اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
princess sarah

اعتصام امام وزارة التعليم العالي - هاااام

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم
أما بعد
الاخوه الكرام فى المنتدى (اهم حدث لطلبة التعليم المفتوح)
سواء كنت كلية (تجاره-زراعه-دار علوم -خدمه اجتماعيه -حقوق -اداب -اعلام- او اى شئ ) او حتى غير منتسب للتعليم المفتوح ولكنك تحب الحق وتقف معه

شـــــــــــــــــــــــــــــــــــــارك معــــــــــــــــــــانا

اعتصام مفتوح امام وزاره التعليم العالي يوم الاثنين 1 اكتوبر 2012 الساعه 10 الصبح سيشارك فيه كافه وفود ائتلاف طلاب مصر من كافه المحافظات بمشاركه اعضائه وطلاب التعليم المفتوح بجميع دفعاتها وجميع اعمارهم سواء ثانوي او دبلوم او معهد او ايأ كان هنتجمع عند وزاره التعليم العالي بشارع القصر العيني ومعانا الخيام بتاعتنا وفود من كل محافظات الجمهوريه جايه من كل الجامعات عشان تقول لا لنظام الفساد ومش هنسكت لحد ما نجيب حقنا .

مطالبنا تتلخص في ما يلي :-

1) تحويل جميع الحاصلين علي الثانوية العامة بغض النظر عن سنة الحصول عليها الي نظام الانتساب بدون شروط .

2 ) مساواة نظام التعليم المفتوح بنظامي الانتساب والانتظام لجميع طلاب الثانوية العامة دفعات (2009 ، 2010 ، 2011) وجميع طلاب الثانوية العامة في الكليات التي لم يطبق بها نظام الانتساب مثل اعلام واداب وزراعة .

• تعديل مسمي شهادات التعليم المفتوح لتتساوي مع مسمي شهادات التعليم النظامي حيث أن المسميات الحالية تضر وتعوق الطلاب والخريجين بعد تخرجهم من الالتحاق بكافة المؤسسات الحكومية والخاصة لذلك نرجو تعديل شهادات التعليم المفتوح بما يتناسب مع سوق العمل مع ضروره حذف عبارة " بنظام التعليم المفتوح " وكلمة " مركز " من شهادات التخرج واعتمادها من الكلية وادارة الجامعة فنحن طلاب منتسبه للجامعة وتخرجنا من كليات هذة الجامعة وليس لمركز منشق عن الجامعة .

• تعديل مناهج التعليم المفتوح لتتساوي مع مناهج التعليم النظامي .

• تخفيض المصروفات الدراسية 50 % .

هذا الاعتصام يعتبر اهم حدث هيحدث ان شاء الله وهو اللي هيحدد مصيرينا وهيحدد مصير اهدافنا ومطالبنا فنرجو مشاركتنا .

كل واحد عايز يشارك يدخل يقول هشارك معاكم ويكتب اسم جامعتة عشان كل منسق من الائتلاف هيجي مع الاعضاء اللي تابعين للجامعة بتاعته عشان التجمع يكون منظم وشكرا

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

للتواصل

شهاب صلاح الدين 01000457763

محمود 01110498628

محمد يوسف 01008603809

تابعونا على فيس بوك من خلال (جروب صوت التعليم المفتوح)

مطالبنا عادله وللجميع مستقبلك فى خطر انزل وشارك وكن معانا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياريت اضافة مطلب مهم جدا الى باقي المطالب وهو:

السماح لخريجي التعليم المفتوح بجميع الكليات بتكملة الدراسات العليا من ماجستير ودكتوراه بجميع الكليات في مصر زي خريجي الكليات النظامية بالظبط.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جزاكم الله كل الخير
نحن معكم ..واظن ان مفيش حد مش هيستفيد من تلك المطالب
يعني كلنا في مركب واحد ...وعلشان صوتنا يكون مسموع لازم نكون ايد واحدة
لنهدم لوائح وقرارات ..افسدت على الكثير منا .في مجال فرص العمل .. حيث اصبح خريج التعليم المفتوح ...منبوذ في سوق العمل والوظائف.
ادعو الجميع ..للتكاتف ليصل صوتنا وتتحق مطالبنا في أسرع وقت ... خصوصا ان مطالبنا مشروعة .مش هتكلفهم حاجه زي باقي المطالب ..هي قرارات جائرة هتتغير فقط ...يعني مش هتكلف الوزير حاجه ..ولو عمل فيها عبيط ..ودن من طين والتانيه من عجين .. وقتها هنصعد الموقف لرئيس الوزراء ونطالب بإقالة هذا الزير.
واضم صوتي لصوت الأخ /خالد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
غريبه حضرتكم لم تنوهوا عن طلبه الدبلومات او المعاهد فوق المتوسطه الملتحقين بالتعليم المفتوح خير ان شاء الله هما بتوع ثانويه عامه بس هما اللى من حقهم مطالبكم دى

طالب العلم لاتفريق بينهما وواضح ان فزوره الثانويه العامه المصريه ماذالت فى عقول المصريين

اذا كان اعتصامكم اعتصام حقوق واحترام للعلم فلاداعى للتمييز الغير منطقى خصوصا فى التعليم المفتوح

اعتقد من التحضر ان تتكلمون بلسان طالب العلم ثانوى عام او دبلوم او معهد فوق المتوسط او معهد عالى او كليه

مش اكذوبه ثانوى عام فقط ضموا جميع اكذوبات التعليم فى القطر المصرى الملتحق بالجامعه المفتوحه

وذيدوا على طلباتكم بعد تنقيتها من العنصريه الجاهله والتمييز السطحى

حق طلبه العلم فى التعليم المفتوح بعمل دراسات عليا فى الجامعه ووصوله الى اعلى درجات ومسميات العلم فى تخصصه لانه ببساطه طالب علم بارادته وفلوسه ووقته

هما دول طلاب علم الجامعه المفتوحه اللى يقدروا يخدموا العلم وبلدهم لانهم داخلين حبا فى العلم

واسف لو كنت حكيت فى العنصريه والتمييز اللى ماله اى اساس او ركن بين الحاصلين على الثانويه العامه والحاصلين على دبلومات فنيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

استاذ خالد اشكر حضرتك للاهتمام بالموضوع
واوعدك اني هكلم صاحب الاعتصام انو يضيف المطلب الي حضرتك طلبتو

اشكر حضرتك اشتاذ هاني والله الموفق ان شاء الله ويااارب يكون في نتيجه من الاعتصام
flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

استاذ رضا
بشكر حضرتك لانك رديت على الموضوع
في حاجات كتير مفهمتهاش يمكن لان اان معرفش حاجة من الي قلته بحكم اني عممري ماعشت ف مصر ولا درست فيها ف حاجه طبيعيه معرفش حاجه عن الدبلوم والفوق المتوسط والحاجات دي
اكتر حاجه فهمتها الاهانة الي وصلتني من حضرتك والي حسيت بيها جدااا وكانت اهانة لعقليتي او تفكيري قبل ماتكون لي شخصيا
عالعموم صاحب الاعتصام مشترك معي في منتدى اخر ومن باب المشاركة انا عرضت الموضوع في هذا المنتدى وغيره من المنتديات لو حضرتك اخدت رقم التواصل وعرضت كلامك كان ممكن يفهمك احسن مني ومكنتش هتقول كلام جارح
اتمنى اكوون فهمت حضرتك غلط واكون حساسة زياده عن اللزووم وتأكد اني برفض العنصرية بكل اشكالها
وبشكر حضرتك مرة تانية flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الرد كان على محتوى الموضوع وليس على شخص كاتب الموضوع حاشى لله ان اتطاول على زميله او زميل

لكن محتوى الموضوع بيتلخص فى مطلب فئوى بحت قاصر على فئه معينه وشريحه معينه من طلاب العلم الافاضل فى التعليم المفتوح

وكما اوضحتى انك غير مولمه بنظام التعليم فى القطر المصرى فانى التمس لك العذر

وبما انك متواصله فى منتديات اخرى مع من يقودون هذا الاعتصام فارجوا ان توصلى اليهم جمله فقط

طلاب العلم سواسيه فى الحقوق فاذا اردت ان تقوم باعتصام لمطالب تخص طلاب التعليم المفتوح فتكون المطالب عامه تشمل كل طلاب العلم فى التعليم المفتوح ولاتقصر المطالب على خريجى الثانويه العامه دفعه مانوهتى عنه فى موضوعك

وانا اجزم انكم وانك طلاب علم فلتكن مطالبكم بالمساواه بين طلاب انتظام وطلاب التعليم المفتوح

فى الدراسات العليا وفى مسمى شهادات التخرج وفى المقررات فى كل تخصص

ليس من المعقول التفريق بين طلاب العلم سوى بالعلم نفسه

واتمنى انى اكون محوت سؤ التفاهم الذى حدث فى ردى الاول

اما عن شخصك الكريم فبالتاكيد لك منى كل الاحترام والتقدير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرا لكى اختى (اعلاميه فيد التنفيذ ) والاخت كانت ناقله الكلام (عنى) من منتدى أخر فشكر ا لها
اما الاخ reda mostafa لو حضرتك قرأت إلى انا كتبه كويس كنت فهمت ما أعنيه انا كاتب سواء كنت (دبلوم او معهد او ثانويه thanks او اى كان ) دا معناه ان مسبتش حد ملتحق فى التعليم المفتوح إلى وقلت عليه
ثانيا نرجو من حضرتك التكرم ومشاركتنا فى الاعتصام بدل ما نخش فى معارك كلاميه نسبنا من الكلام وننتقل إلى الفعل

دى اخر فرصه علشان نتخرج بشهاده محترمه ياريت نشارك كلنا مطالبنا للجميع وليس لفئه من طلاب التعليم المفتوح دون فئه .......

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
صباح الخير مستر خطاب العرب

مرحبا بك فى المنتدى باختصار انا المداخله من قبلى كانت عن المطالب المحدده فى الاعتصام

وعامه no harm done يالحبيب

بالتوفيق ان شاء الله صباحك معطر بالورد والياسمين

مستر خطاب العرب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طيب انا لى راى يا جماعه لو سمحتوا لى .. انا شايفه ان مطالبكم لا تتعدى 3 مطالب لاغير وذلك طبقا لاهميتها وتعدد المطالب بيضر قبل ما يفيد يعنى غلى سبيل المثال مطلب تخفيض الرسوم للنصف ممكن تاجيله حتى لا يقتصر ردهم عليكم بان الناحيه الاقتصاديه للجامعه لا تسمح بهذا الان ... وتفضيل طلب محو مصطلح التعليم المفتوح من الشهاده هو الاهم والاوقع حاليا .. ليتمكن الشباب من الحصول على فرص عمل افضل ... وقبولهم لطالب التعليم المفتوح لنيل درجات الماجستير والدكتوراه من اى جامعه داخل وخارج مصر مساواة بطالب الانتظام وهذا طلب هام جدا ايضا له الاولويه ايضا..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فعلا ممكن تلخيص المطالب في مطلبين
الغاء مصطلح مركز تعليم مفتوح
او تعديلها لانتساب
والطلب التاني امكانيتهم من عمل الماجستير والدكتوراه
دول اهم مطلبين دلوووقتي
وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
برافو عليكي يافروح..راي سديد وانا بايده لان فعلا موضوع الرسوم ده من وجهة نظري انا كمان صعب يتقبل والمفروض المطالب تركز على الاهم ثم المهم واهم مطلبين فعلا هما الدراسات العليا ومسمى الشهادة..ونتمنى يكون في استجابة من المسئولين ونتيجة فعلية.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.