اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
archivil

معلومات كلية دار العلوم التعليم المفتوح

Recommended Posts

السلام عليكم ....

ارجو من اخواني في كلية دار العلوم التعليم المفتوح معلومات عن كيفية التقدم لها وكذلك الاقسام بها .

الحقيقة انا لسه بدرس بكلية الهندسة الفرقة الثالثة ولكن نفسي ادرس اللغة العربية فهل ممكن انضم للكلية وانا لسه بدرس ؟

وبالنسبة لمواعيد المحاضرات بتبقى طوال الاسبوع ولا بتبقى يومين بس وهل انا اقدر اختار مواعيد المحاضرات ولا لأ ؟

وهل فعلا لودخلت الكلية هستفاد عشان انا سمعت ان التعليم المفتوح اقل كفاءة من التعليم النظامى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا بيكى فى المنتدى

مواعيد المحاضرات يوم الجمعة واعتقد كمان حتبقى السبت

اعتقد لابد تخلصى كليتك لان ثانويتك دخلت تنسيق التعليم المفتوح مينفعيش تبقى فى كليتن فى نفس الوقت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.اهلا بيكى نورتينا.قانونا لا يجوز ان تدرسي في اكتر من كلية زى ماقالت مارينا.اما بالنسبة لمستوى مناهج التعليم المفتوح كلية الاداب فهو ممتاز وربما يكون افضل من بعض كليات الجامعات النظامية.اتكلي على الله وباذن الله هاتستفيدي كتير جدا بس خلصي كليتك الاول بالنجاح والتوفيق يارب.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اريد ان استفسر عن بعض الاشياء اذا اذنتم لي بارك الله فيكم
1- اذا اردت الالتحاق بدارالعلوم وانا معي بكالوريوس تجارة جامعة القاهرة فهل لي دراسة نظامية ام انتساب
2- اذا اردت ان اقوم بعمل ماجستير ودكتوراة في اللغة هل بالضرورة ان احصل على ليسانس اولا ام عمل دبلومة فقط؟ وكيف لي بذلك؟ وجزاكم الله خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا بيكى

لو التحقت بدار علوم

تعليم مفتوح فحيكون المحاضرات يوم واحد فى الاسبوع يوم الجمعة اما لو انت فى المحافظات فحتعتمدى على السيديهات والمحاضرات المكتوبة الا فى صفحتك الدراسية

بالتاكيد لابد فى عمل دبلومة اولا قبل المساجتير

ممكن فى جامعة ا عين شمس

تعملى ددراسات عليا ولكن لابد من انك تجيب تقدير جيد

وممكن فى جامعات المحافظات ايضا تعملى دراسات عليا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا مفيش حد اقصى لمرات الرسوب فى التعليم المفتوح ا ممكن

لو فى حاجة تمنع دخول الامتحانت بيتم الاعتذاز او ممكن ترك الدراسة لفترة سنوات والرجوع ليها لكن عليك انك

عدم سحب دوسية او الوراق من البرنامج وممكن الرجوع للدراسة فى اى وقت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.