اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
hawas

الإستدانة ومخاطرها ...موضوع للنقاش والحوار

Recommended Posts

البعض منا ليس بالسهل عليه طلب مبلغ من المال على سبيل السلف من الغير ، ولكن في بعض الأحيان يضطر المرء لفعل ماهو ضد قناعته الشخصيه من أجل المال ومرغماً على فعل ذلك . أعلم بأن هذا الموضوع حساس جداً للطرفين ( الدائن والمدين ) لأن بسبب الإستدانه خسرت أصدقاء ، وأنهيت علاقات السنين القويه ، فهل فعلاً السلف تلف

بإنتظار آرائكم وتجاربكم الشخصيه حيال هذا الموضوع الهام .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طبعا السلف تلف
و الدين هم بالليل و مذلة بالنهار

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
HAMDY كتب:
ايه ياحواس معذور في قرشين نحط لك صندوق علي باب المنتدي Smile

هههههههههههه لو حطيت الصندوق دة
انا اللي هاخده Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

فعلا ياحواس موضوع مهم وحساس ومن خلال خبرتي في التعامل مع الناس اقدر اقولك ان الناس اللى ممكن يسلفوا حد مال بدون اي غرض وهما على يقين انه ربما ميقدرش يسدد المال ده قليلين جدا جدا جدا لابعد الحدود.وربما لاتجد شخص واحد فى اللى حواليك ممكن يسلفك جنيه واحد مهما كنت محتاج للجنيه ده ومهما كان الجنيه ده مالوش قيمة بالنسبة له.

اما بالنسبة لتجاربي الشخصية فانا عن نفسي لو قادر اسلف حد باسلفه وبدون اي غرض وحتى لو عارف انه مش هايقدر يسدد وصعب اوي عليا اقول لحد كلمة لا او اطالب حد بدين حتى لو كنت محتاجه بس طبعا في حالة لو حد طلب مني فلوس اقدر اديهاله لان فاقد الشيء لا يعطيه.

لكن لو احتاجت استلف عندى عقيدة راسخة اني مطلبش غير من شخصين اتنين او تلاتة محددين عندي بالاسم ومطلبش من غيرهم حتى لو مش هلاقي طلبي عندهم لاني مقتنع بشيء وهو ان محدش بيسلف حد غيري انا والاشخاص المحددين دول وبس

وبقول كده مش لقلة الناس اللي يقدروا يسلفوا.لا.بالعكس انا اعرف ناس كتير جدا عندهم القدرة على كده بس عندي العقيدة انك لو طلبت منهم حاجة استحالة يسلفوك.

دي عقيدتي ودي وجهة نظري وعارف انها ممكن تختلف مع اراء ناس غيري بس ده انا شفته في مواقف ادامي ومع ناس كتير ممكن تحتاج اقل القليل وللاسف متلقيش حد يساعدها الا اللي ظروفه بسيطة وعادية وصعب عليه يقول كلمة لا لحد محتاج.

على فكرة محدش يستغل الكلام ده ويقولي سلفني تعريفة.خلاص؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لكن لو احتاجت استلف عندى عقيدة راسخة اني مطلبش غير من شخصين اتنين او تلاتة محددين عندي بالاسم

إسمي موجود ....طيب

اما بالنسبة لتجاربي الشخصية فانا عن نفسي لو قادر اسلف حد باسلفه وبدون اي غرض وحتى لو عارف انه مش هايقدر يسدد وصعب اوي عليا اقول لحد كلمة لا او اطالب حد بدين حتى لو كنت محتاجه

إستوقفتني هذه الكلمات الرائعة والتي تمثل قمة الإنسانيه لبنو البشر وهذا ما نطمح إليه في علاقتنا مع بعض ، وكذلك ذهبت إليه كل الأديان السماويه .

شكراً للأخ الفاضل / حسين على هذه المساهمة ومشاعره الإنسانية النبيله .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرا ليك ياحواس على مواضيعك ومشاعرك اللى نادر وجودها.

وعلى فكرة اسمك اول اسم فيهم.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.