اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Dalia Fawzy

تعارف طلبة آداب علم الاجتماع التطبيقي دور يناير 2013

Recommended Posts

بخير الحمد لله اشكر حضرتك على السؤال اخت هالة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
[السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يارب تكون جميع احوالكم تمام وموفقين جميعا

وشكرا على السؤال
ويارب النجاح للجميع انشاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

الحمد لله بخير يا ابراهيم وشكرا لسؤالك وتواصلك

flowerflowerflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بسم الله الرحمن الرحيم
اسال الله العظيم ان يفك كربك استاذة هاله ويخفف عنك انه ولى ذلك والفادر عليه

ويارب يكون خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هاله منصور كتب:
سلام عليكم اخواتى دعواتكم انا في كرب عظيم

اسال الله عز وجل ان يفرج كربك يا اخت هاله وان يجلي همك وحزنك ويبدله خير وهو القدير علي كل شيء .

دعاء الكرب والهم والحزن:
{لا الَه إلا َّ الله العَظيم الَحليم، لا اله إلا َّالله ربّ ِ العَرْشِ العظِيم، لا اله إلاَّ الله ربِّ السَّماوات وربِّ الأَرض ِ ربِّ العَرشِ الكَريم}.
{يا حيّ يا قيّوم، ربِّ العرشِ العظيم}.
{اللّهم آتنا في الدُّنيا حسَنة, وفي الآَخرة حسنة ، وقنا عذاب النّار}.
{لا اله إلاَّ الله الكريم، سبحانه، تبارَك الله ربِّ العرش العظيم، الحمدُ لله ربِّ العالمين}.
{اللَّهم رحمتك أرجو فلا تكِلني إليَّ طرْفة عين، واصلِح لي شأني كلّه، لا اله إلاَّ أنت}.
{لا اله إلا َّأنت سبحانك انِّي كنت من الظالمين}.
{أعوذ بكلمات الله التَّامة من غضبه وشرَّ عباده، ومن همزات الشياطين، وانَّ يحضرون}.
{اللهم أنا عبدك ، ابن عبدك ، ابن أمّتك، في قبضتك، ناصيتي بيدك، ماض في حكمك، عدل في قضاؤك، أسألك بكل اسم هو لك، سمّيت به نفسك، أو أنزَلته في كتابك، أو علّمته أحداً من خلقك، أو استأثرت به في علم الغيب عندك ان تجعل القُرآنَ نور صدري، وربيعَ قلبي، وجلاء َحزني، وذهابَ همي}.
{بسم الله الرَّحمن الرَّحيم، ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم}.
{بسم الله على نفسي ومالي وديني، اللَّهم رِضني بقضائك، وبارك لِي فيما قدَّر لي حتى لا أحب تعجيل ما أخّرت ولا تأخير ما عجّلت}.
قال تعالى:{وبشّر الصّابرين* الّذين إذا أصابتهم قالوا انا لله و انا إليه راجعون* أولئك عليهم صلوات من رّبهم ورحمة وأولئك هم المهتدون*}.
قال تعالى:{الله لا اله إلاَّ هو الحي القيّوم, لا تأخذه سنة ولا نوم, له ما في السّموات وما في الأرض،من ذا الذي يشفع عنده إلا بإذنه، يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم، ولا يحيطون بشيء من علمه إلا َّبما شاء، وسِعَ كرسيَّه السّموات والأرض، ولا يؤُوُده حفظهما، وهو العلي العظيم}.
قال تعالى:{لله ما في السماوات وما في الأرض، وان تُبدوا ما في أنفسكم أو تُخفوه يحاسبكم به الله، فيغفر لمن يشاء ويعذّب من يشاء، والله على كل شيء قدير*آمَنَ الرَّسول بما انزل إليه من ربه والمؤمنون، كلٌّ آمن بالله وملائكته وكتبه ورسله لا نفرّق بين أحدٍ من رسله، وقالوا سمعنا واطعنا، غفرانك ربّنا واليك المصير* لا يكلّف الله نفساً الاَّ وُسعها، لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت، ربّنا لا تؤاخذنا اِن نسينا أو أخطأنا، ربّنا ولا تحمل علينا اِصراً كما حمَلْتَهُ على الّذين من قبلنا، ربنا ولا تُحمِّلنا مالا طاقةَ لنا به، واعفُ عنّا واغفِر لنا وارحمنا، أنت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين*}البقرة286.
آيات ست تدفع الهم والغم والخوف من الأعداء- ان شاء الله -:
1) قال تعالى:{الّذين إذا أصابتهم مصيبة قالوا انّا لله وانّا إليه لراجعون* أولئك عليهم صلوات من رّبهم ورحمة، وأولئك هم المهتدون}البقرة157
2) قال تعالى: {الذين قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم أيمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل* فانقلبوا بنعمة من الله وفضل لم يمسسهم سوء واتّبعوا رضوان الله، والله ذو فضل عظيم} آل عمران174
3) قال تعالى: {وذا النّون اذ ذهب مغاضبا فظن انْ لَّنْ نقدِر عليه فنادى في الظّلمات انَّ لا اله إلاَّ أنت سبحانك انِّي كنتُ من الظَّالمين*فاستجبنا له ونَّجيناه من الغمّ، وكذلك ننجي المؤمنين}الانبياء88.
4) قال تعالى: {وأيُّوب اذ نادى ربّه أني مسّني الضُّرُّ وأنت ارحم الراحمين*فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضّر، وأتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين*}الانبياء84.
5) فال تعالى: {أفوّض أمري إلى الله، إن الله بصير بالعباد*فوقاه الله سيئات وما مكروا*}غافر45
6) قال تعالى: {والذين إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم ومن يغفر الذنوب إلا الله ولم يضروا على ما فعلوا وهم يعلمون*أولئك جزاؤهم مغفرة من رّبهم وجنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها، ونعم أجر العاملين*}آل عمران136.

قال تعالى:{آلم*ذلك الكتبُ لا ريب فيه، هدى للمتَّقين*الذين يؤمنون بالغيب ويقيمون الصلاة وما رزقناهم يُنفقون* والّذين يُؤمنون بما أنزل إليك وما أنزل من قبلك وبالآخرة هم يوقنون* أولئك على الهدى من رّبهم ، وأولئك هم المفلحون*}

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جزاكم الله كل خير
ان كان اخر كلامى فيارب اجعله اشهد ان لااله الا الله وان محمدا رسول الله
متشكرة جدا جدا ليكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

وانا نجحت الحمد لله ،،، تتعوض ان شاء الله التقديرات شدي حيلك الترم القادم ان شاء الله

فعلا التقديرات غير متوقعه لناس كتيره بس الحمد لله علي كل حال

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الله يبارك فيكي والف مبروك لحضرتك

التقديم سالت اليوم في مركز التسجيل الي تابع ليه قالوا لنهايه الشهر الحالي وهما بيمددوا يعني بس مفيش قت للتاخير حاولي تسجلي بسرعه وتسددي الرسوم عشان تكسبي وقت وتنزل المواد بسرعه ع الصفحه الشخصيه بتاعتك وتلحقي تذاكري شيء لانه الترم ده وقته قصير .

والله المستعان ويوفقنا ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ان شاء الله بس كنت عاوزة اعرف التقديرات في قسمنا كلها مش اوي ولا في ناس جايبة تقديرات عالية وكمان عاوزة اعرف همن الترم ده 6 والا 5 مواد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الترم ده خمس مواد بس

والتقديرات عموما بعد بحث كبير عملته لقيتها دون المستوي المطلوب

وتتعوض ان شاء الله ولازم نشتغل علي اخطائنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الله يبارك فيكي وعقبالك بالنجاح الباهر ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اهلا وسهلا بيك يا استاذ / محمـــد جابـــر نورت المنتدي

تنمياتي لك بقضاء وقت مفيد معانا

وبالتوفيق والنجاح ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا بكل زملائى بعلم الاجتماع وسعيد جدا بتواجدى فى هذا القسم وان شاء الله نساعد بعض ونكون من المتفوقين دائما

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا وسهلا بيك يا استاذ / ايمــــــــــــن نورت المنتدي

تمنياتي لك بقضاء وقت مفيد والتواصل بالمنتدي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

bism allah

اولا مساء الخير
ثانيا انا زميله ليكم جديده فى الجامعه وكمان المنتدى
وكنت عايزه منكم المساعده انا لسه مقدمه انهارده فى كليه اداب علم الاجتماع
وفاتنى شور اكثر من محاضره فى كل المواد وانا مش عارفه اعمل ايه
بلييييييييييز ممكن المساعده !!! اذاكر من الكتاب ولا انتظر محاضره يوم الجمعه واعوض اللى فاتنى بالملخصات
ارجو الرد الله يخليكم

jazak

ياريت لو حد هنا اداب قسم اجتماع تيرم اول يتواصل معايا [/quote]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا وسهلا استاذه / نها محمد نورتي المنتدي

وتمنياتي لحضرتك بقضاء وقت مفيد معانا وربنا يوفقك ان شاء الله

بالنسبه للمحاضرات الي فاتت حضرتك هتنزل ليكي محاضرات تلفزيونيه علي صفحتك الشخصيه علي موقع الجامعه وهينزل ليكي محاضرات مكتوبه وتطبقات يعني لا داعي للقلق من الي فات .

وانصحك بالمذاكره من المحاضرات التلفزيونيه والتطبيقات لانه التطبيقات اسئله الامتحان مش بتخرج منها

وربنا يوفقك للخير وبالنجاح ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا وسهلا استاذ/ احمد مصطفي

نورت المنتدي

وان شاء الله تستفيد من وجودك معنا وتواصلك

اجمالي عدد المواد لبرناج علم الاجتماع ( 40 ) مقرر تقريبا

وتمنياتي لحضرتك بالتوفيق والنجاح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

مساء الخير يا شباب
انا نهى
زميلة ليكم جديدة في المنتدى وفى الدراسة
وحبة اتعرف عليكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

مساء الخير اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله انا ابراهيم تيرم تانى متمنيا التوفيق للجميع يارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

مساء الخير استاذ ابراهيم
انا تبعت كل كلام حضرتك مع زملائى الافاضل واد ايه طمنتنى عشان انا مقدمه امس
وبجد خايفه ومرعوبه ومش فاهمه حاجه من الكتب ولا حتى فاهمه بعض من كلام حضرتك عن التطبيقات
وعايزه اعرف ايه اللى اتلغى انا بذاكر من الكتب من امبارح وخايفه اللى عماله احفظه يكون اتلغى
اسفه انى طولت على حضرتك بس انت جتلى نجده عشان اعرف من حضرتك اجبات عن الاسئله دى
ربنا يجزيك كل خير عنا ان اشاء الله
ومن نجاح لنجاح يارب flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ميرسى جدا ليكى يا داليا thanks
ويااارب تطلعى الثانيه على الدفعه وانا الاولى Smile
وانا لسه زميله جديده ليكم هنا فى المنتدى وفى الدراسه واتمنى اعرف من حضرتك ايه باقى المواد اللى اتلغت ولكى جزيل الشكر ومن نجاح لنجاح ياااااارب flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

متشكره جدا على اهتمام حضرتك وبالرد عليه flower
بس اسفه هتقل على حضرتك وكنت حبه اعرف ايه اللى اتلغى عشان اعلم عليه واعرفه من المواد ؟وربنا يوفقك يارب وتطلع الاول على الدفعه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الاخت / نها

بالنسبه للملغي والمقرر بتاع ترم اول الي كنا احنا فيه ممكن ووارد انه يتغير ليكم انتوا يعني ميكنش نفس الي اتلغى لينا او الي اهتموا بيه الدكاتره وقتها لينا

عشان كده انصحك بمتابعه حد يكون بيحضر ف الجامعه ترم اول من الي قدموا معاكم عشان يعرف من الدكاتره اثناء الشرح فين التركيز علي ايه بالظبط والمحاضرات الاخيره عموما هي الي بيبان فيها الملغي والمهم .

ولو حضرتك عاوزة الملغي والمهم موجود هنا في المنتدي هتلاقيه في مواضيعنا بتاعت علم الاجتماع بس ترم اول فيه لكل ماده موضوع مختص تقدري تراجعي بالراحه هتلاقي الاخت / جزاها الله كل خير رباب احمد منزله الملغي والمهم للجميع .

وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
mor كتب:

الاخت / نها

بالنسبه للملغي والمقرر بتاع ترم اول الي كنا احنا فيه ممكن ووارد انه يتغير ليكم انتوا يعني ميكنش نفس الي اتلغى لينا او الي اهتموا بيه الدكاتره وقتها لينا

عشان كده انصحك بمتابعه حد يكون بيحضر ف الجامعه ترم اول من الي قدموا معاكم عشان يعرف من الدكاتره اثناء الشرح فين التركيز علي ايه بالظبط والمحاضرات الاخيره عموما هي الي بيبان فيها الملغي والمهم .

ولو حضرتك عاوزة الملغي والمهم موجود هنا في المنتدي هتلاقيه في مواضيعنا بتاعت علم الاجتماع بس ترم اول فيه لكل ماده موضوع مختص تقدري تراجعي بالراحه هتلاقي الاخت / جزاها الله كل خير رباب احمد منزله الملغي والمهم للجميع .

وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم اخت نها
تحديد المهم والملغى لا يحدده الدكاترة الا فى المحاضرات الاخيرة
ولكن ممكن اثناء الشرح ايضا فى الشهر الاخير تجدى ان الدكتور ركز اوى على نقط محددة
ولكن لا تتوترى ولا حاجة نسبه كبيرة لا يخلو امتحان من تعريف المادة فأنصحك بتخليص تعريفين فى كل مادة واحفظيهم حتى تنزل المحاضرات والتطبيقات
انا شفت الجدول بتاعكم نفس الدكاترة اللى كانوا معنا كلهم ممتازين جداجدا وخاصة د /حنان ود/ليلى وغالبا ما بيحددو المهم بشكل واضح وبيراعوا الناس جدا فلا تقلقى
ربنا يوفقك يارب وبالنجاح ان شاء الله
rose

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم انا اسمى زينة طالبة معاكوا فى إجتماع وحابة اتعرف على حد من آداب إجتماع وعايزة اعرف إمتحان البناء الاجتماعى بكرة إن شاء الله وكل عام وانتم بألف خير ورمضان كريم عليكوا كلكواflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اهلا وسهلا استاذه / زينة نورتي المنتدي

وكل عام وانتي وجميع اعضاء المنتدي الكرام بخير

تمنياتي لكي بقضاء وقت مفيد بالمنتدي 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. الاخوة الأفاضل يسعدني الانضمام إليكم فقد فرحت جدا بوجود هذا المنتدى.
لي رجاء ممن درس الترم الثاني يوليو 2013 أن أستعير منه كتب هذا الترم لأني أجلت هذا الترم إلى نصف شهر واحد القادم وعادة الكتب تأتي قبل الامتحان بشهر، فأريد استعارة هذه الكتب ممن أنهى دراسة هذا الترم حتى أتمكن من قراءتها ومراجعتها إلى حين استلام كتبي وأردها لصاحبها فورا، لأن شهر واحد قبل الامتاحن لا أتمكن فيه من المذاكرة الجدية إطلاقا.
وجزى الله خيرا من سيعيرني هذه الكتب ويفضل أن يكون من الاسكندرية، ولو من القاهرة يمكن أيضا لأني أتردد على الاقهرة هذه الأيام.
وجزاكم الله خيرا.
ومن يستطيع يرسل لي رسالة خاصة أو يكتب لي رقم تليفونه لأتواصل معه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اهلا وسهلا استاذ / خالد نورت المنتدي

وسعدنا بتواجدك في القسم 

وتمنياتي لك بقضاء وقت مفيد بالمنتدي 

بالنسبة لطلبك عن الكتب اولا انا اريد مساعدتك بالقدر المستطاع ، يمكنني ان ارسل لك الكتب او المحاضرات عبر الايميل حيث اني مقيم خارج مصر .

وارجو الرد ان كان يناسبك هذا القول ؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا جزيلا مشرفنا الغالي، لقد حللت لي المشكلة.
هذا بريدي elmorsykhalid@(( ممنوع وضع البريد الالكتروني ))
أنتظرهم بفارغ الصبر.
ومع ذلك أرجو من أحد الاخوة المتواجدين بالاسكندرية أو القاهرة أن يعيرني اياهم لكي أبدأ في مرحلة الحفظ بعد إنهاء القراءة، ومرحلة الحفظ تحتاج للكتاب المطبوع لكثرة الترداد من والبطء.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم انا قدمت وفى الترم الاول ومش لاقيه حاجه اذاكر ممنها غير اللى على الصفحة بتاعتى وطبعت شويه من مادة البناء الاجتماعى ومادة مدخل الى علم الاجتماع اللى هى سؤال واجابه الكلام ده اول ما قدمت انا فى اسكندرية وبعد كده الصفحة بقت مقفوله ومكتوب انها تفتح من الساعة 5 العصر للساعة 8 صباحا وده وقت مش مناسب بالنسبة لى ولو حد يعرف مكتبة فى اسكندرية اجيب منها مذكرات يقول جزاكم الله كل خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
رباب احمد كتب:
السلام عليكم اخت نها
تحديد المهم والملغى لا يحدده الدكاترة الا  فى المحاضرات الاخيرة
ولكن ممكن اثناء الشرح ايضا فى الشهر الاخير تجدى ان الدكتور ركز اوى على نقط محددة
ولكن لا تتوترى ولا حاجة نسبه كبيرة لا يخلو امتحان من تعريف المادة فأنصحك بتخليص تعريفين فى كل مادة واحفظيهم حتى تنزل المحاضرات والتطبيقات
انا شفت الجدول بتاعكم نفس الدكاترة اللى كانوا معنا  كلهم ممتازين جداجدا وخاصة د /حنان ود/ليلى وغالبا ما بيحددو المهم بشكل واضح وبيراعوا الناس جدا فلا تقلقى
ربنا يوفقك يارب وبالنجاح ان شاء الله
rose
لو سمحتى لو عرفتى المهم والملغى ابعتيلى على ايميلى jojoofa@( ممنوع وضع الإيميلات الشخصيه ).co واشكرك جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايمان احمد عبد القادر كتب:
السلام عليكم انا قدمت وفى الترم الاول ومش لاقيه حاجه اذاكر ممنها غير اللى على الصفحة بتاعتى وطبعت شويه من مادة البناء الاجتماعى ومادة مدخل الى علم الاجتماع اللى هى سؤال واجابه الكلام ده اول ما قدمت انا فى اسكندرية وبعد كده الصفحة بقت مقفوله ومكتوب انها تفتح من الساعة 5 العصر للساعة 8 صباحا وده وقت مش مناسب بالنسبة لى ولو حد يعرف مكتبة فى اسكندرية اجيب منها مذكرات يقول جزاكم الله كل خير

اهلا وسهلا بحضرتك في المنتدي 

التطبيقات الي هي سؤال واجابة مفيدة جدا ومهمة

وغلق الصفحة ده بيكون خلال الايام الي بينزل فيها المركز النتايج فقط 

مع تمنياتي لحضرتك بقضاء وقت مفيد بالمنتدي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايمان احمد عبد القادر كتب:
على فكره يا جماعة حد يفيدنى مادة الاحصاء دى صعبة ولا سهلة ومين حيفهمها لوحده بجد انا مش عارفه اعمل فيها ايه
الاحصاء مادة موضوعها الاول والاخير الفهم
انصحك بمشاهدة المحاضرات التلفزيونية الموجودة علي صفحتك 
وبعد المشاهدة يرجى حل التمرينات نهاية كل فصل والتطبيقات 
مع تمنياتي بحظ سعيد بالنجاح والتوفيق ان شاء الله 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.