اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
somya

بالصور: غرفة أطفالك أكثر شقاوة

Recommended Posts

تتميز اتجاهات الديكور المودرن أنها تحاول الخروج عن الأفكار التقليدية وتجريب كل جديد، سواء في تصميمات الأثاث أو النقوش أو الألوان. فعلى سبيل المثال، معروف أن ألوان غرفة الأطفال التقليدية لا تخرج عن اللون الأزرق للأولاد أو اللون الوردي للبنات. ولكن لم يعد من اللازم الالتزام بهذه الفكرة الكلاسيكية، وأصبح بإمكانك استخدام أي ألوان تريدينها في غرفة طفلك وبذلك توفرين على نفسك عناء تغيير اللون بعد عدة سنوات إذا أصبح لديك أولاد وبنات. وفي هذا الموضوع، نناقش بعض النماذج لغرف الأطفال التي تأتي بألوان وديكورات مختلفة وجريئة كما سنرى في الآتي:

غرفة طفلك حديقة مرسومة:

هناك عدة طرق يمكنك الخروج بها عن الأفكار التقليدية، منها أن تنفذي فكرة في ديكور الغرفة، كالحديقة أو البحر. وفي هذه الغرفة المشرقة، تم اختيار لون المستردة لطلاء الجدران مما جعل الألوان المحايدة في الأثاث هي الخيار الأنسب، فجاء السرير والأريكة بدرجات البيج الفاتح. ولكن لإضافة شقاوة ومرح للغرفة تم اختيار سجادة بنقوش نباتية بدرجات الفوشيا والبرتقالي والمستردة مع الأخضر. وتكررت النقوش في ديكور الجدران المجسمة بنفس الألوان. لاحظي التنسيق بين ألوان الغرفة وفرش السريرين.

الأزرق ولكن بشكل مبتكر وغير مألوف:

ومن الأساليب التي تجعل غرفة طفلك وأي غرفة في البيت تبدو مميزة، أن تختاري بالتة ألوان مميزة ومختلفة عن المألوف بعد التنسيق بينها وبين الأثاث كما نرى في هذه الغرفة. قلنا إن الأزرق معروف في غرف الأطفال للأولاد ولكن يمكن الخروج به من تلك الفكرة التقليدية باستخدام درجة الأزرق البحري مع ألوان أخرى كما حدث هنا في الغرفة التي جاءت بطلاء جدران أزرق، مع أرضية باركيه، وسجادة منقوشة بدرجات الأخضر المتفاوتة مع ديكور جدار (لوحات) مودرن برسوم تجريدية تجمع درجات الأحمر والأصفر والأخضر، مع أثاث مودرن من الخشب الأبيض يحتوي على الكثير من حلول التخزين. لاحظي التنسيق الرائع بين الألوان والمزج في المفروشات والإكسسوار (ملاءة السرير باللون الأخضر الزاهي وزهرية زجاج شفاف بنفس اللون على التسريحة، وقطعة إكسسوار أخرى على السرير بنفس اللون)، (تكرار اللون البرتقالي الموجود في اللوحات في إكسسوار على التسريحة أيضاً). لاحظي أن بساطة ستايل الأثاث مع لونه الأبيض هو الذي ساعد على استخدام تلك التشكيلة الجريئة من الألوان والنقوِش في المكان.

لأصحاب الذوق المودرن الجريء:

أما إن كنت تتمتعين بذوق جريء ومودرن، فيمكنك أن تجربي استخدام ألوان زاهية وأكثر جرأة من السابقة، كما نرى في هذه الغرفة التي تأتي بطلاء جدران باللون البرتقالي، مع ستائر ورسوم جدران باللون الفوشيا الداكن، وقد اختار المصمم اللون الأخضر (من عائلة الألوان الباردة) لكسر هيمنة الألوان الدافئة في نقوش الموكيت وفي مفارش السرير. إن راقت لك الغرفة، وفكرت في تصميم غرفة أطفالك بنفس الستايل، فيجب مراعاة أنه عند اختيار ألوان جريئة كتلك، فالألوان المحايدة (كالبيج) أو الداكنة في الأثاث (كالبني) تكون بمثابة عامل موازن بين الألوان حتى لا تنزعج العين من صراحة الألوان الزاهية.

الأصفر.. أساس الغرفة:

وهناك بعض الألوان التي إن اخترتها كأساس للغرفة -أي في طلاء الجدران- فأنت بذلك أتحت لنفسك فرصا لا نهائية في تنويع شكل الغرفة اعتمادا على المفروشات فقط. واللون الأصفر من أجمل هذه الألوان، فمثلا في هذه الغرفة الرقيقة، تأتي الجدران بطلاء باللون الأصفر، والأثاث باللون الأبيض مما جعل الغرفة تبدو أكثر إشراقا وساعد على توزيع الضوء. واختارت صاحبة البيت أن يكون أجمل ما في الغرفة مفروشاتها التي تأتي بألوان زاهية كالأخضر وجريئة كالأحمر والبرتقالي، وتتكرر نفس الألوان بدرجات أهدأ في الموكيت المنقوش بالزهور.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ههههههههههه
على كام؟

بص كدة بالصلاتو عالنبي

الاوضة دي واقفة عليا بألف جنيه

بس عشان خاطرك و خاطر الحبايب أنا هكرمك فيها

خليها 999

Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hussein1974 كتب:
احنا اللي بنشكرك ياسومة على الحاجات الجميلة دي.

العفو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
somya كتب:
ههههههههههه
على كام؟

بص كدة بالصلاتو عالنبي

الاوضة دي واقفة عليا بألف جنيه

بس عشان خاطرك و خاطر الحبايب أنا هكرمك فيها

خليها 999

قرش

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على بركة الله يا حسين يلا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ماشي ادي ياستي ورقة ب 1000 جنيه.

هاتي بقى الباقي وشيليني الاوضة على كتفي.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ههههههههههههههه

خد جنيه اهوه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ههههههههههههههه على قولك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ليه مفيش حاجه اسمها بقشيش وسمعتيش خالص عالتبس وحتى لو مش كده احنا بناخد فلوس بس لكن مبنديش

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

هههههههههههه

طيب فين التبس بتاعي

أنا هاخد تبس مليون دولار

مهو أنا لازم أفتري Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا دانا طلعت غلبانه اوى كده جنبك ياسومه وانا اللى كنت هارده بالجنيه لو مكانك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انتوا بتغنوا وتردوا على بعض.

ولا هادفع تيبس اصلا.اذا كنت انا هاشيل الاوضة عشان اوفر اجرة شيلها يبقى ادفع تيبس.ده انتوا بتحلموا.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
RФMaйt!c_QuêN كتب:
لا دانا طلعت غلبانه اوى كده جنبك ياسومه وانا اللى كنت هارده بالجنيه لو مكانك

Hhhhhhhhhhhhh

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hussein1974 كتب:
انتوا بتغنوا وتردوا على بعض.

ولا هادفع تيبس اصلا.اذا كنت انا هاشيل الاوضة عشان اوفر اجرة شيلها يبقى ادفع تيبس.ده انتوا بتحلموا.

هههههههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هاااا ياحسين سكت ليه رووحت فين ههههههههه ولا خلاص رجعت ف رأيك ومش هتاخد الاوضه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وبعدين بقى.

عاوزة ايه ياكوين؟طمعانة في البيعة؟اسيبهالك؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

بس بعدما نكسرها أنا وانتي Smile

بس ما تقوليلوش أنا عاوزاه يتفاجئ Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hussein1974 كتب:
وبعدين بقى.

عاوزة ايه ياكوين؟طمعانة في البيعة؟اسيبهالك؟

هههههههههههههههه

اما نشوف

هتشيل الاوضة امتى بقا كدة هتسوس Smile ههههههههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
خلاص ياسومه اتبرعى بيها لاى دار ايتام احسن اينعم مش هناخد تبس بس هناخد ثواب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

لا هيتخدها يعني هياخدها

أنا كدة اتدبست فيها و سوستها عالفاضي Sad

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

أنا كنت هديلك الاوضة يا حسين مكسرة و مسوسة وجميلة Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بعد اذنك بقى ياسومة انا عاوز الورقة اللي ب 2000 جنيه اللي لسة مديهالك.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

2000 إيه

انت اديتني ورقة بألف بس Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ههههههههههههههههههه خلاص ياحسين بقى خدها وخلاص ولو مش لزماك فككها وبيع خشبها والفرشه بتاعتها روح بيعها فالموسكى هتكسب منها بردو اهى تبقى عملت بتمنها حتى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.