اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
noha awad

هل أستمر في التعليم المفتوح أم لا ؟

Recommended Posts

بجد أنا محتارة جدا وياريت حد يفيدني أنا في ترم تاني أداب انجليزي ترجمة بس مش عارفه أستمر فيها ولا لأ أنا قدمت في التعليم المفتوح علشان أتعلم انجليزي من جذوره يعني تبقى دراسة جامعية مش بس كورس عادي مجرد معلومات . لكن بعد ما خلصت ترم أول وأنا دلوقتي في ترم تاني لقيت أن الدراسة في الجامعة مش فد كدة يعني في بعض المواد الكتاب كله ملغي والمحاضرات قليلة يعني حاسسة أنة مفيش اهتمام مع العلم أني نجحت في ترم أول وبتقديرات كمان . إيه رأيكم في الكلية وتنصحوني بأيه أستمر فيها ؟ ولا أسيبها و أخد كورسات كويسة في مكان كويس زي الجامعة الأمريكية أو المعهد البريطاني ؟
مع العلم أني أخدت كورسات من حوالي 4 سنين في معهد اللغات للققوات المسلحة ووصلت حتى المستوى الثامن .    

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عزيزتى اللغة مش مجرد منهج فى كتاب ندرسه عشان نمتحن فيه وبس،لازم تعرفى اولا ان مستوى مناهج اللغة فى المركز ممتاز بالنسبة لمستوى المناهج فى الكليات النظامية يعنى مش اقل منها ولو اقل منها فاللغة مش بتقتصر زى ماقلتلك على منهج لانها بحث وقراءة فى كافة المجالات ودراسة مستمرة وبتتطلب مجهود شخصى فمهما حصلتى على شهادات من مراكز او كليات من غير متكونى تعبتى واطلعتى ودرستى مع نفسك فطبعا هتلاقى كم معلوماتك بسيط.

يعنى انتى مثلا بتقولى فى اجزاء من المهنج بتتلغى مانتى سهل عليكى تدرسى المنهج كله وتدرسى اكتر منه كمان لو فعلا عندك الرغبة والحب للغة وكمان لو تابعتى معظم الدكاترة هتتعلمى منهم كتير جدا.

نصيحة منى لو فعلا بتحبى المجال ده اوعى تنسحبى من الكلية وكملى لكن لازم تجتهدى اجتهاد شخصى يعنى تدرسى كلمات كتير وتقرى كتير وتسمعى كتير يعنى متكتفيش بالمنهج وبس ومفيش اى كورس هايديكى كل حاجة فى اللغة .

وعلى فكرة مناهج اول تيرم الكل بيجيب فيها تقديرات بس المناهج كل ما تتقدمى بتزيد تقدم وصعوبة لحد متلاقى نفسك فى الاخر حصلتى على كم معلوماتى كبير جدا بالاضافة لمجهودك الشخصى.

اتمنالك التوفيق ومتاخديش قرار ممكن تندمى عليه بعدين.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكرة جدا على ردك وعلى النصيحة

[right]أنا عارفة طبعا أن اي لغة هي بحر واسع ومهما أخدنا كورسات وجمعنا معلومات بردة بيكون لسه فيه معلومات كتير لسة منعرفهاش بس هو أيه فايدة الدراسة في المركز لما أنا مش هعتمد على أي معلومات منه وهعتمد على مجهودي الشخصي طيب ما انا ممكن أجمع معلومات كتيرة جدا من غير الدراسة في المركز ! أنت فاهمني ؟
يعني أنا عايزة أعرف أهمية الدراسة في المركز ومميزاته
يعني مثلا أنا عرفت أن الشهادة اللي بيديها المركز غي معترف بيها
يعني ولا الدراسة كويسة ولا كمان بيدي شهادة معترف بيها
[/right]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حزين طيب ليه الاحباط ده ده انا لسة هقول يا هادي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الكليه كويسه و ماتسيبيهاش لكن لو عاوزه تأخدى كورسات بجانب الدراسه بالجامعه افضلك الجامعة الامريكيه
هتتعلمى انجليزى بالنطق كويس جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
*maryam كتب:
حزين طيب ليه الاحباط ده ده انا لسة هقول يا هادي

ياطلبة اداب اللي في سنة 3 و4 ممكن سؤال

ياترى مستواكم في اللغة اتحسن ولا noo ضمنونى لان الموضوع ده بصراحة احبطني
ياريت كل واحد يقول استفاد فعلا ولا ايه؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عزيزتي نهى،أنا مقلتش إنك هاتعتمدي على مجهودك الشخصي وبس وإنك مش هاتعتمدي على أي معلومات من مناهج المركز.

لو رجعتي لكلامي هتلاقيني قلت إن مستوى المناهج في الكلية ممتاز بالنسبة لمستوى مناهج الكليات النظامية وأكيد ده معناه إنك هاتستفيدي منها كتير وكمان كتبت في الاخر إن مستوى المناهج بيتقدم مع تقدم التيرمات لحد ماتلاقي نفسك حصلتي على كم معلومات كبير بالإضافة لمجهودك الشخصي.

تاني حاجة الشهادة معترف بيها طبعا.بس طبعا أي واحد حاصل على أي شهادة بيلاقي صعوبة في العمل في مجال الحكومة مش أكتر وعلى فكرة دراسة أداب انجليزي بتوفرلك فرص عمل كتير وفي فرص طبعا بعيدة عن مجال الحكومة.

اتكلي على الله وربنا هايوفقك.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اولا يامريم مادام انتي واخدة قرارك انك تدرسي اداب انجليزى يبقى متخليش اراء اللي حواليكي تذبذب تفكيرك.

ثانيا لازم تعرفي ان مستوى المناهج والدكاترة في الكلية ممتاز وعاوز اقولك:

1-على المستوى الشخصي انا عاجبني مستوى المناهج وتسلسلها وطريقة عرضها

2-اللي واضع مناهج اللغة الانجليزية الدكتور محمد عناني واناقريت على المنتدى قبل كده انه افضل دكتور على مستوى الشرق الاوسط

ولو لاحظتي هتلاقي ناس كتير هنا وخصوصا الدارسين القدامى مستواهم ممتاز لانهم اختاروا الدراسة دي باقتناع ورغبة .وده اهم حاجة .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حاقوالك يامريم حتى لو خدت كورسات ومبزلتيش مجهود بريضة مش حتبقى كويسة فى اللغة على الاقل الكلية معترف بيها وكمان بتاخد مواد بتدرسها على ا صولها فى الكورسات ممكن متعرفيش الفرق بينها وعامة كلة بينصب على مجهود الطالب حتى فى انتظام بريضة كلة بيرجع للطالب لان فى دكاترة فىانتظام مش بيشرحوا نصيحة باجتهادك حتقوى نفسك وياما ناس من خلال اجتهادهم عبر النت وعلاقاتهم مع اجانب بقوا اقوياء فى االلغة نظرالرغبتهم واجتهادهم الشخصى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hussein1974 كتب:
اولا يامريم مادام انتي واخدة قرارك انك تدرسي اداب انجليزى يبقى متخليش اراء اللي حواليكي تذبذب تفكيرك.

ثانيا لازم تعرفي ان مستوى المناهج والدكاترة في الكلية ممتاز وعاوز اقولك:

1-على المستوى الشخصي انا عاجبني مستوى المناهج وتسلسلها وطريقة عرضها

2-اللي واضع مناهج اللغة الانجليزية الدكتور محمد عناني واناقريت على المنتدى قبل كده انه افضل دكتور على مستوى الشرق الاوسط

ولو لاحظتي هتلاقي ناس كتير هنا وخصوصا الدارسين القدامى مستواهم ممتاز لانهم اختاروا الدراسة دي باقتناع ورغبة .وده اهم حاجة .

انا اتردد 100 مرة قبل ما اقدم وقبل ما امتحن ولما صدقت اني آخد قرار فا لما لاقيت الموضوع ده حسيت اني اتردد تاني بس بما اني حضرت الانترفيو خلاص هتكل على ربنا وهروح اقدم ورقي يوم السبت او الحد

بما ان حضرتك شايف ان المناهج ممتازة خلاص تبقى ممتازة

طيب ممكن سؤال هو المنهج هو نفس منهج اداب انتظام ولو فيه اختلاف ايه هو الاختلاف ؟وايه المواد الزيادة اللي هما بياخدوها ؟؟؟ وفعلا الشهادة معترف بيها يعني هقدر اشتغل بيها بعد ما اخلص انا طبعا اهم حاجة عندي اني اتعلم انجليزي صح بس برضه الشهادة مهمة لان عشان تثبت انك معاك مؤهل لازم الشهادة تبقى قدام عينيهم حتى لو بتتكلم انجليزي كويس

معلش سؤال تاني ياترى هقدر اترجم اي كلام اسمعه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
marina كتب:
حاقوالك يامريم حتى لو خدت كورسات ومبزلتيش مجهود بريضة مش حتبقى كويسة فى اللغة على الاقل الكلية معترف بيها وكمان بتاخد مواد بتدرسها على ا صولها فى الكورسات ممكن متعرفيش الفرق بينها وعامة كلة بينصب على مجهود الطالب حتى فى انتظام بريضة كلة بيرجع للطالب لان فى دكاترة فىانتظام مش بيشرحوا نصيحة باجتهادك حتقوى نفسك وياما ناس من خلال اجتهادهم عبر النت وعلاقاتهم مع اجانب بقوا اقوياء فى االلغة نظرالرغبتهم واجتهادهم الشخصى

شكرااااااا ما رينا طيب هو في تعامل بينا وبين الدكاترة ولا بيشرحوا وخلاص؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا يامريم على زوقك.

بالنسبة لمنهج اداب القاهرة انا مشفتوش بس انا زمان كنت في اداب بنها واشتريت كتب التيرم الاول فيها بس ممتحنتش ومكملتش ولقيت ان مستوى مواد التيرم الاول عندنا هنا احسن من بتاعة بنها وكمان ناس في المنتدى قبلنا قالوا ان الدكتور محمد عناني افضل دكتور في الشرق الاوسط وده غير ان فعلا طريقة عرض المناهج وتسلسلها كويس.

بس طبعا ده راينا في طريقة عرض المناهج وشرحها يعني مش معنى كده اننا نكتفي بيها وخلاص لان اللغة محتاجة مجهود شخصي مننا.

اما الدكاترة بصراحة انا مش باحضر بس حضرت قبل كده لاكتر من دكتور ولقيت في بينهم وبين الدارسين تفاعل مباشر وبيرحبوا باسئلتهم ومناقشتهم وفي منهم بيدي اميله للدارسين ومنهم بيرحب بيهم في كلية الاداب داخل الجامعة في اوقات تواجده فيها يعني اللي عاوز حاجة بيلاقيها عندهم.

وعلى فكرة باذن الله هنا في المنتدى هتلاقي ناس كتير يساعدوكي ويسهلوا عليكي اي صعب.

ربنا يوفقك.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الف شكر اخي حسين طمنتني جزاك الله خيرا
ربنا يوفقك يارب معلش استحملوني ياما هتلاقوا اسئلة كتيييييير مني واسئلتي هتكتر لما ابدأ ان شاء الله
فعلا ده شيفاه بعيني التعاون بين الاعضاء جميل جدا وده اللي مطمني بجد

thanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
رأيي الخاص الذي قد يحتمل الصواب والخطأ هو

لو أردتي ان تتركي التعليم المفتوح لتلتحقي بكلية نظامية اخري تدرسين فيها اللغة من اجل تحسين مستواكي

.. فاصرفي نظر عن الموضوع .. لان المستوي متقارب بل اعتقد ان منهج التعليم المفتوح اقوي من حيث المضمون

اما لو تركتي التعليم المفتوح من اجل الالتحاق بكورس احترافي في جامعة اروبية بنظام المعايشة مثلا .. فهذا افضل مليون مرة ولكنه مكلف جدا من الناحية المالية

أنا اقترح عليكي ان تمسكي العصا من المنتصف

استمري في التعليم المفتوح

مع الالتحاق باحد الكورسات في اماكن محترمة بها مدرسين اجانب

مثل الجامعة الامريكية او البريتش كونسل

وربنا يوفقك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ورجاء الانتباه بعد ذلك الي اختيار عنوان واضح للموضوع

ووضعه في القسم المناسب

واهلا بك في منتديات المنار التعليمية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
HAMDY كتب:

لو أردتي ان تتركي التعليم المفتوح لتلتحقي بكلية نظامية اخري تدرسين فيها اللغة من اجل تحسين مستواكي

.. فاصرفي نظر عن الموضوع .. لان المستوي متقارب بل اعتقد ان منهج التعليم المفتوح اقوي من حيث المضمون

اما لو تركتي التعليم المفتوح من اجل الالتحاق بكورس احترافي في جامعة اروبية بنظام المعايشة مثلا .. فهذا افضل مليون مرة ولكنه مكلف جدا من الناحية المالية

وربنا يوفقك

goodgood

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
منهج اداب انتظام مختلف خالص عن اداب تعليم مفتوح وهم جرعتهم اكبر وهم بيدرسوا اكتر الادبيات بمعنى القصص واداب شكبير ولغة شكبير قديمة جدا واما بالنسبة لمحاضرات الخاصة بلترجمة عندهم قليلة جدا

اما اداب تعليم مفتوح التركيز اكتر علىاالترجمة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فى احتكاك بينا وبين دكاترة بيدونا بريدهم الالكترونى للسوال عن اى استفسار وفى منهم اللى ممكن فى المحاضرة تديلة ورقة بيها اسئلة او تصليح لقطعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
HAMDY كتب:

وربنا يوفقك

flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اولا أنا متشكرة ليكم كلكم على أهتمامك وردكم على موضوعي
ُثانيا أنا مقصدش يا مريم أني أقلقك أو أخوفك من الكلية أنا بس محتارة وحبيت أخد نصيحة الطلبة اللي معانا في الكلية وخاصة الناس اللي في ترمات أعلى مننا لان انا لسه في ترم تاني وكمان أنا ظروفي متسمحش أني أحضر محاضرات علشان كدة معنديش معلومات كتير عن الكلية ولا الداكترة ولا عندي احتكاك معاهم ولا مع الطلبة وكمان معنديش أصدقاء في الكلية يعني أنا معتمدة كلية على صفحتي في المركز والمنتدى ده بس ونصائحكم .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
HAMDY كتب:

وربنا يوفقك

متشكرة جدا ليك يا حمدي وشكرا على النصيحة وربنا يوفقك أنت كمان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hussein1974 كتب:
عزيزتي نهى،أنا مقلتش إنك هاتعتمدي على مجهودك الشخصي وبس وإنك مش هاتعتمدي على أي معلومات من مناهج المركز.

لو رجعتي لكلامي هتلاقيني قلت إن مستوى المناهج في الكلية ممتاز بالنسبة لمستوى مناهج الكليات النظامية وأكيد ده معناه إنك هاتستفيدي منها كتير وكمان كتبت في الاخر إن مستوى المناهج بيتقدم مع تقدم التيرمات لحد ماتلاقي نفسك حصلتي على كم معلومات كبير بالإضافة لمجهودك الشخصي.

تاني حاجة الشهادة معترف بيها طبعا.بس طبعا أي واحد حاصل على أي شهادة بيلاقي صعوبة في العمل في مجال الحكومة مش أكتر وعلى فكرة دراسة أداب انجليزي بتوفرلك فرص عمل كتير وفي فرص طبعا بعيدة عن مجال الحكومة.

اتكلي على الله وربنا هايوفقك.

شكرا ليك يا حسين طبعا كلامك مظبوط وأنا يصراحة مش متأكدة من موضوع الشهادة معترف بيها ولا لأ بس أنا عن نفسي خريجة كلية تجارة جامعة عين شمس يعني تركيزي الاساسي مش على الشهادة أنا تركيزي على الانجليزي وتطوير مستوايا فية طبعا علشن حاجات كتير كلنا عارفنها . ان شاء الله ربنا يسهل الامور ويصلح لنا الحال جميعا ويوفقنا يارب هو انت في ترم كام ؟
معلش على الرد المتأخر علشان كان عندي ظروف

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لاشكر على واجب يانهى،احنا زملاء ونتمنى نقدر نفيد بعض بقدر الامكان.

انا باذن الله تيرم سادس واتمنى يكون تيرم كويس لينا كلنا وربنا يكلل جهودنا بالنجاح والتفوق باذن الله.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محصله كلام الاخوه جميعا والاخوات بارك الله فيهم هو عدم ترك الكليه وان كانت هي تعليم مفتوح ولامانع من الاضافه عليها من كورسات في بعض الكليات الاجنبيه في مصر او بالمراسله

2- التعليم المفتوح لايقل قوه عن بقيه الكليات والمنهج ليس بقليل وهو يتصاعد بالقوه العلميه مراعات لمستوى تدرج الطالب

وفق الله الجميع للخير والحمد لله رب العالمين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hussein1974 كتب:
لاشكر على واجب يانهى،احنا زملاء ونتمنى نقدر نفيد بعض بقدر الامكان.

انا باذن الله تيرم سادس واتمنى يكون تيرم كويس لينا كلنا وربنا يكلل جهودنا بالنجاح والتفوق باذن الله.

ما شاء الله . ربنا يوفقنا جميعا يارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا اتردد 100 مرة قبل ما اقدم وقبل ما امتحن ولما صدقت اني آخد قرار فا لما لاقيت الموضوع ده حسيت اني اتردد تاني بس بما اني حضرت الانترفيو خلاص هتكل على ربنا وهروح اقدم ورقي يوم السبت او الحد

بما ان حضرتك شايف ان المناهج ممتازة خلاص تبقى ممتازة

طيب ممكن سؤال هو المنهج هو نفس منهج اداب انتظام ولو فيه اختلاف ايه هو الاختلاف ؟وايه المواد الزيادة اللي هما بياخدوها ؟؟؟ وفعلا الشهادة معترف بيها يعني هقدر اشتغل بيها بعد ما اخلص انا طبعا اهم حاجة عندي اني اتعلم انجليزي صح بس برضه الشهادة مهمة لان عشان تثبت انك معاك مؤهل لازم الشهادة تبقى قدام عينيهم حتى لو بتتكلم انجليزي كويس

معلش سؤال تاني ياترى هقدر اترجم اي كلام اسمعه [/quote]

[b]*maryam لو سمحت ممكن تقوليلي المقابلة كانت ازاي انا بجد خايف من الموضوع ده

[/b]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اداب انتظام مختلف اداب تعليم مفتوح بيهتم بمواد الخاصة بالترجمة اما اداب انتظام بيهتموا بامواد الادبية اكتر
الامتحان التحريرى موضوع وتكتب على 5جمل قد يمكون عن النت او برامج التلفزيون او شخصية

التانىقطعة تترجمها لعربى وقد تكون عن النتاو التلفزيون وبتكون بسيطةةالمقابلة الشفوى ودا اسئلتها بتكون بتشتغل مجوز اية رايك فى الكمبيوتر النت معاك اطفال لية بتدرس انجليزى واخد كلية قبل كدة ر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
تقصدى ان المنهج والمحاضرات مستفدتيش منهم
وكمية المعلومات اللى خرجتى بيها تقدرى تقريها اى مستوى ثانوى مثلا ؟
ياريت لو تقوليلنا المنهج تيرم اول سنه اولى عباره عن ايه المحتوى
ويا ترى المحاضرات مفيده فعلا
لان ممكن تكون المحاضره افيد من الكتاب نفسه
ياريت منتظرة الرد من حد فيكوا عشان عايزة اقدم ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
صعب اوى تلخيص منهج ترم فى كلمات عليك انك تقدمى على خطوة التقديم او

تصرف نظر عنها

لان كل حاجة بتبذل جهدى فيها بتتقنها ومفيش دراسة مفيدوة وغير مفيدة فى اجتهاد ومذكرة وبذل مجهود منك او لا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الصبر هو ما يأتي بالنتيجه المشرفه وليس الإستعجال

فالثمره لاتنال إلا بجهد وبعض الطلبه لا يجد الثمره في الكورس الأول أو الثاني فيظن أنه اخطأ السبيل

( فعلي من شرع في عمل رشد نافع أن يوطن نفسه على تكميلة من كل وجه ويوجد له وجهته الظاهرة والباطنه ولايستبطىء النتيجة النافعة بل يثابر عليه مثابرة الجازم الذي لا مثنويه عنده ولا تلوم)

كلام منقول عن تفسير السعدي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.