اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

حلقه دراسيه ترم رابع أداب E دور يوليو 2013

Recommended Posts

محبة نور الإيمان كتب:
وتسلمي على المعلومات يا ماري يعني دلوقتي فيه نحو داخل معانا ولا لا

زي ما abdou978 قال انسي النحو خالص الترم ده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
/ŋ/, as in sing, occurs only at the end of a syllable, never at the beginning
/h/ occurs only before vowels and at the beginning of a syllable, never at the end <<< كانت بسؤال في امتحان سابق
/w/ and /j/ occur only before a vowel, never at the end of a syllable

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ghada M. Ahmad
ملخص يوم الجمعة 14-06-2013:
>>المقال والقراءة والفهم:
الدكتورة حلت معانا امتحان بينى -أعتقد يوليو 2012- بس مش موجود معانا نسخة منه عالصفحة الشخصية أو عالجروب، وطلبنا منها تانى تكلم المعيدة ترفع لنا الامتحانات إللى تخصها.
-سؤال مارأيك في؟ أو هل تتفق مع الكاتب فى كذا؟ لا يهم أن تتفق أو تختلف معه المهم أن تسوق مبررات منطقية لرأيك.
-سؤال الملخص: أسهل حاجة لإجابته إنك تاخد الفكرة الرئيسية من كل فقرة وفى النهاية الجملة الخاتمة للمقال (Concluding Sentence)، بس الجمل ماتتحطش زى ماهى لكن نغير فيها بأسلوبنا مع الحفاظ على الأفكار الرئيسية. وليس مطلوباً أن نضيف آراءنا الشخصية فى الملخص، لأنه مجرد سرد للأفكار الرئيسية.
ملحوظة: د. عبير قالت مفيش تهاون أوى فى التصحيح لأننا اتدربنا بما فيه الكفاية فى الفيديوهات سواء على كتابة باراجراف أو على الملخص أو على التعامل مع أى قطعة فهم (الكلام للدكتورة).

>>الفوناتكس (حبيبة الملايين):
الدكتورة شرحت الDiphthongs، وال Consonant Clusters، وآخر تعريفين نظرى فى المحاضرة الرابعة Aspiration & Devoicing وقالت بييجوا فى الامتحان. وال Triphthongs مش هاتيجى فى الامتحان لأنها صعبة.
وكل إللى قالته عن الامتحان إنه خمس أسئلة والسؤال النظرى هايكون فى صورة "اكمل" هاتجيب تعريف ناقصه كلمة أو اتنين وإحنا نكتب الحاجة الناقصة.

>>المعاجم:
الدكتورة شرحت المحاضرة السادسة وقالت نقرأ الجدول إللى فيها كويس جداً مش مهم نحفظه مع إنها بتجيب سؤال فى المحاضرة دى إما من التطبيق أو من الجدول نفسه!!!
وشرحت المحاضرة السابعة.
وقالت: بالنسبة للى مابدأش مذاكرة خالص فى المادة، فهى قالت يبدأ بالمحاضرة الرابعة لأنه هايضمن بيها سؤال كامل فى الامتحان (السؤال بتاع تصحيح الخطأ).
*شكل الامتحان بعد التعديلات:
-السؤال الأول: (نفس السؤال القديم بس أقل فى عدد الجمل) صحح الخطأ فى الجمل التالية (3 درجات).
-السؤال الثانى: (نفس السؤال القديم بس أقل فى عدد الجمل) اختار (Collocations & Idioms) 3 درجات.
-السؤال الثالث: 4 جمل ترجمة - 2 عربى منهم واحدة على التراكيب الاصطلاحية (Idioms) وواحدة عادية و2 إنجليزى نفس الشىء. الجمل كلها من المحاضرات بس ممكن تكون فى المحاضرة بالعربى وتجيبها بالإنجليزى أو بالعكس. (8 درجات)
-السؤال الرابع (سؤال جديد) جملتين كل واحدة فيها Idiom جديد ماشفناهوش قبل كده، وهايكون فى وسط جملة عشان نقدر نخمن معناه من خلال السياق، والاختيارات واحد فيهم المعنى الحرفى والتانى المعنى الاصطلاحى (الصحيح) ونختار الإجابة الصحيحة (درجتين).
-السؤال الخامس: اكمل، عبارة عن جملتين كل جملة غير مكتملة وإحنا نكمل الجزء الناقص (والهدف منه إننا نعرف نركب جملة سليمة).
مثلاً:
If it rained,.............. (درجتين)

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن اعرف توزيع الدرجات في امتحان الفوناتكس ازاي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هل  انا الوحيد  ولا الكل  ملاحظ  عدم احترافية في الشرح في المحاضرات التلفزيونية القديمة و الغير محدثة ؟

كذلك الأخطاء المطبعية و اللغوية و المهنية و التقديمية و التنسيقية اثناء الشرح ؟  

الى متى هذا الإستهتار بالتعليم عن بعد و عدم احترام الطالب الذي يحاول ان ينهل من العلم بالرغم من صعوبات الحياة و ضغوطاتها عليه ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعه انا حملت ملخص للمواضيع في مادة القراءة والتعبيرهل المواضيع دي شامله يعني اذا ذاكرت منها هتنفعني ولا اذاكر من المحاضرات المكتوبه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مادة العربى سهلة جداا هما 3 دروس عباس العقاد وطه حسين و احمد حسن لزيات

زكريهم من الملخص وحلى اسئلة الكتاب لو تمام يبقى خلصت good

وبالتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ghadaekram كتب:
مادة العربى سهلة جداا هما 3 دروس عباس العقاد وطه حسين و احمد حسن لزيات

زكريهم من الملخص وحلى اسئلة الكتاب لو تمام يبقى خلصت good

وبالتوفيق للجميع

thanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

عندي سؤال في صح وخطأ 
يرى طه حسين ان الادب العربي يحتل المرتبة الثانية بين الاداب العالمية الكبرى القديمه 
أبرز ما أبدع طه حسين هو دواوينه الشعرينه 
انا حطيت في الاولى خطأ والتانية صح وانتوا لإن شاكه في الاجابتين فهل إجابتي صحيحهnoo

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالنسبة للمادة اللي جاية الطلاب قالوا 
ان فيه -سؤال مارأيك في؟ أو هل تتفق مع الكاتب فى كذا؟ لا يهم أن تتفق أو تختلف معه المهم أن تسوق مبررات منطقية لرأيك.
-سؤال الملخص: أسهل حاجة لإجابته إنك تاخد الفكرة الرئيسية من كل فقرة وفى النهاية الجملة الخاتمة للمقال (Concluding Sentence)، بس الجمل ماتتحطش زى ماهى لكن نغير فيها بأسلوبنا مع الحفاظ على الأفكار الرئيسية. وليس مطلوباً أن نضيف آراءنا الشخصية فى الملخص، لأنه مجرد سرد للأفكار الرئيسية.
ملحوظة: د. عبير قالت مفيش تهاون أوى فى التصحيح لأننا اتدربنا بما فيه الكفاية فى الفيديوهات سواء على كتابة باراجراف أو على الملخص أو على التعامل مع أى قطعة فهم (الكلام للدكتورة). أنا عن نفسي هركز على الحاجات دي وربنا يسهل وتجيب امتحان سهل 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أنا عملت أول خمسة غلط وأخر خمسة صح.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حد يساعدنى اذاكر الماده اللى جايا دى ازاى انا مش عارفه فيها حاجه !!!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
fady_21 كتب:
أنا عملت أول خمسة غلط وأخر خمسة صح.

ما شاء الله كل واحد فينا اجابته غير التاني
أنا متأكده من اللي حليته ف صح وخطأ بس شاكه ف الاتنين اللي قلت عليهم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
mayoya كتب:

شوفي يا عسل الماده لازم تعرفي فيها مهارتين 
الاولى إزاي تعرفي تقرأي quick reading والدكتورة شرحت ده في المحاضرات بيكون في خطوات نتبعها وهتريحنا بدل ما كنا في الاول بنقرا الباسج كلها 
التانية إزاي تكتبي برجراف واتكلمت عن ده في التطبيقات وانا انصحك انك تسمعيها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أنا عملت زي فادي بالضبط مع أني كنت شاكك انها تكون بالمنظر ده ههههه بس عملتها و خلاص
المهم ، حد هنا من ترم رابع بيمتحن بالإمارات ؟

محبة ، بخصوص الفيديوهات اركز علي اي واحد فيهم ؟
ممنونك .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
خالد سليمان كتب:
أنا عملت زي فادي بالضبط مع أني كنت شاكك انها تكون بالمنظر ده ههههه بس عملتها و خلاص
المهم ، حد هنا من ترم رابع بيمتحن بالإمارات ؟

محبة ، بخصوص الفيديوهات اركز علي اي واحد فيهم ؟
ممنونك .

خالد انا شايفه المحاضرة  مهمة 2-3 -4 -5
اما في التطبيقات انا ما زلت اسمع فيهم وسمعت 1-2-3 والتلات فيديوهات دي بصراحه قالت حاجه مهمة عن كتابة البرجراف ولسه هسمع 4 و7 بس عشان عندي ماده يوم الاحد فعايزة اذاكر منها شوية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا بره مصر ومش عارف ازاكر مادة بكره دي ازاي ممكن حد يفدني

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
abdoze كتب:

مادة بكره سهلة بس لازم تسمع المحاضرات اول 4 اربع محاضرات على الاقل لإن الدكتورة هتعلمك إزاي تقرا الباسج quick reading وده بيكون من خلال خطوات نتبعها 
وانصحك انك تسمع التطييقات لإنها بتقول معلومات مهمة عن كيفية كتابة برجراف انا سمعت اول 3 تطبيقات ولسه هسمع اتنين كمان ومفيده جدا لإنها بتعلمنا طريقة ننظم بيها افكرنا ف كتابة البرجراف 
واذا مكنتش سمعت المحاضرات والتطبيقات انصحك انك تسمعهم وربي يسهلك في المذاكرة ويسهلنا احنا كمان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:
abdoze كتب:

مادة بكره سهلة بس لازم تسمع المحاضرات اول 4 اربع محاضرات على الاقل لإن الدكتورة هتعلمك إزاي تقرا الباسج quick reading وده بيكون من خلال خطوات نتبعها 
وانصحك انك تسمع التطييقات لإنها بتقول معلومات مهمة عن كيفية كتابة برجراف انا سمعت اول 3 تطبيقات ولسه هسمع اتنين كمان ومفيده جدا لإنها بتعلمنا طريقة ننظم بيها افكرنا ف كتابة البرجراف 
واذا مكنتش سمعت المحاضرات والتطبيقات انصحك انك تسمعهم وربي يسهلك في المذاكرة ويسهلنا احنا كمان

شكرا جدا للافادهthanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
abdoze كتب:
محبة نور الإيمان كتب:
abdoze كتب:

شكرا جدا للافادهthanks

لا شكر على واجب Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
m.abdalla كتب:
لو حد عنده امتحان البيني يا ريت يرفعه

دي امتحانات جابتهم ماي الله يعطيها العافية
امتحانات البيني:
من جروب ترم رابع على الفيس

امتحان 221:
http://imageshack.us/photo/my-images/5/2013lj.jpg/?sa=0

امتحان 223:
http://imageshack.us/photo/my-images/826/20135.jpg/?sa=0

امتحان 224:
http://imageshack.us/photo/my-images/96/20133j.jpg/?sa=0

امتحان 225:
http://imageshack.us/photo/my-images/849/20135.jpg/

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:
mayoya كتب:

شوفي يا عسل الماده لازم تعرفي فيها مهارتين 
الاولى إزاي تعرفي تقرأي quick reading والدكتورة شرحت ده في المحاضرات بيكون في خطوات نتبعها وهتريحنا بدل ما كنا في الاول بنقرا الباسج كلها 
التانية إزاي تكتبي برجراف واتكلمت عن ده في التطبيقات وانا انصحك انك تسمعيها

thnx alot bs hya elmo7drat di asm3ha mn elweb site wala el cd!! ana 5ayfa awi mn elmada di ma3rfsh 7aga 3anha sorry

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
mayoya كتب:
7ad online yerod 3alaya plzzzzzzzzzzz

اؤمري

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

msh 3arfa a3ml a fe elmada elli 3aleena bokra w msh 3rfa feeha 7aga :sorry

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
mayoya كتب:
msh 3arfa a3ml a fe elmada elli 3aleena bokra w msh 3rfa feeha 7aga :sorry

بصي انا كمان زيك بالظبط والله العظيم بس حملت اول اربع محاضرات من الموقع والدنيا بدات تتظبط معايا حملي المحاضرات واسمعيها والدنيا هتبقي كويسه انشالله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الصفحه مش عايزه تتفتح مش عارفه ليه crying

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هو المفروض اللى هاعملها داون لوود [url=http://82.201.143.223/Download.aspx?filepath=03_222_13_1.exe &fileextension=exe &subjectnumber=222&EduMediaTypeNumber=13&UserID=302284][b style="font-family: Tahoma; font-size: 14px; color: blue; font-weight: bold; text-align: -webkit-right; white-space: nowrap; background-color: rgb(252, 252, 252);"]تدريبات وتطبيقات تلفزيونية1[/b][/url][b style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Tahoma; font-weight: bold; text-align: -webkit-right; white-space: nowrap; background-color: rgb(252, 252, 252);"] مش كده ولا ايه[/b]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا هشرحلك المهم المهارة لما تجي تقرأي ما هنقرأها كلها كلمه كلمه لا الدكتورة عبير قالت فيه خطوات 
1- examine the title to narrow their guessing about the topic بمعنى ان تقرأي عنوان الباسج كويس خال وتحاولي تفهمي الكلمات قدر الامكان عشان تقدري تعملي تضيق لكمية المعلومات اللي بتفكري بيها في دا الوقت وإذا جا معااه subtitle كمان المهم تقرأيه لإنه بيعرفك معلومه زيادة ده كلام الدكتورة ف المحاضرة 
2- skim the text for the main idea .. the main idea for each paragraph will be on the surface of paragraph 

skim هو انك ما تقرأي الباسج كلها زي ما تعودنا لا تقرأي اول جمله في كل فقرة بس فن بيكون فيها the main idea  وكمان اذا فيه كلمات في نص الباسج مكتوبه ب capital letter  او جمله محطوطه في اقواس او جمله تنتهي بعلامة تعجب او سؤال او الجمل اللي بيتحطلها دي العلامه "...." اي كلمات تشوفيها مختلفه فن الخط العادي اقرأيها لإنها بتعطيكي معلومه زياده
بس اذا كان essay narrative لازم تقرأيه كله يعني كلمه كلمه ده في حالة لو كان narrative بس ولو كان غير كدا تطبيقي خطوة skimmig
3- scan the text for details ومعناها باختصار ان بعد ما بتقرأي الباسج بيجكي أسئلة فإنتي هتكوني عارفه دي مكانها فين اللي هي الاجابة فبترجعي عشان تشوفي الاجابة ودي اسهل خطوة 
اتمنى تكوني فهمتي كلامي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:
انا هشرحلك المهم المهارة لما تجي تقرأي ما هنقرأها كلها كلمه كلمه لا الدكتورة عبير قالت فيه خطوات 
1- examine the title to narrow their guessing about the topic بمعنى ان تقرأي عنوان الباسج كويس خال وتحاولي تفهمي الكلمات قدر الامكان عشان تقدري تعملي تضيق لكمية المعلومات اللي بتفكري بيها في دا الوقت وإذا جا معااه subtitle كمان المهم تقرأيه لإنه بيعرفك معلومه زيادة ده كلام الدكتورة ف المحاضرة 
2- skim the text for the main idea .. the main idea for each paragraph will be on the surface of paragraph 

skim هو انك ما تقرأي الباسج كلها زي ما تعودنا لا تقرأي اول جمله في كل فقرة بس فن بيكون فيها the main idea  وكمان اذا فيه كلمات في نص الباسج مكتوبه ب capital letter  او جمله محطوطه في اقواس او جمله تنتهي بعلامة تعجب او سؤال او الجمل اللي بيتحطلها دي العلامه "...." اي كلمات تشوفيها مختلفه فن الخط العادي اقرأيها لإنها بتعطيكي معلومه زياده
بس اذا كان essay narrative لازم تقرأيه كله يعني كلمه كلمه ده في حالة لو كان narrative بس ولو كان غير كدا تطبيقي خطوة skimmig
3- scan the text for details ومعناها باختصار ان بعد ما بتقرأي الباسج بيجكي أسئلة فإنتي هتكوني عارفه دي مكانها فين اللي هي الاجابة فبترجعي عشان تشوفي الاجابة ودي اسهل خطوة 
اتمنى تكوني فهمتي كلامي

خلصتي ولا لسه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اسفة اضطريت اني اخرجي 
هذا بالنسبة للقراءة وهيجي سؤال summary اللي هو نلخص الباسج وده سهل كمان... احنا في القراءة قرءنا اول جملة من كل برجراف ودي الجمل هنكتبها باسلوبنا فهيصير عندنا ملخص للباسج

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايه الاخبار النهارده في المقال يا جماعه بالنسبه لامتحان خارج مصر زي الزفت وصعب جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

بصراحه مفيش اي احساس انا مش بطلب منها تجيب الامتحان من نفس اللي شرحتها على الاقل قريبة منها عشان نقدر نفهم ونحل كويس بجد الجامعة دي مش بتراعي ان احنا مش بنحضر خالص ولا كمان يجيبوا حاجات صعبة crying

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.