اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
fulla

حلقة دراسية ترم اول E دور يناير 2012

Recommended Posts

فى حاجة جات من التطبيق الاخير والامتحان كان سهل ةولا صعب ارجو حد يطمني وشكراااااااااااا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الامتحان كان حلو اوي و جه تكلم عن NEOLITHIC ERA ,Aulus plautus ,the ,battle of hastings تختارى اتنين تتكامى عنهم.
اذكري اسهامات مرجريت السياسية؟
مين المؤيدين و المعارضين لداروين؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
kingnight كتب:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا متابع الموضوع ده من فترة كبيرة لكن من غير ردود وبجد هو السبب اللى خلانى اشترك اساسا فى المنتدى نتيجة مشاركة الناس الفعالة
اولا بالتوفيق للجميع فى الامتحانات باذن الله
ثانياانا كنت عايز رائيكم فى الالتحاق بالكلية يعنى انا هدفى من الالتحاق مش الشهادة نهائى لانى متخرج من مجال تانى لا انا عايز احسن الانجلش بتاعى بالشكل اللى يخلينى اجيب درجة عالية فى التويفل ان شاء الله ويفتحلى مجال جديد فهل المنهج هنا هايساعدنى ولا مجرد كام قطعة على شهادة وخلاص
لانى بصراحة شايف الناس بتتكلم طول الترم على كام قطعة فهل المناهج كبيرة وشاملة تخلى الواحد يستفيد ويعرف كمية كلمات جديدة ويقدر يترجم بعد التخرج معظم المقالات اللى تقابله ان شاء الله ولا هو عبارة عن كام قطعة بتتعرف عشان الامتحان وخلاص ويبقى كده بالنسبالى بصراحة مش مفيدة لانى زى ماقت هدفى مش الشهادة
انا عارف انى طولت عليكوا بس بجد الاجابة ان شاء الله هاتفرق معايا كتير فى التقديم
وحد فيكوا يعرف لو اقدر اقدم دلوقتى للدخول للكلية كاول ترم ولا لازم من اول السنة عشان لو كده الحق اقدم
الكام يوم اللى جايين

وتشكروا مقدما

على فكرةأنا زيك بالظبط...وده أول ترم لىّ ..بس هتلاحظ حاجة غريبة ..إنك بتذاكر مش بسس علشان تحسن مستواك فى الإنجلش .لأ هتلاقى نفسك فى ورطة "بس حلوة" بتجبرك إنك تذاكر...قدم وتوكل على الله ...وتقدر تقدم فى الترم ده عادى خالص..والمستوى مش انت اللى هتحس بيه اللى حواليك هم اللى هيحسوا بيك أكتر...دوس وتوكل على الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا الامتحان مش حلو خالص برغم انى الحمد لله حليت كويس جدا بشكل عام

بس الامتحان جايب نقاط كتير من بين السطور خصوصا فى السؤال الثانى التصحيح

هى جابت معظم الامتحان من النموذج اللى نزلته ومن تلخيص المحاضرة اللى هى نزلته
واغلب الناس معرفتش بيه اساسا

مع ملاحظة انى مش بتحاسب على محتوى علمى بس ...الدكتورة قايله نص الدرجه على جرامر وبانكتيويت وستراكتشر جمله .

وانا واحده من الناس معنديش الاساس ده وبلاقي في صعوبة خصوصا ان د/ الجرامر منها لله ضيعتنا وهبذل مجهود لوحدى عشان ااسس نفسي بنفسي

بس الحمد لله انا حليت كويس بس برده ده مش معناه ان الامتحان كان حلو
وهيبان من النتيجه العامه للدفعه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
kingnight كتب:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا متابع الموضوع ده من فترة كبيرة لكن من غير ردود وبجد هو السبب اللى خلانى اشترك اساسا فى المنتدى نتيجة مشاركة الناس الفعالة
اولا بالتوفيق للجميع فى الامتحانات باذن الله
ثانياانا كنت عايز رائيكم فى الالتحاق بالكلية يعنى انا هدفى من الالتحاق مش الشهادة نهائى لانى متخرج من مجال تانى لا انا عايز احسن الانجلش بتاعى بالشكل اللى يخلينى اجيب درجة عالية فى التويفل ان شاء الله ويفتحلى مجال جديد فهل المنهج هنا هايساعدنى ولا مجرد كام قطعة على شهادة وخلاص
لانى بصراحة شايف الناس بتتكلم طول الترم على كام قطعة فهل المناهج كبيرة وشاملة تخلى الواحد يستفيد ويعرف كمية كلمات جديدة ويقدر يترجم بعد التخرج معظم المقالات اللى تقابله ان شاء الله ولا هو عبارة عن كام قطعة بتتعرف عشان الامتحان وخلاص ويبقى كده بالنسبالى بصراحة مش مفيدة لانى زى ماقت هدفى مش الشهادة
انا عارف انى طولت عليكوا بس بجد الاجابة ان شاء الله هاتفرق معايا كتير فى التقديم
وحد فيكوا يعرف لو اقدر اقدم دلوقتى للدخول للكلية كاول ترم ولا لازم من اول السنة عشان لو كده الحق اقدم
الكام يوم اللى جايين

وتشكروا مقدما

انا كمان زيك داخله للتحسين اللغه مش للشهاده لانى معايا شهادتى
والموضوع ممتع جدا
وبيعتمد على جهدك اذا كنت عاوز تنجح وخلاص ولا عاوز تتمتع باللغه وتحسن لغتك وتفيدك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فين دودى ومارسيل ونونى وسمسمه وفادى وفادى وبيشو ومروة وايمى وامال ونوران
طمنونا عليكو

وسومه عملتى ايه كنتى بتقولى المادة صعبه

اوعى تكونى راحت عليكى نومه يا Romantic Queen

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
BONBONAIA كتب:
طمنونا عليكو

بونبونة انا رايحة الامتحان دلوقتي و خااااااايفة اوي و ناسية كل حاجة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اللغة محادثة وإستماع "محادثات صوتية"..ليه مانعملش جروب أو إشتراك بحسابنا على السكايب ونتعلم من أخطاء بعض فى مناقشة موضوع معين والمحادثات كله تكون بالإنجلش ...والمواضيع من منهجنا على الأقل وياريت لو نقدر نجيب ناس مستواها عالى ونشركه علشان يصحح لنا أخطائنا...

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بس صراحة أنا إيدى وجعتنى من كتر الكتابة فى الإمتحان ده...وطبعاً كل ما بكتب أكتر باغلط أكتر ههه..بس لقيتها فرصة وإيدى مبطلتش وشغّال ..المراقب حس إنى أنا عبقرينو زمانه وعمّال يقول فى نفسه مجتهد مجتهد ...ميعرفش اللى فيها ..هههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة أنصحكم فى الجرامر فيه شرح ع اليوتيوب بالإنجلش طبعا ..شايفه كويس
أما بخصوص الإمتحانت البينى سألت عليها بعد الإمتحان وللأسف أنا فهمت غلط من Romantic Queen وقالوا لى ينفع تاخد مواد فى البينى بس مجما أقصى عدد مواد فى السنه برضه 10 فقط يعنى ما ينفعش 16 أو 15 أو ..11 كنت عايز أوصل علشان ما أنساش

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Noni كتب:
BONBONAIA كتب:
طمنونا عليكو

بونبونة انا رايحة الامتحان دلوقتي و خااااااايفة اوي و ناسية كل حاجة

ربنا معاكي يا نوني

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
waelahmedseleem كتب:
اللغة محادثة وإستماع "محادثات صوتية"..ليه مانعملش جروب أو إشتراك بحسابنا على السكايب ونتعلم من أخطاء بعض فى مناقشة موضوع معين والمحادثات كله تكون بالإنجلش ...والمواضيع من منهجنا على الأقل وياريت لو نقدر نجيب ناس مستواها عالى ونشركه علشان يصحح لنا أخطائنا...

هو هنا على فكره فى منتدى انجلش بس

وممكن نعمل ده هنا كمان بس اللى زي حلاتي لسانه لسه تقيل اوى فى انه يتكلم انا اصلا لسه بقرأ غلط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
waelahmedseleem كتب:
يا جماعة أنصحكم فى الجرامر فيه شرح ع اليوتيوب بالإنجلش طبعا ..شايفه كويس
أما بخصوص الإمتحانت البينى سألت عليها بعد الإمتحان وللأسف أنا فهمت غلط من Romantic Queen وقالوا لى ينفع تاخد مواد فى البينى بس مجما أقصى عدد مواد فى السنه برضه 10 فقط يعنى ما ينفعش 16 أو 15 أو ..11 كنت عايز أوصل علشان ما أنساش

محنا لازم ان شاء الله نخترع اى حاجه عشان يفضل المخ اكتيف ميقفش

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ادعولى ياجامعة انا لسة راحة الامتحان وخايفة اوى ربنا يستر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
BONBONAIA كتب:
waelahmedseleem كتب:

هو هنا على فكره فى منتدى انجلش بس

وممكن نعمل ده هنا كمان بس اللى زي حلاتي لسانه لسه تقيل اوى فى انه يتكلم انا اصلا لسه بقرأ غلط

ههههه
معظمنا كده تقريبا ...بس لازم نكسر حاجز الخوف ده ونغلط وواحد يصحح لنا وهكذا ..أنا هحاول أشوف المنتدى ده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الحمدللللللللللللللللله خلصنااااااا

الحمدلله حليت يعني كويس

بس عندي غلطات املائية بالهبل crying

وخايفة انزل في المادة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodi كتب:

الحمدلله حليت يعني كويس

وخايفة انزل في المادة

على جثتى لو مجبتووش تقدير عالى كمان إن شاء الله...

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
waelahmedseleem كتب:
dodi كتب:

الحمدلله حليت يعني كويس

وخايفة انزل في المادة

ههههههههههههههههههه
انا كنت بحط (,) بالبركة ربنا يستر ومنزلش بسببها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
BONBONAIA كتب:
waelahmedseleem كتب:
dodi كتب:

الحمدلله حليت يعني كويس

وخايفة انزل في المادة

ههههههههههههههههههه
انا كنت بحط (,) بالبركة ربنا يستر ومنزلش بسببها

علشان البتاعة ( , ) دى ده لو على كده يبقو هيخدوا منى درجات من اللى فااااات هههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ان شاء الله التوفيق و النجاح للجميع اهم حاجة ان نتعلم من اخطاءنا و نجتهد على فكرة يا اخ وائل فكرة منتدى السكاى بى دى جميلة و انا ممكن اكون معاك فيها بس المشكلة نضمن ازاى انها ما تكونش تهريج و تضييع وقت هى فكرة كويسه بالاخص علشان مشكلة النطق الغلط اللى اغلبنا بيعانوا منه و دا بسبب التدريس الخاطىء من قبل مدرسين الوزارة من بداية تعليمنا بس لو انت عندك فكرة زاى نضمن ان نخلى الفكرة جاده و ما تخرجش عن المضمون انا و كتير هنكون معاك و انا ليا حساب على السكاى بى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا جيت اهو يا بونبوناية ... الامتحان كان كويس الي حد ما انا حاسة اني حليت كويس او علي الاقل اللي ينجحني ... بس ربنا يسترها وننجح في كله صافي .. ميرسي يا بونبوناية علي سوالك يا جميل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ياريت نبدأ...خطوات عملية..وياريت أوى أوى لو أى واحد يعرف واحد يكون قوى فى الإنجلش علشان يصحح لنا أخطاءنا (نقطة مهمة جدا) حتى ولو زمايل فى سنة رابعة مثلا أو ...
وبالنسبة لى أنا ما بغيرش إسمى سواء على السكايب أو الإيميل أو الهوتميل كلهم waelahmedseleem
وبالنسبة لموضوع الـ Punctuation فهو مهم جدا وخاصة فى الإنجلش كتابة وده لينك بيشرحه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

[quote="waelahmedseleem"]ياريت نبدأ...خطوات عملية..وياريت أوى أوى لو أى واحد يعرف واحد يكون قوى فى الإنجلش علشان يصحح لنا أخطاءنا (نقطة مهمة جدا) حتى ولو زمايل فى سنة رابعة مثلا أو ...
وبالنسبة لى أنا ما بغيرش إسمى سواء على السكايب أو الإيميل أو الهوتميل كلهم waelahmedseleem
وبالنسبة لموضوع الـ Punctuation فهو مهم جدا وخاصة فى الإنجلش كتابة وده لينك بيشرحه

والتحفة Victor Borge وهو بيتمئلس على الـ Punctuation

ان شالله مرسي يا وائل

موضوع السكاي بي لازم نرتبه كويس
رأى باقى الجروب لو حد عاوز ينضم
وكمان نحدد مواعيد عشان نراعي اللى بيشتغل
ونعرف احنا هنعمل من خلاله ايه بالظبط
مش مجرد نضيف بعض وخلاص
ولو حد عنده فكره للموضوع ده يقولها عشان نعمل حاجه مفيده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محمود سعيد77 كتب:
ان شاء الله التوفيق و النجاح للجميع اهم حاجة ان نتعلم من اخطاءنا و نجتهد على فكرة يا اخ وائل فكرة منتدى السكاى بى دى جميلة و انا ممكن اكون معاك فيها بس المشكلة نضمن ازاى انها ما تكونش تهريج و تضييع وقت هى فكرة كويسه بالاخص علشان مشكلة النطق الغلط اللى اغلبنا بيعانوا منه و دا بسبب التدريس الخاطىء من قبل مدرسين الوزارة من بداية تعليمنا بس لو انت عندك فكرة زاى نضمن ان نخلى الفكرة جاده و ما تخرجش عن المضمون انا و كتير هنكون معاك و انا ليا حساب على السكاى بى

شكرأ على التعقيب...أعتقد إللى يحس إنها تهريج مش هيخسر أكتر من كليكاية واحد ويقفل على الموضوع ...وما زلت أؤكد على أهمية إن يكون معان واحد كأنه الجايد بتاعنا والمحتوى يكون من المنهج وبكده نضرب عصفورين بحجر...يا ترى مين اللى هيعرف يجيب لنا واحد كفاءة ولو حصل نصيب وملقيناش يبقى نصلّح لبعض وخلاص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فى رأيى يوم الجمعة وبعده السبت
الموضوع ثقافية 2 مثلاً..أنا عمّال أتفرج عليها
قراءة وأسئلة أورال وإجابة أورال من غير كوبى وبست علشان نكسر حتة الخوف من التحدث ولما نغلط مع بعض فى الكلمات والنطق أحسن ما نقع فى حرج أو على الأقل هتزوّد جرأتنا شوية وتزود الحصيلة اللغوية وتثبتها أكتر
ده رأيى مؤقتا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا معاك يا وائل بس المشكله تنظيم الوقت, محتاجين نكون فاتحين كلنا و نتفق على وقت معين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة بليز
ممكن للي برة مصر يحطو إجابة امتحان الكلتشر

لان نوني خايفة وكانت هيغمي عليها في اللجنة من كتر الخوف

بليز طمنوها

بليز

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
BONBONAIA كتب:
وائل وكتاب الجرامر اللى كان علينا ومدرسنهوش

هندرسه الترم ده إن شاء الله...ممكن يبقى الحوار متنوع ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
naja123 كتب:
انا معاك يا وائل بس المشكله تنظيم الوقت, محتاجين نكون فاتحين كلنا و نتفق على وقت معين

شكراً ...انه يبقى يوم جمعة "أساسى" وممكن سبت..ول عايزين نبدأ من اليوم أو أى وقت ياريت واللى عنده إقتراح يقدمه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
naja123 كتب:
هاى يا بنبونايه عملتى ايه؟

انا الحمد لله حليت كويس بس الامتحان راى انه وحش

عاوز حد ناحت الكتاب سطر سطر

وجايباه من النموذج اللى نزلته

ومنحرمش من سؤالك يا جميل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
somaa كتب:
يا جماعة بليز
ممكن للي برة مصر يحطو إجابة امتحان الكلتشر

لان نوني خايفة وكانت هيغمي عليها في اللجنة من كتر الخوف

بليز طمنوها

بليز

ليه هو وحش ولا ايه

وانتى عملتتى ايه فى مادتك يا سومه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مش عارفة والله
هي قالتلي انه صعب شوية
وهي اصلا من توترها ما نامتش اصلا

انا الحمدلله
المهم ان الواحد خلص

بس بليز حد يطمنها

لاني قلقانة عليها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طب هو مين معاها عارف الاسئله؟؟؟؟؟؟؟ وحنا نقولها الاجابه

وهنا كمان الامتحان كتير هيطلعوا بيها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الامتحاااااااااان كان عادي مش صعب اوي بس انا اللي تعبت جامد و فجأة و مكنتش شايفة قدامي ربنا يستر و انجح بس crying

الحمد لله على كل شئ

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا معاكي يانوني
ويطمنك
لاني بجد خفت عليكي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انتو عارفين يا جماعه في ناس راحو قدمو شكوة فيها النهارده. noo

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يااااه

للدرجة دي كان صعب يا بونبوناية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا بس اولا طويل جدا
ثانيا جايب ما بين السطور
ثالثا مركزه على الشخصيات
النموذج اللى نزلته من يومين جه اغلبه فى الامتحان وفى ناس كتير معرفتش ان فى حاجه نزلت مراجعه

بس بصراحه ربنا الدكتورة دى شرحتت المنهج ومفصصاه فى قلب المحاضرة بتاعتها فى الجامعه بالاضافه الى ان هي مش جايبه حاجه من بره وغير كده محاضرات النت مترجمه
على عكس دكتورة الجرامر الله لا يسامحها ابدا
انما مش صعب بمعني غير مباشر هو امتحان غدار الكل كان مركز على حاجات معينه وهي جابت حاجات تانيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

التصحيح يمكن 7 او 8 صح و السؤال الاول عملت ال stonehenge w صح و the Origin of species نصها صح والباقي مش متأكدة اوي
و اخر سؤال حليت واحد صح و بعدين تعبت جامد و مشيت
ممكن انجح crying
انا خايفة اووووووووي بجد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.