اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم اول E دور يناير 2012

Recommended Posts

ايوه بكره 20/1/2012 اخر يوم ف المحاضرات ف الجامعه بعد كده الامتحانات بقى بأذن ربنا
ربناااااااااااااااا معانا كلنا ويوفق الجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياشباب فى كمان تحديث فى
تدريبات وتطبيقات تلفزيونية النحو العربى (أخر تحديث 18/1/2012) وان شاء الله بلتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اه يا ريت حد يكتب المقرر في الترجمه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الترجمه

وده اللى قالوه اللى بيحضروا

صفحه 9 \ 13 \17 \61 وفى تدريبات نزلت عالصفحه الشخصيه

لو حد عنده اى جديد ياريت يقول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
RФMaйt!c_QuêN كتب:
ايوه بكره 20/1/2012 اخر يوم ف المحاضرات ف الجامعه بعد كده الامتحانات بقى بأذن ربنا
ربناااااااااااااااا معانا كلنا ويوفق الجميع

thanksthanksthanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اماكن الامتحان نزلت ع الموقع بتاع الجامعة ... مين في دار علوم ومبني تعليمي 1 ، 2 ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انااااااااااااا....انا ترم تانى همتحن فى دار علوم ومبنى 1 ومعايا جرامر ونحو اول

وكنت عاوزة اعرف من اللى بيحضروا قالوا حاجه مهمه او ناكد عليها؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اين انتي يا دودي ي ي ي ي ي ..... ومحدش رد علي سوالي في موضوع اماكن الامتحان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Marsil كتب:
اماكن الامتحان نزلت ع الموقع بتاع الجامعة ... مين في دار علوم ومبني تعليمي 1 ، 2 ؟

me too

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طيب انا برا مصر ومش كاتبلي مكاااااان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بعد اذنكو ياجماعة هو فى القراءة والفهم نذاكر القطع اللى الدكتورة ادتهلنا طيب والمحاضرات والتطبيقات اللى على الصفحة نذكرها برضو ولانكتفى بمذكرة 6 قطع فقط وياريت العضوة دودى تنزللنا امتحانات الدكتور سعد كلنا منتظرنها وجزاكم الله كل خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالنسبة لاماكن الامتحان اعرفها ازاى هو كاتب القاعة فقط ومش كاتب الكلية وهل ينفع دخول الامتحان بالبطاقة الشخصية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محمود ابو الحمد كتب:
مرسيه يا اجمل dodi فى الدنيا انتى مش 3stars ده انتى 7stars والله انتى عملتى معايا احلى واجب ده انا كنت تايه مش عارف ايه اللى علينا اخدمك كده يارب يوم فرحك

يارب يارب هههههههههههه

ولا يهمك انا ما عملت غير الواجب

ربنا يوفق الجميع يارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايه الاخبار يا دودي .. روحتي الجامعة النهاردة
وايه الجديد وفين الامتحانات اللي قولتي عليها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

للاسف ياجماعة انا بمتحن في السويس مارح اقدر اشوفكم sorry

وبالنسبة للي اتقال النهاردة 20/1 في المحاضرات فهقولهولكم بكره لاني تعباااااااااااااااانه

وبالنسبة لورق دكتور سعد انا جبت الامتحانات "بس مش كلها لان في جزء كان ناقص في المكتبة وقالوا يوم الاثنين بس جبت الامتحانات الموجودة والي حليناها مع د.سعد وبالحلول كمان

وفي محاضرة بكرة جرامر من 9 ل 11 مدرج 260 الدور الثاني

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
besho كتب:
ميرسى أنا تعبت حضرتك معايا كتير معلهش بس لو أمكن ممكن تسألى إذا سمحتى علشان لو راح يبقى عارف هيعمل ايه وشكرا خالص

بص ياسيدي انا سألت الاستعلامات وقالوا ....

تديله الورق الي معاك كله .... ورقة البريد و الايصال و اوي ورق تاني اخذته من المركز + صورة من البطاقة للاحتياط وبس على كده.

ياخد الورق ده ويروح بيه للمكتبة ولو قالوله اي حاجة يروح للمركز عند اي شباك وهم يعملوله اللازم
وممكن تدخل الامتحان بالبطاقة مش لازم الكارنيه

ده الكلام الي قالوا الراجل الي قاعد في الاستعلامات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اه صح وجبت كمان شرح دكتور سعد
جميلة جدا ابقى اديهالكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

لا مكتوب فيه كلام فوق الجدول شوفيه

أمل معلش انا مش فاهمة ياريت توضحى وبعد اذنك هو ينفع ادخل الامتحان بالبطاقة الشخصية ولا لازم الكارنية لانى معملتش كارنية وبالنسبة لمادة القراءة والفهم المحاضرات والتطبيقات الموجودة فى الموقع نذكرها ولا نذاكر بس القطع اللى قولتو عليها وجزاكم الله كل خير على تعبكم معانا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ealshohadaa كتب:

لا مكتوب فيه كلام فوق الجدول شوفيه

أمل معلش انا مش فاهمة ياريت توضحى وبعد اذنك هو ينفع ادخل الامتحان بالبطاقة الشخصية ولا لازم الكارنية لانى معملتش كارنية وبالنسبة لمادة القراءة والفهم المحاضرات والتطبيقات الموجودة فى الموقع نذكرها ولا نذاكر بس القطع اللى قولتو عليها وجزاكم الله كل خير على تعبكم معانا

بصى مش لما تفتحى الصفحه بتاع جدول الامتحان بيظهر الجدول وفوقيه 4 سطور مكتوب فيهم توضيح للاماكن وتحت منه فيه رسم توضيحى عندك كده ولا لا

وبالنسبه لدخول الامتحان بالبطاقه مش عارفه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodi كتب:
انا جيييييييييييييييييت

نورتى يا دودى يارب تكونى بخير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ealshohadaa كتب:
طيب ومادة القراءة والفهم

اه هنذاكر ال5 قطع لان الدكتوره النهارده لغت العبد والاسد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodi كتب:
اه صح وجبت كمان شرح دكتور سعد
جميلة جدا ابقى اديهالكم

بجد يا دودى انتى انسانه كريمه جدا ربنا يوفقك يارب

ومستنيينك بكرةةةةة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكرة ليكى جدا ياأمل على ردك واهتمامك بس هل فى القراءة والفهم نذاكر بس القطع ومنذكرش المحاضرات او التطبيقات اللى موجودة على الموقع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ealshohadaa كتب:

تقدري تدخلي بالبطاقة مش لازم كارنيه

القراءة والفهم تذاكري الخمس قطع وانا بفضل تذاكري العبد والاسد كمان لان هي ما قالت انها محذوفه بالحرف بس لمحت على كده فمن رايي ان نذاكرها الي تقال بالنص ان الطلبة سألوها احنا مش هنحل القطعة؟؟

ردت قالت لا مافي وقت وبما اننا ماذاكرناها تبقى ايييييييييييه؟؟؟؟
وسكتت

وقالت ان الامتحان قطعتين قطعة من ال 6 الي اخذناها زي ماهي بالضبط ما رح تزيد حرف ولا تنقص حرف وحتى بنفس الاسئلة

وقطعة ماشفناها ومش من الكتاب ولا التطبيقات ولا امتحانات سابقة قطعة ما شفناها نهائياااااااااااااااا وما نعرف نوصللها نهائيااااااااااااااا ومش عن الثورة ولا عن السياسة

وبكره اكمل لكم لاني بجد عاوزة اناااااااااااااام

تصبحوا على خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

دودييييييييييي شكرا على الافاااااادة و يارب يوفقك flower .. انا امتحاناتي في قطر و خايفة موووووووت عشان الامتحان بيجي مختلف عن امتحاناتكو بس انا ماشية على معلومات الناس اللي بتحضر و خايفة تكون المعلومات دي بس ليكو مش للي خارج مصر ومش عارفة اعمل ايه كمان ما فيش وقت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا يا نووووني

المعلومات الي بيقولوها علي المنهج
بتبقا عامة
سواء داخل او خارج مصر

دة علي حد علمي من التيرمات الي فاتت

لكن ياريت حد يكون من نفس تيرمك ومن مصر علشان
يفيدك

وربنا ينجحك يا حبيبتي
ويارب تيجي الامتحانات سهلة

ابقي ادعييييييييلي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

سومة حبيبتي شكراااااااااااااا thanks
ربنا يستر ويوفقك ويوفق الجميع يااااا رب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن حد يجاوبني بليز ؟؟؟؟

في التطبيق الاول للعربي السؤال بتاع حدد الوظيفة النحوية لاسماء الاستفهام

- مَنْ انت ؟ ( خبر )

في حين ان في السؤال اللي بعدها بتاع اكمل بحسب ماهو موجود امام كل منهما

- مَنْ انت ؟ ( مبتدأ )

ازاي دي في سؤال مبتدأ والتاني خبر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعه انتو اخدتو امبارح فى الجامعه ارجو من اللى بيحضرو يفيدونى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مارسيل نزلي تدريبات و تطبيقات تليفزيونية 1 الدكتور شارح التطبيق كلو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ميرسي نوني ع التوضيح
انا بنزلهم دلوقتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا يجزيكى كل خير يارب يادودى يارب ويكرمك يارب ويوفقك ومستنيين منك الامتحانات بتاعت الدكتور سعد اللى شرحها فى المحاضرة الاخيرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة اية اخبارالجرامر والثقاقىة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
somaa كتب:
لا يا نووووني

المعلومات الي بيقولوها علي المنهج
بتبقا عامة
سواء داخل او خارج مصر

دة علي حد علمي من التيرمات الي فاتت

لكن ياريت حد يكون من نفس تيرمك ومن مصر علشان
يفيدك

وربنا ينجحك يا حبيبتي
ويارب تيجي الامتحانات سهلة

ابقي ادعييييييييلي

بالضبط كده انا سألت وقالوا المنهج واحد ولكن الامتحان يختلف داخل مصر عن خارجها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
البارح الجمعة 20/1

المحاضرة الاولى كانت كمبرهنشن

مشرحناش اي شي وكل المحاضرة كانت ملاحظات وتعليمات من دكتورة شاهيناز بخصوص الامتحان وهي ...

1. الامتحان قطعة من الست قطع وبيكون زي ماهو بالضبط لا زايد حرف ولا ناقص حرف وحتى نفس الاسئلة.
2. قطعة ثانية مشفنهاش نهائيا لا في الكتاب ولا التطبيقات ولا الامتحانات السابقة.
3.كل قطعة عليها 5 اسئلة وكل سؤال بدرجتين يكون المجموع 10 درجات لكل قطعة.
4. حلوا القطعتين وماتتركوا القطعة الجديدة لان ناس في السنين الي قبلنا كانوا بيحلوا القطعة الي هي مشروحة ويعتمدوا عليها وميحلوش الثانية على اساس ان ال10 درجات تنجحهم... بس هي قالت ابدا متعملوش كده لان احيانا بنكتب غلطات املائية او غلطة في الجرامر بتاع الجملة فتنقص عليها نص درجة ونشيل المادة.
5.القطعة الثانية مش عن الثورة وملهاش اي دعوة بالسياسة.
6. متنسوش تكتبوا الاسم ورقم الجلوس "بالعربي"
7. الي بيصحح الامتحان مش دكتورة شاهيناز فقط دكتورة شاهيناز بتصحح قطعة ودكتورة ثانية بتصحح القطعة الثانية وبعدين دكتور ثالث يراجع على الاثنين وبالتالي مفيش حد هيتظلم.
8. ورقة الاجابة بتكون من اليمين يعني زي كراسة العربي ... نكتب الاسم بالعربي ونبدا الحل من الناحية الثانية ... يعني الحل من الناحية الشمال زي كتاب الانجليزي بيتفتح من الناحية الشمال " ودي مهمة جدا"
9. كل سؤال بصفحة وبخط واضح و كبير واكتبوا بين سطر وسطر.
10.رتبوا الكراسة وخططوها و رقموا الاسئلة والاجوبة
11. متكتبوش السؤال الحل على طول
12. تكون اجابة السؤال اجابة كاملة يعني على سبيل المثال...
How many girls are in the class?
there are 20 girls in the class.
مش اجابة مختصرة .
13.ابدا ماتكتبوش بقلم رصاص لازم قلم جاف ويا اما اسود يا اما ازرق وبلاش كوركتر خالص الغلط اشطبوه بخط واحد او اثنين مش اكثر.
14.متتركوش سؤال حاولوا تحلوا كل الاسئلة حتى الي متعرفوهوش خبطوا يمكن يطلع نص صح.
15. لو حبيتوا مثلا تحلوا القطعة الثانية قبل القطعة الاولى مش مشكلة بس متتركوش صفحات وتقولوا احل بيها القطعة الاولى وتبدأوا القطعة الثانية من نص الورق لا اكتبوا رقم القطعة وابداو حلو من اول صفحة في كراسة الاجابة مش مشكلة ترتيب الاسئلة بس المهم يتكتب رقم السؤال.
16.متكتبوش اي حاجة بالعربي خالص يعني الي عاوز يكتب كلمة ومش عارف معناها بلانجليزي ابدا ميكتبهاش بالعربي يا اما يدور على كلمة قريبة منها يا اما يتركها بس ميكتبش اي كلمة بالعربي داخل الكراسة نهائيا.
17. راجعوا الاجوبة اكثر من مرة وفي كل مرة تراجعوا اقراو القطعة يمكن تكونوا فهمتوها غلط.
18.كل سؤال عليه درجتين... درجة على المعلومة طلعتها من القطعة صح او لا ودرجة على اللغة يعني الجرامر والسبيلنج والفواصل والنقط والكابتل لترز ... الخ
19. متكتبش اي شيء خارجي ولا رأيك في الامتحان ولا شكرا والسلام عليكم ولا اعتراض ولا اي شي.
20. ممكن كتابة اجابتين لسؤال واحد فقط او سؤالين بالكثير والي يكتب اجابتين في اكثر من سؤالين تتحسب الاجابة الاولى فقط والدكتور مش هيقرا الاجابة الثانية اصلا.
21.لو عاوز تكتب حاجة او مسودة تقدر تكتبها في ضهر الكراسة بس متكتبش على ورقة خارجية ولا على الاسئلة.
22. اتعامل مع المراقب باحترام لانه ممكن يطلع عينك لو ضايقته ... ولا بلاش غش نهائيا .
23.القطعة ال UN SEEN مش صعبة بنفس مستوى القطع الي اتشرحت.
24.في الفاينل رفيجن القطعة بتاعت TV Channel السؤال الثاني الي هو عن التردشنال واي الدكتورة مجاوبة عليه غلط والاجابة الصح بتاعته هي القطعة رقم 1 من الموضوع.

والمعلومات دي معضمها مش بس على مادة الكمبرهنشن على كل المواد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا على المعلومات انا مش عارفة من غيركم كنت عاملت اية ربنا ينجاحنا جميعا بس الجرامر مافيش اى اخبار ولا باقى المواد ارجو ارد وشكراااااا على المجهود

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
thanks dodi

هو لازم نسيب سطر ونسطر الورقه كمان , ده انا معملتهاش فالثانويه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرًا بجد نصايح عامة مفيدة
مش بس للي في سنة اولي
بس انا بحل من اليمين للشمال مش بحل من اخر الكراسة
عشان ما يحسبوش اني مش كاتبة حاجة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.