اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
somya

اغسل سنانك تحمي قلبك

Recommended Posts

تنظيف الأسنان لا يحافظ على صحة اللثة والفم فقط بل يحمي القلب من الأمراض أيضا .. هذا ما أكده الباحثون في جامعة مينيسوتا الأمريكية في دراسة حديثة نشرت مؤخرا.

فقد وجد هؤلاء أن سلالة معينة من البكتيريا الموجودة في الفم قد تزيد خطر الإصابة بأمراض القلب حيث تبين أن معدلات تصلب الشرايين السباتية وزيادة سماكتها التي تعتبر مؤشرا قويا على الأزمات القلبية والسكتات الدماغية كانت أعلى عند كبار السن الذين يعانون من وجود مستويات عالية من البكتيريا المسببة لأمراض اللثة وما حول الأسنان في أفواههم.

ولفت الباحثون إلى أن هذه الدراسة تعتبر الأولى التي تثبت وجود ارتباط مباشر بين أمراض القلب الوعائية والبكتيريا المسببة لالتهابات اللثة والأسنان.

وأوضح الأطباء في مجلة "سيركيوليشن" أن البكتيريا المسببة لانتانات اللثة المزمنة تدخل إلى الدورة الدموية وتساهم في إصابة القلب وأعضاء الجسم الحيوية الأخرى بالأمراض وتعرف هذه الظاهرة بنظرية الانتان المركز أو البؤري التي تشير إلى أن وجود نسبة كبيرة من البكتيريا المؤذية في الفم يزيد احتمالات تضيّق الأوعية الدموية وخصوصا المغذية للقلب والدماغ.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هههههههههههه

حيرتونا صحة الجسم تبدأ من الفم ولا من القدمين

أظن الرأس والقدمين لهما نفس درجة الاهمية

موضوع حلو يا سومه تسلمى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

طيب هقولكم علي حاجة اكيد اغلبكم ميعرفهاش ، الحشو البلاتين سواء فضي او غامق (هو اسصلا اسمه امالجم Amalgam) بيحتوي علي 45% الي 50% زئبق و الزئبق طبعا اخطر معدن غير مشع عرفه الانسان.

و أثبت العلماء انه بيوصل للدم من الاسنان و بالتالي بيخش الجسم و مش بيخرج طبعا لانه من المعادن الثقيلة ، و مع الوقت بيسبب كل الامراض الممكن تتخيلوها. طبعا لو حد سأل دكاترة الاسنان هيقولوا ده كلام فارغ بس في دلائل علمية طبعا مش كلام فارغ. لازم يقولوا كدا علشان ده اكل عيشهم Sad

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دى كارثة

ناس كتير مركبين الحشو ده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أساسا عيادات الاسنان في مصر كارثة متحركة

اعلبهم بيستخدموا اجهزة تعقيم رخيصة الثمن وغير فعالة

انا مبروحش لطبيب اسنان الا اذا كنت واقع خالص ومضطر

الافضل الواحد يحافظ علي اسنانه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
و نسيت كمان اقول ان حشو العصب ده كارثة لانه بيموت الدرس الاول و بعدين يحشيه ، و اثبت عالم كبير جدا (الله يرحمه بقي) انه بيسبب امراض كتيرة و بتختلف من فرد لأخر. جميعة اطباء الاسنان الامريكية طبخوا الموضوع و عرفوا يطلعوا منه ، لان حشو العصب اصلا دخل كبير لطبيب الاسنان الله يسامحهم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا طبعا خطر

لانه مهما نظفت اسنانك بالطرق العادية لازم يكون فى تنظيف دورى

عند دكتور الاسنان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مايكل

انت كان نفسك تكون دكتور اسنان ولا ايه

اللى بتقوله ده خطير جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا انا بس من كنت مرضي و تعبي لاقيت ان حلي الوحيد اني ابحث عن الحقيقة بدون مساعدة الاطباء و فعلا اكتسبت كتير لاني قريت كتير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياااربي دة انا شلت عصب وعملت حشو وتركيبة

ربنا بيستر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اغلب الناس كدا Sad انا خلعت الاسنان الكانت حشو عصب و غيرت الحشو الاملجم بالحشو الابيض

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طيب انا كنت عوزة اعمل تبييض والدكتور قاللي عادي مش بيعمل حاجة رغم اني سمعت انه بيجيب الله اكبر سرطان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
التبييض خطر جدا يا سومة ، و كمان بياكل الاسنان لانه بمواد كيميائية خطيرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ألف شكر ليك يا مايكل، ده أنا حاشى واحد عصب و التانى بلاتين! الحشو الأبيض اللى بتقول عليه ليه اسم تانى ولا أروح أقول لدكتور السنان حشو أبيض؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

jazak

الموضوع خطير جداااا .. بالنسبة لحشو العصب على ما اعتقد كدا الضرس لن يكون له أي أهمية لأنه بيكون ميت :ٍٍٍٍS اما بالنسبة للبلاتين فالأغلب بيستخدموه لأنه أدوم من الحشو الأبيض .. لكن كدا انا بقالي فترة طويلة موجود عندي و لاحظت انه كتير بيتكسر و في النهاية بيوقع Sad لكن اللي اتكسر دا معناه انه لسا في جسمي و انا بتسمم كل يوم !! O_O ضرسي اللي وقع منه الحشو ماعاد يصلح بعد الحشو دا و كله بسبب خطأ من دكتور الأسنان بدل ما يحشي كل ضرس على حده حشى الأتنين متصل :S

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو بلعت الاملجم ده معناه انك عندك زئبق عالي في جسمك ، انا اقدر اساعدك لو تحب ، بحاجات طبيعية بتشيل الزئبق و السموم من الجسم. لو مهتم ابعتلي رسالة و انا طبعا مش دكتور الحمدلله ههههههههه و هما اصلا مش بيعرفوا في الحاجات دي الف باء

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.