اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
*maryam

مش يللا نتغير بقى؟؟؟

Recommended Posts

bism allah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مش يلا نتغير بقي؟؟؟...ها يلا
[center]

يعني ايه يلا نتغير بقي ؟؟ سمعنا كتير عن كلمة تغيربس ياتري بجد فهمناها ؟؟ياتري بجد حسناها؟؟ طيب ياتري لو كنا حسينا التغير دا ياتري عملنا بيه؟؟

كل انسان مننا نفسه يبقي احسن نفسه يتغير ......طيب لحد امته هنفضل نقول نفسي.. نفسي..نفسي ((ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم)) صدق الله العظيم

فاهمين معني الايه دي ؟؟ تفتكروا ربنا هيستجيب لدعوة حد فينا وهو بيدعي يارب اهديني او يارب غيرني للاحسن وهو مصر علي اخطائه مصر علي عصيانه ما اظنش.

طيب عمركم سمعتم عن حد قام من نومه لاقى رزقه جنبه علي السرير من غير ما يشتغل ولا يتعب برده مظنش ..الا لو كان معاه بقي مصباح علاء الدين .

فعشان كدا احنا لازم نجاهد نفسنا ونتعب في التغير عشان ربنا يساعدنا اننا نتغير.((((يااااااه ما احنا حافظين الكلام دا بس مش عارفين نعمل ايه ؟ ثم ان انا كدا تمام علي الاقل بصلي الصبح والمغرب غيري مابيصليش اصلا اصلا خالص يااه دا انا كدا شيخ))))

كتير مننا بيعمل كدا بيبص للاقل منه في العباده عشان يكسل عن انه يتقدم اكتر انا عن نفسي بيحصل معايا كدا بس ( طوبي لمن شغلته عيوب الناس عن عيبه فنحن لدينا من العيوب مايكفي عمرنا كله) طيب بجد انا نفسي اتغير واغير تيجوا نساعد بعض .

اوك.تعالوا ناخد دقيقه من وقتنا وكل واحد يفتكر اكتر عمل صالح عمله او اكتر عمل خيري وناخده بنية ان دي بداية التغير يارب انا هخده بنية انك تهديني وتساعدني علي التغير .. فاكرين اصحاب الكهف يلا نعمل زيهم ((ماشي ماشي طيب وبعدها هنعمل ايه؟؟))

انا بقي هعرض عليكم تدخلوا مشروع كدا معايا اسمه ((مشروع يلا نغير حياتنا )).

ارباح المشروع ... سعاده في الدنيا والاخره وراحة البال وينتهي المشروع بدخول جنه عرضها السموات والارض بس شرط عشان تشتروا سهم في المشروع دا انكم تغيروا بس العادات السيئه بالحسنه . كل واحد اكتر واحد عارف عيوب نفسه وعارف ايه البديل عنها ..

بواسطة : مسلمة بجد من احدى المنتديات

[/center]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

العفو اخي محمود

ياريت لو ردود بمناقشة thinking

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
نتق الله فى أنفسنا وفى الغير

إن شـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاء اللـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
(Soon i will be student at Cairo University - September 2012)

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.