اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
محبة نور الإيمان

احتاج لرأيكم

Recommended Posts

انا طالبة ترم تالت عندي مادة م ترم تاني اللي هي ترجمة 2.... فباخد 3 مواد وبأجل مادتين فأنا مش حابة أخد المواد الصعبة لكلها او السهلة فانا ما اعرف عن بعض المواد الجديدة اي حاجة فتنصحوني أجل مواد ايه أنا بأجل الترجمة 3 وتقترحوا عليه أجل إيه كمان
معليش انا هتعبكم شوية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مادة علم ترجمة 215

ومادة كمبهنشن ترم تالت 212

ومادة العربى 211

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا مارينا والله يجازيك كل خير
اليوم نزلولي مادة قراءة وتعبير 211
ومادة الكمبرهنشن 212
ومادة المقال 213
فايه رايك احتفظ بمادة المقال ولا أغيرها
وحابة اعرف مادة المقال وعلم الترجمة بيتكلموا عن ايه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مادة المقال عايزة مذكرة وحل تطبيقات الدكتورة

وهى عبارة عن قواعد كتابة المقال وعن قواعد ازاى مانكرريش الجمل واذا نتفادى بعض الاخطاء اللى بنعملها فى كتابة باللغة الانجليزية

مادة علم الترجمة بنبقى بتحفظى 30 idiomes

وبيجى 10 منهم فى الامتحان وبتحفظى كلمة واحدة بيتغير معناها فى سياق جملة وحتلاقى الكلام دا فى اول محاضرة وتانى محاضرة والمطلوب حفظ كلمة واحدة فى 5 جمل بس لكن نظام الاسئلة سوال بيطلب ان تجيب كلمة وعليها خمس جمل وبيتغير معنى الكلمة دا فى الخمس جمل والسوال التنى قطعة ترجمة unseen من عربى لانجليزى

والسوال التالت 10 idomes وتترجمهممن انجليزى لعربى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
marina كتب:

مادة المقال بنبقى بتحفظى 30 idiomes

وبيجى 10 منهم فى الامتحان وبتحفظى كلمة واحدة بيتغير معناها فى سياق جملة وحتلاقى الكلام دا فى اول محاضرة وتانى محاضرة والمطلوب حفظ كلمة واحدة فى 5 جمل بس لكن نظام الاسئلة سوال بيطلب ان تجيب كلمة وعليها خمس جمل وبيتغير معنى الكلمة دا فى الخمس جمل والسوال التنى قطعة ترجمة unseen من عربى لانجليزى

والسوال التالت 10 idomes وتترجمهممن انجليزى لعربى

الكلام ده يامارينا عن مادة علم الترجمة مش المقال.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الاستاذة محبة نور الايمان:
اللي انا شوفته في الجدول ان الدكتور زكريا هو اللي بيدي مادة علم الترجمة الترم ده وفي الحالة دي لو عندك فرصة تختاري مادة علم الترجمة اختاريها بدون اي تردد لان الدكتور زكريا بيجيب امتحان سهل وبطريقة بسيطة وان شاء الله سهل تجيبي في المادة دي ممتاز.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يعني ف رأيك ويكون الأفضل أجل مقال وأخد علم الترجمة بس سجلت المواد فيعني عادي لوبدلت ويكون التبديل من صفحتي ولا اتصل ع مسؤل الجامعة لإني انا مش في مصر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انتي كده كده هتمتحني كل المواد ان عاجلا او اجلا لكن لو ينفع تبدلي يبقى احسن تبدلي المقال بعلم الترجمة لان وجود الدكتور زكريا فرصة كبيرة انك تجيبي تقدير عالي في المادة.
انا الحقيقة معرفش ينفع تبدلي ولالا. يكون احسن لو تسالي في المركز ولو ينفع يكون احسن لانك ممكن تاخدي مقال وتيجي الترم الجاي تاخدي علم الترجمة تلاقي مثلا الدكتور زكريا اتغير وطبعا لو الدكتور اتغير بيجي دكتور جديد ليه فكر واسلوب مختلف.
على فكرة انا بقولك كلامي ده عن تجربة ولو طبعا معرفتيش تبدلي يبقى قدر الله وماشاء فعل وان شاء الله يستمر الدكتور زكريا للترم الجاي معاكي.ربنا يوفقك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ان شاء الله ربنا يكتبلك النجاح والتفوق الدائم.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اسفة اخطات الكلام اللى فوق عن المقال اما الاديمز دا فى علم الترجمة انا اسفة اخطات فى كود المواد

لو خدت السى دا والكتاب حتخصم منك 40%من سعر المادة اما لو مختيش لا الكتاب ولا السى دى يبقى حيتخضم 10% من سعر المادة ومش بيقبلوا يبدلوا حاجة لكن اسالى

لو منفعيش تبدلى احجزى بسرعة مادة علم الترجمة لان دكتور زكريا مش مضمون وجودة

211 دا عربى بيدى حوالى 3مواضيع وبيجيب فى الامتحان قطعة من النص ويقوالك عليها اسئلة
السوال التانى اعرب او استخرج ودا نحو

212 ودا كمبهنشن ودا بتشرح من التطبيقات وبتجيب قطعتين unseen جارجتين وبتكون اسئلة مباشرة وفى سوال رئسين اكتب عنوان للقطعة واكتب الفكرة الرئسية وبتكون اسئلة سهلة ومباشرة ومفيش لاتكتب بلجراف ولا حتى تحطى كلمات فى جمل

213 مقال الدكتورة بتجيب اسئلة run_on وممكن تلخصى جمل طويلة ولو ركزتى فى محاضرات وحل تطبيقات حتكون المادة سهلة وسوال تانى بتجيب تطلع العناصر الاسياسية لكتابة المقال زى الجملة المقدمة والختام المقال ثم الفكرة الاساسية فى المقال بالاضافة الى الافكار التىتندرج تحت الفكرة الاساسية واللى بتشرحها والمادة مع المذاكرة من الاول حتبقى سهلة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.