اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم اول E دور يناير 2012

Recommended Posts

الكلام ده ليا
ولو ليا

جرحت في مين والفاظ ايه اللي اختارها
هو انا قايلة حاجة خارجة ؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هي يا لولو بس في امتحان ناقص منهم وقتها المكتبة قالت ان الباقي هينزل يوم الاثنين الي هو المفروض النهاردة بس طبعا مش هعرف اروح تاني

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكراا يا دودى....
ممكن بس حد يقولى بالنسبه للترجمه ؟؟؟ التطبيق التامن ده رخم اوى فى حد ذاكره...يعنى تفتكروا هيجى منه الامتحان... ده طويل اوى والمصطلحات السياسيه الى فيه رخمه جدا بالزات الى الترجمه فيه من العربى لللانجليزى ممكن حد يفدنى اذاكره ازاى ؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ما قولتي تهريج
ودة لفظ لا يصح اننا نوصف بيه أساتذتنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا بزاكر من محاضرات دكتورة وفااااااااااااااااء عشان اسهل كتتتير
فيها مشكللللللللللللللللللله ؟؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بصي يالولووووووووو طلعي المصطلحات الساسيه اللي مش عرفاها واحفظيها الاوللللل اكيد هتكون كتير بس بعد كدااااااااااااااااا ترجمي القطعه ككل هتكوني عرفه كل كلماتها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اميرة امرالله نافذ كتب:
معلش ياجماعة انا اسفة بس عيزا حد يفدني في موضوع الترجمة
اية القطع الي حدتها الدكتورة برجاء الرد

ايوة يا ريت لو سمحتو حد يقول على القطع اللي حددتها الدكتورة thanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محاضرة الجرامر ليوم السبت 21/1

نقلاً من مصدر موثوق

ما شرحت شي بس اتكلمت عن طريقة الامتحان والمنهج

الامتحان هيكون في ال 7 محاضرات الموجودين في محاضرات مكتوبة للطباعة " ,والتطبيقات بتاعتهم هو هذا المنهج"

والامتحان هيكون 40 سؤال choose كل سؤال فيهم ب نصف درجة واحنا نختار فقط والحل في ورقة الاجابة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الترجمة ....

مقلا عن مصدر موثوق

اهم شي في مادة الترجمة الكتاب

هيكون في قطعة انجليزي وجمل قصيرة عربي

الاكيد ان في نصف الامتحان من الكتاب والنصف الثاني ممكن يكون من الكتاب و ممكن يكون من برا الكتاب

وقالت الدكتورة ان اول شيء نذاكره الكتاب كامل لو خلصنا الكتاب وعاوزين نذاكر حاجة تانية نذاكر التطبيقات الي عالسايت ولو خلصنا التطبيقات نترجم اشياء خارجية.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ده على اساس ان هيبقى فى وقت بعد كل ده عشان نذاكر حاجة من بره

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
معلش يا دودي سؤال يعنى الجرامر هيجى choose بس مش ذى التطبيقات underline and put in box

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعه الحقونى انا مش عارفه ازاكر ومبدئتش فى حاجه لسه وحاسه ان الوقت خلاص ضاع وانا ضعت ساعدونى لو حد نصائح ليا بلييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييزززززززززززززززز

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوه يا naja كلهم اختياري وده حسب الي البنات قالولهولي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
roka كتب:
يا جماعه الحقونى انا مش عارفه ازاكر ومبدئتش فى حاجه لسه وحاسه ان الوقت خلاص ضاع وانا ضعت ساعدونى لو حد نصائح ليا بلييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييزززززززززززززززز

الامتحانات يوم السبت على فكره يعني خلاص

بصي نصيحتي ليكي ان ذاكري مذكرة العربي الي نزلتها هنا

وذاكري ال 6 قطع الخاصة بالكمبرهنشن

وال 7 محاضرات بتاعة الجرامر الموجودة في محاضرات مكتوبة للطباعة

وتأجلي مادة الترانسليشن والكالتشر لان مش هتلحقي ابدا تجمعيهم في كم يوم

الا في حالة انك كويسة جدا في الترجمة اصلا وعندك كلمات كتير

ممكن تمتحني الترانسليشن بقدراتك وتأجلي الكالتشر

بس نصيحة مني يعني اجلي الكالتشر لانها 12 وحدة كل وحدة فيها كلام كتير يعني صعب جدا انك تجمعيها في يومين او ثلات ايام

وهذا الي اقدر اقولهولك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكرة مادة اللغة العربية ممكن لو ماحدش كان فتح الكتاب خالص يراجع الكتاب كله قبل الامتحان بيوم اما بالنسبة للجرامر دا فى مستوى الاعدادية اما الترانسلاشن و الكمبريهنشن بيعتمدواا على مدى معرفتك بالكلمات وحفظ اكبر كم منها و كيفية تكوين جمل صحيحة و مفهومة اما بالنسبة لكتاب الكلتشر دا بصراحة لو ماحدش ذاكرة محتاج اسبوع مضغوط علشان تقدر تخلصة لان المعلومات كتيرة جدا فيه و لو عاوز تنجز فى الكلتشر ممكت تذاكر عن طريق المحاضرات التليفزيونية بتاعت الدكتورة شاهيناز النجار شرحها ممتاذ بمعنى الكلمة كانك جالس قدامه فى المحاضرة . و الله الموفق لنا جميعا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
معلومة مهمة لكل واحد بيذاكر عن طريق الكمبيوتر فيه برنامج قاموس جميل جدا اسمه easy lingo دا بيترجم بمجرد ما تمرر الماوس على الكلمة يعنى لو انت فاتح مثلا امتحان و بتحله لو كلمة مش عارفها مش محتاج تكتبها ببساطة مرر الموس عليها بدون كليك هيظهر مربع صغير فيه كل معانى الكلمة و كمان هينطقها بسوط رجل او امراة حسب اختيارك . و الله الموفق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محمود سعيد77 كتب:
معلومة مهمة لكل واحد بيذاكر عن طريق الكمبيوتر فيه برنامج قاموس جميل جدا اسمه easy lingo دا بيترجم بمجرد ما تمرر الماوس على الكلمة يعنى لو انت فاتح مثلا امتحان و بتحله لو كلمة مش عارفها مش محتاج تكتبها ببساطة مرر الموس عليها بدون كليك هيظهر مربع صغير فيه كل معانى الكلمة و كمان هينطقها بسوط رجل او امراة حسب اختيارك . و الله الموفق

سوط دي معناها كرباج الثانية اسمها صوت

flower

ممكن بقى ترفعلنا البرنامج لو سمحت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن سؤال هو الجرامر 5 محاضرات و7 تطبيقات كدة مضبوط ولا لاة ودلوقتى التطبيقات التلفزيونية اللى نزلت جديدة نذاكر منها وهى عبارة عن اية للى فتحها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ealshohadaa كتب:
ممكن سؤال هو الجرامر 5 محاضرات و7 تطبيقات كدة مضبوط ولا لاة ودلوقتى التطبيقات التلفزيونية اللى نزلت جديدة نذاكر منها وهى عبارة عن اية للى فتحها

الجرامر 7 محاضرات و7 تطبيقات ومفيش تطبيقات تلفزيونية هما محاضرات تلفزيونية وبتشرح فيهم المحاضرات المكتوبة للطباعه يعني مجرد شرح Smile
وربنا يوفقنا جميعا Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
قاموس الترجمة الفورية easy lingo
بعد فك ضغط البرنامج
افتح البرنامج و ابحث عن set up Application (.exe)
وابدأ تسطيب القاموس
و عندما يطلب منك السيريال نمبر cd key (.text)
ضع الرقم المرفق داخل ال cd key
و سيكتمل التسطيب
و على فكرة القاموس دا نسخة اصلية و بيظل يعمل معك دون اى اعطال ان شاء الله
و دا رابط التحميل

4shared.com/rar/qurFGsZx/Easy_Lingo.html

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اميرة امرالله نافذ كتب:
ربنا يخليكي ياهبه بس هو انت هتمتحني معايا ان شاء الله اقصد يعني هو كل الي في جدا بيمتحنو مع بعض

اتوقع انهم مع بعض انا على فكرة قاعه رقم 1 Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فعلا دودى أنت رائعة وإن شاء الله تقديرك يكون إمتياز وكل الناس اللى كانت تعبانه معانا من أول التيرم بس لو سؤال من فضلك رقم الجلوس مكانه فين ع العلم أنا مش معايا الكارنيه
أو أجيب الرقم إذاي (ثانيا هي فين قطعه un seem وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فعلا دودى أنت رائعة وإن شاء الله تقديرك يكون إمتياز وكل الناس اللى كانت تعبانه معانا من أول التيرم بس لو سؤال من فضلك رقم الجلوس مكانه فين ع العلم أنا مش معايا الكارنيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
besho كتب:

unseen مش قطعة معناها مشفناهاش يعني قطعة منعرفهاش يعني خارجية

ومش موجودة في الكتاب ولا في الامتحانات السابقة ولا التطبيقات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
رقم الجلوس هو الرقم الي بتدخلوا فيه على الصفحة بتاعتكم

مش احنا بندخل اسم المستخدم والرقم السري

اسم المستخدم هو رقم الجلوس

وهو برضو موجود على الكارنيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
plz i want anyone to post the culture cd lessons and Grammar cd because i can't download it from my page.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرا ليكى بجد يا دودى ربنا يكرمك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا خالص بجد بس موضوع رقم الجلوس ده هوهو رقم التسجيل أكيد لانه موضوع في غايه الاهميه أشكرك ع تعبك وأسف لتكرار السؤال

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوه اكيد الكلام ده انا اتصلت بالجامعة مش من طالب انا اتصلت بالجامعة وهم الي قالولي كده

وبرضو هبقى اتصل بكره واتاكد لاني اتصلت بمدير شئون الوافدين وهو الي قالي الكلام ده

انا هتصل بكره واتاكد علشان المصريين والي في الدول العربية نفس النظام ولا ايه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم
بالنسبة للى بيواجة صعوبة فى مذاكرة الجرامر
هدية منى ليكم 2 عرض باوربوينت لكافة الجرامر شرح بطريقة سهلة جدا مع امثلة و اكيد اكيد ان شاء الله هينفعكم الشرح . و لا اريد منكم الا صالح الدعاء .
4shared.com/office/XY0aptQJ/__2.html
4shared.com/office/Z_A7p4OZ/___3.html
و السلام عليكم و ياريت الناس تقتدى بذلك اللى عنده حاجة ممكن ينفع بيها زملائه ما يكسلش و ينشرها.
javascript:emoticonp('رائع')

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن حد يضع صورة امتحان لعربى الا ن انا كل ما احملةا تظهر ها تغير نظام الكمبيويتر عند وانا ما اعرفش السبب وشكراااااااااااا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.