اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
حسين كمال

الانتساب

Recommended Posts

[يا جماعة عايزيين نرجع الانتساب من تانى عشان حرام نساوى الثانوية العامة بالدبلومات التجارية والصناعية والفنية
: عايزين نرجع الانتساب من تانى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مالها يعنى الثانوية العامة مش فاهم؟ماهى الثانوية العامة بقالها سنين سهلة جدا واى واحد يقدر يجيب فيها مجموع كبير حتى لو مش متفوق.

ده غير ان اصلا الانتساب كان بياخد اقل المجاميع فى الثانوية العامة يعنى زيهم زى طلبة الدبلومات ويمكن المتفوقين فى الدبلومات افضل منهم كمان.

اللى مينفعش فعلا اننا نتكلم عن الدبلومات كده كان الثانوية العامة دى دكتوراه.ده غير ان مدى نجاح الدارس فى الجامعة هو اللى يحدد هل يستحق انه يدخلها ولالا مش كونه معاه ثانوية عامة ولالا.

وانا واثق ان اللى اتحرموا من فرصة الدراسة الجامعية ودخلوا برغبتهم التعليم المفتوح هما دول اقدر الناس على النجاح فيه وممكن التفوق كمان.

لازم يكون عندنا ثقافة تقدير الاخرين واحترامهم ومنفكرش فى مصلحتنا على حساب مصلحتهم والتقليل من شانهم.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حسين كمال كتب:
[يا جماعة عايزيين نرجع الانتساب من تانى عشان حرام نساوى الثانوية العامة بالدبلومات التجارية والصناعية والفنية
: عايزين نرجع الانتساب من تانى

الأخ الفاضل / حسين كمال

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إعلم أخي بأن هذا المنتدى قائم على حب الخير ومعاونة طالب العلم أيا كان ، ودون تمييز بين ما أشرت إليه في طلبك أعلاه ، وجوله سريعه بين أرجائه سوف تتأكد بنفسك من كلامي . بمجرد ما يطلب أحدنا معلومة أو محاضرة أو رابط تجد منافسة من الجميع في تلبية طلبه ومساعدته، وهذه الروح الأخويه لن تجدهها بمكان آخر، لانها زرعت في النفوس من أناس قائمين علي هذا المنتدى منذ إنشائه وللآن ، جزاهم الله خيراً وجعلها في ميزان حسناتهم .

هذا هو الحلال وغير ذلك أعاذنا الله منه وجنبنا إياه ،أما طلبك الآخر (الإنتساب ) أعتقد ضللت طريقك ،وهناك أماكن أخرى غير المنتدى تحقق لك أمنيتك أو طلبك ، تقدر تتواصل معهم وأبوابهم مفتوحه لأصحاب الأفكار النيره .

طبعاً لا أقدر أحكم عليك بالتعالي من أول رسالة لك بالمنتدى لأن ذلك يعتبر إجحاف في حقك ، ولكن أحببت أن تكون على بينه من أمر هام :-

قال صلى الله عليه وسلم (إن من أحبكم إلي وأقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحاسنكم أخلاقا ، وإن من أبغضكم إلي وأبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون والمتشدقون والمتفيهقون . قالوا : يا رسول الله قد علمنا الثرثارين والمتشدقين فما المتفيهقون ؟ قال : المتكبرون)
الراوي: جابر بن عبدالله المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الترمذي

وفي الأخير برجاء تقبل كلامى بصدر رحب ، ولك خالص الشكر والتقدير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا بقى مبسوط جدا بالتعليم المفتوح لانه بالنسبه لي مفيد جدا

اولا ببقى مع اهلي في السعوديه ومعايا كل محاضراتي
ثانيا أصبح لي أسره جديده وهي أسرة المنتدى

وثالثا ان نظام الدراسه جميل وممتع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أحبائى الكرام الاعضاء جميعا لأفضل المنتديات لطلاب التعليم المفتوح
بس كنت حابب اقول مجرد كلمة أعتقد أنى مقتنع بيها ودة لا يفسد للود قضية,انه الاخ اللى كتب طلب رجوع نظام الانتساب
هو طلب شرعى وحقوقى 100% واننا منتسرعش فى الرد بالنسبة للطلاب الثانوية الحديثة لأن اسلوبهم فى الكلام وكمان طريقتهم منكن متكنش متقبلة الى حد ما بس هو طلب من وجهت نظرى شرعى ومن حقهم
وللأسف معلش حابب اضيف ان هى دى ثقافة مجتمعنا يعن على سبيل المثال بتمنى من كل قلبى أن اسم التعليم المفتوح دة يتغيير الى الجامعة المفتوحة لأنه بيدينى احساس اننا بنذاكر ابتائى واعدادى وثانوى وكمان جامعة ونغيير مفاهمنا لأن كثيرا من الدول تشجع مواطنيها على تكملة مراحل التعليم فى اى سن واى وقت واى مكان ودة حق طبيعى لكل الناس
دى كانت وجهت نظرى, ولكم جزيل الشكر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عزيزى زيكة عندك حق فى كلامك طبعا ولكن عاوزك تتخيل اسلوب عرض الموضوع لو كان بدون ذكر التمييز بين الثانوية العامة والدبلومات تفتكر كان حد اعترض عليه؟
انا عن نفسى لو كان الاخ حسين قال عاوزين نرجع الانتساب بدون اسلوب التعالى اللى فى كلامه على الدبلومات الفنية كنت هاقوله ليك حق تطلب اللى انت عاوزه وتعرضه على من لهم القرار.
كون اسلوب التعليم فى بلدنا غلط او حتى فاشل ده مش معناه اننا نقلل من بعض او نحاول نصادر على حقوق غيرنا.
ولو الامر بعقد المقارنات ليه منقولش ان طالب الانتساب كان بيجيب 65% فى الثانوية العامة وربما اقل وبيدخل كلية وقسم مع طالب جايب 85%وربما اكتر. يبقى الطالب اللى كان بيجيب مجموع كبير كان وقتها لازم يقول بمنتهى التعالى والتكبر ازاى نتساوى مع طلبة جايبين اقل المجاميع.
تفتكر لو حد دخل انتساب موجه ولقى واحد جايب مجموع كبير بيقول ازاى نتساوى مع بتوع الانتساب اللى جايبين مجاميع صغيرة ايه هايكون احساسه؟
الخلاصة مفيش اعتراض على حق اى حد فى طلب اى شيء ولكن يطلبه باسلوب ميجرحش حد.
احنا بننصح وكل واحد حر فى فكره واسلوبه بس لازم يحط نفسه مكان غيره اولا.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
طبعا انت كمان معاك حق ولا شك اننا مفتقدين لثقافة المعاملة والحوار ويااااااااارب يا مصرنا الغالية نديكى فرصة تعيشى فى ظل من التخبط السياسى الموجود حاليا ونجتمع كلنا فى اعلاء كلمة الله ومصلحة الوطن
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.