اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Dalia Fawzy

تعارف طلبة آداب علم الاجتماع التطبيقي دور يناير 2013

Recommended Posts

الف شكر يا عطر علي مجهودك وتعبك وربنا يجعله في ميزان حسناتك يارب مع خالص تحياتي عمرو

رائعthanx

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اخت داليا عشان يفتحوا معاكي لازم يكون عندك برنامج فك الضغط اسمه كده winrar
تنزليه من النت وربنا يسهل ويفتح معاكي اللينك بس انا مفتحتش معاي من المنتدي فتح معايه بعد عطر ما بعتته ليا ايميل ونزلته عندي وبعدها نزلت برنامج فك ضغط الملفات وفتحلي مجموعه الصور الي بعتتها عطر للمحاضرات ولأي استفسارات انا متواجد ان شاء الله بشكل دائم في المنتدي سيبوا بس مشاركتكم وان شاء الله ارد عليكم بالسرعه الممكنه مع تحياتي للجميع عمرووووووو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. شكرا جزيلا للأخت عطر وبارك الله فيكِ على مجهودك وربنا يجعله في ميزان حسناتك . .. وشكرا للأستاذ عمرو كتير على جهودة المبذولة وربنا يبارك لكم جميعا .. وبالنسبة للأستاذ عمرو انا حملت البرنامج (winrar ) ولكن لم يتم فتح الملف وحاولت اكثر من مره ولكن بلا جدوى الرجاء افادتي thanksرائعjazak

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
في البداية لا شكر علي واجب يا اخت / دينا وبخصوص انه نزلتي الونرار ومفتحش الينك انا سبق قلت انه مفتحش بالفعل معايه غير لما الاخت عطر جذاها الله خير بعتتهم لي علي ايميلي ونزلتهم علي الجهاز ونزلت بعدها برنامج فك الملفات المضغوطه وفتحوا لكن من اللينك وموصلتش ليهم خالص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
استاذ mor
انا متشكره جدا على تقديم مساعدتك بس انا بحاول افتحه مش بيظهر تحميل خالص وانا عندى البرنامج فك التحميل
لو تقدر تبعتلى على الاميل اكون متشكره

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الاستاذه داليا بعد التحيه انا بعته لحضرتك في رساله علي المنتدي تقدري تفتحيها من اعلي الشاشه في المنتدي علي الشمال فيه اختيار اسمه الرسائل افتحيه وافتحي الرساله والله الموفق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا اسفه بس عشان انا جديده فى المنتدى
انا فتحت الرساله مفيهاش غير الاميل بس بتاع حضرتك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الاخووووووووووووووووووة والاخوووووووووووووووووووات اعضاء المنتدي انتوا فين واخباركم والمذاكره اخبارها ايه معاكم تواصل بليزززززززززززززز
noo

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الاخوة والاخوات اعضاء المنتدى متشكر جدا على مجهوداتكم المبذولة وشكرا للاستاذة/عطر والاستاذ/عمرو وانا باحمل مناللينك لم يتم التحميل ياريت تبعتهم ايميل استاذ عمرو واكون شاكر جدا لحضرك لانى مشعارف احملهم من اللينك وشكرا لكل الخوة والاخوات المساهمين فى المنتدى thanx

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
النهارده ممكن نبتدى نذاكر شويه
يالله نتعاون ونبتدى بمادة علم الاجتماع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الاخ الفاضل ابراهيم انا تحت امرك انته وجميع الاعضاء الموجدين معانا بالمنتدي ايميلي موجود وكاتبه في مساهمه قبل كده خده وضيفيني عندك علي ايميلك وانا ابعتهملك وشكرا علي اهتمامك بالتواجد المنتظم بالمنتدي مع خالص تحياتي عمرو

flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الاخت / داليا فعلا لازم بمشيئة الله المذاكرة تكون بدايتها من ماده ( مدخل لعلم الاجتماع ) عشان تسهل علينا باقي المواد ونفهم اسس واهداف علم الاجتماع واشكر حضرتك علي التواصل معانا بالمنتدي واتمني ليكي ولكل الدارسين التوفيق والنجاح .................

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مفيش شكر على واجب قولتلكم كدة كذا مرة واللى هيقول شكرا دى تانى هاخاصم المنتدى ومش هدخله تانى
وبراحتكم بقى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم ورحمته الله وبركاتة .. سلامي للجميع .. بالنسبة اللنك انا حملت المحاضرات ونزلت البرنامج (winrar) ولم يفتح وحتى اللنك الي بعتو يا استاذ عمرو مفتحش ايضا .. افتحو ازاي .؟ . ارجو افادتي thanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اخت / دينا انا مبعتش لينك دي بعتته الاخت / عطر ومنزلوش معايه من اللينك اصلا انا اخدتهم ايميل منها ونزلت البرنامج وفتحوا معايه هما عباره عن مجموعه صور للمحاضرات وبرنامج فك الضغط بيفتحهم علي طول وللتواصل بشكل مباشر تقدري تدخلي من اختيار اعلي الشاشه بالمنتدي اسمه البوابه وبعدين تدوسي دخول الدردشه هتستفيدي من الموجودين عن كل الافادات وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم انا سعيدة جدااااااااااااااااااا

والله كنت نسيت الموضوع وعمالة ادور هنا وهنا وفى المراكز اللى عند المجمع

سعيدة بيكم وأتمنى التواصل مع كل طلبة القسم فى اسكندرية

ياريت نتراسل على الخاص للضرورة

حااراجع الردود السابقة وارد عليكم

سعيدة جدا flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا لقيت مركز عند المجمع هنا فى اسكندرية مرحب باعطاء كورسات لطلبة القسم فهل حد من اسكندرية عايز ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

تشرفنا بعودتك لينا يا اخت داليا فوزي بس احنا الموجودين في المنتدي فينا المغتربين والي موجود بمصر والي بمصر مش من اسكدندريه واحنا هدفنا انه نوصل للمحضارات عشان نعرف نذاكر لو حضرتك عندك اي معلومات عن ملازم ولا ملخصات ولا محاضرات بتتباع في المكتبات عندكم ولا معاكي ياريت تعرفينا وشكرا ليكي ونتمني التواصل المستمر معانا مع تحياتي عمرو flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم

عيونى حاضر بدور فعلا على محاضرات وملخصات واول اوصل لحاجة حااشارككم وبفكر اسافر يوم للقاهرة فى هناك مكتبة اسمها الكابتن تقريبا فيها المحاضرات على ماسمعت

الله المستعان انا خايفة جدا وقلقانة وربنا يستر

ان شاء الله اول ما اوصل لحاجة حااقولكم وشكرا كتير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرا ليكي يا أ/ داليا علي اهتمامك بالموضوع وعلي التواصل معانا في المنتدي ونتمني دايما تشاركينا بمساهمات تفيدينا بكل جديد وربنا يوفقك وتعرفي تجيبي المحاضرات ولكي مني ومن اسرة المنتدي الشكر والتقدير ،،،،،،، عمرو

thanksرائعthanx

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
انا حبيت اقولكم ان نزلولى على صفحتى الشخصيه محاضرات مادة علم الاجتماع

واتمنى التوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

فعلا المحاضرات والتدريبات والتطبيقات نزلت ياجماعه يلا بقي شدوا حيلكم وذاكروا والحمد لله الي هما نزلوا شيء نذاكر منه وشكرا ليكي يا استاذه / داليا محمد علي الافاده والتواصل المستمر ،،،،،،، عمرو

رائعthanx

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الاخوة والاخوات الاعضاء فين تواصلكم ومساهماتكم اخبار المذاكرة معاكم ايه يارب تطمنونااااااااااا عليكم
noostudy

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

تصدقوا حاسس نفسي لوحدي ف المنتدي ربنا يرجعكم بالسلامه ،،، معقوله ياجماعه المذاكره هتبعدكم عن المنتدي طيب الي فاهم حاجه ف الماده الي نزلت محاضراتها يطمني وهستني ردوووووووووووووودكم
thinkingangrythinking

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم جميعا ايه المشكلة عندك يا استاذ عمرو المحاضرات بتاع علم الاجتماع نزلت ذاكر منها هى دش كثير اوى بس مابليد حيله هنذاكر وامرنا لله حاول تلخصها وتفهم منها على قد ما تقدر وربنا يوفق الجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

حاضر يا استاذه / دينا هذاكر والدش ده كله هنلخصه وفعلا كلامك ما باليد حيلة وانا معنديش مشكله ولا حاجه بس كنت بسال عليكم عشان محدش كان مشارك هنا ف المنتدي ليه فتره Sad

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم جميعاً
أنا والله لسه مذاكراتش عندي ظروف ادعولي تمر ع خير وابتدي
بس لما فتحت المحاضرات حسيت أن الكلام صعب بي علي رأي الأخت دينا هنعمل إيه ما باليد حيله وإذا جتني أوراق من مصر هعرفكم طبعاً
وبالتوفيق للجميع أن شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

مشكوووووووووورة وما قصرتي الاخت / داليا محمد لو جاتك ملخصات هتحل ازمة الدش الكتير الي ف المحاضرات وشكرا مرة تانيه علي مشاركتك وتواصلك معانا

روعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم ورحمته الله بركاته .
ربنا ييسرلك امورك وتعدي على خير بإذن الله يا اخت داليا .... وشكرا على مجهوداتك المبذوله وجزاك الله كل خير .. flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
امين يارب وربنا يفرج همك وهمومنا جميعا يا اخت داليا وليكي بمثل ما دعيتي اختي الفاضله والله المستعان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مبروووك لقسم علم الاجتماع اخيرا وصلت محاضراتكم ربنا يوفقكم وتنجحو مبروك ياعمرو انت وهبه بالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الله يبارك فيكي يا ياسمين ومتشكرين جدا علي مرورك الي اسعدنا كتير ونورتي صفحتنا في المنتدي ويجذاكي الله التوفيق بالنجاح flower
روعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عندك حق يا استاذة داليا الدش كتير وما باليد حيلة ...الى الأن الاحصا هى الاسهل ومستعدة اشرحلكم اللى ذاكرتوا ... أقولكم حااكتب الشرح واجيبهولكم استنونى ...

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرا ليكي يا اخت داليا فوزي علي اهتمامك ومشاركاتك وياريت لو حضرتك عندك استعداد تشرحي لينا الاحصاء الاجتماعي تكتبي شرحك في صفحة ward وتنزليه لينا علي المنتدي من الاختيار الي اسفل المنتدي الي مكتوب عليه موضوع جديد ويبقي جذاكي الله خير علي مجهودك thanks

jazak

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بسم الله الرحمن الرحيم
اقتربت الاختبارات .. واوشكت الامتحانات
ومع اقترابها بدا معظم الطلبة والطالبات في زيادة نشاطهم الدراسي والتركيز في المذاكرة استعدادا للامتحانات ..
ويؤكد الخبراء انه كلما حرص الطالب على المذاكرة قبل الامتحانات بفترة كافية ويا حبذا لو من بداية العام الدراسي كان اكثر قدرة على استيعابها واسترجاعها لحظة اداء الامتحانات لانه يحفظ المعلومات في الذاكرة بعيدة المدى وهي اقوى انواع الذاكرة لانها تجعل الطالب يحتفظ بالمعلومات طوال العام الدراسي دون نسيان وتستوعب حيزا كبيرا من المخ ليس له حدود ولها القدرة على الاحتفاظ باي كمية من المعلومات ..

اما الطلبة الذين يتاخرون في المذاكرة ويقومون بالتركيز واجهاد المخ قبل الامتحان بفترة قصيرة او في ليلة الامتحان فان المعلومات تحفظ في الذاكرة قريبة المدى فتصبح معلومات ضعيفة يسهل نسيانها بسرعة ولا تحتفظ بها الذاكرة الا لفترة قصيرة ..

وهذه بعض النصائح والارشادات التي يجب على الطلبة والطالبات مراعاتها عند المذاكرة واداء الامتحانات حتى يتحقق لهم النجاح والتوفيق ان شاء الله تعالى :

1- احرص على ان تكون متوضئا عند المذاكرة حتى لا يقترب منك الشيطان فيوسوس لك او يشغلك .
2- ابدا المذاكرة ببسم الله .
3- اقرا ما تيسر لك من القران الكريم واكثر من الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم ، فان لهما تاثيرا كبيرا في المساعدة على المذاكرة والفهم والتحصيل .
4- احرص على استغلال افضل وقت للمذاكرة وهو : بعد صلاة الفجر وبعد صلاة العصر وتجنب النوم فيهما ، فان المخ يكون في قمة نشاطه وعلى اتم استعداد للتحصيل .
5- لا تكثر من النوم ولا السهر ونم من ست الى ثمان ساعات يوميا ، وحاول ان تنام ليلة الامتحان حتى تاخذ قسطا من الراحة قبل تادية الامتحان ، فان عملية حفظ المعلومات في الذاكرة تتم وانت نائم .

6- ابدا المذاكرة بهذا الدعاء اللهم اني اسالك فهم النبيين وحفظ المرسلين اللهم اجعل السنتنا عامرة بذكرك وقلوبنا بخشيتك انك على ما تشاء قدير وحسبنا الله ونعم الوكيل .
7- عند بدء المذاكرة ابدا بالمواد التي تراها مناسبة ومحببة لك سواء كانت سهلة ام صعبة .
8- عند المذاكرة لا بد من التركيز على فهم المادة بدلا من حفظها فقط فان الفهم مقاوم للنسيان .
9- قسم الموضوع المراد دراسته الى عناوين رئيسية ونقاط فرعية فان ذلك يساعد على الفهم والحفظ بسرعة .
10- تلخيص الموضوعات من الوسائل التي تجعل المادة الدراسية تاخذ حيزا صغيرا في الذاكرة فيسهل استرجاعها بسرعة ولا يزدحم المخ بكم هائل من المعلومات .

11- استخدم الذاكرة الحسية اثناء المذاكرة كالسمع والبصر وحركة اليدين والراس كان يقرا الطالب الموضوع بصوت عال او يستمع الى شرح للمادة من شريط او يلخص الموضوع كما قلنا سابقا بخط يده او يستعين بالصور والاشكال وغير ذلك ، فان ذلك مفيد لتثبيت المعلومات .
12- راجع المادة بموضوعاتها وكررها من وقت لاخر حتى لا تنسى بسرعة .
13- لا تستمر في المذاكرة لفترة طويلة متصلة بل خذ قسطا من الراحة بين كل مادة واخرى .
14- اختم المذاكرة بهذا الدعاء المبارك : اللهم اني استودعك ما قراتُ وما فهمتُ فرده لي عند حاجتي اليه انك على ما تشاء قدير وحسبنا الله ونعم الوكيل .
15- عليك بصلاة ركعتين قضاء الحاجة في يوم الامتحان او ليلته وان تدعو فيهما ان يسهل الله تعالى لك الامتحان وان يوفقك فيه للصواب ، واقرا بعض الاذكار كاية الكرسي والاخلاص والمعوذتين ..

16- اذا نسيت شيئا من الاجابة وانت في الامتحان فكن هادئ البال مطمئن النفس واكثر من ذكر الله تعالى والصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم وردد قول : اللهم ذكرني بما نسيت .
17- لا تتسرع في الاجابة على الاسئلة واقرا الاسئلة بتمعن وافهمها جيدا فان فهم السؤال نصف الاجابة ثم ابدا بالاجابة على الاسئلة السهلة او التي تكون واثقا من اجاباتها ثم التي تليها وهكذا .
18- لا تترك شيئا من الاسئلة دون الاجابة عليه ونظم ورقة اجابتك فان التنظيم والترتيب عنوان لك .
19- لا تنس مراجعة اجاباتك بعد الانتهاء من الحل ولا تسرع في الخروج من الامتحان دون التاكد من اجاباتك .
20- وقبل ذلك كله اجعل صلتك بالله وثقتك فيه قوية دائما واحسن الى والديك واطلب منهما الدعاء .

وبالله التوفيق .. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اشكر الاستاذ عمرو وجزاك الله كل خير على اى معلومة او اى نصائح واحنا بنعتبرك أخ لينا كلنا مشكووووووووووووووووووووووووووور رائعjazak

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا اخت / دينا لا شكر علي واجب وانا ربنا العالم انه من اول يوم سجلت ف المنتدي واني حاسس انه انتوا اهل واخواتي وربنا يديم المعروف بينا وينور طريقنا ويسهله لطلب العلم ويارب دايما نشوف تواصل اخواتنا الاعضاء بأي شيء مفيد ينفعنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

العفو يا اخت داليا انتي الي فيكي الخير والبركه وشكرا علي مجهودك الكبير معانا وربنا يجعله ف ميزان حسناتك
سلمت يداك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
flower واحنا محتاجين فعلا روح الجماعه عشان ندي بعض الروح المعنويه العاليه الي تساعدنا علي المذاكره ونكون ايد واحده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
أنا متشكره جداً يا أستاذه/ دينا وأستاذ / عمرو
علي دعواتكم ليا وربنا يوفقنا جميعاً في دراستنا واتمني النجاح للجميع أن شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
العفو احنا اخوات يا اخت داليا بس يارب تكون امورك بخير وطيبة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
mor كتب:
بسم الله الرحمن الرحيم
اقتربت الاختبارات .. واوشكت الامتحانات
ومع اقترابها بدا معظم الطلبة والطالبات في زيادة نشاطهم الدراسي والتركيز في المذاكرة استعدادا للامتحانات ..
ويؤكد الخبراء انه كلما حرص الطالب على المذاكرة قبل الامتحانات بفترة كافية ويا حبذا لو من بداية العام الدراسي كان اكثر قدرة على استيعابها واسترجاعها لحظة اداء الامتحانات لانه يحفظ المعلومات في الذاكرة بعيدة المدى وهي اقوى انواع الذاكرة لانها تجعل الطالب يحتفظ بالمعلومات طوال العام الدراسي دون نسيان وتستوعب حيزا كبيرا من المخ ليس له حدود ولها القدرة على الاحتفاظ باي كمية من المعلومات ..

اما الطلبة الذين يتاخرون في المذاكرة ويقومون بالتركيز واجهاد المخ قبل الامتحان بفترة قصيرة او في ليلة الامتحان فان المعلومات تحفظ في الذاكرة قريبة المدى فتصبح معلومات ضعيفة يسهل نسيانها بسرعة ولا تحتفظ بها الذاكرة الا لفترة قصيرة ..

وهذه بعض النصائح والارشادات التي يجب على الطلبة والطالبات مراعاتها عند المذاكرة واداء الامتحانات حتى يتحقق لهم النجاح والتوفيق ان شاء الله تعالى :

1- احرص على ان تكون متوضئا عند المذاكرة حتى لا يقترب منك الشيطان فيوسوس لك او يشغلك .
2- ابدا المذاكرة ببسم الله .
3- اقرا ما تيسر لك من القران الكريم واكثر من الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم ، فان لهما تاثيرا كبيرا في المساعدة على المذاكرة والفهم والتحصيل .
4- احرص على استغلال افضل وقت للمذاكرة وهو : بعد صلاة الفجر وبعد صلاة العصر وتجنب النوم فيهما ، فان المخ يكون في قمة نشاطه وعلى اتم استعداد للتحصيل .
5- لا تكثر من النوم ولا السهر ونم من ست الى ثمان ساعات يوميا ، وحاول ان تنام ليلة الامتحان حتى تاخذ قسطا من الراحة قبل تادية الامتحان ، فان عملية حفظ المعلومات في الذاكرة تتم وانت نائم .

6- ابدا المذاكرة بهذا الدعاء اللهم اني اسالك فهم النبيين وحفظ المرسلين اللهم اجعل السنتنا عامرة بذكرك وقلوبنا بخشيتك انك على ما تشاء قدير وحسبنا الله ونعم الوكيل .
7- عند بدء المذاكرة ابدا بالمواد التي تراها مناسبة ومحببة لك سواء كانت سهلة ام صعبة .
8- عند المذاكرة لا بد من التركيز على فهم المادة بدلا من حفظها فقط فان الفهم مقاوم للنسيان .
9- قسم الموضوع المراد دراسته الى عناوين رئيسية ونقاط فرعية فان ذلك يساعد على الفهم والحفظ بسرعة .
10- تلخيص الموضوعات من الوسائل التي تجعل المادة الدراسية تاخذ حيزا صغيرا في الذاكرة فيسهل استرجاعها بسرعة ولا يزدحم المخ بكم هائل من المعلومات .

11- استخدم الذاكرة الحسية اثناء المذاكرة كالسمع والبصر وحركة اليدين والراس كان يقرا الطالب الموضوع بصوت عال او يستمع الى شرح للمادة من شريط او يلخص الموضوع كما قلنا سابقا بخط يده او يستعين بالصور والاشكال وغير ذلك ، فان ذلك مفيد لتثبيت المعلومات .
12- راجع المادة بموضوعاتها وكررها من وقت لاخر حتى لا تنسى بسرعة .
13- لا تستمر في المذاكرة لفترة طويلة متصلة بل خذ قسطا من الراحة بين كل مادة واخرى .
14- اختم المذاكرة بهذا الدعاء المبارك : اللهم اني استودعك ما قراتُ وما فهمتُ فرده لي عند حاجتي اليه انك على ما تشاء قدير وحسبنا الله ونعم الوكيل .
15- عليك بصلاة ركعتين قضاء الحاجة في يوم الامتحان او ليلته وان تدعو فيهما ان يسهل الله تعالى لك الامتحان وان يوفقك فيه للصواب ، واقرا بعض الاذكار كاية الكرسي والاخلاص والمعوذتين ..

16- اذا نسيت شيئا من الاجابة وانت في الامتحان فكن هادئ البال مطمئن النفس واكثر من ذكر الله تعالى والصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم وردد قول : اللهم ذكرني بما نسيت .
17- لا تتسرع في الاجابة على الاسئلة واقرا الاسئلة بتمعن وافهمها جيدا فان فهم السؤال نصف الاجابة ثم ابدا بالاجابة على الاسئلة السهلة او التي تكون واثقا من اجاباتها ثم التي تليها وهكذا .
18- لا تترك شيئا من الاسئلة دون الاجابة عليه ونظم ورقة اجابتك فان التنظيم والترتيب عنوان لك .
19- لا تنس مراجعة اجاباتك بعد الانتهاء من الحل ولا تسرع في الخروج من الامتحان دون التاكد من اجاباتك .
20- وقبل ذلك كله اجعل صلتك بالله وثقتك فيه قوية دائما واحسن الى والديك واطلب منهما الدعاء .

وبالله التوفيق .. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شكــــــــرآ

بالتوفيق والنجاح للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.