اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
somya

التعامل الجيد مع الزوج طريق الاستمتاع بحياة أسرية بلا شجار

Recommended Posts

يشكو أغلب الأزواج من أن زوجاتهم "ينكدوا عليهم" دائماً ولا يعرفون كيفية التعامل معهن، ويكون السبب أنهم لا يعرفون طريقة التعامل مع زوجاتهم والعكس، لذا تقدم رحاب العوضى خبيرة العلاقات الأسرية، نصيحة لكل زوجة بأن تتخلى عن النكد.

تقول العوضى: "عزيزتى الزوجة بطلى نكد واستمتعى بحياتك، لأن العمر قصير مهما طال، والحياة بها متع كثيرة لتستمتعى بها مع الزوج بوجود الأولاد أوعدم وجودهم".

وأوضحت أن الزوجة قد تفتح أبواب النكد بيديها على مصراعيها، حيث أنها تارة تحدث الزوج قائلة: "مع من كنت ومن تحدثت ولماذا تاخرت؟"، وتارة آخرى تقلب فى الأرقام والرسائل فى هاتف زوجها.

وأشارت العوضى قائلة: "يا صديقتى المرأة الرجل أذكى منك.. فيمكنه أن يخفى أى أثر لأى شىء لا سمح الله، فلا تجنين غير الشك الغيرمبرر والنكد"، مضيفة أن الزوج لو عرف أى سيدة أخرى غير زوجته، فالسبب يكون هذه الزوجة التى قصرت بلا شك فى حق زوجها.

وأوصت كل زوجة بألا تثقل على الزوج بالطلبات المادية، وأن تترفق به عند العودة من العمل ولا ترفع صوت شجارها مع أولادها بحجة المذاكرة، وهو نائم، فكم من رجل يعمل عملين فى اليوم والزوجة نائمة فى المنزل.

ونصحت كذلك بأن الزوجة لا بد وأن تحرص على مظهرها فى المنزل، بشكل أكبر من اهتمامها بمظهرها وهى فى الشارع، لأن الرأى الأهم يكون لرفيق حياتك أو الزوج.

وشددت على ضرورة أن تكف كل الزوجات عن نظام "التلقيح بالكلام"، أو "المعايرة" للزوج، مثل صديقتى اشترى لها زوجها كذا، وأختى سافرت للمصيف والتسوق فكم من بيوت ذهبت للمصيف وعادوا بمشاكل لا حصر لها وديون، فلا تحمليه فوق طاقته فى الماديات، مشيرة إلى أنه ينبغى على الزوجات الاهتمام بمظهر زوجها وطهى ما يحب، وكذلك تساعده على عمل الخير من خلال صلة الرحم لأهله ومساندته، ولا تتفوه بعبارات مثل: أنت مش فاهم، مش حاسس بالدنيا، لأن كل هذا يبنى جدارا من الثلج.

وأشارت إلى أن الحياة الزوجية هى رسالة سامية وتكليف من الله عز وجل لإعمار الأرض مثل الأمومة، لذا فإنه لا داعى أن تحدثى نفسك: "لولا الأولاد ما عشت"، لأنك يجب أن تعيشين سعيدة بحياتك مع زوجك لأنك من اختار ولأنك تستحقين السعادة بالدنيا والآخرة فهو طريقك إلى جنتك.

وقالت، إن كل زوجة يجب أن تبدأ مع زوجها من جديد، للبحث عن النقاط المشتركة بينهما واللحظات الإيجابية فى حياتهما وتنسى العيوب أو السلبيات، وكذلك يجب أن تتعاملى بالبسمة والصبر والحب، فالحياة مركب تسير فى بحر والقبطان الماهر هو من يكون أقوى من الموج ويخرج بسفينته سليمة.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جزاكى الله خيرا يا سمية
بس بجد الانسان ساعات بيخرج عن شعوره وده لضغوط الحياه
وبعدين مش هو بس اللى بيشتغل
الزوجة احيانا بتشتغل وبتراعى اسرتها من المفروض على الزوج ان يساعدها
ومن الطبيعى ان الزوجة بتقلب فى نمر الموبايل
ده امر مفروغ منه
علشان هى بتحبه
وربنا يهدينا حميعا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يارب أهدي الجميع

شكرًا نوران

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ههههههههههههه

انت ليك رأي تاني يا حسين ؟؟؟؟؟!!!

Evil

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ايوة طبعا ليا راي تاني.

يعني لو لون الشاكوش ده يتغير يبقى احمر او فوشية وكمان سرعة الدق دي تقل شوية احسن كده الراجل دماغه هاتوجعه.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

هههههههههههههههه

في فوشيا

لكن دي سرعة الدق الوحيدة المتاحة Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ههههههههههههههههههههههههه.طيب خلاص امرهم لله بقى اللي دماغهم هتوجعهم من الدق ده.

قلبي معاهم.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hussein1974 كتب:
ايوة طبعا ليا راي تاني.

يعني لو لون الشاكوش ده يتغير يبقى احمر او فوشية وكمان سرعة الدق دي تقل شوية احسن كده الراجل دماغه هاتوجعه.

طب مش عايز عليه بالمره ياحسين اى رسم او اى تتوه كده عشان يبقى شكله حلو وانا من رأيي لو هتعملو كده يبقى تويتى حلو اوى عشان هيليق عالفوشيه جدااا
او باربى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هههههههههههههههه أنا بقول كدة برضو يا كوين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

حيلك حيلك استني هنا.

وانا اعوز ليه انا مالي اصلا.

اللي هاينضرب هو اللي يختار.

انا بس كنت بقول رايي لرفع الروح المعنوية للازواج اللي هايضربوا.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

أنا كنت فاهماك بس كوين هي اللي فهمت غلط Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اوعي تفهميني صح Smile

أنا بهدي النفوس. هههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hussein1974 كتب:
حيلك حيلك استني هنا.

معلش ياحسين انا افتكرت حاجه تانيه اصلى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hussein1974 كتب:
وبعدين بقى.

يعني ايه يعني؟

شكلي كده

هههههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
RФMaйt!c_QuêN كتب:
hussein1974 كتب:
حيلك حيلك استني هنا.

معلش ياحسين انا افتكرت حاجه تانيه اصلى

ههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

هههههههههههههههههههههه طيب أنا هسكت اهوه Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.