اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ايمى_دودى

القراءة والفهمممممم 112

Recommended Posts

انا قلقانة قوى من مادة القراءة والفهم مش عارفة أعمل فيها ايه ياريت اللى عنده خبرة بالمادة دى ويقدر يفيدنى فيها لان انا متعقدة منها جداااااااااااااااااااااااااااSadSadSad

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أولا المادة دى أهم حاجة فيها تقدرى تفهمى القطعة وفى الغالب بتيجى قطعة من المنهج وقطعة بره المنهج بس الترم اللى فات كانوا الإتنين من المنهج ركزى على المحاضرات و التطبيقات و الإمتحانات و إن شاء الله خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ميرسى قوى ليكى سويت لاف بس الفكرة ان المحاضرات المكتوبة مش نفس اللى الدكتور بيقوله فتفتكرى اذاكر كله وخلاص وبعدين فين الوقت اصلاً :x

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هو دايما دى بتبقى المشكلة الدكتور بيشرح حاجة غير اللى فى المحاضرات المكتوبة بس فى آخر شهر كده هتعرفى المنهج بالضبط ولو ظروفك تسمح لك تحضرى المحاضرات الأخيرة بتبقى فيها مراجعة و تركيز على أهم القطع ولو مكنتش ظروفك بتسمح زيى مثلا يبقى بصى على القطع المكررة فى التطبيقات و المحاضرات و الإمتحانات و ركزى عليها انا عملت كده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

hi
كيفك ايمي دودي
شوفي انا هلأ ماشيه الحمد لله تمام بالمنهج
انا حاليا بس مركزة على التطبيقات والمحاضرات المكتوبة (فقط)
وماعم شوف المحاضرات التلفزيونية
حسيت حالي بتشتت لما افتحهم Sad
بس انتي اذا شفتي انو مابشتتك افتحي عليهم
اهم شي تحفظي الكلمات الجديدة عليكي
وحتلاقي كل شيئ سهل لان الاسئله بعض منها تكون اجابتها من القطعه
والبعض منها استنتاجية لذلك تكوني فاهمة عن شو بتتكلم القطعه
غير هيك اسلي الدكتور على اي القطع نركز للامتحان؟؟
ورديلي خبر ضرووووووووووووري

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بصى يا ايمى
اهم حاجه فى الماده دى انك تعرفى ايه هى نوعية الأسئله اللى بتيجى فيها وطريقة الاجابه ازاى بغض النظر عن ان القطعه جايه من المنهج او من بره.
يعنى مثلا سؤال الفكره الرئيسيه ده اساسى بيجى فى الماده دى خصوصا لو انتى فى التيرم الأول لازم تعرفى طلريقة اجابته ازاى وهكذا على باقى نوعيات الأسئله.
حلى امتحانات السنين اللى فاتت عشان تاخدى على الأسئله وطريقة اجاباتها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرا ليك قوى ياأسامة هى الفكرة انى مش عارفة الفكرة الرئيسية دى بتيجى ازاى يعنى اعرفها ازاى فياريت لو حد يعرف يقولهالى. Sad

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بصى يا ايمى انتى وامانى
رغم انى مش عارف اشرحها لكم هنا كويس
بس باختصار الفكره الرئيسيه اللى هى الجمله او الجملتين اللى بيدور حوليهم الموضوع كله
شوفوا الموضوع بيدور حولين ايه وهتلاقى فى جمل معينه كده ممكن تطلعى منها الفكره الرئيسيه والموضوع يا جماعه مش صعب حاولوا بس تشوفوا امتحانات محلوله وتحلوها بنفسكوا وبعد كده تقارنوا اجاباتكم بالاجابات الموجوده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا اسامة
الله يجزيك كل خير
وانا هيك عم بحاول اسوي وبيطلع معي 70% من اجاباتي للافكار صح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
70% ده شىء كويس
وعلى فكره اوقات السؤال بيبقى ليه كذا طريقة اجابه فى الماده دى بالذات بمعنى ان ممكن يكون فى كذا اجابه وكلهم صح . ربنا يوفقك ويوفقنا جميعا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
نسيت اقول لكوا تاخدوا بالكم من اخطاء الجرامر او السبيلينج فى الماده دى او فى اى ماده غيرها لأن النوعيه دى من الأخطاء بتنقص من الدرجات حتى لو اجابة السؤال صح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
SadSad
انشاء الله خير
مع انو الواحد يادوبك يحفظ
يعني اليوم مزحوم بشكل غير طبيعي
فمنيح يلي بلاقي وقت ليدرس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.