اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم اول E دور يناير 2012

Recommended Posts

يا جماعه فى الصفحة الشخصيه مكان الامتحان ورقم القاعة والمقعد كمان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة بعد اذنكو ممكن حد ينزلى السبع محاضرات بتاعت الجرامر لانه اتشالت من على صفحتى وجزاكم الله كل خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ealshohadaa كتب:
أرجوكم ياجماعة حد ينزلى 7 محاضرات بتاعة الجرامر

هتلاقيها في محاضرات مكتوبة للطباعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا حملت محاضرات الجرمر بس مش عاارفه انزلها ممكن حد يقوولي احطها ازااي QuestionQuestion

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعه انا لاحظت ان محاضرات العربى الى على الموقع 10 محاضرات بس يعنى فى حاجات فى الكتاب مش موجوده فى المحاضرات ولا التطبيقات زى التمييز والحال والبدل والنعت والحاجات دى ..هى الحاجات دى تتذاكر يعنى علينا ؟؟ والا اكتفى بالمحاضرات بس والتطبيقات بس ؟؟؟؟؟ حد يفدنى ارجوكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodi كتب:
البارح الجمعة 20/1

المحاضرة الاولى كانت كمبرهنشن

مشرحناش اي شي وكل المحاضرة كانت ملاحظات وتعليمات من دكتورة شاهيناز بخصوص الامتحان وهي ...

1. الامتحان قطعة من الست قطع وبيكون زي ماهو بالضبط لا زايد حرف ولا ناقص حرف وحتى نفس الاسئلة.
2. قطعة ثانية مشفنهاش نهائيا لا في الكتاب ولا التطبيقات ولا الامتحانات السابقة.
3.كل قطعة عليها 5 اسئلة وكل سؤال بدرجتين يكون المجموع 10 درجات لكل قطعة.
4. حلوا القطعتين وماتتركوا القطعة الجديدة لان ناس في السنين الي قبلنا كانوا بيحلوا القطعة الي هي مشروحة ويعتمدوا عليها وميحلوش الثانية على اساس ان ال10 درجات تنجحهم... بس هي قالت ابدا متعملوش كده لان احيانا بنكتب غلطات املائية او غلطة في الجرامر بتاع الجملة فتنقص عليها نص درجة ونشيل المادة.
5.القطعة الثانية مش عن الثورة وملهاش اي دعوة بالسياسة.
6. متنسوش تكتبوا الاسم ورقم الجلوس "بالعربي"
7. الي بيصحح الامتحان مش دكتورة شاهيناز فقط دكتورة شاهيناز بتصحح قطعة ودكتورة ثانية بتصحح القطعة الثانية وبعدين دكتور ثالث يراجع على الاثنين وبالتالي مفيش حد هيتظلم.
8. ورقة الاجابة بتكون من اليمين يعني زي كراسة العربي ... نكتب الاسم بالعربي ونبدا الحل من الناحية الثانية ... يعني الحل من الناحية الشمال زي كتاب الانجليزي بيتفتح من الناحية الشمال " ودي مهمة جدا"
9. كل سؤال بصفحة وبخط واضح و كبير واكتبوا بين سطر وسطر.
10.رتبوا الكراسة وخططوها و رقموا الاسئلة والاجوبة
11. متكتبوش السؤال الحل على طول
12. تكون اجابة السؤال اجابة كاملة يعني على سبيل المثال...
How many girls are in the class?
there are 20 girls in the class.
مش اجابة مختصرة .
13.ابدا ماتكتبوش بقلم رصاص لازم قلم جاف ويا اما اسود يا اما ازرق وبلاش كوركتر خالص الغلط اشطبوه بخط واحد او اثنين مش اكثر.
14.متتركوش سؤال حاولوا تحلوا كل الاسئلة حتى الي متعرفوهوش خبطوا يمكن يطلع نص صح.
15. لو حبيتوا مثلا تحلوا القطعة الثانية قبل القطعة الاولى مش مشكلة بس متتركوش صفحات وتقولوا احل بيها القطعة الاولى وتبدأوا القطعة الثانية من نص الورق لا اكتبوا رقم القطعة وابداو حلو من اول صفحة في كراسة الاجابة مش مشكلة ترتيب الاسئلة بس المهم يتكتب رقم السؤال.
16.متكتبوش اي حاجة بالعربي خالص يعني الي عاوز يكتب كلمة ومش عارف معناها بلانجليزي ابدا ميكتبهاش بالعربي يا اما يدور على كلمة قريبة منها يا اما يتركها بس ميكتبش اي كلمة بالعربي داخل الكراسة نهائيا.
17. راجعوا الاجوبة اكثر من مرة وفي كل مرة تراجعوا اقراو القطعة يمكن تكونوا فهمتوها غلط.
18.كل سؤال عليه درجتين... درجة على المعلومة طلعتها من القطعة صح او لا ودرجة على اللغة يعني الجرامر والسبيلنج والفواصل والنقط والكابتل لترز ... الخ
19. متكتبش اي شيء خارجي ولا رأيك في الامتحان ولا شكرا والسلام عليكم ولا اعتراض ولا اي شي.
20. ممكن كتابة اجابتين لسؤال واحد فقط او سؤالين بالكثير والي يكتب اجابتين في اكثر من سؤالين تتحسب الاجابة الاولى فقط والدكتور مش هيقرا الاجابة الثانية اصلا.
21.لو عاوز تكتب حاجة او مسودة تقدر تكتبها في ضهر الكراسة بس متكتبش على ورقة خارجية ولا على الاسئلة.
22. اتعامل مع المراقب باحترام لانه ممكن يطلع عينك لو ضايقته ... ولا بلاش غش نهائيا .
23.القطعة ال UN SEEN مش صعبة بنفس مستوى القطع الي اتشرحت.
24.في الفاينل رفيجن القطعة بتاعت TV Channel السؤال الثاني الي هو عن التردشنال واي الدكتورة مجاوبة عليه غلط والاجابة الصح بتاعته هي القطعة رقم 1 من الموضوع.

والمعلومات دي معضمها مش بس على مادة الكمبرهنشن على كل المواد

flowerThanks Dodi

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكرة ليكى جدا يادودى انتى بنوتة سكرة ومتشكرة جدا لكل اعضاء المنتدى الجميل دة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
معلهش دودي أسف لتعطيلك شويه بس سألتي على موضوع رقم الجلوس وهل فى الامتحان يكتفى ب الاسم ورقم الجلوس واسم الماده ولا في بيانات تانيه ,,,,شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوه يابيشو اتصلت والله كتير

بس محدش بيرد

تقريبا النهاردة اجازة

اتصل بكره ان شء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ealshohadaa كتب:
متشكرة ليكى جدا يادودى انتى بنوتة سكرة ومتشكرة جدا لكل اعضاء المنتدى الجميل دة

العفو حبيبتي على ايه

انتي اجمل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gamal.eissa كتب:
dodi كتب:
البارح الجمعة 20/1

المحاضرة الاولى كانت كمبرهنشن

مشرحناش اي شي وكل المحاضرة كانت ملاحظات وتعليمات من دكتورة شاهيناز بخصوص الامتحان وهي ...

1. الامتحان قطعة من الست قطع وبيكون زي ماهو بالضبط لا زايد حرف ولا ناقص حرف وحتى نفس الاسئلة.
2. قطعة ثانية مشفنهاش نهائيا لا في الكتاب ولا التطبيقات ولا الامتحانات السابقة.
3.كل قطعة عليها 5 اسئلة وكل سؤال بدرجتين يكون المجموع 10 درجات لكل قطعة.
4. حلوا القطعتين وماتتركوا القطعة الجديدة لان ناس في السنين الي قبلنا كانوا بيحلوا القطعة الي هي مشروحة ويعتمدوا عليها وميحلوش الثانية على اساس ان ال10 درجات تنجحهم... بس هي قالت ابدا متعملوش كده لان احيانا بنكتب غلطات املائية او غلطة في الجرامر بتاع الجملة فتنقص عليها نص درجة ونشيل المادة.
5.القطعة الثانية مش عن الثورة وملهاش اي دعوة بالسياسة.
6. متنسوش تكتبوا الاسم ورقم الجلوس "بالعربي"
7. الي بيصحح الامتحان مش دكتورة شاهيناز فقط دكتورة شاهيناز بتصحح قطعة ودكتورة ثانية بتصحح القطعة الثانية وبعدين دكتور ثالث يراجع على الاثنين وبالتالي مفيش حد هيتظلم.
8. ورقة الاجابة بتكون من اليمين يعني زي كراسة العربي ... نكتب الاسم بالعربي ونبدا الحل من الناحية الثانية ... يعني الحل من الناحية الشمال زي كتاب الانجليزي بيتفتح من الناحية الشمال " ودي مهمة جدا"
9. كل سؤال بصفحة وبخط واضح و كبير واكتبوا بين سطر وسطر.
10.رتبوا الكراسة وخططوها و رقموا الاسئلة والاجوبة
11. متكتبوش السؤال الحل على طول
12. تكون اجابة السؤال اجابة كاملة يعني على سبيل المثال...
How many girls are in the class?
there are 20 girls in the class.
مش اجابة مختصرة .
13.ابدا ماتكتبوش بقلم رصاص لازم قلم جاف ويا اما اسود يا اما ازرق وبلاش كوركتر خالص الغلط اشطبوه بخط واحد او اثنين مش اكثر.
14.متتركوش سؤال حاولوا تحلوا كل الاسئلة حتى الي متعرفوهوش خبطوا يمكن يطلع نص صح.
15. لو حبيتوا مثلا تحلوا القطعة الثانية قبل القطعة الاولى مش مشكلة بس متتركوش صفحات وتقولوا احل بيها القطعة الاولى وتبدأوا القطعة الثانية من نص الورق لا اكتبوا رقم القطعة وابداو حلو من اول صفحة في كراسة الاجابة مش مشكلة ترتيب الاسئلة بس المهم يتكتب رقم السؤال.
16.متكتبوش اي حاجة بالعربي خالص يعني الي عاوز يكتب كلمة ومش عارف معناها بلانجليزي ابدا ميكتبهاش بالعربي يا اما يدور على كلمة قريبة منها يا اما يتركها بس ميكتبش اي كلمة بالعربي داخل الكراسة نهائيا.
17. راجعوا الاجوبة اكثر من مرة وفي كل مرة تراجعوا اقراو القطعة يمكن تكونوا فهمتوها غلط.
18.كل سؤال عليه درجتين... درجة على المعلومة طلعتها من القطعة صح او لا ودرجة على اللغة يعني الجرامر والسبيلنج والفواصل والنقط والكابتل لترز ... الخ
19. متكتبش اي شيء خارجي ولا رأيك في الامتحان ولا شكرا والسلام عليكم ولا اعتراض ولا اي شي.
20. ممكن كتابة اجابتين لسؤال واحد فقط او سؤالين بالكثير والي يكتب اجابتين في اكثر من سؤالين تتحسب الاجابة الاولى فقط والدكتور مش هيقرا الاجابة الثانية اصلا.
21.لو عاوز تكتب حاجة او مسودة تقدر تكتبها في ضهر الكراسة بس متكتبش على ورقة خارجية ولا على الاسئلة.
22. اتعامل مع المراقب باحترام لانه ممكن يطلع عينك لو ضايقته ... ولا بلاش غش نهائيا .
23.القطعة ال UN SEEN مش صعبة بنفس مستوى القطع الي اتشرحت.
24.في الفاينل رفيجن القطعة بتاعت TV Channel السؤال الثاني الي هو عن التردشنال واي الدكتورة مجاوبة عليه غلط والاجابة الصح بتاعته هي القطعة رقم 1 من الموضوع.

والمعلومات دي معضمها مش بس على مادة الكمبرهنشن على كل المواد

flowerThanks Dodi

شكرًا ليكي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الجرامر المقرر هو المحاضرات ال 7 الموجوده في محضرات مكتوبة للطباعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يا جماعة انا سألت تاني بخصوص رقم الجلوس الرقم الموجود على الكارنيه ووالي بندخل عليه اون لاين داخل وخارج مصر للمصريين والوافدين

اسم المستخدم مش الرقم السري

خلوا بالكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا خالص دودي أنا فعلا كلمتهم النهارده وإتاكدت ان رقم التسجيل هو رقم الجلوس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodi كتب:

يا جماعة انا سألت تاني بخصوص رقم الجلوس الرقم الموجود على الكارنيه ووالي بندخل عليه اون لاين داخل وخارج مصر للمصريين والوافدين

اسم المستخدم مش الرقم السري

خلوا بالكم

dodi thanks alot

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة جدول المرجعات التلفزونية نزل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحتوا هو احنا علينا التمييز و الاعداد و لا لآ لانى مش لقياهم فى الكتاب؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحتم يامشرفين لو انا مدخلتش الامتحان العربى لانى خريجة لغة عربىة بس انا مقدمتش اعتذار لعدم دخول الامتحان هل هشيل المادة ولا ممكن اخد اعفاء منها لما اقدم طلب اعفاء من المواد العربى فى التيرم التانى لانى مقدمتهوش فى التيرم الاول لانى خريجة لغة عربية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياريت ياجماعة لو تردو عليا دلوقتى لانى لو هدخل الامتحان هسافر بكرة لانى من محافظة تانية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
والله مش عارفه اقولك ايه بس كان المفروض تروحي تقدمي اعتذار

بس انتي ممكن متروحيش وتشيلي المادة

والترم الجاي تقدمي الورق بتاعك ومتاخديهاش

" ده مجرد رأي انا مش عارفه التصرف الافضل"

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوة علينا التمييز والاعداد موجودين في الكتاب في الباب الرابع اخر شي في الباب الرابع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحتم يامشرفين لو انا مدخلتش الامتحان العربى لانى خريجة لغة عربىة بس انا مقدمتش اعتذار لعدم دخول الامتحان هل هشيل المادة ولا ممكن اخد اعفاء منها لما اقدم طلب اعفاء من المواد العربى فى التيرم التانى لانى مقدمتهوش فى التيرم الاول لانى خريجة لغة عربية

متشكرة يادودى على ردك بس ياجماعة ياريت لو فى حد متأكد يرد علية ضرورى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو مدخلتهوش دلوقتى حتعتبرى غياب لحد ما تقدم طلب ويتشيل من عليك مواد العربى لو تربية حتشيل 4 مواد فقط يعنى لحد ترم رابع لكن لو انت اداب حتخضم 6 مواد يعنى لحد مواد الترم السادس للعلم ممكن وانت بتمتحن تقدمى الطلب جربى كدة وعامة هو حيتعبر شايلة المادة لحد مايتم اعفاءك منها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodi كتب:
ايوة علينا التمييز والاعداد موجودين في الكتاب في الباب الرابع اخر شي في الباب الرابع

متأكدة ياا دودي يعني الدروس الي في الكتااب كماان معانا crying + المحاضرات كماان وهو مش شاارح غير المحااضرات اللي على الصفحه very angry

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أريد أن أرفع كل ملفات الترم الأول حتى ليلية الامتحان
أسأل الله ان يكون خالصاً لوجهة؟؟
لا أعرف كيف ؟؟
برجاء مساعدتي
والله الموفق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
medhate كتب:
لا أعرف كيف ؟؟
برجاء مساعدتي
والله الموفق

مدحت .... تضغط الملفات بملف رار او اكثر من ملف زي ما تحب

وتدخل على موقع من مواقع الup load على سبيل المثال 4shared

تعمل اكاونت "حساب باسمك " وتدخل تعمل براوس للفايل وتحمله

وبعدين هو يبدأ بالتحميل واول لما يخلص هيديك رابط

انسخ الرابط وحطه هنا او في المكان الي انت عاوزه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
heba mohammed كتب:
dodi كتب:

متأكدة ياا دودي يعني الدروس الي في الكتااب كماان معانا crying + المحاضرات كماان وهو مش شاارح غير المحااضرات اللي على الصفحه very angry

ايوه متأكده وكمان فيه احتمال كبير جدا ان يجي سؤال على الارقام

يعني يجيب رقم زي 32 طالب ويقولك اكتبي الارقام واضبطي الجملة

الكتاب كله معانا + شوية حاجات زيادة عن الكتاب

فاكرين الامتحان الي كنت رفعتهولكم بتاع الدكتور

ركزوا عليه اوي لاني فتحت القناة الصبح بتاعة الجامعة ولاقيته بيحل في نفس الامتحان

ربنا يوفقنا جميعا ياااااااااااارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
نوران مسعد كتب:
هاى انا جديدة فى المنتدى كان نفسى اشارك من زمان وربنا يوفقنا جميعا غدا

وانا اقول النور ده جاي منين طلعتي مش نور واحد ده نوران Smile

نورتي المنتدى

وبالنسبة لسؤالك ايوة الحال والبدل والتوكيد مقرر كل حاجة في الكتاب مقرر مفيش حاجة ملغية

فيه حاجات زيادة انما مفيش ملغي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
medhate كتب:
لا أعرف كيف ؟؟
برجاء مساعدتي
والله الموفق

ربنا يكرمك علي روحك الطيبة

هتلاقي المعلومات كلها في الموضوع ده

/t460-topic

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
نوران مسعد كتب:
هاى انا جديدة فى المنتدى كان نفسى اشارك من زمان وربنا يوفقنا جميعا غدا

اهلا بيكي زميلتنا نوران نورتي منتديات المنار

ويسعدنا مشاركتك معانا flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodi ممكن تقوليلي الرابط اللي انتي رفعتي عليه الامتحان اللي نركز عليه ده ........ وميرسي كتير علي تعاونك معانا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اللى عاوز يرفع ملفات يفتح موقع 4shared.com/
و اعمل حساب لنفسك و ارفع على حسابك الملفات اللى انت عاوز ترفعها
و بعد كدا خد لينك الملفات و انسخه فى المنتدى هنا الناس ببساطة هتدخل على ملفاتك و تحملها . و الله الموفق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.