اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
يوسف ابراهيم يوسف

اتخصص فى اداره ولا محاسبه

Recommended Posts

ممكن حد يفدنى اتخصص فى اداره ولا محاسبه وايه هى المواد الى هدرسها فى الترم التالت اداره او محاسبه ولو لقدر الله طلعت بمواد فى الترم التانى ادرسها بينى ولا اخليها الترم التالت ارجو الافاده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

والله يااخي انا زيك بالظبط بس تفكيري كله بين( التمويل والاستثمار) او( المحاسبة )... ياريت حد من الناس اللي جربت او تعرف حاجة تفيدنا بيها افادكم الله thanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بص هو بالمختصر المفيد كده بالنسبه للمحاسبه عايزه فهم

بالنسبه لقسم الأداره عاز حفظ ومع ذلك الأتنين فيهم مواد حفظ برضوا بس أقل وكلام من ده

المهم أنت أتخصص على حسب مجال شغلك وحب التخصص علشان مجال شغلك وأن شاء الله ربنا هيوفقك

وياريت تدعولى بالنجاح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا يوفقكم جميعا لما يحبه ويرضاه ويهديكم السبيل ويرزقكم النجاح باذن الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يوسف ابراهيم يوسف كتب:
ممكن حد يفدنى اتخصص فى اداره ولا محاسبه وايه هى المواد الى هدرسها فى الترم التالت اداره او محاسبه ولو لقدر الله طلعت بمواد فى الترم التانى ادرسها بينى ولا اخليها الترم التالت ارجو الافاده

من التيرم الاول الى الرابع المواد مشتركه بين قسم المحاسبه وقسم الاداره والاختلاف فى مادتين فقط بالنسبه لقسم الاداره وهى فى تيرم ثالث بيدرس ماده اداره ماليه 1 اما فى التيرم الرابع بيدرس ماده منظمات حكوميه
اما مواد التيرم الثالث فهى
اداره انتاج
موارد بشريه
مبادئ تسويق
اساسيات التكاليف
اساسيات المراجعه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
احمد عزت كتب:
والله يااخي انا زيك بالظبط بس تفكيري كله بين( التمويل والاستثمار) او( المحاسبة )... ياريت حد من الناس اللي جربت او تعرف حاجة تفيدنا بيها افادكم الله

اختيار القسم الذى ترغب الدارسه فيه يتوفق على ميولك الدارسيه ورغبتك فى دراسه المواد العلميه عن نفسى مثلا انا بحب دراسه المواد العمليه والرياضيه لذلك دخلت قسم محاسبه ومراجعه وفى التيرم السابع والحمد لله المواد بالنسبه لى كويسه فيه ناس مش بتحب المواد العمليه وبتحب تدرس المواد النظريه فيدخلوا قسم اداره فالموضوع يتوقف على رغبتك انت فى الدراسه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

galal elmadny اولا بارك الله فيك علي اهتمامك وثانيا انا معرفش المواد اوي عشان احكم ودي المشكلة بس انا عايز اكمل محاسبة لكن في ناس اعرفهم فيها قالولي هتبقي صعبة خصوصا مادة التكاليف ياتري ده صح ؟ !! study

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
احمد عزت كتب:
galal elmadny اولا بارك الله فيك علي اهتمامك وثانيا انا معرفش المواد اوي عشان احكم ودي المشكلة بس انا عايز اكمل محاسبة لكن في ناس اعرفهم فيها قالولي هتبقي صعبة خصوصا مادة التكاليف ياتري ده صح ؟ !!

على فكره التكاليف جمله وماده كويسه ده بالنسبه لأساسيات التكالف أنما اللى جاى بالفهم أن شاء الله هيبقا سهل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم شوف يا اخى اختيار التخصص متوقف على امكانياتك انت بس لو انت غاوى حفظ و مش بتحب العملى يبقى اتخصص إدارة و برضة لو التخصص بشكل عام مش هيفيدك فى العمل و لو العكس يبقى افضل تتخصص محاسبة و الله اعلم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
في الأول...
أحب أرحب بجمييييييييييع
الأعضاء الجدد..
واللي في كلية تجارة..
بالنسبة التخصص في محاسبة أو ادارة
رأأيي أنا الشخصي يعني الأفضل يكون على حسب ميولك
وعلى فكرة الادارة مش كلها حفظ فيها برضو فهم وفيها مسائل عملية في بعض المواد
وفي مواد كلها نظري بس عموما الادارة أغلبتها نظري
والمحاسبة أغلبيتها عملي يعني مسائل و..و..وفيها برضو نظري بس
العملي اكتر....
ياااااااااارب يوفق الجميع يارب..
في أمان الله..

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
احمد عزت كتب:
galal elmadny اولا بارك الله فيك علي اهتمامك وثانيا انا معرفش المواد اوي عشان احكم ودي المشكلة بس انا عايز اكمل محاسبة لكن في ناس اعرفهم فيها قالولي هتبقي صعبة خصوصا مادة التكاليف ياتري ده صح ؟ !!

اليكم مواد كليه التجاره قسم محاسبه ومراجعه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جزاك الله خير..
بالتوفيق للجميع..
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.