اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

fragment اللى فى مقال ترم تالت 213

Recommended Posts

حد يفهمنى fragment اللى فى مقال ترم تالت 213

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بصي في الشرح المبسط دة امكن يفيدك :




It may locate something in time and place with a prepositional phrase or a series of such phrases, but it's still lacking a proper subject-verb relationship within an independent clause:

In Japan, during the last war and just before the armistice.
This sentence accomplishes a great deal in terms of placing the reader in time and place, but there is no subject, no verb.

It describes something, but there is no subject-verb relationship:

Working far into the night in an effort to salvage her little boat.
This is a verbal phrase that wants to modify something, the real subject of the sentence (about to come up), probably the she who was working so hard.

It may have most of the makings of a sentence but still be missing an important part of a verb string:

Some of the students working in Professor Espinoza's laboratory last semester.
Remember that an -ing verb form without an auxiliary form to accompany it can never be a verb.

It may even have a subject-verb relationship, but it has been subordinated to another idea by a dependent word and so cannot stand by itself:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الفراجمنت عبارة عن جملة ناقصة فعل للفاعل اللي موجود في الجملة والفاعل بيبقى في اول الجملة اول كلمة في الجملة زي المثال دة


Teachers, who give homework.
ايه هي اول كلمة في الجملة؟
Teachers صح؟
هي دي الفاعل
طيب لازم للفاعل دة يكون في فعل, والفعل بيجي علطول دائما وابدا بعد الفاعل,
طب تعالوا نشوف ايه اللي بعد الفاعل....


Teachers, who
who: دة طبعا مش فعل , دة اسم موصول بمعنى الذي
طيب اللي بعد الاسم الموصول
Teachers, who give
give: دة فعل صح؟
لكن
مش هو دة الفعل بتاع الفاعل, احنا اتفقنا ان الفعل بتاع الفاعل بيجي بعد
الفاعل علطول وان ماجاش بعد الفاعل ولكن جه بعد الفاعل اسم موصول يبقى
طبيعي ان الفعل هايجي بعد جملة الصلة , جملة الصلة اللي هي بتبدأ باسم
موصول وفيها فعل تعالوا كدة نشوفها
Teachers, who give homework,
who
give homework: هي دي جملة الصلة لانها بدأت باسم موصول وجه بعد الاسم
الموصول فعل ودة اتفقنا انه مش الفعل بتاع الفاعل واتفقنا ان الفعل هانكتبه
بعد الجملة دي


Teachers, who give homework, are clever.
are: الفعل


النوع التاني من الفراجمنت انه بيبقى عبارة عن جملة دبندنت
Dependent
ناقصة الجزء الاندبندنت بتاعها
Independent
لأن لو كتبنا جملة فيها رابط اندبندنت لازم نكتب جملة اندبندنت علشان تكمل معنى الجملة زي المثال دة
Because some students work part-time, while taking full bad classes.


الحل الأول للنوع دة: ان نضيف جزء اندبندنت نكتب اي جملة بتتكون من فاعل وفعل

Because some students work part-time, while taking full bad classes, they don't do homework very well.


الحل الثاني للنوع دة: ان نشيل رابط الدبندنت اللي هو
Because
Some students work part-time while taking full bad classes.


نوع آخر من الفراجمنت بيكون فيه اسم موصول زي
who


دة حله بيكون بطريقتين
For example, many of my friends who graduated last year.
الطريقة الاولى للحل: ان نشيل الاسم الموصول هانلاقي الفعل الاصلي للفاعل موجود
For example, many of friends graduated last year.


الطريقة الثانية للحل: ان نضيف فعل من عندنا
واحد ممكن يقول طب ما يا دكتور فيه فعل في الجملة الي هو
graduated
اتى بعد الاسم الموصول
who
هاقولك لا
الفعل
لازم يجي بعد الفاعل علطول , والفعل اللي بعد الذي دة فعل تبع الاسم
الموصول مش تبع الفاعل , فلو لقيت في الجملة اسم موصول يبقى تحط في دماغك
دايما ان الفعل الاساسي هايجي بعد جملة الصلة
وجملة الصلة الجملة اللي بتبدأ بالاسم الموصول وبيجي بعديها فعل وباقي الجملة
For example, many of my friends who graduated last year, found jobs.
اهو الفعل
found
حطينا كومة بعد جملة الصلة وخطينا الفعل من عندنا وهو دة الفعل الاساسي للفاعل


يبقى احنا كدة عرفنا طريقة اللي هي نجيب فعل للجملة
الطريقة الاخرى ان نخلي اول كلمة في الجملة اللي في الامتحان عندنا مفعول به
طب ازاي نخليها مفعول به؟
نحط قبليها فعل و فاعل
Toys of all kinds thrown everywhere.
شايفين؟
دة المثال الاصلي اللي محتاج كوركشن


واحد ممكن يقولي طب ما يا دكتور الجملة فيها فعل اقوله فين؟ يقولي اللي هو
thrown
وجه بعد الفاعل
اقوله جمييل سؤالك حلو
اخده كدة واقوله تعالى شوف الفعل دة
Thrown
التصريف التالت من انهي فعل؟
Throw
واحنا خدنا قاعدة الزمن الماضي التام ان الفعل علشان نخليه في التصريف التالت نجيب التصريف التالت بتاعه بس لااااااازم نحط قبليه
had لو كان زمن الجملة ماضي تام
had thrown

ونحط قبليه
has/have
لو كان زمن الجملة مضارع تام
has
لو كان الفاعل مفرد
The toy has thrown
و
have
لو كان الفاعل جمع
Toys of all kinds have thrown


خلاص؟
يبقى الفعل دة اللي في الجملة مش فعل اساسي, لييه؟ علشان مفيش قبليه هاد او هاف او هاز
طي امال عبارة عن ايه؟
عبارة عن حال للفاعل


العاب من كل الانواع ملقاة في كل مكان
Toys of all kinds thrown everywhere.
ودي خدناها في درس الفريزز لو تفتكروا اسمها بارتيسبل
Participle
طيب ازاي بقى نحط فعل من عندنا ونحطه فين؟؟؟


نحطه قبل البارتيسيبل دي
Toys of all kinds were thrown everywhere.


يبقى كدة عملنا طريقة اضافة فعل من عندنا


الطريقة الثانية نخلي اول كلمة مفعول به
طيب فين اول كلمة اللي عايزين نخليها مفعول به؟

اهي

Toys of all kinds

وقلنا ازاي نخليها مفعول به؟

نحط من عندنا قبليها فعل و فاعل

--------Subject-------- --------Verb-------- toys of all kinds thrown everywhere.


--------The boy-------- --------found-------- toys of all kinds thrown everywhere.


كدة خلصنا نوع من الفراجمنت


اخر نوع في الفراجمنت ان بيأتي اول الجملة حرف جر بريبوسيشن , في الحالة دي تصحيح الجملة انه بنشيل حرف الجر دة


With the ultimate effect of all advertising is to sell the product.
The ultimate effect of all advertising is to sell the product.


By paying too much attention to polls can make a political leader unwilling to propose innovative policies.
Paying too much attention to polls can make a political leader unwilling to propose innovative policies.


For doing freelance work for a competitor got Phil fired.
Doing freelance work for a competitor got Phil fired.


والله المستعان

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Stringy

عبارة عن جملة طويلة جدا بتربطهم حرف العطف

و and

و من ثم and then

وبيكون قبليهم كومة



الطريقة الوحيدة لحل النوع دة ان نشل الكومة وحرف العطف

و and

ونبدل الكومة بنقطة



ناخد المثال



The fame of the dogs spread all over our parts of the Ozarks, and
they were the best in the country, no coon hunter came into my
grandfather's store with as many pelts as I did.



شايفين الجملة اد ايه؟

تفصل الجملة كومتين

وفي نهاية الجملة نقطة



السترنجي معناه ان نخلي الجملة الطويلة قصيرة فاحنا هانقسم الجملة الى كذا جملة طب ازاي؟



The fame of the dogs spread all over our parts of the Ozarks,

شايفين الكومة دي هانشيلها ونحط نقطة علشان نخليها جملة منفصلة

The fame of the dogs spread all over our parts of the Ozarks.



طيب بعد كدة

and they were the best in the country,

هانشيل and

ونبدل الكومة بنقطة علشان تبقى جملة

They were the best in the country.



اخر حاجة في الجملة الطويلة

no coon hunter came into my grandfather's store with as many pelts as I did.

دية عادي جملة منتهية بنقطة

The fame of the dogs spread all over our parts of the Ozarks. They were the best in the country. No coon hunter came into my grandfather's store with as many pelts as I did.



ناخد مثال آخر

Rubin was two years older than I was, and he was big and husky for his age, and he never had much to say although he had mean-looking eyes that were set far back in his rugged face.



يبقى كدة عرفنا الحل هايبقى ازاي صح؟

نقسم الجملة الطويلة الى كذا جملة

طب نقسمها ازاي

نشيل خرف العطف and

ونبدل الكومة بنقطة علشان تعمل جملة



Rubin was two years older than I was. He was big and husky for his age. He never had much to say although he had mean-looking eyes that were set far back in his rugged face.



طيب عندنا مثال في المحاضرة

Many students attend classes all morning, and then work all afternoon, and also they have to study at night so they are usually exhausted at weekends.

في الجملة دي

في رابط ومن ثم

and then

شايفين الجملة بعديه قصيرة ازاي؟

لو لقينا الجملة قصيرة كدة مش هانخليها جملة لوحدها لا بالعكس هانضمها عاللي قبليها تبقى كدة



Many students attend classes all morning and then work all afternoon.



التانية بقى نشيل and also

ونكتب الجملة عادي

They have to study at night so they are usually exhausted at weekends.



Many students attend classes all morning and then work all afternoon. They have to study at night so they are usually exhausted at weekends.



والله المستعان

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لقاعدة دي معناها التوازن...


لازم تكون الجملة متوازنة نحويا



وليها كذا نوع هانشرحهم واحدة واحدة بالتفصيل



النوع الاول: عبارة عن مقارنة بين شيئين ولازم يكون الشيئين دول متوازنين نحويا في الجملة

تفتكروا لما نيجي نقارن بين شيئين بنستخدم

than

صح

لو قلنا مثلا: الاسد اقوى من القطة

The lion is stronger than the cat.



في المثال بقى

A secretary's pay is less than an administrator.

شايفين؟

المقارنة هنا بين حاجتين

A secretary's pay - an administrator's pay

بيقارن بين راتب السكرتير وراتب المدير

لكن في الجملة الاصلية الكلمة اللي ناقصة اللي هي

pay

و 's

الملكية اللي في

administrator's



A secretary's - An administrator's

يبقى اول حاجة عملناها حطينا اس الملكية في كلمة المدير علشان نوازيها بالسكرتير



تاني حاجة كلمة

pay

خليناها موجودة في الاتنين

A secretary's pay - An administrator's pay



وممكن يستخدم في المقارنة بين حاجتين بردو الكلمة دي

As --------- As



Oil reserves in Texas are not as great as Alaska.

شايفين المقارنة بين ايه وايه؟

Oil reserves in Texas - Alaska

هل الاتنين زي بعض؟

هو بيقارن بين مصادر النفط في الاسكا ومصادر النفط في تيكساس

وتاني واحدة مش موجود فيها الا اسم الدولة بس الاسكا

يبقى نحط الناقص

Oil reserves in Texas are not as great as oil reserves in Alaska.

بس في طريقة افضل من كدة لو المقارنة بين شيئين في مكان ما , يعني في حرف جر هانستخدم

those

قبل اسم المكان

Oil reserves in Texas are not as great as those in Alaska.



البراليليزم بشكل عام معناه التوازن بين الصفات والافعال والاحوال والجمل

بمعنى ان لازم تكون كل الكلمات المربوطة ب حرف العطف والكومات و صفات - افعال - احوال

زي مثلا

red, yellow, green and blue

مانجيش بقى نخلي واحدة صفة وواحدة فعل واتنين اسم مثلا

red, play, house and school.



ناخد مثال

That new friend is friendly, talkative and everyone likes him.

شايفين الجملة

اللي محتاج توازن اللي هو مفصول بالكومة و حرف العطف و

لازم كلهم يبقوا نوع واحد

friendly: حال منتهي ب ly

,

talkative: حال بردو بس دي ماينفعش تنتهي بال واي فاهنسيبها زي ماهي

and

everyone likes him: دي
عبارة عن جملة فيها قاغل وفعل مفعول به نحاول نخليها زي التانيين حال طب
ازاي نخليه حال بنجيب الحال من الفعل اللي في الجملة فين الفعل

likes: الحال منه ممكن الماضي منه liked

يبقى الجملة المتوازنة

That new friend is friendly, talkative and liked.



نوع آخر من البراليليزم

ان ما يأتي بعد ايزر

either

و أو

or

يجب ان يكون متوازنين

فيه عندنا مثال في التطبيق

You should talk either to your teacher or your level supervisor.

تعالوا كدة نبص

ايه اللي جه بعد ايزر

to your teacher

وايه اللي جه بعد او or

your level supervisor

هل الاتنين متوازنين؟

لا طبعا ناقص

to

to your level supervisor



You should talk either to your teacher or to your level supervisor.



مثال اخر على توازن المفصول ب اند والكومة

ٍSuccess requires alertness and concentrate.

ايه المحتاج توازن؟

اللي في بينهم اند

alertness: عبارة عن اسم

concentrate: عبارة عن فعل , نحاول نخليه اسم عشان يوازن الاسم التاني

concentration



يبقى الجملة المتوازنة

ٍSuccess requires alertness and concentration.



مثال تاني

The painters concentrated on horror, fear and violent.

نوازن اللي فاصلاهم اند والكومة

horror: رعب: اسم

fear: خوف: اسم

violent: عنيف: صفة , يبقى دي اللي محتاجة توازن نحاول نخليها اسم

ماهي المشكلة بتبقى في النقطة دي ازاي احول الصفة لاسم والعكس دي بتبقى حاجات عايزة تدريب كدتير وحفظ



الاسم من كلمة عنيف

Violence

The painters concentrated on horror, fear and violence.



ناخد مثال على توازن الافعال

Students discussed the war and protesting against it.

ايه اللي عايز توازن؟

اللي ما قبل اند وما بعده

هانلاحظ انهم بيقارن بين فعلين

اول واحد ماضي

discussed

وتاني واحد اي ان جي مضارع مستمر

protesting



دايما لما نيجي نحل السؤال بتاع التوازن نغير في تاني كلمة اللي بعد اند

يبقى هانخلي الفعل التاني اللي بعد اند ماضي

protested

تبقى الجملة المتوازنة

Students discussed the war and protested against it.



والله المستعان

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

هههه .. رعبتيني يامارينا .

امجد وصن شاين قاموا بالواجب مش هضيف جديد ليهم

لكن خليكي فاكرة ان مربط الفرس .. الـ fragment جملة غير مكتملة المعني لا تقوم بنفسها

والروابط دي ممكن تفيدك

http://www.wata.cc/forums/uploaded/136_1165703399.pdf

http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/620/1/

http://grammar.ccc.commnet.edu/grammar/fragments.htm

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شكــــــــــرااا يااستاذ حمدى على الروابط فعلان الواحد ممكن يستفاد منها وبردو صن شاين واستاذ امجد شارحينو حلو اوى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
صح يا مارينا هو مايكل فين؟؟؟
ربنا يشفيه ويقوم بالسلامة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
فى دور النقاهة اعتقد انة ميجبيش يقعد قدام النت كتير علشان عملية ايدية فى الايد اللى بتستخدم الكمبيوتر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ميرسى لك يا حمدى وصن شاين ولامجد وللجميع بجد ميرسى لكم قوى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بجد جزاك الله خيرا يا امجد انابس ممكن يقف امامى اليوم كام حاجة كده ممكن اجمعهم واسألك فيهم بكره ان شاء الله ولا ايه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.