اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Hana09

مشكلة التدريب علي الترجمة ! حد عندة حل؟

Recommended Posts

السلام عليكم اعضاء المنتدي الكرام

انا عندي مشكلة في الترجمة ونفسي اصبح مترجمة جيدة لكن الترجمة تحتاج تدريب  بس معرفش ازاي اعتمد علي نفسي واتدرب بمفردي ، من رائ انة لازم في حد يراجع اللي بترجمة والا مش هستفيد خالص ، حد عنده فكرة ازي انمي قدرتي في الترجمة  من خلال الاعتماد علي نفسي

في انتظار ردكم

انا في المستوي الثاني  كلية الاداب  برنامج الترجمة انجلش

ورمضان كريم عليكم جميعاً

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهتمى كويس بحفظ الكلمات وفى كتب الكترونيه بتساعد على تعلم الانجليزيه زى كتاب تعليم الانجليزيه من البدايه حتى الاتقان واسطوانة التعليم tell me more ده طبعا بجانب الكورسات لو تحبى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
1) Try to speak , write and read more . then your translation will be excellent , but please read in both languages Arabic & English.
2) Try to chat with your friends in English.
3) More Practice more proficiency.

with my regards.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهتمي بكل حاجة بتاخديها في الكلية: المحاضرات الجامعية والمكتوبة والتليفزيونية والكتب وبالذاااااات الكتب لأنها مليانة معلومات مفيدة.. وشوفي إيه إللي محتاج إنك تركزي عليه يعني مثلاً لو محتاجة تظبطي الجرامر تقري فيه كتير وتمسكي كتب جرامر 1و2 وتذاكريهم كويس.. ومتتخدعيش في موضوع الكتاب إللى معظمه بيتلغي أو مش بيتشرح.. اقريه إنتي لوحدك كأنه كله مقرر عليكي. وممكن برضه تدخلي على النت تقوي مهارات الاستماع بتاعتك لأنها مهمة جدًا للمترجم وكمان هتحتاجيها قوي في التيرمات الجاية.. وطبعًا التدريب على الترجمة مهم جدًا يعني اختاري باسدجات من كتب الترجمة بتاعت الكلية وترجميها وقارني ترجمتك بالترجمة المقترحة في الكتاب.. واقري موضوعات من خارج الكتب باللغة الإنجليزية.. بس برضه متنسيش اللغة العربية عشان مفيش مترجم ناجح اللغة العربية بتاعته ضعيفة.. وربنا يوفقك (:

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

تم نقل الموضوع لكلية الأداب بدلآ من إعلام

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.