اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

اعتصمام خريجى كلية الحقوق انتظام وتعليم مفتوح

Recommended Posts

أســ" بــدايـة "ـــرة ( كـليـة حـقـوق) جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
دخل خريجي كلية الحقوق شعبة تعليم مفتوح ، اليوم السبت، اعتصام مفتوح أمام نقابة المحامين ، اعتراضاً على القانون الجديد المقترح من نقيب المحامين سامح عاشور، والخاص بالشروط التي يجب توافرها فى خريجي كلية الحقوق لكى يتم قيده داخل النقابة.

وتمثلت الشروط فى ''يكون خريجي كلية الحقوق حاصل على تقدير بدرجة جيد ، ودبلومة سنة فى القانون وذلك لخريجي كلية الحقوق شعبتيها (انتظام وتعليم مفتوح) ، بالإضافة إلي معاد...لة في إحدى مواد القانون لخريجي شعبة تعليم مفتوح''.

وأعلن بعض الخريجين رفضهم لهذه الشروط ، وأعلنوا تمسكهم بالعمل بالمادة (13 لسنة 1983 ) من قانون المحاماة الذى ينص على أن من حق كل مصري حاصل على ليسانس حقوق من جامعة مصرية تخضع لإشراف المجلس الأعلى للجامعات أن يقيد داخل النقابة.

ودعت ''تهاني عدوى'' إحدى المعتصمين ، جميع خريجي وطلبة كليات الحقوق بالإنضمام إليهم للمطالبة بحقهم فى القيد داخل النقابة، متسائلة ''إذا لم نحصل على حقنا فكيف سنحصل بعد ذلك على حقوق الناس'' .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بصراحة عندهم حق.ايه الشروط التعسفية دى.بصراحة فى ناس كتير الواحد لوحده مبيقبلهمش.ولا بيقبل يشوفهم حتى يتكلموا ادامه وللاسف بسبب النظام الفاشل السابق لسة واخدين مراكز فى البلد.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ليهم حق لو يعرفوا كدا من الاول ما كانوش دخلوا الكلية من الاساس مش بعد ما يدخلوا الكلية و كمان يتخرجوا يطلعوا لهم القانون دا
ربنا يستر علينا احنا كمان و ما يطلعوش لينا قانون

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هايطلعولنا قانون ايه.احنا اصلا لينا اعمال مختلفة.يعنى مش هاتفرق معانا.اللى عاوز يعمل معانا حاجة يعملها.هههههههههههههههههههه.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على رايك انا عاوز اتعلم انجليزى
بس ممكن يغيروا الشهادة بدل ليسانس يخلوها اسانس ولا حاجة علشان نبقى مختلفين
اصل التعليم المفتوح دا ولاد البطة السودا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
والله يامحمود احنا بنعمل اللى علينا واللى يحصل يحصل.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محمود سعيد77 كتب:
على رايك انا عاوز اتعلم انجليزى
بس ممكن يغيروا الشهادة بدل ليسانس يخلوها اسانس ولا حاجة علشان نبقى مختلفين
اصل التعليم المفتوح دا ولاد البطة السودا

لا حول ولا قوة إلا بالله .. لي بيدمرو طموح الشباب بكل بساطة ؟! ويقولون بالقانون!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.