعيه واحاول افتكر معاك الحل المضبوط

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لحد هنا كويس خالص فهمت والحمد لله جزاك الله خيريارب ولكن انا اققصد ال commissives يقصد بيه ايه ؟ يعني مثلا يجيني في سؤال ويقول :

Give an example of a speech act from the group of commissives ?

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

هعلق علي السؤال المحلول الاول رغم ان يالجزء كده كان من الاجزاء

اللي كانت غير واضحه بالنسبه لي

بس الحمد لله عدت معايا وجبت امتياز كمان علي غير العادة في تقديراتي

المادة دي عاوزة بس فهم وشوية تدريب علي حل التدريبات

متخدش يومين او ثلاثه بالكثير زي الجرامر كده

A – " Would you like another sandwich

هو عاوزك تجاوبي علي حاجتين

الجمله دي commissive or
directive

وهل الجملة direct or indirect

commissive ترجمتها الحرفية بمعني تكليف او توجيه او تفويض او مهمه

وهي تعبر عن التزام ما من ناحية المتحدث تجاه المستمع

directive فهي توجيه للشخص بعمل شيء معين عن طريق نصيحه او طلب او امر

" Would you like another sandwichهو ببساطه بيسال في الجمله .

.
هل تريد ساندوتش اخر يعني بيعرض عليه خدمه

طبعا دي مش جملة امريه لانه هنا بيعرض عليه حاجه مفيش صيغة امر

وطبعا مش جملة directive لان مفيش فيها نصيحه او امر

وايضا ليست جملة directive


يبقي النوع الاخير وهو هنا المفصود commissive

وهو بيكون نوع من العرض لشيء ما اقدمه

ودا ينطبق علي حالتنا لانه بيعرض عليه ان يعطيه ساندوتش

يقضل الجزء الاخير

هل العرض ده مباشر او غير مباشر ؟

العرض غير مباشر .. طيب ليه ؟

لانه لو العرض مباشر يبقي الجمله لازم يبقي فيها فعل offer او مايعادله في المعني

بشرط ذكر الفعل تصريحا في الجمله

لكن العرض هنا ضمني من خلال السياق لان الفعل كلفظ غير موجود في الجملة

يبقي جملتنا هنا غير مباشرة

يبقي الاجابة النموذجية كالاتي

This sentence is indirect commissive because this utterance is the speech act of offer and therefore it is commissive and indirect because the verb " offer" is not mentioned

حاولت الشرح علي قدر فهمي للامر

فمعذرة ان كان هناك بعض التقصير


تحياتي



شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جزاك الله الف الف خير ..دلوقتي وضح لي الامر ..بس ان بجد مستغربة مفيش شرح هنا خالص لا في الكتاب ولا حتي في المحاضرات يعني مثلا في الكتاب جايلنا سؤال عن ال comissive في نهاية الوحدة بشويش كدة!!! رغم ان النقطة دي مش مشروحة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.