اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
fulla

حلقة دراسية ترم اول E دور يناير 2012

Recommended Posts

fulla كتب:
اية افضل طريقة نقوي بية للغة

بصى لو تابعتى التليفزيون هتلاقي نفسك تدريجيا بعدتى عن الترجمه وقريتى النص المترجم ,عن تجربة احسن حاجة تشغلى اغانى و فى الاول ياريت تبقى romantic song لانها نوعا ما بتبقى بطيئة وبتعرفى تركيزى على الكلمات, وبرضه ممكن تعملى بحث علي Lyrics بتاعة الاغنية فى الاول عشان تساعدك.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن بس ال BBC مستواها متطور جدا لو مستواك مش كويس هيجيلك عقده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا لا اسفه افتكرت مش ال BBC ده قال نسمع ال CNN حتى لو ساعه ونكتب الكلمات اللى مش عارفينها ونترجمها وفى خلال شهرين هنعرف كلمات كتير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
waelahmedseleem كتب:
dodi كتب:
انا معاكم يا جماعة في موضوع سكايب ده

وبالنسبة للجرامر انا عندي استعداد ان اشرحلكم اي حاجة واقفة في الجرامر

وربنا ييسر علينا كلنا ياااااارب

شكراً يا دودى على تشجيعك وأكيد هنحتاجك معانا فى الجرامر...عايزين واحد برفكت فى الـ Conversation ..وشكراً لكل من أيد المبادرة...وياريت نبدأ خطوة عملية ..نبدأ نحدد الميعاد (بالتاريخ والوقت) والماتيريال اللى هنشتغل عليها وياريت لو الأسبوع ده بكرة مثلاً.

طيب ابدأ اعلن عن المعاد بس تدى فرصه يوم قبلها عشان الكل يعرف لان مش كلنا بندخل في وقت واحد وممكن حد يعرف متاخر

وازاى هنضيف بعض؟
وهل لما كلنا نكون مايك هنسمع بعض بشكل واضح لاننا هنكون كتير

وانت اللى هتحدد المعاد يا وائل لانك صاحب الفكره

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
somaa كتب:
ربنا يستر

بس عارفين لو مش عارفين يرجعو النتائج
هقوللهم زي بعضه اكتبولي كله امتياز
هههههه

انت بتتكلم على اى نتائج ؟؟

هو في حاجه لسه اتصححت عشان تترصد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الموقع بيكون ليه نسخة احتاطية على السيرفر اللى هو شغال عليه بس بياخد و قت على ما بيتنسخ و شوية تعديلات لكن كل المعلومات بتكون محفوظة على السيرفر الخاص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالنسبة لموضوع الكونفرانس على السكاى بى ممكن مبدئيا كل واحد يجهر حساب ليه على السكاى بى وان شاء الله نستخدم منتدى المنار فى الكتابة و حساب السكاى بى فى النطق بمعنى ان الاثنين يكونوا شغالين فى نفس الوقت على اساس ان ممكن نكتب نص ما على المنتدى و يتم النطق و التصحيح عن طريق الخدمة الصوتيه فقط على السكاى بى و على كل حال تقريبا قدامنا و قت لسه على التيرم التانى وحتى ظهور النتيجة دا كلام مبداى للاخ وائل صاحب الفكرة و لو هو شايف اى تعديلات تانيه ممكن بس الاهم الاساس هو منتدى المنار يعنى ما ندخلش حد الا لما يكون مشترك الاول فى منتدى المنار و احنا نعرفه و يفضل ان ما ندخلش خد الا بعد فتره من اشتراكه فى منتدى المنار بفتره يعنى بلاش الاعضاء الجدد و لو العدد زاد طبعا هنضطر ان احنا نقسم نفسنا مجموعات علشان كل واحد ياخد فرصته فى النطق و التصحيح و كل فتره نعدل فى المجموعات علشان ما تكونش فيه مجموعه مغلقه على نفسها وممكن يتعلموا النطق غلط بدون ما يحسوا .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
BONBONAIA كتب:
waelahmedseleem كتب:
dodi كتب:
انا معاكم يا جماعة في موضوع سكايب ده

وبالنسبة للجرامر انا عندي استعداد ان اشرحلكم اي حاجة واقفة في الجرامر

وربنا ييسر علينا كلنا ياااااارب

شكراً يا دودى على تشجيعك وأكيد هنحتاجك معانا فى الجرامر...عايزين واحد برفكت فى الـ Conversation ..وشكراً لكل من أيد المبادرة...وياريت نبدأ خطوة عملية ..نبدأ نحدد الميعاد (بالتاريخ والوقت) والماتيريال اللى هنشتغل عليها وياريت لو الأسبوع ده بكرة مثلاً.

طيب ابدأ اعلن عن المعاد بس تدى فرصه يوم قبلها عشان الكل يعرف لان مش كلنا بندخل في وقت واحد وممكن حد يعرف متاخر

وازاى هنضيف بعض؟
وهل لما كلنا نكون مايك هنسمع بعض بشكل واضح لاننا هنكون كتير

وانت اللى هتحدد المعاد يا وائل لانك صاحب الفكره

شكراً يا جماعة على التشجيع وبصراحة أعضاء المنتدى ده ناس خدومة وقلبها علبعض"بسم الله ما شاء الله"ويارب يكون كله فى مصلحتنا..
مبدئيا أنا بعت بالفعل حساب السكايب بتاعى للـ أ/محمود سعيد
وده الحساب بتاعى فى السكايب"طبعاً بدون (@..com") والياهو والهوتميل
waelahmedseleem
ويفضل للزملاء عمل حساب جديد بإيميل جديد "لا يستغرق عمله أكثر من 5 دقائق"
الموعد يفضل غداً من الساعة 10 صباحاً مثلاً "خير البر عاجله"
نبدأ بأى مادة تعجبكم ولول محصلش إستقرار ..نستفيد من دودى فى شرح الجرامر وتبقى جرامر...وياريت لو أى زميل يقدر يشرك معانا عضو بروفيشنال
أما بالنسبة للسكايب يمكن المحادثة الجماعية عن طريق الإتصال بأى عضو وهتلاقى علامة ( + ) ثم Add people to this conversation
وتختار من قائمة Choose contacts الأعضاء وتضغط على Select
واللى يعجبكم تضعوا الحساب هنا ويبقى إقتباس أو عن طريق رسالة للأعضاء
إن شاء الله فى أفكار كتيرة بس الجدية والإهتمام فى الأول..وربنا يوفقنا
بعد إذنكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محمود سعيد77 كتب:
بالنسبة لموضوع الكونفرانس على السكاى بى ممكن مبدئيا كل واحد يجهر حساب ليه على السكاى بى وان شاء الله نستخدم منتدى المنار فى الكتابة و حساب السكاى بى فى النطق بمعنى ان الاثنين يكونوا شغالين فى نفس الوقت على اساس ان ممكن نكتب نص ما على المنتدى و يتم النطق و التصحيح عن طريق الخدمة الصوتيه فقط على السكاى بى و على كل حال تقريبا قدامنا و قت لسه على التيرم التانى وحتى ظهور النتيجة دا كلام مبداى للاخ وائل صاحب الفكرة و لو هو شايف اى تعديلات تانيه ممكن بس الاهم الاساس هو منتدى المنار يعنى ما ندخلش حد الا لما يكون مشترك الاول فى منتدى المنار و احنا نعرفه و يفضل ان ما ندخلش خد الا بعد فتره من اشتراكه فى منتدى المنار بفتره يعنى بلاش الاعضاء الجدد و لو العدد زاد طبعا هنضطر ان احنا نقسم نفسنا مجموعات علشان كل واحد ياخد فرصته فى النطق و التصحيح و كل فتره نعدل فى المجموعات علشان ما تكونش فيه مجموعه مغلقه على نفسها وممكن يتعلموا النطق غلط بدون ما يحسوا .

الموضوع بتاعنا كلنا وأى حاجة هتفيد الناس ياريت وشكرا على الإهتمام ...منتظر حسايك "للعلم أنا بعتلك حسابى"

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ارجو من العضو محمود سعيد 77 لو عايز يحط فيديوهات مضحكة يحطها فى موضوع مستقل وفى القسم الخاص بيها وليس فى الحلقة الدراسية ترم اول المخصصة للدراسة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكرة يا استاذ وائل انا بعت ليك استضافة على السكاى بى و ان شاء الله اذا كنت فاضى بعد ما اخلص شغل نبقى نتكلم وخد بالك صعب ان فكرة تبدا كبيرة لا بتبدا صغيرة و بتطور و بتكبر لكن الافكار اللى بتبدا كبيرة بتكون مقلده يعنى نبدا و بعدين نعدل لو الانسات شايفين انهم يكونوا فى مجموعات خاصه بيهم عادى و برده بالنسبه لينا و ياريت الاول كل واحد يبقى يكتب رأيه علشان نوصل لاحسن الحلول و الافكار

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المشكله على فكره يا جماعة مش انه عمل هاكرز بس وحذف محتويات الموقع دى اكبر من كدا معنى انه و صل للموقع يبقى كان مخترق الموقع من فتره و ممكن يكون نسخ كل بيانات الناس و طبعا عناوين و صور الدارسين الشخصية و ارقام التليفونات للى مسجل رقم موبايله ربنا يستر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة عايزه اوجة شكر لكل اعضاء المنتدى على مجهودهم الجبار و عدم البخل فى اعطاء المعلومات ,و الله ايام ما كنت فى الجامعة سابقا, صحابى مكنوش بيساعدوا كده ,كان كل واحد خايف لحسن التانى يجيب اكتر منه.فشكرا مرة تانية و يارب نفضل كده على طول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
naja123 كتب:
يا جماعة عايزه اوجة شكر لكل اعضاء المنتدى على مجهودهم الجبار و عدم البخل فى اعطاء المعلومات ,و الله ايام ما كنت فى الجامعة سابقا, صحابى مكنوش بيساعدوا كده ,كان كل واحد خايف لحسن التانى يجيب اكتر منه.فشكرا مرة تانية و يارب نفضل كده على طول

وانا كمان شكـــــــــــــــراااااااا لكل اعضاء المنتدى ومشرفيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
naja123 كتب:

معاكي حق جدااااااااااااااااا

ويمكن السبب فى ده انك بتلاقي حد بيساعد فغصب عنك لما حد بيسأل بتحسي انك عاوزه تردى مساعدته ليكي باى شكل

انا بجد سعيده فى وسطكو Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا بعتلك حسابي على skype يا وائل ومعاك بكره الساعه 10 ان شاء الله ويارب الكل يكون معانا عشان هى فكره حلوة اوى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اوجة الشكر لكل اعضاء المنتدى انا مش عارفة من غيركم كنت عاملت اىة من بداىة ما شجعتنوى على الدراسة لحد المذاكرة والامتحان شكراااااااااا كتىر والى المشرفين وادعوا اللة انا نستمر شكرااااااااااا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الصراحة اي كلم شكر عمرها ماهتوفي حق حد مبخلش بوقته
ولا معلوماته انه يساعد غيره يارب نفضل كدة بروح التعاون دي
ونشوف مصر كلها كدة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
RФMaйt!c_QuêN كتب:
THANX ALL

انتى عملتى ايه في امتحانك اللى فات ؟؟؟
وكده خلصتى ولا لسه؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
thanx
لكل اعضاء المنتدى و على فكره اللى ربنا بيديله علم و يمنعه عن الناس ربنا بينزعه منه و فواجب على كل واحد عنده علم ان ينشره و دا طبعا الطبع السائد فى المنتدى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الجامعة سيطرت عالموضوع
وبدأت صيانة الموقع

ثانيا

إحنا اعضائنا مش محتاجين الي يقولهم اعملو
الناس لما بتلاقي عندها معلومة بتحطها
إحنا هدفنا فيد واستفيد
وانا مش شايفة ان في تقصير من اي عضو

ونتمني نشوف موضوعاتك المفيدة والمميزة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة انا مش هينفع معايا الصبح نهااااائي لاني برجع من الشغل 3 الضهر ده غير ان عندي شغل باليل كمان بس ساعات متفرقة ياريت نغير الموعد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا معاك يا دودي
وشوفي المعاد الي يناسبك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
أوكيه يا جماعة...أ.محمود أنا بعتلك MSG على السكايب لو حابب تجرب الوقت ياريت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على حد علمى ان دا هيكون 9 او 10 مساء و بعد كدا ممكن يكون فيه مواعيد تانيه مناسبه بس اهم حاجه البدايه الصحيحة انتى كنتى قلتى هتشرحى جرامر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodi كتب:
يا جماعة انا مش هينفع معايا الصبح نهااااائي لاني برجع من الشغل 3 الضهر ده غير ان عندي شغل باليل كمان بس ساعات متفرقة ياريت نغير الموعد

ممممممممممممممم

طيب ايه رأيكو يا جماعه نعمل مرتين في اليوم بحيث ان كل واحد يدخل فى الفترة المناسبه ليه واللى عاوز يشارك في الفترتين يشارك

او انكو تقترحو معاد تانى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محمود سعيد77 كتب:
انت بعت ليك يا ا وائل استضافة على السكاى بى انت وافقت عليها ؟

انا كمان بعتله بس برده لسه موافقش عليها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعلى حسب رسالتك إن الأعضاء متفقين على 10 مساءً ...مفيش مشكلة أنا معاكم برضه إن شاء الله 10 مساءً..ياريت نتفق من الآن على الموضوع اللى هنتكلم فيه ..
بونبوناية: مجتليش دعوة حتى الآن ...تقريبا ممكن تكون راحت عنوان مشابه
waelahmedseleem

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكره يا جماعة احنا حددنا ميعاد السكاى بى بكره الساعة 10 م باتفاق 3 من الاعضاء و لو حد عايز ينضم ان شاء الله يعمل حساب ويبعته للاستاذ وائل علشان يضيفه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محمود سعيد77 كتب:
thanx
لكل اعضاء المنتدى و على فكره اللى ربنا بيديله علم و يمنعه عن الناس ربنا بينزعه منه و فواجب على كل واحد عنده علم ان ينشره و دا طبعا الطبع السائد فى المنتدى

على فكره انا طول عمرى بدخل منتديات كزائر ولما بسجل بكون مضطرة عشان اللينك مقفول عليه .

ولما دخلت هنا كان علشان استفيد مش افيد (كنت محتاجه الاعراب في النحو للنماذج ) فقلت اجرب اذا كان حد هيرد عليا اساسا ولا لأ
وبصراحه لاقيت حد جاوبنى باستفاضه

فسالت تانى وردو عليا تانى وسالت تالت وردو عليا
ومن ساعتها وانا قررت اساعد طالما في ايدى ده Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ازيكم يا جماعه انا دعاء تيرم اول اداب انجلش الحمد لله الامتحانات عدت على خير يا رب عقبال النتيجه حد عنده فكرة هانسجل تيرم تانى ايمته وعلى فكرة انا مدرسه رياض اطفال معينه لو حد يحب يسال ف اى حاجه تخص رياض الاطفال انا تحت امره وشكرا جزيلا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بجد ياجماعه فكره السكاى بى دى جميله ااوى انتو منتدى جااااامد وكل اللى ف المنتدى ناس زى العسل ولاهى ايه التعاون وحب المساعده ده وان الفايده تكون للكل ربنــــــــــا يبارك لكل واحد ف المنتدى ده يــــــــــــــارب ويوفق الجميع وتخلصو الجامعه دى على خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اهلا بيكى يا دعاء واكيد هنستفيد
واعتذر لعدم مشاركتى
وعلى فكرة موضوع السكاى بى جامد اوى وعاوزة اشارك معاكو
ايه اخبارك يا سوما عملتى ايه فى الامتحانات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.